Slapen op kattenbak, ergens Anders plassen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Onbekend987

Slapen op kattenbak, ergens Anders plassen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 10:57

Hoi,

Wij hebben dus afgelopen maandag onze kitten opgehaald. Het is een heel lief maar ondeugend beestje .
Maar nu het volgende :
Ik weet niet of zij weet hoe de kattenbak werkt.. Overdag plast ze ergens anders ( grond, in een hoekje, en soms nog wel is in onze kleine hondenmand...) S'nachts houdt zij haar plas gewoon op , want als ik beneden kom, doe ik de bench open ( de bench heb ik omdat wij dat handiger vinden als we ook niet thuis zijn) , ze loopt een rondje en laat vervolgens ergens een plas vallen wat denk ik wel 5x groter is dan zij zelf...
Ook als wij thuis of beneden komen ligt ze gewoon in de kattenbak , waar ook haar plas en poepjes liggen....
Wij houden haar ook goed in de gaten, en zetten haar op de bak als we zien dat ze wat wilt doen buiten de kattenbak. Dan doet ze dat wel netjes erin. Overigens gaat ze met de hond van ons heel leuk om.

Ik hoor graag van iemand wat ik hieraan kan doen, zodat zij op een gegeven momhebt uit zichzelf naar de kattenbak gaat.

Groetjes Nina

Blanket

Re: Slapen op kattenbak, ergens Anders plassen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:59

Wat voor een bak heb je?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:01

Hoe oud is de kitten? Ik heb het vermoeden dat jullie kitten heel jong is en dus misschien nooit het voorbeeld gezien heeft.
Neem aan dat er in de bench een kattenbak staat? Misschien eens ander grid gebruiken? Of navragen wat voor grid de vorige eigenaar had? Kan zijn dat ze dit niet herkent.

Onbekend987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 11:02

Blanket schreef:
Wat voor een bak heb je?

Wij hebben gewoon een normale lime groen zonder frummels en van die uitgebreide dingen. Er ligt genoeg kattengrint in.

mylittlejoy

Re: Slapen op kattenbak, ergens Anders plassen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:05

Ik denk dat Blanket bedoelt of je een open of dichte kattenbak hebt.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:06

Meteen op de bak zetten als je haar uit de bench haalt. Katten slapen (of eten) normaal gesproken niet waar ze hun behoefte doen, dus zet de bak ook niet dicht bij de slaap of eet plek. Zorg voor een fijn ander lig plekje.
Herhaaldelijk en regelmatig erop zetten en als ze gaat flink belonen.

Enige wat ik kan bed4enken waarom ze dit doet is dat ze zich veiliger voelt in de kattenbak. Daar ruikt het naar haar en is het fijn afgeschermd.
Laatst bijgewerkt door jorretje op 06-07-12 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:09

jorretje schreef:
Meteen op de bak zetten als je haar uit de bench haalt. Katten slapen (of eten) normaal gesproken niet waar ze hun behoefte doen, dus zet de bak ook niet dicht bij de slaap of eet plek.
Herhaaldelijk en regelmatig erop zetten en als ze gaat flink belonen.
eventueel wat thee door het grind om het aantrekkelijker te maken.

In dit geval zal ze wel moeten, kitten zit 's nachts in een bench. Overigens zou ik dit nooit doen, maar dat is een andere discussie.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:10

Zet het kitten in een niet te grote kamer met kattenbak zonder kap.liefst in meerdere hoeken een bak.

De plaatsen waar ze al eens haar behoefte gedaan heeft goed schoonmaken met schoonmaakazijn,of in geval van kleedje uitwassen,dit neutraliseert de luchtjes,anders doet ze het daar zo weer.
Niet met chloor,dan doen ze het er vaak juist weer,want dat vinden ze een prettige geur.

doet ze(of hij)helemaal niks op de bak?Of heeft het kittens vaak ongelukjes?

In de bench heeft het wel een bak neem ik aan?Wordt ze niet gestest van in de bench zitten?ik vind dat niet ideaal hoor,je kunt nooit haar voer en de kattenbak ver uit elkaar zetten tenzij het echt een hele grote bench is.

Door stress kunnen ze ook onzindelijk gedrag vertonen.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:16

mischien ander grit proberen?

overigens zou ik er zelf ook nooit voor kiezen om een kitten in een bench te houden voor de nacht of zelfs als je weg bent.
is het kitten helemaal alleen of heb je ook nog andere katten waar het kitten een voorbeeld aan kan nemen?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:19

Een kat in een bench? Hoezo is dat 'handig'? :? Dan heb je volgens mij toch iets van het wezen kat niet helemaal goed begrepen. Als je zo'n dier niet in je huis wilt hebben rondlopen dan kun je beter geen huisdier nemen naar mijn bescheiden mening.

En een kat wordt niet zindelijk geboren, dat zal ze moeten leren zoals elk jong dier. Hier boven staan voldoende tips om je te helpen!
Als je haar in de bench doet, die voor een groot deel in beslag genomen wordt door de kattebak neem ik aan, dan leert ze het iig niet.

Onbekend987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 11:20

Lizz schreef:
Hoe oud is de kitten? Ik heb het vermoeden dat jullie kitten heel jong is en dus misschien nooit het voorbeeld gezien heeft.
Neem aan dat er in de bench een kattenbak staat? Misschien eens ander grid gebruiken? Of navragen wat voor grid de vorige eigenaar had? Kan zijn dat ze dit niet herkent.

Zij is nu 8 weken. De kattenbak staat idd in de bench , maar bij de vorige eigenaar hadden ze dus geen kattenbak , want ze komen van de boerderij. Maar het rare is dat ze het elke keer op dezelfde plek doet, maar op de verkeerde ...

Onbekend987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 11:22

jiperdepip schreef:
mischien ander grit proberen?

overigens zou ik er zelf ook nooit voor kiezen om een kitten in een bench te houden voor de nacht of zelfs als je weg bent.
is het kitten helemaal alleen of heb je ook nog andere katten waar het kitten een voorbeeld aan kan nemen?

Wij doen dat voor har eigen veiligheid. Ze knabbelt op kabels, en haalt allerlei dingen uit waar gelijk op gereageerd moet worden. Als wij niet thuis zijn kan dat dus ook niet gebeuren.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:23

mylittlejoy schreef:

IDD. :)

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:24

Dat is nog erg jong inderdaad.
Wat je zou kunnen proberen is de bak neerzetten op de plek waar ze uit zichzelf haar behoefte doet.

Je moet je wel realiseren dat ze door het opsluiten stress ondervindt, helemaal als ze van een boerderij komt en voorheen dus vrij kon rondvliegen. Een kitten heeft ruimte nodig!
Laatst bijgewerkt door Rhys op 06-07-12 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:25

dan zul je je huis kat proef moeten maken dan los je het probleem op niet door de kat maar op te sluiten
maar dat is mijn mening....

Onbekend987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 11:26

Traber schreef:
Zet het kitten in een niet te grote kamer met kattenbak zonder kap.liefst in meerdere hoeken een bak.

De plaatsen waar ze al eens haar behoefte gedaan heeft goed schoonmaken met schoonmaakazijn,of in geval van kleedje uitwassen,dit neutraliseert de luchtjes,anders doet ze het daar zo weer.
Niet met chloor,dan doen ze het er vaak juist weer,want dat vinden ze een prettige geur.

doet ze(of hij)helemaal niks op de bak?Of heeft het kittens vaak ongelukjes?

In de bench heeft het wel een bak neem ik aan?Wordt ze niet gestest van in de bench zitten?ik vind dat niet ideaal hoor,je kunt nooit haar voer en de kattenbak ver uit elkaar zetten tenzij het echt een hele grote bench is.

Door stress kunnen ze ook onzindelijk gedrag vertonen.

Ze doet het alleen als wij haar op de kattenbak zetten. Zij wordt niet gestrest van de kattenbak of bench, ze is daaronder heel rustig.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:27

Vaak gaan katten in een kattenbak zitten omdat ze daar omringt zijn door eigen geur en zich veilig voelen, Is het geen mogelijkheid op de plaats waar ze plast een bak te zetten of een kartonnen doos met grind dan kan ze toch op de bak gaan.

Daarbij zal je er voor moeten zorgen dat ze zich veilig gaat voelen in je huis en dat ze zich dus niet meer hoeft te verbergen. Een bench kan voor een kat die het niet gewent is heel eng zijn en dan zoekt ze dus een holletje.

Onbekend987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 11:28

Blanket schreef:
mylittlejoy schreef:

IDD. :)

Wij hebben nu een kattenbak zonder kap. Met kap deed ze helemaal niks, ook toen we haar er op zetten

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:29

Dat ze zich er blijkbaar bij neerlegt, wil niet zeggen dat ze geen stress ondervindt! Dat is nogal een simpele redenering....

Ik ben het 100% eens met Jiperdepip en Seven.

Onbekend987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 11:30

Wij sluiten haar niet op in de bench , als wij thuis zijn is ze er gewoon uit. Wij doen dit ook voor jaar eigen veiligheid. Mocht ze wat uithalen dan zijn we er wel .

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:32

Ik ben dus helemaal geen voorstander van een bench voor een kitten. Niet 's nachts en niet als je van huis gaat. Maar goed, dat is een andere discussie. Een kat die opgesloten zit zal niet plassen, ookal staat er een bak in de bench. Het is ook nog eens bijzonder ongezond dat een kat zo lang haar plas moet ophouden. Katten kunnen zichzelf vergiftigen daardoor.

Zet een kleine bak neer waar ze nu haar plas doet met een klein beetje grit. En zorg dat er geen kap op de bak op zit. Dus een open bak.
Sterkte.

Keedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:34

Heeft de kitten een vaste plaats waar ze het naast de bak doet? Misschien een idee, om de kattenbak dan op die plaats te zetten en dan zodra ze het dan wel op de bak doet steeds een stukje verder verschuiven naar gewenste plek van de kattenbak?

Heb verder geen verstand van katten, kwam zomaar in me op. :)

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:36

nina357 schreef:
Wij sluiten haar niet op in de bench , als wij thuis zijn is ze er gewoon uit. Wij doen dit ook voor jaar eigen veiligheid. Mocht ze wat uithalen dan zijn we er wel .

Je sluit haar wel op, want ik neem aan dat je het deurtje niet open laat staan 's nachts, of wel soms?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:37

Rhys schreef:
nina357 schreef:

Je sluit haar wel op, want ik neem aan dat je het deurtje niet open laat staan 's nachts, of wel soms?

Ik dacht precies het zelfde...

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:37

nina357 schreef:

voor haar veiligheid zou je je huis kat proef moeten maken en dit eigelijk nog voor dat je een kitten aanschaft.