Werken en een hond.. hoe doen anderen dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Werken en een hond.. hoe doen anderen dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 16:08

Van kinds af aan heb ik altijd al heel graag een hond willen hebben, maar het heeft nooit echt gekund omdat er niet voldoende tijd was en vooral omdat ik met mensen in huis woonde die honden niet leuk vonden (zoals mijn vader en mijn ex ;) ). Ik ben nu weer zoekende naar een huisje en over een jaartje ben ik klaar met mijn opleiding naast mijn baan waardoor tijd en "mensen die er niks mee hebben" in huis geen belemmering meer zijn. Het enige is dan wel.. dat ik natuurlijk wel moet werken (28-32 uur, dus geen fulltime baan). Ik werk nu dicht bij huis en omdat ik niet fulltime werk zijn er misschien ook wel mogelijkheden als 5 kortere dagen werken of een uur pauze tussen de middag. Mijn moeder woont ook dichtbij en vindt honden wel heel leuk. Toch staat het idee mij tegen dat een hond dan wel regelmatig alleen zal zijn.. Ik heb eigenlijk altijd geleerd dat een hond niet "kan" wanneer je meer dan alleen ochtendjes werkt. Ik heb overigens geen baan waarbij ik een hond mee zou kunnen nemen en ik kan niet thuis werken.
Er zijn veel mensen die alleen wonen/allebei werken en wel een hond hebben, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe die dat dan doen? Uitlaatservice? oppasadresjes? wat ben je daar normaal gesproken aan kwijt ongeveer? Is dat dan wel eerlijk tegenover een hond?
(en anders kan ik altijd nog zelf oppasadresje worden voor een ander natuurlijk :) ).

Goof

Re: Werken en een hond.. hoe doen anderen dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 16:16

Hier is de hond 4 dagen alleen thuis.
Ik werk in het onderwijs en heb 2 relatief korte dagen, ze is 2 dagen lang alleen. Qua plas kan ze het prima ophouden, dier heeft een ijzeren blaas :+
Qua aandacht.... tja, ideaal is anders, maar ook bij haar vorige baasjes was ze dit al gewend. Ze kan goed alleen zijn en komt absoluut geen aandacht en beweging te kort.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 16:19

Mijn moeder is elke dag thuis ( afgekeurd ) en daarom is de hond dus eigenlijk nooit alleen.

Maar over paar week gaan mn ouders op vakantie en ben ik alleen thuis
Ik werk 4 dagen in de week, dus dan is de hond wel alleen thuis.
Wel zorg ik er voor dat hij die uren ( half 8 tot half 5 ) buiten is, met mand/voer ed
We hebben een overkapping waar hij altijd onder kan

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 16:24

Mijn hond kan lekker mee naar het werk (geitenboerderij) *\o/* Feest voor hem.

Maar voor jou zou ik een hond zoeken die in die situatie gelukkig is. Een drukke jonge stafford zou daar niet gelukkig van worden, maar er zitten vast wel (oudere) honden in het asiel o.i.d. die zo'n luier leventje wel prettig vinden. Op ieder potje past een dekseltje en ik weer zeker dat er echt honden zijn die bij jou leven passen.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 16:27

Mijn hond zit op mijn 2 werkdagen ( 10 uur op een dag ) bij de oppas. Verder ben ik er de rest van de week zelf voor hem .
Als ik een keeriets moet doen of het komt voor dat hij langer dan 4 uurtjes alleen moet zijn dan regel ik oppas voor hem .

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 16:30

Mijn werk is gelukkig om de hoek, dus ik kan makkelijk in de middagpauze even naar huis om haar uit te laten.
Komend schooljaar begin ik weer met school en dan zal ik waarschijnlijk 5 lange dagen weg zijn van huis. Het wordt dan een combi van familie die haar tussendoor uitlaat en een hondenuitlaatservice. Ik vind het not done om een hond langer dan 6 uur alleen te laten, ook niet als de hond het gewend is.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 16:34

Mijn hond zit 3dgn alleen van 7.30 tot 17.00 gaat prima bij haar vorige baas zat ze 5dgn alleen dus ze is er op vooruit gegaan.
Dit heeft me wel doen kiezen voor een volwassen hond en niet een pup

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 16:42

sandra8 schreef:
Mijn hond zit 3dgn alleen van 7.30 tot 17.00 gaat prima bij haar vorige baas zat ze 5dgn alleen dus ze is er op vooruit gegaan.

En dat vind je normaal? Dat hij het gewend is betekent niet dat het ook goed is. Imo zit jouw hond teveel alleen. Waarom geen oppas of uitlaatservice? Zal je hond toch heel wat meer kunnen waarderen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 16:47

Langer dan 6 uur achter elkaar zal niet nodig zijn in mijn geval, daar zullen wel mogelijkheden zijn zoals tussen de middag even thuis komen (bij een uur pauze), 5 kortere dagen werken of inderdaad een ander laten komen om uit te laten (mijn moeder zal dat denk ik af en toe best willen, of anders uitlaatservice). Uitlaten zal dus wel kunnen, maar dan zit de hond wel alsnog ipv 1x 8 uur 2x 3 of 4 uur alleen.

Dat een border collie of drukke stafford niet geschikt is voor deze situatie snap ik wel :) Een lieve asielhond of herplaatser zou ook absoluut een optie zijn, hoewel ik voor een hond met een gedragsprobleem denk ik wel te weinig ervaring heb.
Laatst bijgewerkt door Ireen_ op 15-07-12 16:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 16:48

Onze honden zitten soms ook wel hele dagen alleen thuis. Uitgelaten worden ze toch al nooit.
Omdat we een grote tuin hebben waar ze zich prima vermaken, als wij thuis zijn.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 16:50

Mijn zus en zwager werken beide en hebben een hond maar kunnen dit goed combineren. Hij is vrachtwagenchauffeur en werkt van 06.00 tot 16.00, hij laat de hond uit voor hij naar zijn werk gaat en meteen daarna.

Mijn zus werkt in verschillende diensten in de gehandicaptenzorg en is óf van 09.00 tot 17.00, óf van 10.00 tot 13.00 óf van 16.00 tot 08.00 's ochtends. In alle gevallen is de hond niet zo gek lang alleen, tenzij mijn zus een dagdienst heeft, maar dat is misschien één of twee keer in de week en vaak komen er dan nog mensen langs voor de hond ook :))

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 16:52

sandra8 schreef:

Sorry maar ik vind dit toch ook niet bepaald normaal.

Hier zijn ze 1 ochtend per week een uur of 5 alleen de chihuhua's kunnen door het katten luikje zelf in en uit de labrador blijft binnen.
Mijn moeder werkt 3 ochtenden waarvan ik er 2 thuis ben. Als we een andere keer lang weg zijn of een dag weg zijn vragen we een vriendin en vaak gaat hij dan een dagje naar haar of zij laat hem uit.
Ik ben het er mee eens dat ik 6 uur alleen maximaal vind.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 16:57

Hier zitten ze 4 dagen van half 8 tot half 4 in huis + tuin. Omdat ze samen zijn, en genoeg speelgoed/kluiven en vooral elkaar hebben vind ik dit geen probleem. Voor ik weg ga en zodra ik terug ben gaan we naar het bos en kunnen ze lekker de benen strekken.. Dus 2 honden nemen zou ook een optie kunnen zijn, vooral als je voor een kleiner ras zou gaan...

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 17:07

Ik werk 3dagen ( van half 9 tot 5 ) en mijn vriend werkt 5dagen. Wij wonen wel op een boerderij als we gaan werken zit de hond los buiten, hij heeft daar een schuilhokje.( en water, speeltjes, erf e.d. )
Voor dat we gaan werken word hij goed uitgelaten, circa 45minuten los in het bos waar we langs wonen. Als we terug komen gaat hij ook weer mee naar het bos, savonds gaat hij in de zomer voor het laatst rond 10u mee naar het bos, in de winter mag hij savonds even rennen op het weiland het is dan te gevaarlijk om hier langs de weg te lopen. ( rijden altijd erg hard en ook al doe ik een hestje lichtjes aan dan zien ze me nog niet op tijd. )
Zodra we afgewerkt zijn en we moeten ergens op bezoek nemen we de hond mee en anders blijft er een thuis voor de hond. We doen dagelijks denkspelletjes en snachts ligt hij bij ons op bed :o . Ook ga ik naast het wandelen zon 4x in de week fietsen met de hond en in de zomer fiets ik altijd naar een plas hier in de buurt waar we dan even gaan zitten zodat hij kan zwemmen en dan fiets ik weer terug. Ik kan mijn hond meenemen naar mijn werk maar dat doe ik niet omdat hij dat niet leuk vind (asiel, komt hij vanaf ) reden dat ik geen uitlaatservice laat komen is omdat hij bang is voor vreemde mensen.
In de winter als het vriest dan is mijn vriend thuis. (stratenmaker ) Hij doet het prima trouwens en het is een stafford van nu 2 jaar.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 17:07

Hier zitten de honden ook alleen. Het is wel een hond van 12 jaar, die eigenlijk toch de hele dag slaapt (ook al ben je thuis :P) en een hond van nu 5 jaar.
Kleine hondjes, vlinderhondjes.
Mogen wel vrij rondlopen door huis en hebben nog nooit binnen geplast. Kunnen het prima ophouden.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 17:10

werk 36 uur en mijn honden zitten alleen...het is niet anders. Toen ik mijn grote hond kocht, werkte ik parttime, maar door omstandigheden moest ik full time gaan werken. Hond naar de hondendagopvang gebracht. Echter na een aantal maanden wilde hij dat niet meer. Dat uitte zich in niet meer de auto uit willen als we bij de opvang waren etc. Dus maar lekker thuis gehouden. Nu hij aan de plaspillen is, is het wel lastig., Gelukkig werk ik om de hoek dus kan ik mijn pauze als het moet naar huis fietsen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 17:17

Ik ben in de zeer gelukkige omstandigheid, dat mijn 2 grote vrienden de hele dag bij mij kunnen zijn.
Ze gaan s' morgens mee en s' avonds met mij samen weer naar huis.
Als ik ze alleen moet laten voor een paar uur is dat trouwens ook geen probleem.
Verder zijn ze altijd bij mij, en heel af en toe moeten ze dan in de auto blijven b.v met boodschappen doen, ook geen probleem, ik laat als het moet de sleutels en het geld in de auto liggen, geen mens die er in komt! :D :D
Maar ook thuis liggen ze saampjes op de bank te slapen als ik een paar uur weg ben, heb dat stiekem menig keer gecontroleerd door door het raam te gluren als ik terug kwam.
Ook de buurtjes gevraagd of ze de honden horen blaffen b.v, want niets zo erg als een hond die de hele dag aan het blaffen is als baasje naar het werk is!
Ik zou dat mijn buurtjes niet willen aandoen!
Mijn hondjes ( nou ja HONDEN!!) zijn dus best makkelijk en daar ben ik ook heel blij mee!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 17:28

Mijn hond is hier 4 dagen van half 9 tot half 6 alleen, na de zomer zullen dit 3 dagen zijn aangezien ik dan nog een extra dag ga thuiswerken(omdat ik het fijner vind maar ook zeker omdat ik een hond heb).
Mijn hond is hier aan gewend, het is wellicht niet ideaal maar om nou te zeggen dat het ''niet kan'' is imo onzin.
Dan zou een hond alleen nog bestemd zijn voor mensen zonder carriere en sociaal leven?
Cadiz gaat wel vaak mee als ik in de avond of in het weekend ergens heen ga, daarnaast krijgt hij voldoende beweging en uitdaging dus ik zie het probleem niet zo.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 17:39

Ik vraag me dan wel af Wildgirl of je honden niet ERRUG nodig moeten als je thuis komt??
Want van 1/2 9 tot 1/6 6 is best wel een behoorlijk lange tijd om je plas op te houden lijkt mij.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 17:42

Tuurlijk is het geen probleem omdat je het allang zo doet maar of je honden het leuk vinden is een 2de.
En ja ik vind honden alleen weggelegd voor mensen met veel tijd en niet voor mensen die veel werken en/of veel weg zijn.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 17:44

aerdenhout1 schreef:
Ik vraag me dan wel af Wildgirl of je honden niet ERRUG nodig moeten als je thuis komt??
Want van 1/2 9 tot 1/6 6 is best wel een behoorlijk lange tijd om je plas op te houden lijkt mij.

Nee, hij drinkt overdag weinig heb ik het idee(er staat wel altijd vers water hoor), zodra ik thuis kom doet hij een plas en komt weer mee naar binnen, vervolgens gaan we rond half 7 de grote ronde maken, daarna krijgt hij zijn avondeten en ga ik koken.
Zijn plas s'morgens is groter, terwijl de termijn van ophouden (8-10 uur) hetzelfde is!

@Tooske, hij heeft het hier allicht beter dan de straat in Spanje waar hij hiervoor leefde ;-) Daarnaast heeft hij gezelschap van de kat, dat scheelt ook al een stukje denk ik.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 17:44

hoe doen anderen dat? Nou........uuuhh............. niet.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 17:49

Bij een rustigere hond lijkt het me best mogelijk. Mijn ouders werken beide en wij gaan naar school. Het is bijna altijd zo dat er de hele dag door mensen binnenvallen(wisselende diensten enz) maar soms zijn ze alleen van 8 tot 5. Ze lijken er weinig om te geven en soms hoeven ze nog niet eens te plassen als we ze dan uitlaten. Als je tussen de middag ook nog even gaat kijken zie ik weinig probleem.

Ik zou geen jack russel of werkhond nemen, maar onze Koningspoedels hebben er totale vrede mee.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 17:50

Grappig dat je in dit soort topics altijd van die reakties krijgt als: wij doen dat ook, maar.... en dan komt er een hele uitleg over om de hoek werken, ploegendienst werken enzenz.

TS: je moet vooral kijken naar JOUW omstandigheden. Als jij straks echt hele dagen van huis bent, dan moet je je goed bedenken waarvoor je dan een hond neemt. Want de tijd die je niet werkt, kun je ook niet 100% tijd aan de hond geven.
Je zult ook eens boodschappen moeten doen, sociaal leven moeten doen, en dan kan de hond ook al niet mee.

Ik zou ook zoooo graag een hond willen, maar dan denk ik: waarvoor? Voor die 4 uurtjes per dag dat ik er wel ben tussen 18.00 uur en 22.00 uur (want als wij slapen is hondlief ook weer alleen). En in het weekend moet ik weer boodschappen doen enz.

Totdat ik óf samenwoon en/óf minder ga werken deal ik dus maar gewoon met het feit dat ik geen hond kan nemen. Ook al is dat lastig als je in het asiel werkt zoals ik.

Ik vind het al sneu als ik Snoetje (poes, zie avatar) alleen moet laten 's morgens, dan zit ze al zo te kijken van waar ga je heen, laat stáán een hond. Ik zou dat niet kunnen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 17:54

Toch denk ik dan.... waar zou een hond zich beter voelen... in een asiel in een hok van???... zeg 2 bij 3, of lekker thuis bij iemand die dan wel werkt van 9 tot 5, maar dan ook elke dag een baas die je kent en waar je een band mee hebt en je overdag sowieso al meer beweging vrijheid hebt dan in een hok van de meeste asiels?????
Dan krijgen ze bijna altijd beter eten, meer aandacht al is dat dan misschien in de avond i.p.v. overdag door het personeel..................Tja... moeilijk! Maar als ik zelf een hond zou zijn, zou ik toch kiezen voor de dag alleen met een fijn bed ( bank! ) en lekker eten met wat extra's tussen door en een baas die ik ken en van me houd, dan overdag met mensen( Personeel) en de hele nacht alleen met gehuil van mijn vrienden die nog een baasje zoeken!