Kattenurine in matras

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rebel_Jits

Kattenurine in matras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 14:12

Een van m'n katten vond het leuk om m'n bed te gebruiken als wc. Het resultaat: paar dikke drollen en een megaplek urine.
M'n deken en overtrekken ruiken alweer fris, maar m'n matras blijft een drama.
Ik had HG alle nare geurtjes weg (http://nl.hg.eu/products/show/id/120/alle_nare_geurtjes_weg) gehaald en braaf gesprayed. Dit gisteren rond 15.00 erop gespoten en vanmorgen was het nog vochtig. Maar nu is de vlek 3x zo groot EN het stinkt nogsteeds.
Ik kan geen hoes afritsen helaas. Ook is m'n matras heel dik (30 cm), dus flink nat maken met een goedje betekend heeeel lang wachten tot het droog is. Omdraaien kan ook niet, er is maar 1 bovenkant :+
Iemand tips?

Boheme

Re: Kattenurine in matras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:13

Biotex er overheen doen, haalt meteen vocht weg, daarna even wegzuigen en nogmaals herhalen.
Als alles meezit is het dan weg..bij onze bank werkte het wel.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:14

Misschien toch dat nat maken met dat goedje, en 1 of 2 nachtjes op de bank slapen ? :+

zo doen wij het in ieder geval haha

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:17

Talkpoeder erop strooien goed inlaten werken en dan met de stofzuiger eroverheen. Zo deed ik het als mijn dochter per ongeluk in bed had geplast. Heb geen kringen of niks in haar oude matras zitten :)

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:17

Ik heb keihard geschrobt met biotex. Heeft daarna nog wel heel even geroken, maar raam open en laten opdrogen en nu ruik ik het bijna niet meer. Ik heb ook zo'n dik matras dus denk dat de geur er helemaal niet meer uitgaat, maar ik ruik het nu iig niet meer als ik in bed lig. Alleen als ik echt vol aan die plek ga snuffelen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:19

Oef, wij hadden gisteren ook een "ongelukje" met één van de honden...
Zelfde verhaal: precies in 't midden van de matras een grote natte, stinkende plek.

Helemaal in de matras getrokken (eerste deel is memory foam).
En matras is ook niet om te draaien of hoes te verwijderen.

Heb er nu Vanish Oxy Action vlekverwijderaar voor tapijt op gespoten.
Want dat was 't enige in m'n aanrechtkastje aan reinigingsmiddel dat enigszins geschikt is...
Maar 'k ben er niet blij mee... Zijn splinternieuwe dure matrassen. We hebben ze net een maandje of 2. :(

Vanavond staat er een tripje naar IKEA op de planning voor een waterdichte matrashoes. Om mogelijke "ongelukjes" in de toekomst in ieder geval veilig op te vangen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:21

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:27

Ja ik heb nog een tip: Matras vervangen en zorgen dat je katten niet meer op je slaapkamer kunnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:29

Scheutje zout nodig misschien?
Als er alleen van die "flauwe" opmerkingen uit kunnen komen paddenpad.... :+

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:33

kan je het in de jouw buurt niet laten reinigen door een bedrijf?
hier in de buurt zit een bedrijf dat namelijk matrassen schoonmaakt voornamelijk tegen mijten e.d.
misschien dat ze dat in jouw buurt ook hebben.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:34

Het is wat jij flauw noemt Femke,ik vind het smerig en mijn kat komt niet op mijn slaapkamer dus heeft ook niet de kans op het matras of dekbed te pissen,bah!!
Dat je erop slaapt terwijl het ingetrokken is is toch ook te ranzig!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:42

Prima dat je zelf die keuze maakt. Maar je kunt toch ook de keuze van een ander gewoon respecteren zonder er direct zo'n flauwe opmerking over te maken? ;)
En misschien was het bij TS wel een ongelukje dat de kat op de kamer is gekomen... Sommige katten maken zelf deuren open. Om maar wat te noemen.

Tja, het is inderdaad niet heel fris, om te moeten slapen op een matras waar urine in zit.
Vervelend idee.
Aan de andere kant slapen we net zo goed in ons eigen zweet dat al jaren in de matras ligt te broeien. Daar komen net zo goed bacteriën in. En daar kijkt niemand vies van op.

En als een kind een keer een ongelukje heeft op z'n matras, wordt het toch ook niet direct weggegooid en een nieuwe gekocht?
Moet een rijk gezin zijn... om bij ieder dergelijk ongelukje in huis gelijk iets nieuws te kopen.

De tip van Gerlienke draagt tenminste iets bij waar TS ook echt wat aan heeft in deze situatie :j
Het zal inderdaad prima op te lossen zijn met stoom.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:59

Nou kattenpis blijf je ruiken en bij mij ging die matras de deur uit en de kat kwam de slaapkamer niet meer in,is geen enkel schoonmaakmiddel tegenbestand.
Het idee om savonds in je bed te stappen met een kattenbaklucht eromheen,brrrr no thanks,en dan heb ik het nog niet eens over de haren gehad,maarja dat is weer een ander onderwerp.

Femke voor je zweetprobleem heb je matrashoezen net als voor kindjes die nog niet zindelijk zijn,meestal leg je die er bijvoorbaat onder en niet achteraf ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:11

Ho, moet je er niet ineens 'mijn zweetprobleem" van maken... Ik heb geen zweet "probleem".
Maar IEDER mens zweet vele liters vocht per jaar in z'n matras. Iedereen.... Jij ook ;)

Enfin... we zullen maar weer "ontopic" gaan :P

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 15:19

Hmm, wist wel dat de opmerking zou komen dat ze niet op de slaapkamer mogen en dergelijke.
Ze mogen nu inderdaad niet meer op de slaapkamer, heb geen zin in nog zo'n ongelukje. En ik heb niet in bed geslapen (gadverdamme!), maar op de grond op zo'n camping matje. Dit kan ik natuurlijk nog een paar dagen doen, maar als het even kan liever niet. Nieuw matras heb ik geen geld voor helaas.

Ik ga eens de tips van Biotex en talkpoeder proberen. Hopelijk werken die :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:24

Ik denk dat de enigste oplossing is een nieuw matras kopen en daarover een waterdichte matrasbeschermer doen.
Als dit dan nog is voorkomt dan is de matras niet vuil, laken en matrasbeschermer in de wasmachine en alle is terug proper.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:26

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:32

Rebel_Jits schreef:
Nieuw matras heb ik geen geld voor helaas.

Dat was ook mijn tip geweest, maar ik snap wel dat dat niet altijd zo meteen kan.
Bij Ikea verkopen ze goedkope matrasbeschermers, misschien is dat een tip voor de toekomst. En misschien zelfs voor nu, vlek er zo goed mogelijk uit halen, en dan zo'n beschermer er over, dan raakt je overtrek de vlek niet? Klinkt misschien wat vreemd, maar het idee zou voor mij wel een verschil maken :D
Ah en ik zou als dat mogelijk is die matras na goed in het sop zetten (soda?) in de buitenlucht laten opdrogen. Denk dat er dan toch een hoop geur vervliegt.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:46

Halemid. Werkt echt prima. Ik heb daar ook heel veel kattenpis problemen meet opgelost, uit banken, kleden tapijten schoenen.....

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 22:30

Biotex heeft er een paar uur opgelegen. Je ziet de vlek nogsteeds helaas, maar for now ruikt het niet meer. Ben benieuwd hoe dat over een paar dagen is.
Zo'n matrashoes ga ik morgen achteraan. Vind het inderdaad smerig dat m'n schone matrasovertrek zo dat aanraakt. Beetje smerigheid trekt daar zo doorheen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:32

Misschien is een matrasbeschermer met daarover heen een molton en dan een hoeslaken een optie.
Door de molton zul je niet zoveel zweten als alleen met de matrasbeschermer.
En indien mogelijk de matras keren.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:44

Toen de kat op het bed van men broer geplast heeft (beestje was doodziek, niet zijn schuld) is er toch een nieuwe matras gekomen... Gelukkig stond dat al half/half op de planning omdat de matras best wel op was.
Echter heeft de kat ook eens in de auto geplast. Die geur is er nooit meer uit gegaan. Met febreze was het wel wat weg te werken, maar zodra de zon op de wagen had gezeten kwam die stank weer boven.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:49

Volgende keer gelijk zout op de natte plekken gooien, uurtje laten intrekken en dan even de stofzuiger/kruimeldief er over heen.
Vervolgens maak je een sopje met groene(!) biotex en dep je dat op de plekken.
Goed laten drogen, matrasbeschermer er op en dan de rest van je beddengoed.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:54

fles spiritus (alcohol over gieten, laten drogen en klaar!
of azijn helpt ook,

eigen ervaring...

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:11

Wij hebben jaren abessijnen gefokt en als je ongecastreerde katers hebt weet je wat het is om luchtjes ergens uit te krijgen. Het enige dat echt werkt is een middel op basis van enzymen die de urine echt afbreekt.

http://www.capturine.eu/capturine/home/ (wordt al jaren verkocht op kattenshows)

http://www.vets4petz.nl/urineoff%C3%82% ... rjuulqf272 (deze hebben wij gebruikt om ons bankstel waar tegenaan gesproeid was succesvol geurvrij te krijgen)

Alle andere schoonmaakmiddelen maskeren de geur en werken dus slechts tijdelijk.