Levende duif binnen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PuurxNatuur

Levende duif binnen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 12:30

Hoi hoi!

Nou, Spike, mijn hond zat telkens te grommen en toen gingen wij kijken zat er in een hoekje een doodsbange ( tamme ) duif, hij had zo'n ding om zijn poot en we kunnen hem gewoon aaien en optillen.

We hebben hem nu in de schuur, in zo'n ding waarmee je katten vervoert, met stukjes brood en een bakje water.
Mijn moeder heeft nu echt helemaal geen tijd om naar de vogel opvang te gaan, wat moeten we nu doen?

Groetjes Naomi!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:31

loslaten zodat hij naar huis kan vliegen???????

Als hij tam is en geringt dan hoort hij ergens thuis.
Beetje zielig om hem dan op te sluiten hoor.

Azmay

Re: Levende duif binnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:33

Als het beestje gezond oogt inderdaad gewoon loslaten, die vind zijn weg wel weer.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:33

Als hij idd een ringetje om zijn poot heeft,moet je het nummer even opschrijven.
Dan kun je de vereniging van duiven even bellen.
Meetsal hebben zij wel een databank waar alles staat geregistreerd, zo kunnen ze zien waar de duif vandaan komt.
Laatst bijgewerkt door nientje78 op 29-06-12 12:33, in het totaal 2 keer bewerkt

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 12:33

Ja oke, dat dachten wij dus ook, wij gaan dat zo doen, maar hij is momenteel echt helemaal in schock, dus we laten hem even uitrusten..

We weten overigens niet hoe die ons huis binnen is gekomen ( met 5 katten in huis )

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:35

Als ie verzwakt is zou ik hem eerst even laten uitrusten en bijkomen. Op het ringetje aan zijn pootje zit een cijfercombinatie, deze is te linken aan de eigenaar. Kijk even op internet, daar heb je een site waar je dat cijfernummer kan intikken en zo bij de eigenaar kan komen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:35

Vaak zijn die duiven uitgeput. Met wat drinken en eten krijg je ze dan vaak weer terug op de been. Hier ook al twee keer gehad. Na even bijgetankt te hebben zijn ze toen hun weg vervolgd.

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 12:36

Oke bedankt! We laten hem nu indd even uitrusten & daarna laten we hem los :)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:41

Beter geen brood geven! Kunnen postduiven niet zo goed hebben. Water is prima.
Zoals eerder gezegd het nummer op de ring opschrijven en invoeren op de zoekmachine.
Dan krijg je als het goed is contactgegevens van de duivenmelker en kan je hem bellen.
http://www.npoveenendaal.nl/duif-gevonden/

Het duifje zal niet verder vliegen. Het is de weg kwijt. Het is echt noodzaak dat je zelf actie onderneemt.

Schrik niet maar het kan zijn dat de duivenmelker het beestje niet terug wil.
Dan moet je de NPO bellen en dit aangeven. Hij krijgt dan een boete.

Ik heb in het verleden vaak met dit bijltje gehakt toen ik nog op de ambulance reed.
Als postduiven de weg kwijtraken, zoals in dit geval, zijn er helaas eigenaren die ze dan niets meer waard vinden. Ik hoop voor dit duifje dat hij een betrokken eigenaar heeft.
Succes!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:44

Dit heb ik nog gevonden op de website van dierenambulance Nijmegen:

Postduiven moeten enorme afstanden afleggen. Dit is vaak voor met name jonge dieren, vooral bij slecht weer teveel gevraagd.
Deze vogels belanden dan uitgeput in tuinen, omdat ze toch de menselijke omgeving opzoeken. Van jonge duiven, die voor het eerst zo'n prestatie-vlucht moeten maken komt soms meer dan de helft niet meer terug.
Ervaring heeft helaas geleerd, dat postduifliefhebbers vooral duiven liefhebben die op eigen kracht terug keren, voor de zwakkere broeders is meestal weinig interesse.

Uitgeputte postduiven kunnen in uw tuin belanden. Zo'n vogel kan lange tijd op één plek blijven zitten en vliegt niet weg als u in de buurt komt.
U kunt helpen:
laat de vogel zoveel mogelijk met rust; zet hem eventueel op een veilig plekje
geef hem eventueel wat water en duivenvoer (granen)
bel indien het dier zichtbaar gewond is de dierenambulance
bel, wanneer de vogel na een paar dagen nog niet vertrokken is, de Nederlandse Postduif Organisatie (tel 0318 - 559710) om het ringnummer door te geven en de eigenaar te vinden. Soms vindt u dat telefoonnummer op de onderzijde van de vleugels (gestempeld op de slagpennen)

Mocht je bellen voor de eigenaar, besef dan wel dat er redelijk wat duivenmelkers zijn die je daar geen plezier mee doet. Die zien het liefste duiven op eigen kracht thuis komen i.p.v. achter de zwakke aan te moeten komen.
Er zijn zelfs mensen geweest die reacties kregen als 'trek de kop er maar af en gooi em in de pan' e.d. Niet alle duivenmelkers zullen zo zijn, maar ik wil het wel even melden om grote teleurstelling te voorkomen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:45

Yinnar schreef:
Het duifje zal niet verder vliegen. Het is de weg kwijt. Het is echt noodzaak dat je zelf actie onderneemt.

Dat hoeft niet hoor! Het kan zijn dat de duif moe is en even bij moet tanken en dan zijn weg vervolgd. Wel is het zo dat vaak jonge duiven niet meer terug keren. Ongeveer de helft van de jonge duiven valt bij zo'n lange tocht uit/af en komt niet meer thuis aan.

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 12:47

oke ik ga eerst kijken of hij weg vliegt, zo niet (wat wij denken ) gaan we even kijken wat zijn nummer is

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:48

Zoals hierboven werd vermeld; even de code op het ringetje invoeren. Je krijgt dan de naam en het telefoonnummer van de eigenaar. Die kun je dan even bellen om te zeggen dat je zijn duifje hebt gevonden.

Wij hebben een tijdje geleden ook een postduifje opgevangen. Was waarschijnlijk te grazen genomen door de kat van de buren en helemaal uitgeput van zijn vliegreis; mijn vriend kon m zo oppakken. Wij hebben het duifje toen in een grote zwarte speciekuip gezet met wat gaas eroverheen. Mijn schoonvader had nog wat vogelzaad dus dat kreeg het duifje en wat water. Die zelfde avond de eigenaar opgebeld en die wilde m heel graag terug. Niet voor de duivensport want als ze een keer verkeerd zijn gevlogen zijn ze niet meer zo geschikt maar dit duifje kon nog prima mee voor de fok. De eigenaar woonde niet zover, ongeveer 30 km en is de duif de volgende avond bij ons thuis komen ophalen.

Niet alle baasjes zijn zo betrokken helaas, een kennis van mij werd verteld dat hij wel even het koppetje mocht omdraaien want de eigenar kwam de duif mooi niet halen... -O-

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 12:49

Ahh! Ja onze buren hebben heel veel vogels, dus stel wij kunnen écht écht écht niks meer dan kunnen we miss daar heen brengen..

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:52

Delphi schreef:
Yinnar schreef:

Dat hoeft niet hoor! Het kan zijn dat de duif moe is en even bij moet tanken en dan zijn weg vervolgd. Wel is het zo dat vaak jonge duiven niet meer terug keren. Ongeveer de helft van de jonge duiven valt bij zo'n lange tocht uit/af en komt niet meer thuis aan.

Als het goed is zie je op de ring ook het geboortejaar staan.
Ik heb tijdens mijn diensten nog nooit een postduif gehad die op eigen kracht verder is gevlogen. Uitzonderingen bevestigen de regel uiteraard maar ik zou het er niet op wagen. Het diertje moet ook te eten hebben en brood is nu niet het beste voedsel wat je kan voeren. Ik zou de eigenaar bellen adhv het nummer wat de zoekmachine aangeeft. Wil hij de duif niet terug en daar zijn ze vaak heel duidelijk in, dan de vereniging.

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 12:53

oke!! bedankt maar hij vertikt het om te eten/ drinken..

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:53

PuurxNatuur schreef:
oke!! bedankt maar hij vertikt het om te eten/ drinken..

Komt wel als hij is uitgerust. Haal het brood maar weg.
Water is prima.

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 12:55

Oke ! Wij halen zo het brood weg, ben net nog langs geweest in de schuur dus over 5 min ga ik wel weer even kijken, dan ga ik ook kijken of ik het nummertje kan vinden..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:58

Ga niet steeds kijken, dit levert ook weer stress op.

Laat het dier even met rust, echt met rust.

Heb je wat granen of zou je bij de buren aan wat voer kunnen komen wat geschikt is?

Zet dit neer, en laat het dier even een tijdje met rust :)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 13:01

Neem pen en papier mee. Als het goed is zie je ergens NL met jaartal, dat is het geboortejaar. Daarvoor staat het nummer waarmee je de eigenaar kan traceren via de zoekmachine.

Ik zou als ik jou was direct het nummer checken. Als iemand hem vastpakt kan jij het nummer noteren. Dan heb je dat alvast gehad.

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 13:06

yinnar we laten het beestje nu even slapen :)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 13:20

Oh, oké. Ik ben van het aanpakken. Die postduiven kunnen over het algemeen best veel hebben. Maar doe waar jij je het best bij voelt. :D

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 13:22

Ja is goed, mijn moeder moet ook nog allerlei dingetjes doen, en dan gaan we straks kijken naar het nummer :D

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 19:07

Hoe is het nu met het duifje? :)

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 19:13

Inderdaad wat hier gzegd wordt: kun je wat voer halen bij de buren?
Wij hebben vroeger ook eens een duif gevonden. Toevallig hadden wij een groot duivenhok met twee kleine andere soort duiven en hebben hem toen daar bij gelaten om op krachten te komen. Na een paar dagen hebben we hem we losgelaten toen hij ongeduldig begon te worden.
Bij aan andere duif hebben we de eigenaren achthaald en gebeld.
Toen kregen we inderdaad te horen dat we hem de kop om mochten draaien.... Dat ie toch niet goed genoeg was. Echt heel cru. Volgens mij hebben we hem toen naar een particulier gebracht die veel vogels opving. Hij mocht daar ook blijven.