Wat denken jullie van dit verhaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Onassa

Wat denken jullie van dit verhaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 15:33

Okee, zal effe uit de doeken doen wat er gebeurt is.
Ik kopieer even een stuk tekst van wat ik op het honden forum geplaatst had.
Ik hoop dat jullie het ondanks dat het veel leesvoer is eens door willen lezen en willen zeggen wat jullie ervan denken.

Vorig jaar september zag ik op marktplaats een pupje staan wat in prijs verlaagd was hier niet ver uit de buurt en ik was nadat ik mijn 16 jarige Westie had moeten laten inslapen in juni zover weer een hondje te willen.
Dus ik heb gereageerd, het ging om een boomer en diezelfde avond zijn we gaan kijken.

Enkel dit pupje liep er want het verhaal was als volgt.
Ze kwam uit een naast van een vriendin die weer moest gaan werken en onze Luna (zoals we haar genoemd hebben) had zogenaamd wat achterstand omdat zij de enige teef was tussen 7 andere reutjes.
Dus deze dame had Luna opgevangen tot ze minimaal op 2 kilo zou zitten en dan pas weg mogen...ze was dus inmiddels al 3 maanden.
Ze was in prijs verlaagd omdat ze haar derde enting niet meer had gehad omdat deze dame het in de rug geschoten was.
Deze dame beweerde zelf dieren arts assistente te zijn geweest in Amsterdam en ook te werken voor de stichting *** ** **** en vaak jonge pupjes opving in haar huis.
Ook kreeg ik verhalen te horen dat ze zelfs jonge panters in huis had gehad die later naar Polen zouden gaan voor bewaking.
Ter goede trouw kocht ik de pup.

Enige dagen later nadat we haar de derde enting hadden laten geven werd ze héél ziek.
Zo erg dat ze bijna overleed en meteen aan het infuus moest.
Ze krabbelde weer op en namen haar weer mee.
Enige dagen later zaten we weer bij de DA omdat ze weer erg ziek was, daar bleek uit onderzoeken dat ze een veels te hoge ammoniak waarde bleek te hebben en moesten we naar Lochem voor een echo waar uit kwam dat ze een levershunt bleek te hebben.
Ik heb nog huilend contact gezocht met de dame van wie ik haar gekocht had en gevraagd haar vriendin (de zogenaamde fokster) te bellen zodat dit aan de andere eigenaren door gegeven kon worden zodat ze de andere pups konden laten testen.
Toen kreeg ik als antwoord dat haar vriendin de dag nadat zij ons Luna verkocht had het geld was komen halen en er met een kermis exploitant naar het buitenland vandoor was gegaan en ook haar gsm geen gehoor meer gaf.
Dit gaf me een raar gevoel....
Als ik dit verhaal aan andere mensen vertelde waren ze allemaal dezelfde mening toebedeelt.
Toch bleef ik mijn twijfels houden want dit doe je toch willens en wetens iemand niet bewust aan?

Inmiddels hebben we onze pup (inmiddels net 1 jaar geweest) al twee keer laten opereren en nog is het niet goed,
Alle kosten zijn voor ons (inmiddels alles bij elkaar 4000 euro)
Ze kon het aankoop bedrag ook niet meer terug betalen want haar vriendin had het diezelfde avond van de koop opgehaald en was dus verdwenen.
Eind deze maand gaan we weer naar de kliniek en het kan zijn dat er een derde operatie moet komen waarvoor we het geld helemaal niet meer hebben maar de chirurg is best met onze Luna begaan en wil dit op zijn eigen kosten doen.

In het begin onderhielden we nog contact maar op een gegeven moment heb ik niets meer van haar vernomen.
Het enige wat ik nog vond toen ik haar naam googelde was dat ze failliet verklaard was.

En met al die verhalen en gegevens lijkt het erop dat deze dame op een vreemde manier toch aan geld probeert te komen.
Ik gun iedereen een goed leven, maar dit gaat ten koste van ons en ons hondje en dat doet enorm pijn.

Goed, nu heb ik dus deze mail ook naar de stichting gestuurd, heb haar naam niet genoemd verder.
Ik kreeg bericht terug dat die man geen mensen verder in dienst had en de stichting alleen runde en zeker niemand in Arnhem kent (de stichting zit in Amsterdam waar zij oorspronkelijk vandaan komt)
En meteen daarna kreeg ik een mail van haar....de mail was naar haar door gestuurd door die man beweerde niemand te kennen en niet samen werkte met andere maar haar wel meteen gebeld heeft.

Deze mail kreeg ik van haar
Hallo Diana

Krijg net tel van de eigenaar pup in nood Jack ivm met je mail en hij heeft mij de mail ff door gestuurd
Ik weet niet waar je mee bezig bent ..... maar heb geprobeerd jou met raad en daad bij te staan

Weet wel dat ik me dus zeer vergist heb in je

Het volgenden heb ik naar haar terug gemaild.

Ik vond het heel raar dat na de tweede operatie ban Luna er nooit meer een berichtje van je kwam.
Mijn vermoeden en niet alleen die van mij is dat Luna in eertse instantie voor jezelf had.
Achteraf en dat vermoeden werd ook door anderen bevestigt ,was het een heel raar verhaal.
Zeker nadat er duidelijkheid was over wat Luna mankeerde en dat toen de fokster,jou vriendin,ineens spoorloos verdwenen was.
Toen ben ik wel gaan nadenken wat mensen tegen me zeiden....want een pup die verkocht gaat worden heeft nog geen geschreven naam in het inentingsboekje en Luna droeg toen de naam Sissi al.
Kijk...ik kan me nog voorstellen dat wanneer je er achter komt dat je nieuwe pupje ziek blijkt te zijn en je geen geld hebt voor een dure operatie je dan gaat kijken of er mensen zijn die dat wel willen doen.
Je wilt het dier die kans geven maar had dat dan gewoon eerlijk gezegd.
Nu staan wij eind van deze maand weer voor het dilemma om haar voor de derde keer te moeten laten opereren....iets waar we nu echt het geld niet meer voor hebben zoals je zult begrijpen.
We hebben in totaal al 4000 euro aan haar besteed....het houd een keer op he.
Dus snap je hoe wij ons voelen??
We zijn knetters gek op dat dier en hebben onszelf voor aan de kant gezet.
Nooit hoorde we nog iets van je.....en nu ineens wel.
Dat is toch raar?
Draai het hele verhaal eens om en ga in onze situatie staan....hoe zou jij er dan tegenaan kijken?
Ik wed precies hetzelfde.
We voelen ons gewoon niet eerlijk behandelt.
Maar goed...we zullen heel goed voor ons meissie blijven zorgen. Daar hoef je nooit aan te twijfelen dus ze is in het juiste nest terecht gekomen.
Daar wou ik het graag bij laten want voorheen nooit meer een berichtje dan hoeft het nu ook niet meer.
Mijn vertrouwen is wel weer flink beschaamd en die van Ronald ook.

En daar kwam deze reactie weer op terug.

Ach ja diana kan alleen maar zeggen mijn spijt is veel groter

Maar wil je er wel op wijzen dat wat jij aan t doen bent met je mails laster is
Denk dat ik wel duidelijk ben nu

Het klopt gewoon van geen kanten en wat zag ik gister...op haar facebook heeft ze er nu een boomertje bij.
Luna wilde ze niet zelf houden omdat ze zegt vaak ziek te zijn maar nu heeft ze er wel een tweede bij.
Ronald en ik zitten wel eens te denken of we hier werk van zouden kunnen maken, want uiteindelijk hebben we een hondje met een verborgen gebrek gekocht.
Anderzijds denk ik dat we er niet wijzer van worden gezien zij failliet verklaard is.

Wat denken jullie hier nu van??

Florale

Re: Wat denken jullie van dit verhaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:19

pffffff onassa, krijg hier toch wel een rotgevoel bij(niet naar jou toe maar naar de verkoopster) In de eerste instantie schhoot mij broofdfok binnen...
Heb je niet iemand of iets van rechtsbijstand die je hierin wat advies zou kunnen geven? Mss dat het op 1 of andere manier mogelijk is om wat van de gemaakte kosten terug te krijgen.
Deze dame is niet eerlijk geweest en heeft jou een ziek pupje meegegeven.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:24

Ik heb het verhaal met veel verwondering gelezen, hoe lang zit jij al op bokt? Ik vind het allemaal wel erg naief... Wel heel erg sneu voor zowel jullie, als voor het hondje.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 16:35

Hit, gezien ze later failliet verklaard is zal er weinig terug te halen zijn denk ik.
Heb altijd ras hondjes gehad en deze kwam op mijn pad en meteen is het mis.

Caira, ik zit al ongeveer 11 jaar ofzo op bokt en ben 48 jaar dus geen dom blondje ofzo hoor, word je alleen maar groter en wijzer als je allang op bokt zit ofzo?
Ja ik ben er in gestonken en ik weet nu dat een ieder zoiets eens kan overkomen.
Toen we het pupje gingen halen was haar verhaal ook echt geloofwaardig, zeker toen zij ook haar gouden hanger liet zien met was as van haar overleden hond dacht ik geen moment er aan dat er iets niet zou kloppen.
Pas later..en jullie kunnen nu dus het hele verhaal lezen, kwamen de vragen.
Ik heb geen kinderen kunnen krijgen en daarom zijn mijn dieren me dubbel zo dierbaar.
Een dier kan altijd wat gaan mankeren en ik zal heus niet steeds het geluk hebben dat ik zoals Jessie en Noeka 16+ worden.

Ik wil dus enkel advies en hoef niet nog eens extra "op mijn donder" te krijgen, heb er al genoeg verdriet van maar we blijven knokken voor ons meiske.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:46

Dat heeft niets te maken met het 'op je donder' krijgen, maar we zien dit verhalen zo vaak langskomen, en er wordt zovaak gewaarschuwd om geen hondje mee te nemen waar je niets vanaf weet. Ik denk dat je het dus gewoon kunt 'shaken' vwb de vorige eigenaresse. Ze heeft jullie gewoon enorm bedonderd, jammer maar helaas ben ik bang. Je kunt ook niet aantonen dat ze een handelaar is, dus helaas heb je geen poot om op te staan.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:47

Als ik jou was zou ik met een advocaat gaan praten over je rechten. Je heb namelijk een goed gekocht, wat achteraf niet goed bleek te zijn. Ik kan zelf hier geen advies over geven aangezien het mijn gebied niet is, maar ga naar advocaat of juridisch loket en leg je verhaal aan hen voor. Ik heb namelijk het vermoeden dat je wel een zaak hebt, maar hoe sterk je staat in het terug krijgen van je geld durf ik niet te zeggen.

Edit: je heb wel degelijk een poot om op te staan, namelijk een gebrekkig product/goed (een hond is namelijk een goed). Mits je de bewijzen van de dokters bezoeken hebt en van de aankoopdatum
Laatst bijgewerkt door Douraque op 24-06-12 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:48

Je hebt een zaak bij een handelaar Douraque, niet bij een particulier, die kun je (helaas) niets maken

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:49

Caira schreef:
Je hebt een zaak bij een handelaar Douraque, niet bij een particulier, die kun je (helaas) niets maken

Ook tegen een particulier heb je een zaak als er een gebrekkig goed is geleverd. Dit zie vaak bij paarden die als goed worden verkocht, maar achteraf gewoon verrot zijn. Daarnaast is dit oplichting, een hond als zijnde gezond verkopen terwijl dit totaal niet het geval is. Dus ik zou ook kijken of aangifte mogelijk is.

Maar het hangt van je bewijs af.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:50

Hoe wil je bewijzen dat de vorige eigenaresse op de hoogte was van het gebrek?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 17:01

Ik heb me er in zoverre wel in verdiept dat een hond ook als "goed" beschouwd wordt en ik haar dus heb gekocht met een verborgen gebrek.
Het gaat me niet eens zozeer om het geld, maar meer om gerechtigheid en als deze dame waar ik haar kocht er niets van wist (dat zou kunnen) dan heeft haar vriendin het waarschijnlijk geweten als dat verhaal zou kloppen.
Anderzijds heeft zij al bij de eerste twee entingen haan eigen naam en de naam van de pup in het paspoort laten zetten en dat doe je volgens mij niet als je een pup wilt verkopen.
Ergens ben ik ook blij dat we deze pup hebben want wij geven haar alle kansen, iets wat denk ik niet iedereen zou doen/willen/kunnen.
Maar ik heb er gewoon een stront hekel aan om met mooie emo verhalen bedondert te worden en dan zeker als zij gaat dreigen in een van haar mails dat ik met laster strooi.

Dat er iets niet klopt is duidelijk, maar bij wie ligt het bedrog?

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:04

Een koper heeft onderzoeksplicht (dus bij het horen dat Luna haar derde enting niet had gehad vanwege ziekte van mevrouw is er niet enorm veel mis, maar na alle beweringen van mevrouw over dat zij zo deskundig is op het gebied van dieren zou ik wel even zijn gaan checken of dit klopte) bij de aankoop van een goed. Een verkoper heeft mededelingsplicht omtrent nonconformiteit/gebreken aan de koper. Bij consumentenkoop prevaleert deze mededelingsplicht boven de onderzoeksplicht; zeker als de verkoper deskundig zou zijn. Welke beweringen heeft ze allemaal over Luna gedaan en hoe kun je hardmaken dat ze deze heeft gedaan? Je hebt ook geen dierenarts naar het diertje laten kijken he (omdat ze achterliep in de groei en het hier toch een groter dier betreft)?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:12

Ik zou iig wel iets indienen bij de politie..
En die opmerking Caira, vind ik een beetje sneu... Hoelang zit je al op bokt e.d.

Wel had ik van te voren even contact op gezocht met die stichting,
Maar aan jou verhaal te lezen kent die meneer deze mevrouw dus wel degelijk ;).
Raar dat ze dan ineens wel kan reageren.
Die 3de enting, tja.. lastig maar wanneer hebben jullie haar toen ge-ent?

Ik heb mijn hondje ook gekocht bij iemand, geen officiele fokker.
Er zaten nog 2 pupjes, en toen ik die avond kwam was er nog iemand geweest die had die andere pup gekocht.
Dus mijntes was zat nog alleen, geen mama aanwezig. Ook geen stamboomhondje, maar die hoef ik ook niet.

Maar hebben wel allebei (verkoper en ik) een contract ondertekend dan hondje binnen 10 dgn bij eigen DA gecontroleerd moest zijn en als het binnen 10 niet goed of ziek blijkt te zijn, dat ik mn geld terug krijg of evt regeling kwa behandeling/geld etc.

Mss naief toen, heb hem meegenomen, met in mijn achterhoofd dat het mss ook veel verdriet zou brengen, maar mijn hondje heeft nooit iets ernstig gemankeerd, op zijn allergie na. Maar dat hebben ook honden die uit goede lijnen weg komen.

Voor TS erg jammer en verdrietig dat het zo is gelopen, en snap dat de kosten nu de pan gaan uitreizen..
Maar kwa entingboekje; Dit mag natuurlijk alleen ingevuld worden door een dierenarts, niet door de assistente en moet een stempel van de praktijk in.

Je had in het paspoortje kunnen kijken welke DAP hij dan ge-ent zou moeten zijn en desbetreffende DAP bellen om vragen of hij daar echt geweest is voor de enting + alg. onderzoek.
Evtentueel als verkoper hond echt kwijt wil dat hij de papieren opvraagd bij de DAP ;).

Als met al vind ik het wel een apart verhaal.. en kan ik er ook niet echt uit halen dat jullie direct met pupje naar DA zijn geweest voor controle etc?
Ik zou meteen dag erna afspraak maken.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 17:20

Misschien is het wat duidelijker als ik het begin alleen even beschrijf.

Er stond een leuke advertentie op marktplaats, geschreven uit de naam van de pup zeg maar en dat sprak me aan.
We (mijn man en ik) zijn dus wezen kijken en zagen een vrolijke drukke pup van 3 maanden die gezond op gewicht was.
Het was dus een pup uit een nestje van mevrouw haar vriendin maar gezien zij weer moest gaan werken en de pup met 8 weken nog niet op de 2 kg was die mevrouw nodig vond voor verkoop heeft zij haar dus nog 4 weken in huis genomen.
Het pupje was al eerder bij mensen geweest in haar flat maar die vonden haar te druk en na een dag weer terug gebracht.
We kregen het entingsboekje mee met de naam en adres van mevrouw en ook had ze de pup al een naam gegeven die ook in het boekje vermeld stond.
We kregen nog een kortings bon mee voor puppie brokjes en een tas vol speeltjes.

We zijn de volgende dag met haar naar onze DA geweest waar ze meteen gechipt werd en haar laatste enting kreeg en daar werd ze heel ziek van.
We hadden nog steeds contact met de verkoopster en zij zei dat ze idd na haar tweede enting ook een paar dagen lusteloos was geweest.
Tja..dat kan natuurlijk een beetje hevige reaktie op een enting.
Maar ze werd steeds slechter en binnen een week lag ze an in de kliniek aan het infuus.
Er werd een foto gemaakt en daar was te zien dat haar darmen erg vol zaten, dus werd ze gelaxeerd.
Wij opgelucht dat dat het "enige" was maar helaas werd ze na een paar dagen weer ziek en hangering (dat laatste vooral)
Toen zijn de onderzoeken begonnen en bleek ze dus een levershunt te hebben.
Na de 1ste operatie hebben we de verkoopster nog een keer opgehaald zodat ze naar Luna kon kijken en hebben we nog gezellig koffie gedronken.
Ze zei dat ze het aankoop bedrag niet meer terug kon betalen omdat haat vriendin dat diezelfde avond was komen ophalen en toe kort daarna dus ineens uit zicht was.
We hoopten dat alles goed kwam na deze operatie die verder goed verlopen was maar helaas...
Een tweede operatie volgde enige maanden later en weer verliep de operatie goed en stuurde ik haar een bericht daarvan.
Als enige reactie kreeg ik terug, "das fijn".
Vanaf dat moment is er geen contact meer geweest en reageerde ze ook nooit meer als ik foto's van ons meiske op facebook plaatste.
Zo is het dus in eerste instantie gegaan.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 17:28

Romanoff, we schreven tegelijk maar we zijn dus idd de volgende dag met haar naar onze eigen DA geweest, die zag niets afwijkends maar dat kwam dus pas aan het licht toen ze ziek werd en er bloed afgenomen was en getest werd op ammoniak.

In het entings boekje zijn de eerste 2 entingen genoteerd en gestempeld.
Als enige opmerking staat er bij dat ze een lichtr onderbeet heeft.
Dat hadden we al wel gezien, maar dat is geen enkel probleem (maakt haar koppie nog eigenwijzer)

PS haar eerste 2 entingen zijn door een Elke dierenarts gedaan.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:34

Maar staat daar ook echt een handtekening onder van de Dierenarts?
Of een plaatsnaam welk ELKE dierenarts?
Want die zitten overal in het land..

Ohja en als fraudeur, hoe makkelijk is het een stempel na te bouwen van een dierenartsenpraktijk. :Y)
Vistaprint en hupsa.

En als ze er gewerkt heeft, is het natuurlijk NOG makkelijker!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:43

Als je dat kan aantonen, dus dat er gefraudeerd is met DA stempel heb je een (nog) sterkere zaak inmijn ogen. Maar eerst kijken of de stempel daadwerkelijk echt is.

Aan je onderzoeksplicht heb je in ieder geval voldaan gezien dat je de volgende dag naar de Da bent geweest, de verkoopster had dus moeten voldoen aan de mededelingsplicht. Hieraan is niet voldaan, dus is ze in mijn opinie aansprakelijk. Daarnaast denk ik dat er sprake is van oplichting

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 17:55

De stempels zijn wel correct, klopt met het adres en zij heeft daar zelf niet gewerkt, zij heeft in Adam gewerkt zei ze.

Maar iemand die failliet verklaard is, wat kan je daar ook al sta je in je recht verder van verwachten?
Die heeft geen stuiver om d'r **** te krabben.
Ben alleen bang dat wanneer dit echt doorgestoken kaart geweest is, dat ze dit misschien vaker doet.
Nu zag ik gister op haar facebook (die ze niet afgeschermd heeft maar mij er wel vanaf gekegelt) een foto waar ze nu ineens toch weer twee eigen hondjes heeft en 1 ervan is ...een jonge boomer.
Mijn gevoel zegt me dat zij ons pupje in eerste instantie voor haar zelf had gekocht/gekregen en er misschien achter is gekomen dat er wat aan mankeerde.
Gezien ze zelf het geld niet heeft voor die dure operaties heeft ze het misschien daarom te koop gezet in de hoop dat ze bij mensen zou komen die dat wel konden/wilden.
Of denk ik nu nog te aardig over haar?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:56

Dat zou ook heel goed kunnen...
Maarja bewijs dat maar eens :).

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 17:59

Precies...dat lukt niet.
Maar in hoeverre zou zij toch dan alsnog verantwoordelijk zijn gezien ze me (of ze het nu wel of niet wist) een hondje heeft verkocht met een levensbedreigende aangeboren aandoening die zonder operatie(s ) zeker niet oud zal worden?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 18:52

Niet denk ik.
Dan had je het hondje ziek terug moeten brengen en niet laten opereren denk ik?

Tenzij er onderzoek is geweest voordat ie verkocht werd en ze dus van de levershunt afwist, en ondanks dat toch de pup als gezond heeft verkocht.
Dan is ze bezig met oplichting.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 19:51

Precies en dat denk ik wel, maar kan dat niet aantonen.
Maar wat ik las over het recht van een koper als je een dier koopt met een verborgen gebrek, sta je best sterk.

Welke rechten heb ik als mijn pup na aankoop ziek blijkt?
De Nederlandse wetgever ziet een hond (net als elk ander dier) als een zaak. Bij de koop en verkoop van een hond is meestal het consumentenrecht van toepassing. Dit omdat bij de aankoop van een hond de fokker geacht wordt deskundiger te zijn dan de koper. Bij een koopovereenkomst dient de geleverde zaak (de hond) de eigenschappen te hebben, die de koper voor een normaal gebruik mag verwachten. Juridisch spreek je dan over de conformiteiteis. Vertaald naar de koop van een hond wil dit zeggen dat de gekochte hond moet voldoen aan de eisen die normaal gesproken aan een hond kunnen worden gesteld. Een normale verwachting is bijvoorbeeld dat de hond gezond is, zodat hij een hondenleven lang mee kan.

Omdat een hond een levend wezen is kan de verkoper nooit 100% garanderen dat de hond gezond is en blijft. De verkoper moet echter wel kunnen aantonen dat hij er alles aan heeft gedaan om te zorgen dat de hond gezond is. De fokker moet bijvoorbeeld goed uitzoeken welke gebreken binnen het desbetreffende hondenras voorkomen en er voor zorgen dat de ouderdieren daar geen last van hebben. Afhankelijk van het erfelijke gebrek kunnen daarvoor verschillende onderzoeken worden uitgevoerd, bijvoorbeeld onderzoek naar heupdysplasie (HD) of andere gewrichtsafwijkingen, oogonderzoek en soms zelfs bloedonderzoek. En natuurlijk moet de fokker ervoor zorgen dat het de pups aan niets ontbreekt, dus dat de pups alle benodigde inentingen en ontwormingskuren krijgen en naar behoren worden verzorgd. De fokker heeft dus een vrij uitgebreide zorgplicht.

In het consumentenrecht is de rechtspositie van de koper vrij sterk en geldt een minimale garantietermijn van een half jaar die eveneens van toepassing is op dieren en planten. Het gevolg van deze garantietermijn is, dat er op de verkoper van de pups een zogenaamde omgekeerde bewijslast geldt gedurende de eerste zes maanden na verkoop. Dit houdt in dat als er iets is met de gekochte pup, de fokker moet bewijzen dat dit het gevolg is van het verwijtbaar handelen van de pupkoper. In plaats van dat de koper het bestaan van het gebrek ten tijde van de koop moet bewijzen. Dit is voor de verkoper of fokker een moeilijke bewijslast, die de positie van de koper aanzienlijk versterkt.

Als een hond niet aan de overeenkomst beantwoordt, dan is het verhaal eigenlijk: geld terug, hond terug. Juridisch spreek je dan van ontbinding van de koopovereenkomst. Maar normaalgesproken zijn mensen erg gehecht geraakt aan hun hond en willen deze niet terug geven. Er kan dan worden afgesproken dat de koper de hond houdt en een deel van de aankoopkosten terugkrijgt. De koper van een zieke hond maakt op grond van het consumentenrecht dus een redelijke kans op vergoeding van de aanschafkosten of althans een deel daarvan.

Om de kans van slagen groter te maken dat de verkoper de dierenartskosten (juridisch beschouwd 'vervolgschade') moet betalen, is het vereist dat naast de vaststelling dat bij de gekochte hond essentiële eigenschappen ontbreken, vast komt te staan dat de tekortkoming de verkoper kan worden toegerekend. Het gaat dan om het beoordelen van de mate waarin het geconstateerde gebrek door de verkoper voorzienbaar had moeten zijn. Belangrijk hierbij is door de verkoper in acht genomen zorgvuldigheid. Een verkoper die kan aantonen van tevoren alles te hebben gedaan om ervoor te zorgen dat de hond zo gezond mogelijk is (onder andere door het testen van de ouderdieren), zal niet zonder meer aansprakelijk kunnen worden gesteld.

Naast de uitgebreide zorgplicht van de fokker speelt ook de zorgvuldigheid van de koper een belangrijke rol. Op de koper rust een zogeheten onderzoeksplicht. Als iemand bijvoorbeeld een rashond wil kopen, dan rust op de koper de verplichting om zich van te voren te verdiepen in dit ras en de bij dit ras voorkomende erfelijke gebreken. Een koper weet dan naar welke gezondheidsproblemen hij moet vragen. De koper moet ook vragen om zoveel mogelijk schriftelijke bevestigingen van de antwoorden van de fokker. De op de koper rustende onderzoeksplicht brengt ook een zekere zorgvuldigheid met zich mee. Dit betekent dat de koper actief op zoek moet gaan naar een betrouwbare fokker, en niet een hond koopt bij de eerste de beste fokker.

Om een tijdrovende en geldverslindende procedure tussen koper en fokker te voorkomen, is het raadzaam om bij de koop van een hond een deugdelijk koopcontract te gebruiken. Met een goed opgesteld koopcontract, dat de rechten en plichten van fokker en koper eerlijk verdeeld, zijn veel problemen vaak zonder tussenkomst van de rechter te voorkomen.

Bron hondenbeschermimg.nl

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:25

ik denk na dit verhaal dat je bij een volgende hond die je aan schaft hopelijk eerst beter kijkt. Dit soort dingen gebeuren namelijk enorm vaak via MP. MP is een heel handige site maar helaas zitten daar ook veel handige mensen op die dingen en dieren verkopen die niet in orde zijn maar het wel lijken te zijn. daarom waarschuwt men zoveel.

ik denk niet dat je haar nu nog wat kan maken. Immers die operaties zijn uitgevoerd en misschien dat je voor de eerste operatie nog wat had kunnen ondernemen maar nu niet meer denk ik zo.

Hoop voor je dat het met Luna helemaal in orde gaat komen in elk geval!!

Overigens een pupje dat in het nest al zo achterblijft qua groei daar zou je je vraagtekens al bij kunnen plaatsen. Als jonge pup zijnde delft een teef echt geen onderspit omdat ze alleen reuen heeft als nestgenoten. Ook hoeven reuen echt niet altijd zwaarder te zijn. dat is dus al heel apart

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 21:44

Ja achteraf vind ik mezelf ook een oen hoor, had ook nooit gedacht dat me zoiets zou overkomen gezien ik mijn leven lang al (ras) honden heb.
Maar zo zie je maar weer...zeg nooit "nooit".
Vrijdag gaan we weer terug naar de kliniek en maar eens zien wat we nu gaan doen.
Het geld kan me eigenlijk nog gestolen worden, maar het is meer dat je nu het gevoel wilt hebben dat je in je recht staat en zij misschien nog eens flink na denkt voor ze weer zulke acties uit te voeren.
Al bespaar ik maar 1 iemand van die ellende, dan zou ik al tevreden zijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:49

snap het hoor, idd nooit, nooit zeggen. Omdat ik asielhonden neem zal ik ze niet direct van zo iemand nemen. Echter van de 4 al 4 ongezonde honden dus kan wel zeggen dat ik ze ook wel uit zie te zoeken helaas ;) Maar we gaan er elke keer weer voor en geven zo'n hodn toch weer een (naar mijn idee) geweldig leven voor zolang het waardig is.

Helaas denk ik voor je dat je dit gewoon los moet laten nu, gerust mensen waarschuwen, maar richting degene waar je ze van gekocht heb schiet je er ewoon niets meer mee op. Ze weet dat jij haar niets kan maken en zal alleen maar blij zijn dat het voor haar zo goed afgelopen is in feite. Helaas gaan dit soort mensen gewoon door tenzij er geen vraag meer is naar dit soort hondjes. Echter er zijn altijd mensen die erin trappen en dan alle ellende krijgen.

ik zou hopen dat het weer helemaal goed komt met Luna en denk verder niets meer ondernemen. Wil je wel wat ondernemen dan kan je altijd bellen naar 144 en de situatie uit leggen wie weet hebben ze nog tips.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 21:59

Dierenfan,heel herkenbaar.
Zo kocht ik ook mijn eerste paard die achteraf een slechte rug bleek te hebben, nu 16 is en al zo'n 5 jaar met vervroegd pensioen.
Maar haar weg doen kan ik niet, daarvoor is ze me te dierbaar maar eigenlijk kunnen we het nog nauwelijks betalen.
Tja..en dan tref je dit hondje,...we hebben haar netjes verzekert maar aangeboren afwijkingen vallen helaas niet onder de dekking, ook al konden wij niet vermoeden wat ze had toen we haar kochten.

Anderzijds is mijn vorig jaar overleden Westie ruim 16 geworden en loopt hier nog een Westie rond die ook alweer 16 jaar en 2 maanden is.
Maar je bent meteen weer verkocht als je zo'n hummel ziet he....dat is ook het gevaar..dan spreekt alleen je hart en gevoel nog maar en je verstand druk je dan naar de achtergrond.
Maar dit is wel een les voor ons...zoiets zal niet snel een tweede keer gebeuren.