Raad nodig, scheren hondje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Raad nodig, scheren hondje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 21:45

Normaal ben ik niet zo van de topics openen, maar heb nu toch echt raad nodig.

In maart heb ik ons hondje geschoren,hij had toen een enorm lange en dikke vacht.
Wou hem in eerste instantie knippen, maar raakte er gewoon niet doorheen met een schaar, laat staan een model erin te knippen.
Toen van ellende een simpele tondeuse gekocht, en hem gewoon lekker kort geschoren.
Baasjes blij, maar de hond helemaal, dat merkte je gewoon in zijn hele doen en laten.

Afijn, vandaag besloten nog een keer te scheren, want er hing al weer een hele bos haar aan hem.
Maar mijn tondeuse die ik toen kocht, trekt het niet helemaal met die vacht van hem.

Heb toen m'n man de stad ingestuurd en die heeft een duurdere gekocht.
Maar die kwam er helemaal niet doorheen.
Dus toch maar afgemaakt met de andere, steeds beetje bij beetje, want die trekt het niet zo goed (is ook niet geschikt eigenlijk).

Maar nu komt het dus, hoe kan het dat ik met de duurdere, en waarvan mensen goed te spreken zijn ik er niet doorkom, maar met dat goedkope flutding wel?

Ben al flink aan het zoeken geweest.
Voor de Moser zou ik een grover scheerblad moeten hebben voor zijn vacht.
Dus, daarop ben ik gaan meten de afstanden tussen de tandjes (op site van moser heb je precieze afstanden), en die van de Moser en de Pet clipper gaan vergelijken.
In de normale begrippen zou de Clipper grover moeten zijn dan de moser, want die kwam er wel doorheen.
Maar, nu blijkt dat de clipper veel fijner is dan de Moser.
Zou het dan liggen aan de opzetkam die ik er nog eens extra overheen had gedaan?
Maar die zat ook aan de clipper.

En nu snap ik er dus niets meer van.
Zit hier maar met beide tondeuses op tafel me achter de oren te krabben.

Wie o wie zou weten waar dit aan kan liggen.

Even wat technische informatie van beide tondeuses.

Tondeuse 1:
Pet Clipper SE-100
Scheerblad 3mm
6mm (opzetkam)
Tussenruimte snijtanden ongeveer 1mm

Tondeuse 2:
Moser Max 45
Scheerblad 3 mm
5 mm (opzetkam)
Tussenruimte snijtanden 2.4 mm

Dan nog even wat informatie over de hond.

Klein hondje.
Kruising teckel/maltezer (moeder), lhasa apso (vader).
Zijn vacht is heel divers, maar merendeel heeft ie het wollige en dikke van de lhasa apso, gecombineerd met flink wat slag erin.
Zo dik als zijn vacht is, meneertje beschikt niet over een ondervacht, dus vandaar dat ik hem ook niet te kort ga/wil scheren.

bailey94

Re: Raad nodig, scheren hondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:40

Ik scheer het hondje van mijn schoonmoeder ook, ook klein hondje, met een honden tondeuze kom ik er ook niet hoor heen, nu gebruik ik het scheer app van mn paard en daar vlieg ik doorheen, enige nadeel vind ik wel dat mn scheermachine een beetje groot is om die kkeine pootjes mee te doen

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:44

bailey94 schreef:
Ik scheer het hondje van mijn schoonmoeder ook, ook klein hondje, met een honden tondeuze kom ik er ook niet hoor heen, nu gebruik ik het scheer app van mn paard en daar vlieg ik doorheen, enige nadeel vind ik wel dat mn scheermachine een beetje groot is om die kkeine pootjes mee te doen

gebruik je dan het veescheerapparaat? ik heb nl hetzelfde probleem...

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:11

Ik zou dan eventueel voor een Andis scheerapparaat gaan.
De moser is eigenlijk bedoeld voor het uitscheren van moeilijk bereikbare plekken, zoals de okseltjes.
Ik vind de moser persoonlijk niet fijn scheren met opzetkammen.

Ik gebruik zelf de Aesculaap, Maar die is aardig prijzig voor thuis gebruik..

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:50

Ik gebruik idd gewoon een vee/ paard machine
Is wel lastig om bij kleine plekjes te komen, vooral als je hondje niet stil zit
Met een tondeuze komen we er echt niet door heen, terwijl ze niet echt dik haar heeft,
De moeilijke plekjes en hoofd doe ik met de schaar bij knippen

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:52

Zou je niet goedkoper uit zijn bij een hondentrimsalon?

Vriendin van mij doet dit werk en heeft verschillende apparaten voor verschillende types vachten/honden.

Het is een flinke investering voor 1 hondje om het zelf aan te schaffen. Ik zou overwegen om het te laten doen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:58

Zou het ook gewoon in de salon laten doen,ziet het er ook nog eens netjes uit.
Heb je de stelknop strak genoeg staan en er een beetje olie op? Opzet heb ik nog nooit gebruikt. Paardenscheermachine is echt niet geschikt .

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 13:50

Uitbesteden aan een salon doe ik niet, schaf liever een duurdere zelf aan (hondje is ook pas 1 jaar, dus dat geld haal ik er na een paar keer wel uit).
Qua resultaat hoef ik wat dat betreft het ook niet te laten.
Ik krijg juist enorm veel complimenten (ook van hondenbezitters die ze wel naar salon doen), dat het er zo mooi en gelikt uit ziet, waar ik hem naar toe breng etc. zijn de vragen die ik krijg, want ze vinden het toch wel erg mooi.

Kreeg al een pb of de kop niet bot was, maar hij komt zo rechtstreeks uit de winkel, dus een bot mes lijkt me niet.
Olie zit er ook op.

Ik heb zelf heel erg het vermoeden dat het komt door de opzetkam die ik er nog eens overheen had.
Ben al aan het uitzoeken geweest, en overweeg om een 9 mm scheerkop te bestellen, deze zou er wel door moeten komen.

Zo'n joekel van een scheerapparaat zoals de aesculaap gaat hem niet worden bij ons hondje, hij is zo fragiel.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:01

Als je het zelf wilt en kunt waarom niet natuurlijk.

Misschien eens bij een trimmer te rade gaan wat voor apparaat een goede investering zou zijn?
Zij hebben vaak de ervaring om te zien welke hond/welk apparaat.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 14:05

Dat zou ik inderdaad weleens kunnen doen ja, enkele salons om raad vragen.
Moet ik wel wachten tot zijn haar weer aangegroeid is, dan kun je pas goed zien om wat voor vachttype het gaat.

Nou ja, de moser gaat in ieder geval niet weg, kan hem altijd wel ergens voor gebruiken.

Voor deze hond heb ik een echte maltezer gehad, die knipte ik ook altijd zelf helemaal, zag er ook mooi uit (zelf kun je toch naar je eigen smaak doen).
Alleen bij deze draak valt niet te knippen met dat haar van hem, erg jammer.
Daarnaast is door de castratie zijn vacht ook erg veranderd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:07

zijn je messen niet gewoon bot?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 14:21

Is een nieuwe scheerkop die erop zit.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:37

kan toch weleens zijn hoor. Met name bij moser kan er weleens een soort beschermlaag op zitten waardoor hij niet goed scheert, heb je weer en of andere cleaner voor

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:49

MarliesV schreef:

Misschien eens bij een trimmer te rade gaan wat voor apparaat een goede investering zou zijn?

Ik wil niet flauw doen, maar als trimmer zijnde begrijp ik niet dat je niet inziet dat zo'n vraag op z'n minst een beetje vreemd is. Je wil je hond niet naar de trimmer brengen maar die is dan wel weer goed genoeg om gratis advies te geven zodat jij haar niet nodig hebt?

Mijn (gratis) advies (en dat geef ik alleen omdat ik me zorgen maak om de hond): koop of huur een aesculaap met een 7mm of 9mm scheerkop (skip tooth), dan moet het geen enkel probleem zijn om er doorheen te komen. Dat je denkt dat je met een tondeuse met opzetkam een dergelijke vacht kunt scheren geeft wel aan dat je er niet echt kaas van gegeten hebt. Die gebruik je nl. als afwerking, als er ook maar een klein klitje in zit kom je er niet doorheen.

Wees alsjeblieft voorzichtig, je kunt je hondje lelijk verwonden met een verkeerde scheerkop of scheertechniek.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 15:03

De opzetkam was alleen om te voorkomen dat ie te kort werd, aangezien ik nog geen kop heb met langere lengte.

Ik heb er geen kaas van gegeten nee, ik ben ook geen professionele trimster.
Ik snap je reactie ook zeker wel.

Wil alleen nog wat zeggen over verwondingen.
Wat ik niet bij de mijne heb wat ik wel bij veel honden hier zie zijn wondjes t.g.v. het scheren, nou de mijne heeft geen schrammetje hoor.
Wat dat betreft ben ik uiterst voorzichtig hiermee.

Maar is de Moser nou wel of niet geschikt hiervoor? Op google ook kom ik zoveel verschillende tegenstrijdige verhalen tegen over dit ding.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:13

Als hij geen ondervacht heeft zou het toch voldoende moeten zijn om regelmatig een borstel erdoor te halen?
Hoe komt het dat de vacht zo gaat irriteren?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 15:16

Hij heeft verschrikkelijk veel en wollig haar, wat na een hele grondige borstelbeurt, na nog geen uur alweer in de knoop zit.
Ik blijf met borstel en kam achter hem aanlopen, en hij is er al helemaal niet van gecharmeerd.
Sinds de castratie is zijn vacht er niet fijner op geworden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:19

Dat schijnt wel vaker te gebeuren.
Heb je geen scheerapparaat voor paarden of koeien?
Daar kun je prima een hond mee doen.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:22

Dat klinkt niet best, dat er veel hondjes wonden hebben van het scheren door een salon :oo . Dat zou niet mogen gebeuren, is ook helemaal niet nodig als je het goede gereedschap en de juiste technieken beheerst. Maar ja, ook daar zit kwaliteitsverschil in. Als jij je hondje zelf wil scheren en dat geeft een goed resultaat, dan geef ik je helemaal gelijk. Het komt bij een trimmer alleen nogal raar over als je daar advies gaat vragen over hoe jij haar vak kunt uitvoeren ;)

Moser heb ik geen ervaring mee, Andis wel. Er zijn in tondeuseland twee stromingen die niet per definitie goed of slecht zijn, maar veel hangt af van persoonlijke voorkeur. Aesculaap is het werkpaard onder de tondeuses, die komt echt OVERAL doorheen, en die gebruik ik zelf ook gewoon op kleine hondjes, het gaat om de techniek, niet om de maat :9

De Andis, Moser, Wahl, etc vind ik voor de "first shave" niet fijn. Wel hebben die dan weer hele mooie afwerkkoppen.
Ik begrijp dat je verder wilt met de Moser, en dat is zeker geen slechte tondeuse. Ik denk dat je met een skip tooth kop van 7 of 9 mm de meeste kans hebt op goed resultaat.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 15:30

anneliesdj: klopt, dat heb ik ook gehoord en werd me ook gezegd.
Helaas is dit bij hem ook het geval, maar ja.

Remy: Dank je voor je uitleg, vind het erg prettig.
Die resultaten zie ik hier in de omgeving, en ik wil de mijne dat echt niet aan doen.

Echt, er zullen vast trimmers zijn die hun werk wel goed doen, maar ik ga geen km's lang rijden als ik zelf de tijd er voor heb en het wel wil en kan, mits ik het juiste heb.

Mensen hier op straat vallen meteen over hoe hij erbij loopt, ze vinden het prachtig, en vragen allemaal naar wie ik toe ga.

Ik had zelf gedacht om de 9 mm kop bij te bestellen voor hem, deze zou er goed doorheen moeten komen.

Mocht blijken dat ie het dan alsnog niet trekt, dan zal ik toch maar een aesculaap aanschaffen.

Lekker offtopic:
Jaren geleden heb ik overwogen om trimster te worden, maar was nog jong en moest van mijn ouders eerst een reguliere opleiding volgen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:31

Scheren is helemaal zo moeilijk niet hoor, het is heus geen rocket science en je hoeft er echt geen jaren voor te studeren.. :=
Het gaat er meer om dat je rustig en secuur te werk gaat, op sommige salons is het ook haastwerk..
Zelf heb ik leren schapen scheren, koeien en paarden doe ik ook!
Ken je niet iemand die er verstand van heeft, anders ga je gewoon even ergens langs!
Het gaat nl gewoon om advies welk materiaal je het beste kunt gebruiken, zo vreemd is dat niet.
De meeste trimsalons willen je vast wel advies geven, zodat je je hond niet zal verwonden :+

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:44

Remy schreef:
MarliesV schreef:

Ik wil niet flauw doen, maar als trimmer zijnde begrijp ik niet dat je niet inziet dat zo'n vraag op z'n minst een beetje vreemd is. Je wil je hond niet naar de trimmer brengen maar die is dan wel weer goed genoeg om gratis advies te geven zodat jij haar niet nodig hebt?

Mijn (gratis) advies (en dat geef ik alleen omdat ik me zorgen maak om de hond): koop of huur een aesculaap met een 7mm of 9mm scheerkop (skip tooth), dan moet het geen enkel probleem zijn om er doorheen te komen. Dat je denkt dat je met een tondeuse met opzetkam een dergelijke vacht kunt scheren geeft wel aan dat je er niet echt kaas van gegeten hebt. Die gebruik je nl. als afwerking, als er ook maar een klein klitje in zit kom je er niet doorheen.

Wees alsjeblieft voorzichtig, je kunt je hondje lelijk verwonden met een verkeerde scheerkop of scheertechniek.

Vragen staan vrij toch, aan de desbetreffende trimmer de keuze om daar wel of geen advies in te willen geven. Zie daar het probleem niet in.

Mocht ik mijn paard zelf willen scheren dan ga ik ook bij een bevriende paardentrimster vragen welk apparaat zij adviseerd.

Mijn eerste advies was ook om juist naar een salon te gaan en het niet zelf te doen maar daar wordt blijkbaar vrij selectief overheen gelezen door jou, jammer.

Hoop voor de TS dat ze bruikbare tips krijgt en zo dus het beste kan doen voor de hond.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:18

Ik heb dezelfde moser , en ik gebruik daarbij de 9 mm kop en dit werkt perfect :j die kleine kop 3mm gebruik ik voor tussen de voetjes.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:22

Ik blijf dit even volgen. Hier zitten we namelijk met hetzelfde probleem!
Ik heb hier wel een Moser Adelar liggen, maar die komt er helaas niet doorheen.
Passen de scheerkoppen van de Max45 ook op de Adelar eigenlijk?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:55

MarliesV schreef:
Mijn eerste advies was ook om juist naar een salon te gaan en het niet zelf te doen maar daar wordt blijkbaar vrij selectief overheen gelezen door jou, jammer.

I confess, ik heb daar inderdaad overheen gelezen :o Bij Bokt mobiel zijn de avatars niet zichtbaar en er past maar 1 post op een scherm dus dan zijn de posts van eenzelfde bokker niet zo snel te herkennen. Mijn excuses.