Gezocht: veren en sporen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IndianRose_

Gezocht: veren en sporen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 20:06

Ik maak volgend jaar (of beter begin in nu al stiekem :p) aan mijn stageverslag ivm sporenzoeken. Ik denk dat ik het voornamelijk over vogels zal hebben. Ik zou het fijn vinden als ik niet altijd maar foto's van internet moet plukken, dus hier mijn vraag/oproep:

Als jullie veren hebben van vogels die van nature voorkomen in België/Nederland, zou ik het heel fijn vinden als jullie daar een foto zouden van willen maken (van elke veer apart) op een witte achtergrond. Je mag de veren natuurlijk ook opsturen maar ik begrijp wel dat mensen hun eigen vondsten willen houden, en de post is ook niet 100% betrouwbaar.
Ook andere foto's zijn nuttig; foto's van eitjes, nestjes, schedels, vraatsporen...

Alvast bedankt, het zou een hele hulp zijn!

dierenfan

Re: Gezocht: veren en sporen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:02

ik zou zeggen ,maak contact met een vogelopvang in de buurt en neem je toestel mee ;)

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 22:37

ik ga dan ook stage lopen op een vogelopvancentrum ;) maar daar zullen ze ook niet álle veren hebben :) vandaar dat ik het hier vraag, als iemand 'speciale' veren heeft, vb van roofvogels, uil, ooievaar, weet ik veel wat, niet veel-voorkomende-veren :)

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:30

Is het niet de bedoeling dat je zelf sporen gaat zoeken en daar dan foto's van maakt? Wat is anders de meerwaarde, als je alles hapklaar aangeleverd krijgt? :)

Ik heb hier een verenverzameling, maar die ga ik niet allemaal op de foto zetten en naar je opsturen, sorry. :) Als jij gaat spoorzoeken en je hebt het een en ander gevonden en gefotografeerd, dan wil ik je best helpen met determineren ofzo. Zo lastig is het niet om sporen te vinden; als je een middagje door het bos gaat lopen vind je heel veel.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 13:04

Ja dat is waar, ik heb ook al veel uitstappen op de planning staan naar bossen en natuurparken. Ik kan gewoon ook echt niet alles zelf vinden, want 1 roofvogel heeft een enorm domein voor zichzelf, moet je al veel geluk hebben dat je iets te zien krijgt. Vandaar zou het fijn zijn als iemand toevallig veren ofzo heeft van een specialere vogel, of een uil of andere roofvogel.
Vaak zit je 3 uren te zoeken en vind je niets hoor ;) Maargoed, ik plaats dit topic hier heus niet omdat ik op mijn lui gat achter de computer ga zitten en jullie foto's ga gebruiken, ik ga zelf heel veel op stap gaan en hoop dat ik zelf ook vanalles vind, maar het zou leuk zijn als ik de dingen die ik niet heb gevonden, zou mogen gebruiken van andere mensen ipv ze van het internet van een plaatje te plukken.
Ik hoop dat je mij snapt ;)
Ik ben er wat vroeg mee omdat ik vroeg aan alles wil beginnen. Ik heb gans juli job dus kan ik niet veel eropuit gaan, vanaf augustus ga ik vaak naar de bossen/velden/strand...

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 14:40

Ah, dat is jammer, want juist nu kun je nog een staartje van het broedseizoen meepakken en dan vind je veel. Hoewel de meeste (roof) vogels nog de rest van de zomer blijven ruien en je als je goed zoekt best ruipennen kan vinden.
Drie uur door het bos struinen en niks vinden, dat vind ik knap :D vergeet niet dat er in een roofvogelterritorium ook heel veel andere vogels en dieren leven. Ook zangvogeltjes, duiven, enzovoort ruien. En vogels laten niet alleen veren achter; braakballen, ontlasting, prooiresten, kapotte eierschalen en nesten zijn ook sporen :j

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 21:59

Ik zoek niet enkel roofvogels hoor, ik bedoelde dit enkel als voorbeeld van een dier waarvan je niet zo makkelijk veren enzo vind :)
Ik ga proberen ook eens in juli op een maandag naar het bos te gaan (de enige dag dat ik niet moet werken hoera!), en ik heb mezelf net lid gemaakt van natuurpunt, die organiseren enorm veel wandelingen. Kan ik eens mee met zo'n gids!
Ik wist niet dat je nu nog dingen van broed kon vinden, dacht dat ik daarvoor al wel te laat was.. Je geeft mij goede hoop! Ik heb ook al heel wat goede boekjes van de bib waar echt bijna alle veren in staan!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 23:17

Ik heb op zolder nog wel een veer liggen als het goed is... Heb alleen geen idee of het een veer is van een vogel die in Nederland voorkomt :')
Hij lag een keer bij onze cavia's op de kamer... Kan zijn dat de veer uit het hooi gekomen is, maar wij voeren hooi uit nederland en duitsland :Y)

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 23:21

Zou fijn zijn als je er een foto van zou kunnen nemen (liefst met neutrale achtergrond?), kan ik ook meteen eens zien of ik hem terugvind in mijn 'verenboekje'! Groetjes

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 23:38

Ik heb onlangs 4 veren gevonden. Het waren zwarte met witte bollen op, een polkadot patroon :D
Als je wil stuur ik er een foto van op, ik wil wel eens weten van welke vogel dat is :j

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 11:29

Hm oke, doe maar! Ik kan niet beloven dat ik het vind, maar zal mijn best doen :) Misschien kan Zwartwitje het ook weten? :)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 12:01

ik heb een kraaieveer heb je er iets aan?

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 21:42

Ik wil je een pb sturen met de foto's van de veren maar hij staat al heel de dag in postvak uit en het opnieuw verzenden lukt niet..

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 13:48

Een kraai heb ik al, bedankt!

Hannelore; ondertussen zie ik dat het gelukt is, bedankt!

Vandaag naar het bos geweest en al meteen prijs; we hoorden een roofvogel. Na 2 uren wandelen en afwisselend naar de grond en lucht kijken hebben we toch een mooie buit! We hebben de roofvogel ook zien vliegen, we hebben gezocht naar een nest maar geen gevonden, dat is wel spijtig.
Eerst en vooral zagen we al iets heel 'tofs'! Een karkas, van een duif dachten we (een klein grijs pluimpje er nog aan). Ik heb even opgezocht en de vogels die het hoofd wegdoen van hun prooi, en zoals hier enkel botjes van vleugels en sternum achterlaten, zijn sperwers of valken.
Afbeelding
Later ook nog drie donsveertjes gevonden. Deze vind ik niet echt goed terug in mijn boek maar ik vermoed van een slechtvalk. Als iemand het beter weet mag die dat zeker zeggen!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En later nog 2 braakballen gevonden, ik vermoed van een kraai en van een kerkuil. Deze omschrijvingen pasten het best. (momenteel enkel een foto van deze waarvan ik denk dat het van een kerkuil is; er zitten veel veren in en kleine botfragmentjes, is een klein beetje cilindrisch en afgerond, stevig.)
Afbeelding
Afbeelding

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 13:51

Ik heb hier zat veren van mijn grijze roodstaart, maar die leven niet in het wild. :+

Volgens mij heb ik trouwens nog een compleet nest liggen, maar dan moet ik goed zoeken.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 14:12

Amai, als je er ooit eens opkomt (speciaal voor mij moet je niet gaan zoeken hoor ;) )
mag je het altijd doorsturen via pb ofzo (of via dit topic is ook goed!). Tja, ik heb hier ook veren zat van een papegaaisoort, maar die leeft hier ook niet haha :)

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:27

Die eerste twee donsveertjes kunnen best van een sperwer of havik zijn,de derde niet. De braakballen zou je eens uit elkaar moeten halen om te zien wat er precies in zit. Ik zie volgensmij zo al een onderkaakje zitten in de onderste :j
Veel plezier met determineren!

friends_f_e schreef:
Ik heb onlangs 4 veren gevonden. Het waren zwarte met witte bollen op, een polkadot patroon :D
Als je wil stuur ik er een foto van op, ik wil wel eens weten van welke vogel dat is :j

Het eerste waar ik aan denk is een Grote Bonte Specht.

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:11

Zwartwitje schreef:
friends_f_e schreef:

Het eerste waar ik aan denk is een Grote Bonte Specht.

Ja de TS heeft het opgezocht en het kwam uit op de grote bonte specht, inderdaad. Wel leuke veren moet ik zeggen. Hier vind je vaak gewoon zwart of bruin met dan een blauwe schijn erop maar meer niet.

Ben je eigenlijk op zoek naar specialerdere veren of ook gewone veren, waar ik veronderstel dat je die misschien wel al hebt?

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 22:30

Ik ga niet alle braakballen uit elkaar gaan halen, want ik wil er enkele als materiaal gebruiken op mijn stageverdediging, maar ik kan er wel enkelen uit elkaar halen. Gisteren op 1 plek heel wat braakballen gevonden met schedeltjes in van een halve cm. Ik vermoed dat deze van een bosuil was, ze kwamen goed overeen met de beschrijving (onregelmatige vormen, veel botjes, lichtgrijs, samengeperste veren enzv.)
Daarbij lag ook een veer, ook nog niet gevonden van welke vogel (voor roofvogels is dit boekje van mij toch niet zo geschikt..)

Inderdaat, wij dachten ook aan een sperwer omdat daar ook een skelet lag (op eerste foto), en volgens een boekje laten sperwers en buizerds zo hun prooien achter. Die braakbal is ook niet van een uil denk ik, want er zitten niet zoveel botjes in..

Wat ik al heb;

Ekster, merel, meeuw, bosduif (houtduif), gewone duif, gaai, eend (weet nog niet welke), grote bonte specht, kraai, roofvogel en uil.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:24

Een nog typischere prooirest van een sperwer is een plukrest: een hoopje veren (dons en/of pennetjes). Je zult dat nog eerder vinden dan een gordel, dat is zo'n half skeletje. Een sperwer slaat kleine zangvogeltjes tot de grootte van een lijster (sperwerman) of tot de grootte van een houtduif (sperwervrouw). Haviken plukken hun prooi op ongeveer dezelfde manier en vangen prooien tot de grootte van gans en fazant (havikvrouw).

Ik heb naar aanleiding van jouw topic het boekje Vogelsporen weer gekocht, wat ik vroeger ook had en waar ik alles wat ik weet over veren uit heb geleerd. Die raad ik jou ook aan.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 18:56

Wat heb jij veel kennis, ben jaloers! Al lang mee bezig?
Het was een duif (weet niet of het een gewone of een houtduif was)
Dat boekje heb ik ook! Van de bib dan ;)
Als ik het niet meer kan verlengen ga ik het kopen, kost 15euro, dus valt goed mee!
Bedankt voor alle info ;)

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 02:12

Ik heb hem ook van Bol.com ja, voor 14 euro nogwat. Ben er superblij mee, want ik heb er een tijd elke dag met mijn neus in gehangen en bovendien werd het een tijd niet meer gedrukt/verkocht :)

Nou, ik heb nog een hoop te leren hoor, ik ben nog lang en breed niet uitgeleerd. Maar ja, ik ben tamelijk gek op vogels (en veren). Tijdens mijn studie er een aantal stages aan gewijd, onder meer veldwerk in sperwerterritoria en dat betekende dagelijks sporen zoeken en determineren. Nu ben ik werkzaam bij een vogelopvang. Ik zit dus dagelijks tussen vogels van alle soorten en maten. Leuk dat jij ook enthousiast bent! :j

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 22:28

Ik denk dat je nooit uitgeleerd kan zijn! :)
Er is een nieuwe editie van dat boekje, dat heb ik nu van de bib maar vind het niet op internet om te kopen, ik zal even vragen in standaard boekhandel of ik het kan bestellen.
Fijn zeg, ik hoop eigenlijk ook dat ik de kans krijg om in een opvangcentrum te gaan werken, ben al blij dat ik er al stage mag lopen (is al een mooi begin!)
Welke studie heb jij dan gedaan? Ik doe dierenzorg (in België), eerste jaar hoger :)
Laatst nog even naar het bos geweest zonder succes. Ik heb een wandelpad van natuurpunt gevolgd en deed er 2u over (ik kwam net van werk en wou eigenlijk snel een halfuurtje in het bos), was bekaf haha :D
Ik hoor de hele tijd een roofvogel roepen en zie hem soms vliegen, maar vind er niet veel sporen van..

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 01:45

Om veren te vinden van een roofvogel moet je ook of wel wat geluk hebben, of weten waar je moet zoeken. Vaak hebben ze grote territoria of verstopte territoria en dan is het lastig om wat te vinden als je niet weet waar te zoeken. Maar het spreekt natuurlijk vanzelf dat als je eenmaal een territorium hebt gevonden, je niet al te lang blijft hangen uit respect voor de bewoner ;)

Ik heb Diermanagement gestudeerd, afstudeerrichting Wildlife Management. En ik heb een snelcursus Paraveterinair gevolgd. Maar dat ik nu in de opvang werk, heb ik grotendeels te danken aan het feit dat ik hier vroeger jarenlang vrijwillig heb gewerkt en ze me dus al kenden.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 19:20

Zoveel verschillende richtingen dat je hebt in nederland! Hier enkel dierenzorg, het is wel superruim, dit jaar enorm veel gezien (1m aan cursussen), gelukkig geen herexamens!
En vanochtend gebeld naar mijn stageplaats (vogelopvangcentrum Beernem) voor een afspraak (ik begin in september normaal maar als er meer werk is in augustus kan ik dan ook af en toe), die klonken ook heel enthousiast dus mijn dag kan niet meer stuk! Volgende week woensdag erheen :)

we denken dat we hier met een uil te maken hebben (we = papa en ik!)
Papa dacht een steenuil maar het boekje is niet zo heel erg geschikt voor roofvogels, zal even op internet moeten opzoeken!
Deze verzameling veertjes (5cm ongeveer) en klein schedeltje vond ik in een vrij klein bos, waar ik ook een karkas heb gevonden van een houtduif, met enkel nog het sternum met armen eraan (en handpennen), dit lag ongeveer 15m verder van dit:
Afbeelding
Ik denk een kleine bonte specht?

Nergens braakballen gevonden of zo, wel 2 veren die er ongeveer 25m van lagen:
Afbeelding

En vorige week vond ik daar rond dezelfde plaats enkele braakballen met grijze veren en kleine botjes, dacht van een kerkuil toen, samen met deze veer, die wel niet echt overeenkomt met een uit het boekje...
Afbeelding