huisvesting cavia

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Coconut

huisvesting cavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 14:22

Hallo bokkers,

Toen ik een jaar of 8 was had ik een cavia in zo'n standaard dierenwinkel bak.

Echter ben ik nu 15 jaar ouder en wijzer en wil ik graag het beste voor mijn toekomstige cavia. Daarom heb ik een aantal vragen om mijn cavia het beste te kunnen geven!

Hoe groot moet een hok minimaal zijn? Het liefst neem ik twee cavia's. Vroeger had ik mijn cavia altijd op zaagsel, is dit een goede bodembedekking? En wie weet of er ergens in de buurt van apeldoorn een cavia opvang zit om een dier een nieuw thuis te geven?

Alvast bedankt!

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 14:24

Geloof dat er wordt geadviseerd dat een kooi minimaal 100 x 50 cm moet zijn voor 1 cavia. Maar hoe meer ruimte ze hebben, hoe beter natuurlijk. Je hebt draadkooien van 120 x 50 en daar kunnen makkelijk 2 cavia's in. Staan er genoeg op marktplaats en vaak hebben ze bij cavia opvangen ook wel kooien te koop.

Bodembedekking is er in alle soorten en maten. Zaagsel is nog steeds het meest voorkomend. Wij gebruiken strokorrels en vlas, maar voor 2 cavia's is zaagsel prima.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 14:31

Voor 2 cavia's wordt 1x0,5 geadviseerd. Super trouwens dat je er al 2 wilt adopteren, dat is altijd fijner voor de beestjes.

Zelf heb ik een hok van 1x0,5m met 2 verdiepingen waar een trappetje tussen zit, en een ren eraan van 1x1, en ik merk dat ze toch de hele oppervlakte wel gebruiken. Een cavia in het wild heeft een terrotorium zo groot als 6 voetbalvelden, dus hoe meer ruimte hoe beter.
Denk in je hok ook vooral aan dingen waar ze in of onder kunnen zitten, huisjes, een handdoek etc. Cavia's zijn prooidiertjes, en als ze bang zijn willen ze zich graag verstoppen.

Ik ben zelf fan van zaagsel: het stinkt niet, neemt vocht goed op, is lekker zacht en isoleert goed.

Coconut

Re: huisvesting cavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 16:49

Vroeger kocht je gewoon een bak in een dierenwinkel, zo'n klein bakje van een halve meter hooguit.....Nu ben ik wel wijzer en wil ik gewoon dat ze genoeg ruimte hebben!

Een hok met verdiepingen lijkt me ook erg leuk en ideaal voor ze. Ik weet inderdaad dat ze iets nodig hebben om te verstoppen. Dat vond mijn cavia vroeger ook erg leuk!

Dan wordt de bodembedekking gewoon zaagsel. Dat lijkt me wel ideaal. Wel absurt trouwens, wij kochten vroeger zo'n groot pak zaagsel voor een paar euro, terwijl zo'n klein pakje veel meer kost :=

Ik ga eens op zoek naar adoptie cavia's hier in de buurt. Ik hoor slechte dingen over dierenwinkel cavia's en er zijn genoeg cavia's die het meer verdienen!

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:00

Jeetje.. Goed bezig! Als iedereen zich zo zou laten informeren voordat ze dieren namen...
Hulde!
Heel goed dat je er twee wilt, wilt adopteren en nadenkt over hun 'woning'.
Hebben ze van stichting cavia misschien een opvang bij jou in de buurt?
Moet je anders even opzoeken op de website?
Niet alle dieren staan daar overigens op de site vaak.
Heb zelf ook een tijd lang een opvang voor ze gehad een aantal jaren terug. In de zomer zijn ze je meeeer dan eeuwig dankbaar als jij als goede dierenvriend die alles voor elkaar heeft zo, dieren wilt adopteren. Gebeurde bij mij niet vaak in de vakantie en juist dan puilt de opvang vaak uit.
Heel veel succes en plezier met de beesjes. Plaats je nog een leuke update met foto tegen die tijd???!!!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:04

Hier staan de cavia's op een laag papierkorrels en daarop zaagsel, dat bevalt goed (met verschonen hoef je meestal alleen het laagje zaagsel te verwijderen en de natte plek). Mijn ervaring is met cavia's, hoe groter je hok hoe leuker ze zijn. Bij mij lopen ze ondertussen op 3m2 en ze zijn er alleen maar leuker op geworden (en ik vond ze al zo leuk). Ik gebruik 2 action kattenbakken en een reiskooitje als plaats waar ze hooi krijgen (en slapen) en voor de ren is het een ren op zeil. De ren bestaat uit twee sets van deze rennen. De cavia's blijven er goed achter en ze vallen niet zo op. (en totaal ben ik voor het hok 35€ kwijt geweest, op alle speeltjes die ook nog rondzwerven na dan).

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 17:06

Hoeveel mensen danken hun beest wel niet af in de zomer? Laatst stond er hier in de krant dat een groepje kinderen een vuilniszak mee kreeg met jonge kittens := Ziekelijk!

Ook al heb je een vis, een cavia of een paard. Het blijven beesten en daar moet je goed voor zorgen vind ik.

Ik ga zeker een update plaatsten, ik ga over twee weken op vakantie en daarna ga ik rustig kijken naar een hok en cavia's :)

Leuke rennen heb je zeg Mizora :) Die zijn ook handig om buiten te zetten, zodat ze even het gras op kunnen.
Ik ga eens informeren bij Stichting Cavia naar cavia'tjes.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:12

Wij hebben een caviaopvang en zitten in Wezep. Niet zo heel ver van Apeldoorn :)

Wij raden deze hokken aan als je gewoon één verdieping wilt;
Afbeelding
Fijne ruime hokken (1.00 x 50) en met een opening aan de voorkant, wat voor de cavia's fijn is met hanteren.

Als bodembedekking kun je zaagsel, gehakseld stro (Geen gewoon stro), hennep, Ecobed (Kartonsnippers) of bijv. carefresh :)

Wij gebruiken in de opvang Gehakseld stro en zaagsel. Plospan of edelspan is fijn spul, maar wel alleen te koop in grote balen als ik het goed heb.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 17:13

Ik ga jou even pb-en! Wezep ken ik namelijk wel ;) Mooie hokken trouwens!

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:33

Tja.. Het is inderdaad verdacht hoeveel mensen precies voor of in de zomervakantie allergische kids hebben en weet ik veel wat voor redenen.
Maar weet je.. Ik veroordeelde die mensen nooit. Het feit dat ze een dier naar een opvang brengen vind ik al veel beter dan ergens buiten dumpen. Dus ik vond het ook belangrijk om niet super moeilijke vragen te stellen als dat niet nodig was.
Als ik overigens geen kooi gedoneerd kreeg en de caafjes in een doosje kwamen die dan net even kort opengetokken werd om te laten zien en meteen weer dicht.. En de mensen haast hadden.. Dan wist ik al: die zijn vast ziek en ik zit zo voor een hoop geld bij de weekeind dierenarts.
Terwijl als mensen dan even hadden verteld dat de caaf al een week iets had gehad, dan weet je waar je aan toe bent en kun je beter inschatten hoe ernstig het is.
Heb ook een keer analfabeten over de vloer gehad. Dieren met kids waren uitgehongerd...
Bleek dat ze al eeuwen wat overgebleven groente kregen en.... HOUTKORRELS (dachten dat het voer was).
Zwart gescheiden van wit... (papa is zwart dus de kleine zwarten zijn ook man..) dus alle kids ook al zwanger. In plastic curver bakken, dus konden niet lopen.. Enkel 'zwemmen'.
Oei.. Ik ga erg offtopic. Sorry!

Je vindt na je vakantie vast en zeker heeeele leuke opvang caafjes. Leuk dat er meteen een opvang heeft gereageerd uit jouw buurt! Die hebben vast en zeker leuke dieren voor je zitten.
Het fijne aan een opvang vind ik, dat je super goed geadviseerd wordt welk dier bij je kan passen, ze kunnen helpen matchen als je thuis al een caaf hebt en als het niet werkt thuis zeggen ze niet dat je pech hebt.
Ik kijk al uit naar je update!!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:44

Gaaf Dorieke, kom dan wel je nieuwe aanwinsten showen :D!

Onze eerste cavia was een "dump" cavia. Hij was groter geworden en kinderen vonden m niet leuk meer.. Dus mevrouwtje is met -10 graden naar buiten gegooid. Buurvrouw meegenomen, maar die was allergisch dus kregen wij haar :D!
Wij hebben voor Kruimel een 100 x 5 hok, met een zelfgemaakt huisje. En een buitenren met gaas erover heen.
Verder qua eten krijgt hij cavia brok, ligt er een knaagsteen en een stokje waar die aan knabbelt.
En als mama bijvoorbeeld iets met groente doet wat ie mag hebben, krijgt ie dat als ze kookt..

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:47

Oh ja.. En niet te vergeten altijd onbeperkt hooi voor de caafjes!

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:56

ik heb 6 cavia`s <3

ik heb voor alle caafjes een appart binnenhok.
en heb nu voor ze een buitenhok gekocht

2 van mijn cavia`s zitten in een laag hok met ren eraan vast en veranda :') jaja luxe _/-\o_

en voor mijn andere 4 cavia`s heb ik een konijnenhok gekocht.
dat is een hok met 2 verdiepingen en daarin zitten ook nog is plakjes dus eigenlijk 4 verdiepingen.
het is heerlijk groot en ze hebben het er volgens mij aardig naar hun zin :D
ook heb ik speciaal zeil om af te sluiten tegen wind/regen.

fotos kan ik eventueel plaatsen op verzoek :)

verders hebben die van mij altijd onbeperkt hooi.
speciaal cavia voer en genoeg drinkflesjes hangen er.

ik gebruik een dikke laag zaagsel voor in de hokken.

herbielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:12

wij hebben zelf 5 cavia's en we hebben een kooi van 1.65 en ze doen het er goed in

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 01:46

Leuke verhalen esther en nikita! Onbeperkt hooi weet ik inderdaad :) begin augustus maar eens rustig aan kijken naar caafjes:) bedankt voor alle tips tot dusver! Mochten jullie sites weten met leuke hokken, dan hou ik me aanbevolen!

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:01

Ik heb nu 2 cavia's van bijna 4 en 5 maand uit.
Ik heb ze in een gewone traliekooi van de kolbach van 1 bij 50 CM.
Ze zitten bij mij nu op standaard zaagsel, krijgen onbeperkt hooi.
Ik wou eerst deze flat : http://link.marktplaats.nl/577313088, maar dit was voor mij te ver reizen, misschien vind jij het wel wat, ik vind hem in iedergeval erg mooi!
En heb je al een idee wat voor 'ras' cavia wilt, of kies je voor opvang enz.?
Ben heel erg benieuwd!

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:13

Zooplus heeft leuke hokken.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:16

Anders weet ik nog wel een opvang in Arnhem te zitten...

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 22:16

Arnhem is dixhtbij, woon zelf in beekbergen :) kun je mij een link pb en?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 11:18

Heb met vriendlief nog goed overlegd, maar hij weet niet zeker of hij wel tegen cavia's kan := En ze moeten toch binnen neem ik aan? Buiten zal vast veel te koud voor ze zijn.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:57

Mijne zitten dag en nacht, winter en zomer buiten hoor :)
Moet je wel geen skinny's nemen en zorgen dat je hok goed geisoleerd is en niet in de tocht staat. Maar het kan prima :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:05

Als je een goed hok neemt en zorgt dat er altijd de mogelijkheid is om in hooi te kruipen, dan kan een cavia goed buiten zitten. Wij hebben een poosje terug nog een koppel geplaatst dat ook buiten zit en dat gaat prima.
Cavia's met overgewicht houden wij ook buiten in een ren :)

Je zou ook naar een caviastal kunnen gaan met veel cavia's, vaak merk je dan al snel of je er tegen kunt of niet. Hier komen ook wel eens mensen om die reden even kijken bij de cavia's. Alergische mensen trekken het hier niet lang door het grote aantal cavia's bij elkaar.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 16:14

Dat zou ook nog kunnen inderdaad. Als ik dus een goed geïsoleerd hok koop dan kunnen ze wel buiten. Heeft iemand een voorbeeld van een goed hok? Wil echt niet dat ze het koud krijgen namelijk := We hebben voor onze chalet een mooi driehoekstukje waar we gras op kunnen leggen, zodat ze mooi de ruimte hebben :)!

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:22

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:42

Misschien jezelf eens aanbieden als cavia oppas voor een weekje? Dan weet je snel genoeg of je vriend allergisch is. De mensen die ik ken, krijgen inderdaad meteen al een reactie.. Dus even kort bij een opvang gaan kijken kan je soms ook al meer vertellen.