Kattenren = zielig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Orsje

Kattenren = zielig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 13:02

Ooit heb ik op een andere site eens de discussie geopend over een kattenren.
Hier kwamen ontzettend verdeelde meningen uit. Na een tijd viel dat topic stil, maar langzaam aan zie ik toch weer vragen
over kattenrennen tegen komen. Dus nu plaats ik hier nogmaals een keer de discussie.

Kattenren = zielig/verwaarlosing/mishandeling/gebrek aan behoeften van het dier enz.
Dit zijn even de negatieve punten die mensen dan vaak roepen. En dan denk ik bij mezelf, sinds wanneer is het
verwaarlozing als ik kies voor de veiligheid van mijn kat, door deze in een veilige ruimte los te laten?

Mensen roepen dat je maar geen kat moet nemen, als je hem niet op straat los wilt laten. Dat je geen risico's wilt nemen
en dus maar niet aan katten moet beginnen. Katten horen buiten op straat met alle gevolgen van dien.
Zelf ben ik het hier niet mee eens. Natuurlijk zie ik in, dat wanneer ik op een boerderij zou wonen, met alleen maar weiland en bos
om heen, dat zouden mijn katten ook lekker vrij los lopen.
Maar helaas, die luxe heb ik dus niet, hoe zeer ik dat ook zou willen. Ik woon in een rijtjeshuis met aan de voorkant een drukke
straat. Sinds een paar maanden geldt hier een snelheid van 30 door een nieuwe busbaan recht voor onze deur. Maar er werd al
jaren lang 50 gereden hier, waardoor de mensen dus geen vaart minderen of zelfs harder rijden.
Achterom hebben we wel de luxe van een afgesloten erf, waar alleen bewoners met sleutel in komen. Hier lopen ontzettend veel
katten los rond, die overal de tuinen in gaan. En dan katten met vechtwonden en stukken uit de oren. No way dat mijn 2 katten
als nieuwkomers daar tussenin gegooit worden.
Felix heb ik al sinds 7 weken oud, en bij mijn moeder thuis hadden we de tuin afgezet, zodat Felix vrij kon spelen op een afmeting
van 8 X 6 meter. Sinds januari woon ik in mijn eigen huisje met mijn vriend, die voor Felix ook speciaal de tuin mooi heeft afgezet.
Kort daarna kregen we poes Brechtje erbij. De tuin van nu is 9 X 7 meter, met planten, boomschors, een vijver (in aanleg) en aarde,
waar de katten zich heerlijk in uitleven. Ze zijn erg gelukkig en ik hoef me geen zorgen te maken over mensen die mijn dieren kwaad
willen doen omdat ze van hun tuin een toilet hebben gemaakt. Ik hoef niet bang te zijn dat mijn katten op een dag niet meer thuis komen omdat ze ergens gewond langs de weg liggen, door een aanrijding. Wie heeft dan het recht om mij een slechte eigenaar te noemen en te bepalen dat ik geen dieren mag hebben?

Ongeveer een maand geleden heeft mijn moeder tot haar grote verdriet zelf een kat aangereden. Het was al laat en donker toen ze
over een vrij drukke weg naar huis reed. Twee katten kwamen uit het niets de weg opgerent, achter elkaar aan. (Spelen? Vechten?)
Hoe dan ook, mijn moeder hoort de klap en ziet door haar achteruit een kat omhoog vliegen... (nu nog nachtmerrie's van) In paniek heeft ze de auto zo snel mogelijk geparkeert en is terug gerent naar waar het gebeurd is. Daar lag het arme beest te spartelen in zijn
eigen plas bloed. Mijn moeder heeft hem opgepakt en op de stoep gelegd, waar het dier gelukkig zijn laatste ademhaling uitblies en uitschokte. Een andere automobilist was ook gestopt en kon mijn moeder troosten die totaal in shock naar de dode kat keek. Pas toen
ze echt overtuigt was dat het dier niet meer leefde, kon ze pas naar huis gaan, waar ze met bebloede handen en in shock voor mijn deur staat om 12.00 uur s'nachts. Ze slaapt er nu nog hartstikke slecht van en hoopt dat het dier een baasje had, wat hem heeft kunnen vinden op de stoep en dus niet afwachtend thuis zit te wachten.

Dus nee, ik heb de keus om tussen risico en veiligheid te kiezen, en kies voor veiligheid.
Hieronder een foto van onze tuin, die nog in aanmaak is, maar de katten wel al heerlijk kunnen rondscharrelen.

Afbeelding

Ik ben benieuwd naar jullie meningen!

Yontheke

Re: Kattenren = zielig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:04

Mijn kat woont lekker bij mij op appartement waar ze niet buiten kan.. Wat ben ik dan? Een dierenbeul?
Jouw katten hebben een luxeleven hoor :)

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:05

Ik zeg Super!
Veel mensen houden katten binnen, dat vind ik nog erger. Mijn ouders wouden de kat ook achter het houd houden maar ze hebben alles geprobeerd. Net spannen over de schuttingen, stroom draadjes. Niets hielp, dus dan maar gewoon laten gaan. Maar zou het zelf ook een veiliger gevoel hebben als hij alleen achter het huis kon.

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:08

Ik vind het wat jij heb hartstikke goed :)
Ik woon op een boerderij dus onze katten kunnen gaan en staan waar ze willen.
Overdag zijn ze meestal binnen maar s'nachts zijn ze altijd buiten.
Ze zijn wel eens 1 week lang weggeweest maar altijd terug gekomen!
En een ren vind ik niet zielig alleen als die er echt dag en nacht in zit.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:08

Ik denk dat het er heel erg aan ligt wat je kat gewend is en wat voor type het is. Mijn katten lopen al meer dan 10 jaar in en uit wanneer ze willen en mogen overdag heerlijk het veld in als ze willen. Als ik die nu in huis op zou sluiten, of, in een rennetje.. ja dan zou ik ze erg ongelukkig maken. Dat zou zielig zijn.

Maar.. mijn ouders hebben ook katten, en die zijn van kleins af aan gewend om in huis te zijn. Ze zijn prima happy, hebben ruimte genoeg binnen en voor hen.. is het niet zielig nee.

Woon je aan een drukke, doorgaande weg? Ja dan snap ik zeker dat je ze binnen houdt of in een ren, maar wanneer je afgelegen woont met weinig verkeer, dan zou ik ze zeker lekker buiten laten zijn.

Het is gewoon heel erg afhankelijk van allerlei omstandigheden denk ik.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:09

Zoals jij het doet vind ik het prima TS :j
Ze kunnen lekker buiten, maar wel veilig, ideaal dus.
Wat ik wel zielig vind zijn mensen die hun katten alleen in huis houden, dat vind ik vreselijk. Ieder dier/ ùens heeft lucht en zon nodig, een kat dus ook..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:09

Ik heb ook ons terras afgezet voor de katten ze vinden het heerlijk.
Ze kunnen vliegjes vangen, vogeltjes kijken, hommels eten en vervolgens weer uitkotsen.
Verder ligt het hele huis vol kattenspeelgoed en hebben ze een grote krabpaal waar ze nooit iets mee doen, ze kunnen lekker hoog op de kasten liggen en zijn heel tevreden.
Door mijn werk als vrijwilliger bij de dierenambulance heb ik helaas al te veel aangereden katten gezien en ik wil niet het risico lopen dat 1 van mijn katten ditzelfde lot moet ondervinden.
Verder vind ik dat mijn katten geen overlast voor anderen moeten veroorzaken en met een (je-weet-wel) kater die sproeit en ruzie zoekt vind ik niet dat ik het kan maken die gewoon te laten lopen.
Hij zou bij de buren gewoon in de tuinen en het wasgoed onder sproeien en de katten in de buurt tot bloedens toe aanvallen.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:13

zie er prima uit hoor TS :)

wij hebben ook een ren gemaakt voor onze katten (althans heeft mijn schoonvader gemaakt)
en met lekker weer gaan de katten er hier graag in,ze kunnen zo toch lekker buiten zijn
zonder dat ze gaan vechten met andere katten (er zitten er nogal wat in onze straat) en
ik hoef niet bang te zijn dat ze aangereden worden

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:13

Ik vind het prima een kat alleen in je eigen tuin te laten, je geeft ze zo wel de buitenruimte maar ook de veiligheid. Niks mis mee dus.
Maar ik vraag me wel af hoe je het voor elkaar hebt gekregen? Puur nieuwsgierigheid hoor! Maar ik zie op je foto zo al drie gemakkelijke ontsnappingsroutes voor je katten: de vuilnisbak en dan het schuurtje op, de horizontale stukken gaas aan de schutting waar ze gemakkelijk aan kunnen hangen en de regenton bijvoorbeeld. Houdt dit jouw katten echt binnen? Dan heb je wel geluk! Ik vraag me af of alle katten zich hierdoor zouden laten tegenhouden.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:17

ik dacht dat je het over een kattenred had als wedstrijd (zoals paardenrennen)

Ik dacht meteen: Wat? Bestaat dat? Hoe laat je een kat racen dan :P

Ik vind jouw tuin wel een redelijke oplossing. Kunnen ze toch een beetje snuffelen buiten. Ik heb 2 katten die allebei graag naar buiten gaan, 1tje daarvan die gaat bijna nooit de tuin uit, maar die hebben we ook pas gekregen toen hij 3 was en hij kwam van een flat. Je merkt dat hij het buiten toch heerlijk vindt nu, al is
hij wat bang voor het onbekende

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 13:19

Sofy schreef:
Ik vind het prima een kat alleen in je eigen tuin te laten, je geeft ze zo wel de buitenruimte maar ook de veiligheid. Niks mis mee dus.
Maar ik vraag me wel af hoe je het voor elkaar hebt gekregen? Puur nieuwsgierigheid hoor! Maar ik zie op je foto zo al drie gemakkelijke ontsnappingsroutes voor je katten: de vuilnisbak en dan het schuurtje op, de horizontale stukken gaas aan de schutting waar ze gemakkelijk aan kunnen hangen en de regenton bijvoorbeeld. Houdt dit jouw katten echt binnen? Dan heb je wel geluk! Ik vraag me af of alle katten zich hierdoor zouden laten tegenhouden.

Ze kunnen inderdaad aan de schutting hangen, maar een kat kan niet onderste boven klimmen, vanwege zijn te zware lijf dan.
Vandaar dat de draad naar binnen toe spannen al genoeg is. Felix probeerde dit bij mijn moeder thuis wel eens uit, maar dat
lukte hem nooit. Hier heeft hij 1x een blik erop gegooid en nooit een poging ondernomen. Brechtje is heel anders, zij was een zwerfkat
en is heel erg happy met haar veilige huisje. Die probeert helemaal niets.

De vuilnis bak hoort er eigenlijk niet te staan :P Die wordt binnekort opgehaald, maar staat ver genoeg naar voren dat ze er wel op
kunnen klimmen (als ze willen, maar dat doen ze gek genoeg niet) maar nergens anders op kunnen. Bij de regenton (compost bak :P) komt inderdaad nog een stukje extra draad voor de zekerheid, maar tot nu toe hebben ze daar ook nog niets mee gedaan.
Normaal ziet Felix zo een dingen direct, maar in deze tuin vindt hij alles prima, aangezien die een stuk natuurlijker is dan de tuin bij mijn moeder eerst. (daar was meer tegels)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:20

Sidera schreef:
Ik dacht meteen: Wat? Bestaat dat? Hoe laat je een kat racen dan :P

Wat zal dat saai worden. :')
Al die katten die in hun mandje blijven liggen, over de grond gaan rollen, elkaar in de haren vliegen of gewoon een beetje dom staan te kijken. :+

Ik vind een ren juist een goed plan. Niet alle katten hebben de mogelijkheid los te kunnen om welke reden dan ook, drukke weg, raskat, ongecastreerd om bepaalde redenen, dan is een ren juist fijn voor ze.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:24

Wij woonde eerst in een normaal huis, hadden 3 katten.
maar door een paar redenen moesten we verhuizen naar een flatje..
1 kat die kon er gewoon echt niet tegen, die werd heel chagrijnig, duf.. deed niks meer.
Die hebben we toen naar een boerderij gebracht waar ze nu al 4 jaar zit, vind het helemaal geweldig.

Maar die andere 2 hebben er echt geen moeite mee hier.. en ja dat zie je toch wel.
Die gaan zich gewoon lekker buiten op het balkon liggen en meer doen ze niet.
hebben ook nooit geprobeerd om wel weg te gaan ofzo.. t zijn nog steeds 2 hele lieve speelse katten.
Maar nu moet ik zeggen, die van ons die gingen sowieso nooit ver van huis weg..
Te eng :')

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:31

Mijn kat komt de tuin ook niet meer uit sinds iemand uit de buurt hem bijna vermoord heeft ( [BB] 1000 euro... ) :) Soms ontsnapt ie maar meestal lukt het niet ( dikzak, moet op dieet ) Ik krijg ik regelmatig dierenbeul te horen maar mensen mogen zeggen wat ze willen hij komt de tuin niet meer uit! :+

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:38

+:)+ +:)+ +:)+ +:)+

Zouden meer mensen moeten doen. Helemaal top. Veilig voor de katten en niemand heeft er last van. Top TS :)

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:40

Ik vind het juist een goede oplossing. Als ik later een huisje met tuin heb zou ik de boel ook afzetten. Ten eerste voor de veiligheid van mijn dieren en ten tweede lijkt me dit ook fijner voor de buurtbewoners die geen kattenfan zijn. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat die niet vrolijk worden van kattenuitwerpselen in hun design-tuin, of een leeggeviste vijver of voliere of iets van die strekking.
Het appartementje waar ik nu woon is voor de katten eigenlijk top. Ze kunnen op een groot plat dak komen als het raam open is. Er kunnen geen andere katten komen en ze kunnen er ook niet af en zijn niemand tot last.
Mijn ouders hadden de katten altijd wel gewoon buiten struinen, maar na een incident met accuzuur in het gezichtje van een van de katten door een boze buurman, en 1 aangereden en 1 doodgereden kat ben ik daar zelf geen voorstander meer van...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:41

Andere mensen mogen doen en denken wat ze willen, ik haal mijn katten bij voorkeur niet platgereden van de weg.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:45

Ik had in mijn vorige woning mijn balkon afgezet waar mijn 2 katten "naar buiten" konden als ze dat wilden. Mijn ene kat was nog nooit buiten geweest en de ander taalde er niet meer naar. Was ook al wat ouder en lag hoogstens op de vensterbank in de zon te pitten. Die heb ik vorig jaar in laten slapen. Heb uit het asiel een andere kat erbij gehaald, was ook een woningskat. Ik heb nu een groot huis gekocht met 3 verdiepingen, ze rennen wat af, trap op trap af, gebruiken de 10 krabpalen die ik door het hele huis heb staan, en mogen bijna in elke ruimte. Eindelijk is het zover, mijn tuin gaat compleet afgezet worden (dit was al langer het plan maar er kwam iets tussen) en ik krijg een speciaal kattenluik in mijn glazen terrasdeur, zodat ze strakjes ook de tuin in kunnen.
Redenen dat ik ze niet los buiten wil laten lopen: ik ben als de dood dat eentje ineens niet meer terug komt (overreden ofzo) en ik wil de buren niet tot last zijn met katten die gezellig hun tuin als katten wc gaan gebruiken.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 13:46

BoemPats schreef:
Mijn kat komt de tuin ook niet meer uit sinds iemand uit de buurt hem bijna vermoord heeft ( [BB] 1000 euro... ) :) Soms ontsnapt ie maar meestal lukt het niet ( dikzak, moet op dieet ) Ik krijg ik regelmatig dierenbeul te horen maar mensen mogen zeggen wat ze willen hij komt de tuin niet meer uit! :+

Jeetje wat heftig zeg! Nee ook weer zoiets waar ik niet aan moet denken. Felix is erg eenkennig dus zal niet snel bij mensen
in de buurt komen.. (Hoewel hij wel naar auto's springt op het moment dat deze langsrijdt! Kwamen we achter toen ik met het tuigje liep) Maar Brechtje is ontzettend sociaal en knuffelt met iedereen.. Zo een makkelijk slachtoffer dus..
Brrrr krijg er kippenvel van..

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:47

ik vind het een zeer fijne oplossing. Zou mijn eigen tuin ook graag katproof maken, maar manlief ziet dat niet zitten, waardoor ze gewoon hun zin mogen doen. Gelukkig woon ik rustig, maar toch. Een echte ren ben ik geen fan van, maar een afgesloten tuin ? Super.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:47

Zelfs als je op een boerderij woont, gaan je katten niet dood aan ouderdom maar aan doodgereden worden... Het gaat jaren goed en dan ineens... een muisje, niet opletten, hard rijdende automobilist...

Nu ik op mezelf woon heb ik een kat die ik binnen houdt. Heb geen zin haar aan de risico's bloot te stellen van auto's, andere katten, loslopende honden en vergiftiging. Ze kan bij ons het hele huis door, is niet anders gewend en dit gaat prima. Helaas kan ze bij ons niet in de tuin in verband met de honden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:49

Ik denk bij het woord katten-ren aan iets anders, je hebt het super opgelost zo. Ik vrees alleen dat zeker 2 van m'n 4 katten er binnen 5 minuten uit zouden zijn :+

Onze katten komen wel buiten, over straat, we wonen in een woonwijk en aan een straat waar regelmatig te hard wordt gereden. Je houdt je hart vast, maar wil ze niet binnen houden. Zoiets als de TS zou kunnen, maar dan wordt het echt een fort Alcatraz en moeten we 1 schuttingkant naar de leuke buren dus helemaal ophogen. En dat zie ik allemaal niet echt zitten :o bovendien vindt ik het lastig met de hond die ze graag af en toe achterna zit en die zelf vaak in de tuin loopt..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:52

O dan ben ik dus een dierenbeul... en bedankt. Mijn kat komt niet buiten, mag niet eens naar buiten aangezien ik in het verleden mijn 9 jarige kat heb moeten laten inslapen wegens een aanrijding. En mijn kat die ik nu heb komt om dezelfde reden niet buiten. Ze eet alles wat los en vast zit, er zijn al genoeg mensen die katten willen vergiftigen, of ik wil niet de mededeling krijgen dat een of andere idioot mijn kat doodgereden heeft omdat er hier gewoon hard gereden word.

Mijn kat heeft het prima binnen bij mij en dat blijft zo.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:54

Feria schreef:
Zoals jij het doet vind ik het prima TS :j
Ze kunnen lekker buiten, maar wel veilig, ideaal dus.
Wat ik wel zielig vind zijn mensen die hun katten alleen in huis houden, dat vind ik vreselijk. Ieder dier/ ùens heeft lucht en zon nodig, een kat dus ook..

Mijn kat ligt altijd heerlijk voor het openraam (waar een vliegenraam in zit waar ze dus niet door kan) in het zonnetje te slapen : Ergo zon + frisse lucht.

Mijn kat is nooit buiten geweest en weet dus ook niet wat dat is, ze is prima happy zo, heeft genoeg speeltjes en wordt veel aandacht aan gegeven.
Dus om te zeggen dat ze een vreselijk leven hebben vind ik wel ver gaan.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:55

Ik vind het prachtig, ik zou dat ook wel willen, maar mijn katten komen hier zelfs uit, zelfs met gladde rollen verzinnen ze nog een manier om eruit te klimmen. Jammer maar helaas, dus nu komen ze wel buiten, maar gelukkig woon ik in een vrij rustige buurt en 's nachts moeten ze binnen blijven.

Ik vind het inderdaad zielig om ene kat binnen te houden, maar aan de andere kant snap ik mensen wel die dat doen.