Kippen ontwormt; eitjes wegsmijten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IndianRose_

Kippen ontwormt; eitjes wegsmijten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 20:45

Hallo!

Sinds dat er een kip is gestorven en deze met wormen zat (ik weet niet of dat haar doodsoorzaak was maar ben het vrijwel zeker), ben ik vandaag naar apotheker geweest om ontworming voor de andere 10 kippen.
Deze moet ik 3 dagen lang in hun drinkwater doen.
Ik weet dat als je antibiotica geeft, je de eitjes moet wegdoen, maar als je ontworming geeft, moet dit dan ook? De apotheker wist het niet echt.. :p

Alvast bedankt!

Sjolvir

Re: Kippen ontwormt; eitjes wegsmijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:47

Apotheker?

Wat ben je in het water aan het doen dan?
Is het middel wel geschikt voor het type wormen dat je probeert te bestrijden?

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 20:49

Wij halen al onze ontwormingen (toch voor kip en geit) bij apotheker.
Ik weet niet echt hoe het heet, het zat in een envelopje (wat poeder), hij had er zelfs niet genoeg en morgen moeten we om meer.
Maar daar gaat het nu niet echt om, ik zou graag willen weten of iemand weet of je die eitjes moet wegsmijten ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:51

Oke, jammer dat je niet weet hoe het heet, want dan was makkelijk te achterhalen
wat de werkzame stof was en hoe lang de wachttijd daar doorgaans voor is.
(meeste middelen overigens dag of 28 als je het niet weet)

Overigens wel bijzonder dat je het mee krijgt in envelopje zonder dat erop staat wat erin zit en hoeveel erin zit.
Stel dat een kind het opeet?
Dan is het toch wel handig dat je aan je arts kan zeggen, wat je peuter naar binnen heeft gewerkt.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 20:54

Tja da's waar. Morgen vraag ik het toch maar 'ns ;)
Er stond op het envelopje zelfgeschreven door apotheker; "ontworming kippen, 3 dagen lang in drinkwater". Ik denk dat het een restje was uit het potje ofzo, kweet het niet. Morgen toch maar eens vragen!

Gelukkig lopen hier geen peuters rond :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 21:02

Als je weet wat het is, naam van werkzame stof even googelen op bijsluiter
samen met de diersoort waar je het in hebt gedaan.

Weet je meteen tegen welke wormen het wel of niet werkzaam is.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 22:20

Oke, bedankt ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:28

Er zijn maar heel weinig middelen die je veilig kan geven. Bij sommige middelen mag je de eieren helemaal niet meer eten. Denk dat je beter naar de dierenarts kunt gaan voor een veilig middel.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 13:06

Te laat, is al gegeven. Apotheker zal vast niet zo dom zijn dat hij een onveilig middel geeft hoor ;) Hij zei dat we best komende 7 dagen geen eitjes eten maar dat het daarna wel weer kan. Het middel heet piperazine.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 13:12

Ach aangezien de meeste dierenartsen hier al geen antwoord op weten en informeren moeten................

maar heb het even nagekeken in de medische kippenboeken. Dit middel is niet toegestaan voor leghennen en de eieren mag je dan niet meer eten.
Voor kippen die voor vlees bestemd zijn is de WT 2 dagen.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 13:14

ik las net dat je gewoon 14 dagen moet wachten met het terug eten van de eieren? Ik zal even mailen naar de DA

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 13:17

Nee met bepaalde middelen mag je de eieren dan niet meer eten. Is ook bij ziekte zo bij bepaalde medicatie. Zo loopt hier ook een dame rond waarvan we de eitjes weggooien.

Is allemaal niet zo makkelijk en er zijn echt maar weinig middelen die veilig zijn. Je kan even googelen op vogelarts Hedwig van de Horst. Via haar bestel ik wormmiddelen die veilig zijn en je gewoon je eitjes kan dooreten.

Heb destijds extra een medisch boek gekocht omdat geen dierenarts het met zekerheid kon zeggen. Daar de meeste of niet ontwormen of voor die tijd de kippen geslacht worden en het daarom niet doen.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 13:21

Net even naar DA gebeld. Deze is niet thuis maar denkt dat wachttijd 10 dagen is. We moesten 3 dagen lang dit geven, dit hebben we al 1 dag gedaan maar we gaan het nu stopzetten. Maandagavond kan ik terugbellen naar DA en dan kan hij opzoeken of het toegestaan is voor legkippen. We gaan dan meteen wachten tot deze winter om het te geven, als ze minder leggen.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 13:21

Zou je weten of dit kwaad kan als ze al 1 dag gekregen hebben?
Bedankt om het even op te zoeken voor mij trouwens!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 13:26

Ik heb het uit interesse even gegoogled (we hebben zelf ook kippen, nooit ontwormd trouwens), en één verkoper van een piperazine preparaat labelled het als ongeschikt voor "kippen die eieren voor menselijke concumptie produceren". Vermoedelijk betekent dit slechts dat het eierverlies door de wachttijd te groot is voor commerciele producenten, weinig marge in die business.
Betekent dus dat je die wachttijd beter kunt respecteren.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 13:31

IndianRose_ schreef:
Net even naar DA gebeld. Deze is niet thuis maar denkt dat wachttijd 10 dagen is. We moesten 3 dagen lang dit geven, dit hebben we al 1 dag gedaan maar we gaan het nu stopzetten. Maandagavond kan ik terugbellen naar DA en dan kan hij opzoeken of het toegestaan is voor legkippen. We gaan dan meteen wachten tot deze winter om het te geven, als ze minder leggen.

Ik zou eerlijk gezegd nu gewoon 3 dagen blijven geven. Je wil niet met resistente wormen zitten straks.. Ik vermoed inderdaad dat het niet voor leghennen geschikt is omdat de wachttijd te lang is. 10-14 dagen eieren weggooien is voor iemand die afhankelijk is van verkochte eieren uiteraard geen optie.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 20:59

Vond dit wel een lollige, gaat ook over piperazine.
En de conclusie die een forum gebruiker trekt is deze.
Als ze weefsels van de kip mag eten, na 14 dagen, dan kon ze ook een ei eten, want die was weefsel van de kip.

Redenatie is allicht wat kort door de bocht.
Maar vermoedelijk is de registratie voor legkippen nooit aangevraagd omdat het economisch natuurlijk
dramatisch is als je 14 dagen (of langer) al je eieren weg zou moeten gooien.

Stukje tekst wat hierover gaat:
Also from the addindum to the master file " Currently there is no validated analytical method available to measure the depletion of parent piperazine in tissues of food-producing animals. However, the residue studies with radiolabeled piperazine in Master File 3527 indicate that withdrawal periods of two to three weeks should be ample to assure depletion of drug related residues to below levels of concern. Withdrawal times of 14 days for poultry and 21 days for swine are acceptable. Under 21 CFR 556.1(a)(2), if it is not possible to determine a finite tolerance, but the agency believes that residues will be present in edible tissues, a negligible tolerance is required. Thus, given the available information on piperazine, it is recommended that a tolerance of 0.1 ppm parent piperazine base be established for all edible tissues. Assuming a person consumes 300 g of muscle tissue containing 0.1 ppm of piperazine, they will be exposed to a dose that is 13,000 times lower than the therapeutic dose that is well tolerated in humans. A tolerance of 0.1 ppm piperazine base is established for all tissues of poultry and swine. "

Zou zeggen neem die 14 dagen, bedenk dat het ei al eerder in ontwikkeling ging en allicht in sommige eierdelen
meer of minder piperazine zit en tel dat er bij je wachttijd op.
Dus 14 dagen + de tijd die een ei nodig heeft de kip te verlaten :+
En dat is kort, van eisprong naar ei buiten kip is net iets langer dan een dag.

Maar goed het is dus niet geregistreerd als zodanig, als je het dus letterlijk neemt, eieren nooit meer eten.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 21:56

Amai, merci voor al jullie opzoekingswerk enzo!
Mijn ouders hebben zelf nu beslist om te stoppen want ze wisten niet dat er zoveel wachttijd hebben, aangezien we 10 kippen hebben en deze eitjes ook verkopen is het spijtig om zoveel weg te smijten. In de winter (als ze minder leggen) ga ik meteen naar de dierenarts en ga ik aan hém een geschikt middel vragen, dat lijkt mij het beste. Dan kunnen we ook voor een ander middel kiezen dus is resistentie al buitengesloten.
We gaan nu een aantal dagen de eitjes niet eten door dat ene zakje poeder.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:58

Ik heb niet veel verstand van kippen, maar wil je ze dan nog 6 maanden met wormen laten rondlopen? Ben je niet bang dat er dan meer dood gaan?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 22:16

sorry maar ik vind dit niet kunnen als ik eerlijk ben. Je moet dus de eieren weg gooien na 3 dagen ontworming. Jullie gaan spul geven zonder de naam te weten en wat het doet met de eieren.
Geven het 1 dag en komen er dan achter dat de eieren dus 14 dagen weg gegooid moeten worden en stoppen dan.

Zeer slecht voor de kippen omdat de wormen nu resistentie op bouwen en dus nog sterker worden, slecht voor de mensen die jullie kippen eieren kopen ook. Immers het gif zit nu al in de kippen ondanks dat het maar 1 dag gegeven is.
Het is nu aanwezig alleen niet in de mate dat de wormen er allemaal van dood gaan zeer waarschijnlijk maar wie zegt dat het middel nu nog zo zwak in de kip aanwezig is dat de eieren zonder gevaar gegeten kunnen worden? Jullie kunnen ze nu toch niet eten en moeten toch wachten totdat ze weer verkocht mogen worden. 1 zakje of 3 zakjes je moet 14 dagen wachten na het geven. Wat maakt die 2 dagen nu nog uit?

Zeker als er al een kip dood gegaan is aan (vermoedelijk) de wormen zou ik het wel weten. Dierenwelzijn gaat namelijk bij mij altijd nog voor op geld verdienen via mijn dieren.

Oftewel: jullie zijn zelf begonnen met het middel zonder eerst navraag te doen, zou nu ook doorgaan want het is immers al een keer gegeven en de kippen hebben het schijnbaar hard nodig.

Tip voor een volgende keer: eerst navragen en dan doen ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 22:43

Er zijn ook middelen die je geven kan en gewoon je eieren kan blijven eten. heb daar ook naar geïnformeerd voor ik de kippen aangeschaft heb en ontworm ze 4 x per jaar daar ze erg veel kans hebben op parasieten door hun gescharrel.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 22:48

Ik heb onze kipjes onlangs ontwormd met levamisole, de wachttijd voor de eieren daarvan is 9-10 dagen.

Wat een rare beslissing van je ouders trouwens om te stoppen met de ontworming. Hadden ze beter vooraf met de DA kunnen overleggen als de eieren zo belangrijk zijn voor jullie inkomen...

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 23:00

Beste mensen,

wat word iedereen hier toch wel vrij snel bestempelt, want zodra je een kleine fout begaat doe je al bijna iets inmens door en door slechts.
Sorry, maar het zijn mijn ouders. Ik heb even overlegt met hun en we gaan nu toch verder geven. Jullie geven mij hier allemaal een lekker slecht gevoel zeg.
Ik heb dit spul bij apotheker gekocht, die zou er toch wel IETS moeten over weten. Deze is zelf in fout dat hij ons niet verwittigde, die is meer fout dan wij. Ik had geen idee dat eitjes niet mogen gegeten worden.

We gaan er nu dus toch mee doorgaan of ik ga mij nog een mishandelaar gaan voelen. Sorry maar ik neem dit heel persoonlijk op.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 23:02

Maar hoezo haal jij dat bij de apotheek? en niet bij een dierenarts? apothekers weten hier normaal juist helemaal niks van.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 23:04

dat merk ik bij deze ook danku.