Hond adopteren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Hond adopteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 09:56

Ik wil graag een hondje erbij voor onze hond.
Wat verbaasd mij nou,,dat alle asiels een vrij normale prijs hanteren wat betreft adoptie, maar dat de meeste honden uit landen komen waar mensen niet zo aardig met hun dieren omgaan.
Als je op die sites van die hulpverleners kijkt zie je al gauw dat een hondje daar 2x zo duur is wegens bijkomende kosten
Nou ben ik de beroerdste niet maar om rond de 300euro betalen voor zo een hond doe ik niet

Komt bij dat die honden niet gewend zijn aan ons leven, dus een cultuurschock hebben en na praten met de mevrouw van het asiel zie ik in dat zo een hond ook niet echt bij mij past omdat ik toch wel wat eisen heb zoals bv lekker los kunnen meerennen.
Die mevrouw zei ook dat 8 van de 10 honden die overkomen na het pleeggezin in de asiels terrecht komen mede doordat ze dus anders zijn..

Ben ik dan zo raar dat ik denk, die honden helpen, prima maar laat ze daar en zet daar een programma voor ze op

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:00

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 15:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 10:04

Ik wil een hond uit het asiel dus vandaar dat ik daar kijk, maar er zitten zoveel buitenlandse honden daar en die wil ik dus beslist niet....en jij wil mij dus vertellen dat een hond die heeft moeten knokken voor haar eten enz hetzelfde is als een hond die hier is opgegroeid

Edit de vraag was dus waarom die honden niet daar laten, van de prijs van het vliegticket heb je al maanden eten voor ze

CharlotteMae

Re: Hond adopteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:10

Mijn vader heeft twee honden, beide komen ze uit het buitenland. Een podenco uit de Dominicaanse republiek, in het begin heeft mijn vader hier wel wat werk aan gehad. Het is een superlieve hond die heel goed luistert, maar als ze een prooi ziet, heeft ze nog maar één doel voor ogen en sluit ze zich helemaal af. Ze heeft dan ook wel een paar keer een konijntje of zelf een mol te pakken gekregen (en die konden dat niet meer na vertellen). Nu is ze inmiddels meer op leeftijd en loopt ze altijd heel fijn naast je en kan ze los.
De andere hond van mijn vader komt uit Kroatie en is echt een lieverd. Hij is nog wat jong en speels, maar dat is gewoon een kwestie van opvoeden.

Het enige wat je wellicht merkt bij die honden is dat ze op straat hebben geleefd. Dit uit zich in ALTIJD willen eten, en vuilnisbakken zijn een lekkernij.
Voor de rest zijn het de liefste honden ooit en kunnen ze zich heel goed aanpassen aan NL.

Succes met je zoektocht!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:12

aangezien de meeste honden in een buitenlands asiel zo leven:
Afbeelding
zijn ze wat betreft socialiteit op alle vlakken vaak socialer als een nederlands hondje...

en vaak halen ze buitenlandse hondjes hierheen omdat anders simpel weg een spuitje voor de dood daar de enige andere oplossing is.

de asiels zitten daar bomvol en handteren vaak een euthanasiebeleid( en dat zijn dan niet de meest humane inslaappraktijken),en met het geld wat mensen betalen voor een adoptie hondje worden OA buitenlanse asiels gesteund,voorlichting in het land gegeven,honden gecastreerd enz..maar daar is wél geld voor nodig...

en dat steun je als je een hondje koopt via een stichting.

staat hier heel mooi omschreven wat ze doen in het buitenland:
http://www.honden-in-asielen.dierennood.nl/
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 12-07-12 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:15

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 10:18

Nee daar betaal je voor de overtocht enz, dat staat in de voorwaardes, dus nogmaals voor de prijs van het ticket kunnen ze ze daar goed verzorgen..
Hier komen ze vaak weer terug in de opvang..ik wil best buitenlandse opvang helpen doe ik ook via wspa, maar ik wil gewoon een hond die meedraait binnen het gezin, die niet de koelkast opent of die jaagt voor het eten
Dus na veel rondkijken en zoeken en bellen ben ik geneigd om toch idd een pup te nemen, jammer he

En dierenliefde stoppen bij de grens, is net zoiets als ontwikkelingswerk er is zoveel leed in eigen land ook dieren die ons nodig hebben

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:22

.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 10:24

Dus het asiel waar ik geweest ben en de andere die ik gebeld heb zitten allemaal fout..zijn huiverig voor al die honden die bij ze komen..
Heb zelf toch wel vertrouwen in de mensen die daar werken hoor en ze hebben mij ingeschreven en weten wat ik wil

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:32

.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:36

ik ken meerdere mensen met buitenlandse honden maar werkelijk nog nooit voer problemen ( als koelkasten/vuilnisbakken plunderen) gehoord,wel had ik vroeger een nederlandse stamboom rottweiler die dat héél goed kon :j

echt elke vuilnisbak ging de hele woonkamer door,en alles wat je per ongeluk op het aanrecht liet staan was ook daarna onvindbaar.... :D .

dus of dat nu alleen buitenlandse hond gerelateerd is...

je kan ook een puppie uit een buitenlands asiel nemen,en ach als het je zo tegenstaat,niemand die zegt dat je persee een buitenlands hondje moet nemen,dan kijk je toch gewoon voor een nederlands opgegroeit hondje.

http://www.sos-strays.nl/nederlands/nl-faq.html

hier staan ook antwoorden op je vragen overigens...

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:37

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:43

Echwel schreef:
En dierenliefde stoppen bij de grens, is net zoiets als ontwikkelingswerk er is zoveel leed in eigen land ook dieren die ons nodig hebben

Precies, maar een echte dierenvriend laat het daar niet stoppen.

Ik heb een Spaanse hond, inmiddels een jaar of 8 en ze is in mei 14 geworden, een betere hond had ik niet kunnen treffen.
Zij is via via bij mij terecht gekomen, wel vers uit Spanje, maar ik had niet de intentie om er een hond bij te nemen.
Afbeelding

Ik ga niets promoten, maar mijn Mum loopt op 3 poten door ernstige mishandeling. Haar bekken is gebroken (ze had 7 pups) en ze hebben haar te laat gevonden om dat nog te kunnen repareren, ze mist tenen, heeft een stuk of 20 (ingekapselde) kogeltjes rond haar ruggengraat en zit vol littekens. Ze is vanaf dag 1 zindelijk en braaf geweest in huis, echt de perfecte hond.
En voor een fijne gezinshond wil ik bést wat duiten neerleggen :)

Ik zou nooit een hond uit een Nederlands asiel halen (zéker niet met een kind), want hier zitten letterlijk andermans mislukte opvoedpogingen.
Ik heb een kat (Pumbaa) uit het asiel, dat was de eerste én de laatste kat uit het asiel in Nederland; nooit meer! (hij was zogenaamd mishandeld door zijn vorige baasje, maar na 2 weken begreep ik wel waarom).
We hebben overigens ook een kat uit Frankrijk en hadden er eentje uit België; een dier is een dier, ongeacht in welk land het is geboren!

Succes met je keuze!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:47

Maar wat is je punt? De adoptiebijdrage? Ik heb met alle liefde die 250 euro betaald. Voor dat geld had ik namelijk een geholpen, geënte, gechipte en geteste hond.
In asiels belanden? Heel bijzonder dat een stichting dat zegt. Ik heb destijds met verschillende stichtingen contact gehad, over verschillende honden, heb dat echt niet gehoord. Maar; voor ik honden ging kijken op de site ging ik eerst uitpluizen of die stichting wel goed was. Daarnaast heb ik een contract én het opvanggezin waar ik Havanna vandaan heb zou haar gewoon weer opvangen als het niet had gewerkt. Ze zijn ontzettend secuur op waar een hond terecht komt en doen er alles aan om te voorkomen dat het een mismatch wordt.
Eten jatten ? We hebben ons best moeten doen om te zorgen dat Havanna koekjes van ons aannam! Ze kwam zindelijk uit spanje (heeft dit dus bij een baas ooit geleerd) en is de grootste schat die je je kunt indenken. nooit wat gesloopt of wat dan ook. De honden die in het buitenland worden gedumpt hebben doorgaans geen jachtinstinct (worden vaak juist daarom gedumpt).

Ik denk dat je gewoon een wat mindere stichting te pakken hebt gehad of een persoon die het niet helemaal snapt.. Je moet altijd doen wat voor jou goed voelt en of dat nu een pup hier is of een asielhond uit het buitenland maakt natuurlijk niks uit.

Maar mijn ervaring is compleet anders dan de jouwe :)

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:47

ik heb een hond bij beterhondenleven weg gehaald vorig jaar dik drama...
mooie verhalen super hond zou bij ons passen blabla
hond zat in pleeg gezin zodat ze hem goed hadden kunnen observeren (half jaar)
we hebben zoveel ellende met de hond gehad mijn halve huis is gesloopt
deuren eruit gegeten bench tralies door geknaagd
mijn andere hond aangevallen vreselijke voernijd
maar toen ik aan de bel trok was er niemand thuis
ja nadat ik ging dreigen en fotos lief zien van de schade
ineens een mailtje van
oh het klikt niet tussen jullie eigelijk nemen we nooit een hond terug maar in dit geval kom hem maar brengen
en het grappige is dat het zo nog een keer of 4 met dezelfde hond is gebeurd
ik bracht de hond terug naar een vrouw in ter apel waar een zooi honden opgepropt in een tuin zaten
de 1 viel de ander nog harder aan als de ander
in huis zat geen plint meer deurposten aangevreten 1 grote pest bende
3000 keer liever een pup
ben helemaal klaar met dit soort instanties

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:50

Ik heb al mijn spaanse windhonden €225 betaald, ik heb dus €675 betaald voor adoptiekosten alleen al.

In dat bedrag zit wel: sterillisatie, inentingen, chippen, overvliegen, bloedtesten etc.
In mijn ogen dus een "koopje"! In het asiel zitten meerdere honden die nog niet gecastreerd/gesterilliseerd zijn,
dus die kost moet je regelmatig nog incalculeren.

Komt erbij dat ik persoonlijk vind dat buitenlandse honden socialer zijn dan onze eigen asielhonden.
Ik heb al véél honden gezien (heb uiteraard ook zelf de asiels over heel het land afgestruind) maar geen enkele zo attent en liefdevol als mijn eigen spaanse honden.

Ik zou het zo opnieuw doen! En een goede organisatie zal NOOIT buitenlandse honden in het asiel toestaan,
ik heb mijn honden geadopteerd bij Galgo Aid Europe, ze volgen hun geplaatste honden zorgvuldig op en vragen regelmatig hoe het is, foto's en dergelijke zodat ze zeker zijn dat alles goed gaat met hen.

(ter info: mijn schotse collie hebben wij gratis overgenomen van iemand, was ook niks mis mee, alleen niet geënt, ontwormd, gecastreerd, gechipt of dergelijke, dus al bij al heeft hij mij ook over de €500 gekost...
Niet dat ik met het geld inzit, maar gewoon om even duidelijk te maken dat je het voor het geld niet moet laten :-) )

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:52

ironic__ schreef:
ben helemaal klaar met dit soort instanties

Omdat je een slechte ervaring hebt met 1 stichting?

Ik ben ook hélemaal klaar met supermarkten! Ik ga daar nóóit meer heen! 10 jaar geleden deed er een cassière onáárdig tegen me joh! :oo
Wat kortzichtig, iewl.

Je moet het kaf van het koren leren scheiden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 10:54

Nogmaals het gaat neit om het geld, want weet dat sterrilisatie enz heel veel geld kosten en dat heb ik voor mijn honden ook dik over, het gaat mij erom dat ik een sociale hond wil die niet wegloopt, gewoon los meekan en bij de paarden kan niets meer en minder.
Alleen door idd veerhalen van ironic en mijn ervaring eerder met een griekse hond doen mij toch huiveren en wil ik graag een gewone hond die gewend is aan binnenshuis te wonen enz

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:54

Ik heb mijn hond via stichtingaai geadopteerd, ook uit spanje, kostte 175 euro (nu 200) en ik zou het zó weer doen! Iedereen wil Luca wel hebben, zo makkelijk is ze en zo sociaal....werelds gewoon.

Ik ben destijds in een stuk of 5 asiels wezen kijken in NL en kwam ook op internet alleen maar grote onopgevoede honden tegen en dat wilde ik niet. Ja of een JR die niet te hanteren was wegens hysterisch gedrag, nou daar zat ik ook niet op te wachten.

De cultuurschok is van korte duur, een hond kan niet nadenken over vroeger of de toekomst, die leeft in het hier en nu dus als het zo is, is het zo. Tuurlijk is het wennen maar dat is het ook voor een hond uit het asiel die wellicht bij een vorige baas een heel goed of slecht leven gehad heeft, dat is net zo'n schok als voor een hond uit het buitenland.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:56

Echwel schreef:
Nogmaals het gaat neit om het geld, want weet dat sterrilisatie enz heel veel geld kosten en dat heb ik voor mijn honden ook dik over, het gaat mij erom dat ik een sociale hond wil die niet wegloopt, gewoon los meekan en bij de paarden kan niets meer en minder.
Alleen door idd veerhalen van ironic en mijn ervaring eerder met een griekse hond doen mij toch huiveren en wil ik graag een gewone hond die gewend is aan binnenshuis te wonen enz

Vrienden van ons hebben een griekse pup geadopteerd, die kan prima los hoor :j

Je moet alleen geen doorgewinterde jachthond adopteren (ik heb windhonden op leeftijd, die kunnen gewoon nooit los, maar dat weet je op voorhand!).
Tenzij je alsnog een puppy vindt!

Puppies vallen alles nog aan te leren MAAR een andere kennis van mij heeft dan weer haar windhond zo heropgevoed dat die zonder problemen los kan! (denk dat die geadopteerd is op 2j).
Alles kan met de juiste hond, een goede organisatie kent de te plaatsen honden goed en kan zeggen of er eentje tussenzit die je mee kan nemen naar de paarden.
Laatst bijgewerkt door Mi_Amore op 12-07-12 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:57

kan zijn
maar spreek uit eigen ervaring
en al die mooie beloftes enz hebben er voor gezorgd dat ik uit eindelijk toch maar een pup heb gekocht
dan maar kort zichtzichtig daar hebben zij voor gezorgd
beetje rare vergelijking supermarkt of....
maar oke dat zegt dan weer meer over jou dan over mij

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:58

@ironic__: hou de mensen een beetje in hun waarde hé ;)

Het is niet omdat 1 stichting minder is dat ze het allemaal zijn hé.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:58

Echwel, mijn hond(en) lopen altijd los en ze ging ook altijd mee naar stal (ze begint nu echt oud te worden). Ze springt nooit stiekem op de bank, ze gaat niet stiekem naar boven, het is echt een wereldhond, al vanaf dag 1. Van veel honden is wel de geschiedenis bekend.
Mijn Mum komt bij PAWS vandaan (Belinda Meuldijk).

Dank je chipieke :)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:01

Ironic, beetje raar om alle stichtingen zo af te branden vanwege één slechte ervaring. Kan jouw ervaring zijn maar wie zegt dat het aan de hond of de stichting lag? Misschien lag het wel aan jezelf......maar goed dat kan ik niet beoordelen, ik was er niet bij.
Tegenwoordig wil iedereen maar allerlei soorten honden in huis zonder zich van te voren goed te realiseren wat je in huis haalt en dat kan levensgevaarlijk zijn!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:01

maar heleen,als je dat niet verwacht van een buitenlandse asielhond dan neem je die toch gewoon niet??

dan zoek je toch in nederland of evt dld en belgie een hond die je aanspreekt waar je dan voor gaat?

snap het hele probleem niet zo eigenlijk :')

en nogmaals je kan ook een buitenlandse pup adopteren ( als je echt voor een buitenlands hondje wil gaan),laatst was er een netje buitenlandse hondjes die in nederland geboren werden en in nederland opgroeide,teefje was hoog drachtig hierheen gehaald,dus ja,dan heb je wel een buitenlands hondje,maar in nederland geboren en getogen ,de opvoeding daarna ligt dan helemaal aan de eigenaar.

maar ook een nederlandse herplaatsers kan je problemen mee ondervinden als niet sociaal,baknijd,slopen,verlatingsangst,vuilnisbakken plunderen,weglopen enz enz...

dat is niet alleen buitenlandse hond gerelateerd :)