op zoek naar een pratende vogel, wie heeft tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

esther_sonja

op zoek naar een pratende vogel, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 21:06

Uhu, je leest het goed! :)
De buren van de opa en oma van mijn vriend hebben een geweldige mooie ara.
Ik ben altijd al helemaal gek geweest van papegaaien, maar ik had een broer die allergisch was.
Nu is broerlief op zichzelf en mag er eindelijk een vogel komen! :D
Ben 18 jaar, weet wat het is om voor dieren te zorgen, maar ik wil helemaal op en top voorbereid zijn.
Ik wil heel graag een pratende vogel, alleen hoorde dat papegaaien echt de hele dag door aandacht nodig hebben. Met mijn studie kan ik deze aandacht niet de hele dag geven. Wel mag de vogel vrij door ons huis vliegen met toezicht, want we hebben ook een speelse hond. Als de vogel vrij mag vliegen zit de hond dus ook even in een andere kamer.
Ik heb gehoord dat mannetjes parkieten ook kunnen praten, dat je het hen kan leren. Klopt dit?
En is een papegaai echt zo veel anders dan een parkiet bijvoorbeeld? Hoe werkt het met aandacht? mijn moeder werkt niet en is gek op beesten dus het is niet zo dat het beest de hele dag niets te doen heeft en niemand ziet.
Alle info is welkom!
Groetjes Esther

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:07

Ga en parkiet alsjeblieft niet alleen houden, :n Dat is echt hartstikke zielig...
Ik heb er zelf 9 en ze zijn ontzettend blij met elkaar. Als ik ze apart zet zijn ze direct helemaal ongelukkig, stoppen direct met tjilpen etc. En wanneer ze dan andere parkieten horen (door het raam bijv. of op een andere kamer) worden ze helemaal gek en proberen ze er uit alle macht bij te komen.

Parkieten zijn echt héél erg op elkaar gesteld. Een parkiet alleen houden is zeer dier onwaardig.

Een parkiet die het naar zijn zin heeft met soortgenoten zal ook niet gaan praten. Praten (mensentaal) is een teken van eenzaamheid. Dat moet je dus helemaal niet willen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:16

esther_sonja

Re: op zoek naar een pratende vogel, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 21:25

kunnen 2 mannetjes parkieten bij elkaar? of wordt dat ruzie? Ik wil sowieso er dan 2, en ben al aan het zoeken naar een joekel van een kooi :) van minstens een meter hoog en het liefst ook nog een beetje breed. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:26

Ja hoor 2 mannetjes kunnen heel goed bij elkaar! :)

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 21:34

waar kan ik het best de parkietjes vandaan halen :)? weten jullie goede adressen? Dierenwinkels verkopen ze ook, maar ben er niet zon fan van omdat mij ook altijd sterk was afgeraden om daar ratjes vandaan te halen.. Ik wil graag wel 2 jonge vogeltjes, niet dat ze bijvoorbeeld al het nodige hebben meegemaakt en bang zijn van honden bijvoorbeeld omdat we hier ook een hond hebben :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 22:55

Parkieten alleen praten. Waarom? uit verveling.

Parkieten samen praten meestal niet. Maar een parkiet alleen hoeft ook niet te praten daar ze daar aanleg voor moeten hebben.
Wij kweken grasparkieten maar verkopen ze alleen per twee.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 06:47

Inderdaad alleen twee vogels tegelijk nemen. Een vogel alleen is in de meeste gevallen gewoon ontzettend sneu.
En hou er rekening mee dat niet iedere vogel leert praten. Je moet ook een flink stuk geluk hebben en de vogels moeten er aanleg en interesse voor tonen.

Ga je eerst goed inlezen in het onderhoud etc :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:11

Ara s grijze roodstaarten en beo s staan er om bekend goed te kunnen praten. Onze buren hadden een beo die de oren van je hoofd praatte. Ik weet alleen niet of die nog verkocht en gehouden mogen worden in Nederland.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:24

wij hadden een engelse parkiet en die kon ook praten ;)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:30

wij hadden een grijze roodstaart op stal als ik in de bak stond en zei b.v. iemand rechterbeen eraan zei de papagaai kei hard JA dat was erg lachen en ook mijn goed zo deed hij na en het klikken met de tong, hij deed ook auto en wekker alarm na en hij verwelkomde mij s' ochtens met: lekker kopje koffie lekker kopje koffie, hij kon meerderen personen hun typische hoestje nadoen of een zucht moment van poe..zo...zo deed ie ook zonder moeite, ik kon heerlijk met hem knuffelen en hij met mij (zachtjes aan m'n oortjes knabbelen) tja mis hem nog iedere dag ...sinds ik niet meer werk daar. houd er wel rekening mee dat sommige soorten wel heel oud kunnen worden!!!!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:32

Kaketoe dan?
Ik kwam er laatst een tegen en heb nog nooit zo hard gelachen om een vogel
Hij praatte wel en 'danste'

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:34

Sommige mensen hier denken wel heel makkelijk over het nemen van een papegaai.
En ook bij hen is het sneu om ze alleen te houden. Je bent niet de hele dag thuis en dan zijn ze toch alleen. Dan heb je er toch alweer twee nodig.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:45

als je een vogel wil die én praat, én waar je iets aan hebt, zeker voor een papegaai gaan.
een tamme valkparkiet is ook érg leuk, maar praat niet.

van de papegaaien heb je keuze uit veel soorten, de bekendste zijn uiteraard de grijze roodstaart, de rosé kaketoe, de geelkuifkaketoe en de ara.

Als het je echt om het praten gaat moet je een grijze roodstaart nemen, die zijn bij uitstek de beste imitators. échter is een grijze roodstaart wel vrij eenkennig, kan heel goed zijn dat er enkel vrouwen iets kan mee doen, of enkel mannen (meestal gaan vrouwtjes naar mannen trekken en omgekeerd). of in de slechtere gevallen is er maar 1 persoon van het gezin (zoals bij ons, mijn moeder) die er iets mee kan doen. echter kun je de meeste dan wel nog lekkere hapjes voeren, en praten ze uiteraard wel, enkel het echt lichamelijk gedoe (knuffelen, kusjes geven, krauwen) kan maar door die bepaalde persoon gebeuren.grijze roodstaarten vergeten ook niks, heb je ze eens pijn gedaan, ben je de rest van hun leven de boeman!

de rosé kaketoe's zijn op dat vlak een stuk makkelijker, vergeven vlotter, zijn minder eenkennig en liever in de omgang; Maar gaan veel minder vlot praten en hebben een beperktere woordenschat.
hangt er van af waar je prioriteit ligt.

een parkiet zou ik niet prefereren, simpelweg omdat diegene die praten op een hand te tellen zijn, idem voor de handtamme.
parkieten zijn leuk in een grote kooi/voliere en in groep om naar te kijken.

kwestie van verzorging vd papegaaien:
-voldoende grote kooi
-iedere dag mogen losvliegen (liefst niet kortwieken!)
-voldoende aandacht (dat hoeft niet perse van jouw te zijn, als je moeder thuis is is dat ook al goed)
-1-2 maal per week een douche (met plantenspuit), en liefst dagelijks een bad aanbieden.
-iedere dag vers water en voer

kwa voeding: bij voorkeur een korrelmengeling (zoals dit:
http://www.huisdierenshop.nu/nutribird- ... -4001.html
hier zit alles in, in tegenstelling tot zaadmengelingen die meestal te eenzijdig en te vet zijn)
eventueel aangevuld met een graanmengeling voor de lekker
én zoveel mogelijk vers voer
dws veel rauw fruit en groenten, stukjes brood, etc
(hier eet hij zelfs soms van tafel mee, vlees is favoriet, hutsepot is ook erg leuk (zeker om mee te kliederen) )
bij tafeleten opletten met het zout en vet, maar bv gekookte groentjes ed zijn ideaal)
fruitpap is ook favoriet, heel het huis hangt dan onder :D

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:47

Duhelo schreef:
als je een vogel wil die én praat, én waar je iets aan hebt, zeker voor een papegaai gaan.

Niet? Dan nodig ik je bij deze uit om eens kennis te maken met mijn valkparkiet. Die praat de oren van je hoofd :+
Momenteel zit hij weer in zijn kattenfase en miauwt en spint ie naar iedereen die voorbij z'n kooi loopt.
Met zeven weken floot hij al The Addams Family en hij spreekt ook enkele hele zinnen. Ik moet hem nodig wat bijleren trouwens.
Ze zijn er inmiddels achter dat valkparkieten ook familie zijn van de papegaai en niet van de parkiet :)

Ik heb ooit trouwens eens gelezen dat statistisch gezien grasparkieten nog de allerbeste praters zijn.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 03-07-12 18:49, in het totaal 3 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:48

Ik heb een grijze roodstaart die de oren van je kop kletst.
Nu werk ik niet, dus ik ben gewoon lekker de hele dag thuis in principe. :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:52

Cayenne schreef:
Duhelo schreef:

Niet? Dan nodig ik je bij deze uit om eens kennis te maken met mijn valkparkiet. Die praat de oren van je hoofd :+
Momenteel zit hij weer in zijn kattenfase en miauwt en spint ie naar iedereen die voorbij z'n kooi loopt.
Met zeven weken floot hij al The Addams Family en hij spreekt ook enkele hele zinnen. Ik moet hem nodig wat bijleren trouwens.
Ze zijn er inmiddels achter dat valkparkieten ook familie zijn van de papegaai en niet van de parkiet :)

Ik heb ooit trouwens eens gelezen dat statistisch gezien grasparkieten nog de allerbeste praters zijn.

ik werk in een dierenspeciaalzaak, heb dierenverzorging gevolgd op school, en dit is nu werkelijk waar de eerste maal dat ik hoor over pratende gras en valkparkieten :D :+
weer iets bijgeleerd dus :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:52

2 van mijn valkjes banketstaaf ook de oren van mijn hoofd hoor! En het tandenborstel liedje fluiten :D

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:55

Duhelo schreef:
ik werk in een dierenspeciaalzaak, heb dierenverzorging gevolgd op school, en dit is nu werkelijk waar de eerste maal dat ik hoor over pratende gras en valkparkieten :D :+
weer iets bijgeleerd dus :D

Ik geloof dat er meer pratende grasjes als valkparkieten zijn, maar ze zijn er zeker weten wel :j
Ik heb filmpjes van die van mij online, maar deze met een pratende grasparkiet is leuker en hij praat ook nog aardig duidelijk:

Zo schattig :+: Grasjes zijn gewoon papegaaitjes in miniformaat.
en gewoon hele zinnen spreken he :D
Deze zat overigens ook idd alleen. Daar ben ik dan wel weer chronisch op tegen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 03-07-12 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 19:00

Coco kan het begin van we are the champions, en de vogeltjesdans.
En nog veel meer onzin. :+
Hij zegt mijn naam, papa, mama, hallo, doei, hele telefoongesprekken doet ie na..
Goedemorgen, lekker slapen, hij vloekte toen ik hem kreeg ook met eikel, appelflap, godsamme en het ergste sukkel..
En dan heeeel arrogant.. Boeren en scheten kon hij ook.
Verder roept hij als we een hond in huis hebben het beest, en als hondlief dan komt dan jaagt ie ze weer weg..
Poeslief.. Kom dan, kom maar! *hond loopt er naartoe* weggggggggggggg! en dan heel nijdig. :')
En zo nog 100 dingen, hij kan ook beide pootjes op commando geven, box en high five.

Het is met enige regelmaat zo dat mijn moeder vraagt of ik iets vroeg..
Dan was het Coco; Maaaaaaam?
Hij wil zelf op een gegeven moment ook echt naar bed, en dan zeurt ie net zo lang tot je hem zijn kleed geeft.
Hij doet het gekraak van de deuren na, ondanks dat die deuren al vervangen zijn.
De ritsen van de voortent doet hij ook na, miauwen, blaffen.. Verzin het en hij kan het.
Hij heeft ook maanden vuurwerk geluiden gemaakt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 19:07

Charlie is cool :D

onze grijze praat ook enorm

hij kan het liedje van snappie snappie (das kleine krokodil)
het begin van we like tha moon
http://www.youtube.com/watch?v=Yk-ok-Qfs70

-halloo?
-ring ring!
- "laat boer"
-dag lorre, zoon mooie lorre! kom! (kusje)
- g*dverrrrrrrdomme!
-sheba! (onze kat die al jaren door is)
-miauw! (identiek aan de katten, doet sheba achter, en onze twee huidige katten, tot op het perfecte na!)
- doet de blaf van elk van de honden achter
- waf waf waf (zoals de kleinste hond), Bijou, g*dverrrrdomme, ist genoeg???(in de stem van men moeder)
-praat zoal meerdere mensen in een gesprek
-dedééé (mijn stem)
-slaapwel é (mijn stem)
en nog heeeel veeel meer :D

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 19:12

Wij hebben een grijze roodstaart, is een erfenis van mijn opa en oma.
Heel erg leuk als hij gezellig aan het kletsen is, maar hij (zij, we weten het geslacht niet ;)) houdt niet van vrouwen dus ik kan er helemaal niks mee.
Hij zit overdag meestal los op zijn kooi en 's avonds zit hij in zijn werkplaats; een ton met takken waar hij lekker mee bezig is.
Het nadeel is dat hij heel erg hard kan schreeuwen..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 19:45

_Charlotte schreef:
Wij hebben een grijze roodstaart, is een erfenis van mijn opa en oma.
Heel erg leuk als hij gezellig aan het kletsen is, maar hij (zij, we weten het geslacht niet ;)) houdt niet van vrouwen dus ik kan er helemaal niks mee.
Hij zit overdag meestal los op zijn kooi en 's avonds zit hij in zijn werkplaats; een ton met takken waar hij lekker mee bezig is.
Het nadeel is dat hij heel erg hard kan schreeuwen..

waarschijnlijk ga je dan een vrouwtje hebben ;)

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:03

Klopt, dat denk ik ook, maar heel zeker weten doen we het niet en hij/zij heeft ook een mannetjes naam dus vandaar ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:15

Ik ga vast een paar bokkers over me heen krijgen... maar ik denk dat je er niet aan ontkomt om maar één vogel te nemen als je hem wilt leren praten. Tam maken is al lastiger bij twee (kan wel) maar praten? Ik ken niemand die meerdere parkieten heeft die praten. Alle parkieten die ik heb gehad die konden praten waren alleen (heb er dus ook wel eens twee gehad, die waren wel een beetje tam maar praatten niet).

En zielig? Tsja, dan kun je al die tienduizenden honden die geen hondenmaatje hebben ook wel zielig vinden. Ook ik heb wel eens zielige eenzame vogels gezien (die hun eigen veren uit gingen plukken en zo) maar mijn parkiet komt heel tevreden over en komt niets te kort. Ik vind het iets anders als een parkiet maar in zijn kooi zit te verpieteren in zijn eentje, maar als hij tam is en in het gezin meedraait vind ik het niet zielig.

Overigens heb ik bij mijn dierenwinkel gevraagd of ze me aan een jonge parkiet konden helpen om tam te maken. Toen belde een medewerker de kweker, vertelde welke kleur ik mooi vond en een dag later kon ik hem (nouja; haar dan) op komen halen in de dierenwinkel.