Verstopt konijn, advies gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Diane_

Verstopt konijn, advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 17:30

Hoi allemaal,

Alvast bedankt voor het lezen!
Afgelopen dinsdag ben ik met een van mijn konijnen, Pelle, naar de dierenarts gegaan omdat ze niet meer at. Hij zei dat ze verstopt zat en ze heeft pijnstiller (ontstekingsremmer) en iets om de motiliteit van de darmen op te wekken gekregen. Thuis hebben we haar water gegeven via een spuitje en wat ananassap.
Woensdag heeft ze niet echt gegeten maar kwam ze al wel weer veel wakkerder over. 's Avonds nog een keer naar de dierenarts geweest en toen heeft ze hetzelfde gehad. Toen we thuis kwamen heeft ze een stukje appel gegeten en ook een paardenbloemblaadje.
Vanmorgen at ze ook weer wat paardenbloemblaadjes die ik haar gaf, maar voelde ze zich zichtbaar nog niet lekker. Nu net probeerde ik haar weer water te geven via het spuitje, maar ze slikt niet, laat het gewoon via haar mond eruit lopen en ook neemt ze geen eten meer aan. Ze ligt al sinds dinsdag de hele tijd sloom in het hok. Ik las dat als het ontwikkelt tot gas, ze ook onrustig worden e.d. maar dat is dus niet het geval.

Nu weet ik het even niet goed meer. Moet ik vanavond gewoon weer terug gaan naar de dierenarts of toch even afwachten of het zich ontwikkelt en wachten tot morgen? Hij heeft gezegd als ze begon te eten dat ik niet meer terug hoefde te komen. Maar vanmiddag eet ze dus niks meer. Ik heb het idee dat haar buik nog even vol voelt, heb dus niet het idee dat ze al wat kwijt is van haar verstopping..

Ze heeft altijd water en ruim hooi tot haar beschikking, ik heb niet het idee dat ze hier iets mee doet.

Zijn er mensen die dit vaker hebben meegemaakt en mij misschien wat advies kunnen geven?

Diane_

Re: Verstopt konijn, advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 17:42

Poe, net nadat ik dit plaats werkt ze weer wat paardenbloemblaadjes naar binnen. :D Maar toch heb ik het idee dat ze nog wel steeds verstopt zit.. Is dat mogelijk, of is het dan eigenlijk niet mogelijk dat ze weer eet?

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:42

Heb je keutels gevonden? Hoe voelt haar buik? Vooral even geen appel geven, dat kan gaan gisten ( just in case)

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:43

Heb je keutels gevonden? Hoe voelt haar buik? Vooral even geen appel geven, dat kan gaan gisten ( just in case)

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 20:48

Ze zat nog bij de andere konijnen, dus ik kon niet goed zien of het haar keutels waren. Er lag wel één rare keutel in de ren, maar naar mijn weten is ze daar niet geweest. Ik heb haar nu apart gezet zodat ik daar op kan letten. Haar buik voelt heel slap aan en echt groot voor mijn idee. Als ik bij mijn andere konijnen voel voelt het gewoon strak zeg maar.

Edit: Ze heeft dus wel gegeten vandaag, maar voelt zich duidelijk erg beroerd.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:54

Ik zou toch echt naar de dierenarts gaan, konijnen met gas zijn spoedgeval. Ze geeft aan zich net goed te voelen, konijnen tonen dat helaas pas heel laat. Ze heeft echt nog medicatie nodig.

Sterkte met je Nijntje!

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 20:56

Maar ik dacht als ze gas hebben dat ze helemaal niet meer eten? Of kunnen ze wel gas hebben en ook nog tegelijkertijd eten?
Ze is nu dus al zo'n 3 dagen zo..

Zou extra medicatie wel helpen? Omdat ze dus al 2x heeft gehad. Of er moet meer mis zijn wat de dierenarts niet heeft gemerkt..

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:01

Mijn ram bleef ook eten, de hele boel lag stil maar blijkbaar moest hij vanuit zijn instinct eten?

Ik probeer ook altijd de buik te masseren, konijn op schoot met kont naar je toe en dan zachtjes van kop richting staart masseren. Bij mijn eigen konijnen kan ik het goed inschatten, maar helaas via de pc niet

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 21:51

Gelukkig heb ik niet veel ervaring met zieke konijnen. In ieder geval is ze echt niet goed, ik heb wel het idee dat masseren iets helpt. Ze ligt ook met haar kop zo laag mogelijk.

Net de dierenarts gebeld, we gaan er straks heen.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:58

Als ze het masseren toelaat, heeft ze echt buikpijn. De buik is een kwetsbaar gedeelte wat ze echt beschermen. Goed dat je naar de dierenarts gaat, verstandige keuze.

Masseren kun je blijven doen hoor, zolang ze het toelaat. Soms voel je ook belletje onder je vingers ontsnappen, maar dan moet je het wel vaker gedaan hebben ( liever nie natuurlijk!). succes!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:05

laatst hadden we dat hier ook. Een van de nijntjes had opeens last van verstopping. We hebben hem warm gehouden en zijn buikje gemasseerd. Ik voelde na een tijdje zijn buikje borrelen. Verder wat brokjes van Science Selective laten weken in water en dat met een spuitje gevoerd. Verder wat paardenbloemblaadjes en peterselieblaadjes. Laatst las ik ook iets over hooithee. Warm (heet ) water over wat hooi gooien en dat geven met een spuitje als het is afgekoeld.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:16

Dit is dodelijk voor konijnen en ik mis een aantal essentiële dingen van de dierenarts.

Zelf moet je medicijnen mee krijgen namelijk Cisaral en eventueel Metocloral drops daarbij is het verstandig met verstopping ook iets van laxatract te geven, de massa moet eruit. En pijnstiller, erg belangrijk, dit doet zeer!
Absoluut NIET dwangvoeren als er verstopping is, dan maak je de boel nog erger dan het is op dit moment.

Ik vraag sterk af waarom je de medicatie van de dierenarts niet mee hebt gekregen, dat is zo enorm enorm van belang voor konijnen. Die darmstimulerende injecties werken geen dag...

Verder binnen houden in een kooi en op handdoeken zodat je precies kan zien wat ze keutelt. Hooi en groen aanbieden waar ze wil, een bakje met water in plaats van een eventueel flesje.

Persoonlijk zou ik nu nog naar de dierenarts gaan voor de medicatie.

Cisaral Drops: http://www.medpets.nl/cisaral+drops/
Metocloral Drops: http://www.medpets.nl/metocloral+drops/
Carprofen Drops: http://www.medpets.nl/carprofen+drops/

Even om de werking te laten zien, Cisaral absoluut de belangrijkste.
Dit mag je gewoon toedienen en zal in de meeste gevallen de dierenarts mee geven in deze situatie.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:19

Dwangvoeren moet je juist niet doen als een konijn verstopt zit. Er komt niks uit van achteren, maar je stopt er wel wat in.

Hopelijk geeft de dierenarts juiste medicatie mee. Als je thuis komt, zet haar dan apart en houd haar warm. Het kost energieom warm te blijven. Heeft ze ook pijnstilling gehad?

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:21

Ik had laatst ook een verstopt konijn. Daar kwam ik helaas vrij laat achter.
Hij had waarschijnlijk hout van het hok gegeten.
De DA heeft hem spierontspanners gegeven en een laxeermiddel. Maar er gebeurde helaas niets.
De volgende dag alles herhaald. En voer gekregen voor dwangvoeding (Science Selective) Na 3 dagen vond ik in enen een
keuteltje in het hok en begon meneer heel voorzichtig weer wat te knabbelen.
Andere daags een aanzienlijke bult stront en een lekkere eetlust!
Hij is er nu weer helemaal bovenop.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 07:38

Het was gister nogal laat geworden voor we thuis kwamen en ik ben direct mijn bed in gegaan na nog wat in de bek gegeven te hebben, haha.

Faniek, we zijn dus gister inderdaad nog naar de dierenarts gegaan, de spoedkliniek van Utrecht.

Zij constateerde dat er wat gas in de buik zat, maar ze voelde wel wat kleine keuteltjes zitten dus dacht niet dat het verstopt zat, omdat die keutels er wel doorheen kwamen. Ze heeft ook heel goed gevoeld, maar voelde in principe niks zitten.

Ik heb nu dwangvoeding meegekregen: Critical Care, wat ik 4 tot 6 maal per dag moet geven en inderdaad ook Cisaral drops en Carprofen drops.

Ze heeft gister ook nog 2 injecties gehad, een pijnstilling en nog iets voor de motaliteit van de darmen. Ik merk ook dat ze actiever wordt na een pijnstiller, het doet haar duidelijk goed. Dus gelukkig heb ik na vandaag vakantie en kan ik haar optimaal verzorgen. :) Laten we duimen voor een goede verbetering!

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 08:01

Gelukkig, goed dat je gegaan bent! :)

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 08:13

Ja, twijfelde echt of ze de nacht door zou komen.

Vanmorgen gaat ze nog een beetje hetzelfde. De Cisaral drops slikte ze wel door maar de voeding gaat nog niet van harte. Misschien vind ze het niet zo lekker.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 08:17

Wat goed dat je bent gegaan super!
En nu de goede medicatie en hopen dat ze snel opknapt.

Wat je nog kan doen is haar buikje masseren, het moet toch gaan werken in dat buikje. En lekker groen aanbieden.
Hou haar op handdoekjes en lekker warm.. arm hupsje hoop dat ze snel opknapt :(:)

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 09:16

Masseren heb ik net een poosje gedaan..

Pff, ik word een beetje moedeloos, nu slikt ze helemaal niks meer door. Ik kan doen wat ik wil, ze laat alles er gewoon uitlopen. Als ze het allemaal niet binnen krijgt wordt het ook niet beter natuurlijk. Ik hoop dat ze zich straks wat beter voelt en wel wat wilt eten..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:43

Als ze niets meer slikken vrees ik ervoor.. meestal is dat een heel slecht teken :(:)
Ik ga heel heel hard duimen!

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 18:01

Ai.. : ( Ik krijg nog steeds niks naar binnen.. Vanmiddag 3 hele kleine slokjes water.
Ze heeft ook al sinds zondag niet normaal gegeten, hooguit wat geknabbeld aan een paardenbloemblaadje.. Het gekke vind ik dan ook, ze zeggen dat het binnen 48 uur niet eten helemaal mis gaat. Maar ze is nog hetzelfde eigenlijk als maandag?

Heb je nog tips, kan ik het beste gewoon water proberen, of critical care? Ik vroeg me ook af, mag ze vaker pijnstilling dan 2x per 24 uur? Die van vanmorgen lijkt niet aan te slaan..

Edit: ze heeft wel een grasje op vanmiddag, had een klein beetje een opleving..

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 19:24

Je kan je nijntje ook Olvarit babyvoeding geven. Voorkeur is de wortelhap. Dus alleen de worteltjes en geen aardappels of vlees erbij. Ook kan je een fruithapje geven, maar dan zonder banaan en oppassen dat er niet teveel suiker inzit. Denk dan aan appel/peer.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 20:36

Olvarit wortel heb ik ook in huis ja! Aan het begin van de dag wilde ze nog wel een hapje, momenteel gaat er helemaal niks meer in..
Maar waar ik me nu meer zorgen over maak.. Is haar buik die echt gigantisch wordt. Alles blijft er maar in zitten en komt er niet uit. Volgens mij wilt ze niet eten omdat ze gewoon bomvol zit. Naar mijn weten heeft ze al 4! dagen niet gepoept..

Ik las iets over een warm bad, zou dat nog kunnen helpen?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 22:45

Hm dat zou ik niet doen, dat is enorm veel stress en dat bevordert het ook niet. Je moet toch even kijken of je het spuitje niet wat verder in de mond kan doen, dat ze wel moet slikken.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 03:29

Ze is overleden..