Geschrokken van reacties over blinde, doofblinde honden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DemL

Geschrokken van reacties over blinde, doofblinde honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 18:11

Op het hondenforum (waar ik geen lid ben) las ik een heel verhaal over een Border Colliepup genaamd Watje.

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 1&t=156888

Ik ben zo geschrokken van de hoeveelheid mensen die daar reageert dat een blinde hond geen kwaliteit van leven heeft! Stel je voor dat we ook zo over kinderen zouden denken die blind of doofblind zijn...

Mocht jij toch ook zo denken, kijk dan eens naar deze youtube filmpjes. Ik hoop dat je er daarna anders over denkt:

http://www.youtube.com/watch?v=HhMXPbthzOE
http://www.youtube.com/watch?v=CmqtPdz1enQ
http://www.youtube.com/watch?v=ZEDq34shI3Q
http://www.youtube.com/watch?v=o4OyCtuWT2M
http://youtu.be/Y-KsGpMekYs

Mizora

Re: Geschrokken van reacties over blinde, doofblinde honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 18:30

Doofblind vind ik bij mensen al dusdanig ernstig dat ik twijfel of je daar mensen over het algemeen wel echt kwaliteit van leven mee geeft. Er zijn uiteraard uitzonderingen, dat zal ik niet ontkennen, maar over het algemeen...

Bij honden zijn die uitzonderingen nog veel zeldzamer. Er zijn er inderdaad wel een aantal, maar hoeveel moeten daar voor lijden?

Het gaat op het hondenforum in mijn ogen toch voornamelijk om het feit dat ze doofblind is, niet het feit dat ze doof dan wel blind is. En dan nog extra om het feit dat het komt door dubbel-merle dat ook nog grote kans geeft op andere problemen.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 18:39

Blinde honden hebben zeker kwaliteit van leven, honden horen en ruiken zo veel beter dan ze zien.
doofblind vind ik inderdaad een ander verhaal.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:13

Ben ik het niet mee eens ook al zullen er uitzonderingen zijn. Mijn teefje is halfblind wat een periode nog erger geweest is. En in die periode hebben we bijna er voor gekozen haar in te slapen. Ze was zo vreselijk onzeker. Kon haar ding wat hondensport was niet meer doen. Kon haar energie niet kwijt enz. Ze was één hoop ellende. Een deel is hersteld en nu ziet ze de helft en gaat het erg goed en is ze weer hond maar als het erger wordt zullen we haar wel laten gaan want die ellende wil ik haar niet aandoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:18

Blind of doof hoeft voor een hond echt geen probleem te zijn. Maar beiden .......

Wij hebben een dove border collie pup met slecht zicht niet gekocht toen dit naar boven kwam (vanaf 3 weken). Sorry maar zeker een werkhond als een border collie moet los kunnen lopen en rennen. Niemand die mij kan overtuigen dat zo'n hond z'n hele leven aan een riempje gelukkig is. Betreffende pup is gehouden door de fokkers maar in een drukke bui toch een keer ontsnapt door de poort en op straat direct geschept door een touringcar.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:22

Een dove of blinde hond kan naar mijn idee prima leven, maar én doof én blind vind ik sneu... Ik bedoel, als ik zelf doof of blind zou zijn zou ik nog veel plezier in het leven kunnen hebben, maar als ik beide zou zijn dan zou ik het nut van het leven niet meer inzien denk ik. Natuurlijk kan je een mens niet vergelijken met een hond, maar toch... Horen en zien zijn twee belangrijke zintuigen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:39

Doof en blind is voor mij een no-go. Dan gaat er een spuit in.
Blind zou ik proberen, te zien welke hond het is en hoe hij/zij er zelf mee om gaat.

Edit: Vraag me af als je hier wel andere forums (en huin leden) mag bespreken. Misschien handig als je gewoon het onderwerp aanhaalt zonder link.

Edit2: Zelfs bij mensen vind ik het een uiterst twijfelachtige aandoening. Heb één keer echt iemand ontmoet die beide aandoeningen had, en dat was vreselijk. Mocht ik optie hebben later bij zo'n gehandicapt kind zou ik het nog overwegen ook om het kindje niet in leven te houden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:47

Als mijn hond doof en blind zou worden?
Ik denk ook dat ik hem een spuitje zou laten geven.
Hoe erg ik dat natuurlijk ook zou vinden, maar een hond die doof en blind is, die houdt nog maar zo'n klein beperkt wereldje over.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:54

Inderdaad doof en blind bij een zo'n jonge hond, ik zou ook gaan twijfelen, maar als hij gelukkig lijkt kun je het altijd proberen. maar deze hond heeft dan ook nog epilepsie en voortschrijdend dwangmatig gedrag.
Onze hond had ook epilepsie en dat was toch steeds een zware aanslag op zijn gestel, hij is dan ook niet erg oud geworden.
Ik zou er ook voor kiezen om deze hond in te laten slapen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:03

Een dier weet niet wat het mist, en kan dus nooit, zoals een mens dat wel kan, denken: "Goh, ik zou zo graag de zon/het gras/mijn baasje eens willen zien. Ze zijn gefocust op primaire behoeftes: voedsel, water, veiligheid, spel, soortgenoten, leiding. Zolang ze dat krijgen is een hond gelukkig. Dat kan ook bij (doof)blinde honden.

Vraag is of je dat moet willen, aangezien er heel veel gezonde hondjes zijn, en die hond niets merkt van inslapen. Eigen keus dus. Als je voldoening haalt uit 't zien opleven van zo'n gehandicapte hond, vooral doen, zolang de hond alles krijgt wat-ie nodig heeft. Maar er is ook niks mis met inslapen, in mijn optiek, want het dier lijdt daar ook niet onder.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:05

Als je er maar genoeg tijd en geduld voor heb kan je van een doof/blind hondje echt wel een gelukkig en leuk beestje van maken

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:07

Bij mij zou de spuit erin gaan. Ik vind doof-blind geen dierwaardig leven meer :n

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:09

Anoli schreef:
Bij mij zou de spuit erin gaan. Ik vind doof-blind geen dierwaardig leven meer :n

Idd en als ik zelf doofblind wordt, hoop ik dat iemand mij ook een spuitje geeft

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:18

bedoel het niet lomp, maar deze discussie is al een paar jaar oud.

Ik begrijp uit de reacties dat de hond uit merle maal merle komt, een echte nono in mijn ogen. De fokker van deze hond had zelf de verantwoording moeten nemen destijds, maar goed, wie weet is er een goede logische verklaring voor deze combinatie.
voor nu, is het nog zinnig om over deze discussie te praten? het is van februari 2009. Beetje gedateerd ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:19

luckyencurl schreef:
Als je er maar genoeg tijd en geduld voor heb kan je van een doof/blind hondje echt wel een gelukkig en leuk beestje van maken

Hoe dan? Een hond heeft (net zoals andere dieren) instincten en primaire behoeftes. Aan een heel groot deel kan een doofblinde hond niet voldoen en zal daardoor gestressd raken. Het aller ergste, hij kan nooit deel zijn van een roedel zoals zijn instinct hem ingeeft.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 00:09

Ik was pas ook op zo'n dierenevent endaar waren 2 honden die achter verlamd waren ze waren in het bo neergeschoten echt heel zielig die mensen hebben er alles aan gedaan ze lopen nu met een luier om en ze hangen met de achterkant in zo'n karretje op wielen zodat ze toch kunnen lopen ik dacht eerst ook :0 dat is echt zielig maar ik was met die mensen aan het praten en ze vertelde dat de hondjes juist erg enthousiast waren en ze er andere dingen mee deden en dat bleek ook et waren echt twee lieverds en waren erg enhousiast of ik het ook echt helemaal eerlijk vind tegen de honden ik weet het niet maar vrolijk waren ze wel, ik ken ook een doof hondje gaat goed met hem een blind hondje word dan al wel wat lastiger natuurlijk maar ik denk dat het per hond verschilt, en dat je per blinde/dofe hond moet kijken hoe is het voor hem en heeft hij nog plezier.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 00:34

De hond is in mei 2009 (3 maanden na het topic) alsnog ingeslapen... Dat was dus inderdaad de beste keuze voor de pup, hoe triest ook.. En een leermoment wat er gebeurt als je 2 merle honden met elkaar kruist..

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 00:35

Luckyencurl: voor mij zijn dat mensen die hun kick halen uit het 'redden' van zielige hondjes zodat ze zichzelf oh zo goed voelen.

Dat heeft niets met hondenliefde meer te maken vind ik. Zo lijken er steeds meer mensen te zijn die gewoon alles in leven houden hoe dan ook om dan de grote redder uit te hangen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 07:16

Idd braveSpots het is ook niet mijn ding. Heb dan vaak meer het idee van 'het leeft' dan dat het echt happy is. Een hond kan geen keuzes overwegen en leeft dus gewoon voort, het moet wel, omdat het van de mens moet

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 07:20

ik vind de reacties op dat HF dit keer eens terecht. Meestal overdrijft men enorm maar een hondje met double merle gen is de kans op afwijkingen enorm groot. Een border collie is een werkhond bij uitstek. Een border collie die en doof en blind en double merle is en met 7 maanden ook al epilepsie heeft zou ik met al het gedrag wat hij laat zien al lang hebben laten inslapen. Dit is niet doof en blind alleen. Dit is doof, blind, epilepsie, zeer gestoord gedrag, werklustig hondje en waarschijnlijk inwendig nog veel meer afwijkingen omdat double merle dat nu eenmaal geeft. Dat gegarandeerd namelijk ongezonde honden (geen idee of het ook 100% ongezonde pups geeft, maar in elk geval wel een hoog percentage).

Heb zelf niets tegen of blinde of dove honden als ze zich er zelf goed mee kunnen redden. Kunnen de honden het niet aan dan vind ik inslapen de enigste optie. En doof en blind zou ik in laten slapen. Dat is geen waardig leven voor een hond.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 07:45

Gelukkig zijn er nog een heleboel mensen die er niet aan zouden beginnen.. Het is gewoon niet te doen voor een hond, ik vind het voor een mens al een extreme handicap. Ik heb ooit een jongen leren kennen die was blind, doof en had een enorme verstandelijke handicap. Hij was toen nog erg jong en ik ook dus we "speelde" af en toe samen. Dat hield in dat ik hem aan de hand meenam en we een stukje gingen wandelen op het dagverblijf... Ook had hij enorme driftbuien soms (heb er wel eens 1 gezien) en dat kwam vooral omdat hij A niet kon communiceren en B heel instinctief dan reageerde.... Die knul was dan werkelijk bloedlink en was toen 10 of 11.....

Bij een hond mag je zeggen: dit is geen leven en voor mij zou dat een hele dikke grens zijn. Ik wil mijn dieren in hun waarde laten en zoiets heeft niks meer met een dierwaardig bestaan te maken. In Amerika gaan ze vaak ontzettend ver "uit liefde voor hun zelf (ik bedoel dier)" pony met been prothese, hondjes in karretjes omdat ze verlamt zijn en verzin het maar. Gelukkig zijn we hier wat nuchterder maar ook hier gaan mensen steeds verder.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 07:49

vriend van mij had een doof hondje,dit is absoluut geen probleem.
een blind hondje zou ook heel goed moeten kunnen(vooral als ze zo geboren worden,anders moeten ze zich vaak aan passen).
maar een doof en blind hondje is toch denk ik stuk moeilijker,en denk ik zeker niet voor iedereen geschikt.je zou zo een hond al met een halsband met trillingen bewegingen moeten gaan trainen.en dat is toch wel heel iets anders dan een hond die enkel blind is of doof.maar denk dat het bij de juiste persoon eventueel zou moeten kunnen,zo'n hond doet het ook vaak goed bij een andere hond waar hij zich aan kan op trekken.

afmaken van zo'n hond ja mits je geen geschikte persoon vind die hier mee weet te werken.maar dit kun je bij aussies goed voorkomen want als je merle x merle kruist heb je dus grote kans op doven en blinde honden vaak dus gecombineerd

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:29

zo makkelijk om te oordelen vanaf een forum.
Ideaal is het zeker niet, maar doof en blind, kan bij honden.
Fokken met merle X merle is idd een echte NONO, maar helaas weet niet iedereen dat.
Ik lees nu aussies, dit pupje was een border collie.
Elke merle merle kruising is een NONO, ongeacht het ras!!

De epileptie heeft deze hond de das omgedaan, niet zijn doof blind zijn.
ik denk dat oa het reukorgaan van een hond onwijs word onderschat!!
en dat er maar heel weinig mensen zijn die in staat zijn om een hond als deze, de juiste begeleiding te geven.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:50

Het slechtste wat je kan doen, is een menselijke situatie vergelijken met een dierlijke situatie. "Jamaar, wij doden baby's toch ook niet omdat ze blind zijn?" Nee, en wij gooien ook geen baby 's nachts op een wei met hooi bij vijf graden celsius. Waarom niet? Omdat wij totaal andere instincten en behoeften hebben dan een hond, kat of paard. En dan is het niet kwestie van te kijken "hoe zou een mens zich in die situatie voelen en kunnen aanpassen?" maar "Hoe zou een hond zich in die situatie voelen en aanpassen?"

Kan hij nog sociale contacten hebben met andere honden? Kan hij spelen en zijn energie kwijt? Is hij op zijn gemak en heeft hij vertrouwen in zijn omgeving? Zie je hem vaak vrolijk kwispelen?
Zo ja, dan denk ik niet dat zo'n hond geen kans mag verdienen. Als het echter nee of twijfelachtig is wordt het een ander verhaal. En vooral bij een doofblinde hond lijkt me dat bijzonder moeilijk om iets meer kwaliteit in het leven te hebben dan puur instinctief en aangeboren gedrag te kunnen uiten.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:10

De reden dat ik het naar een menselijk voorbeeld trok was juist vanwege dezelfde problematiek waar i.d.g. een jongen tegenaan liep. Niet instaat om te communiceren, het niet begrijpen van de wereld om hem heen en daardoor enorm instinctief reageren. Dat zou een dier hetzelfde doen, het wordt of apatisch, of hij gaat van zich af bijten..... De jongen beet dus van zich af en denk dat veel dieren hetzelfde zouden doen. Op enkel geur red een hond het niet, en er zullen weinig andere honden zijn die een dergelijk dier zullen accepteren. Dus ook daar ontstaan waarschijnlijk problemen.