Spondylose hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Benfan

Spondylose hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 23:15

Ik ben vandaag bij de dierenarts geweest, mijn oudste hond Dirkje heet Spondylose. We kwamen tot de ontdekking dat ze raar liep, en daarbij soms omviel achter als ze een krappe draai maakte. Daarbij is ze de laatste tijd wat gestresst, onzeker en plast ze wel eens in de kamer. Na wat 'technische' dingen gelezen te hebben valt alles op zijn plaats. Ze krijgt nu pijnstillers, en met 3 weken moeten we even bellen of het ook beter gaat. Werkt het niet, proberen we een andere pijnstiller totdat we iets hebben gevonden wat voor haar het prettigste werkt.

Nu moeten we alleen wel wat aanpassingen maken natuurlijk. Traplopen mag niet meer, omdat ik aardig wat game zit ik veel boven dus moet ik haar op en af de trap helpen. Bankspringen eigelijk ook niet maar dat hou je niet tegen als je er niet bij bent. Lange wandellingen liever niet meer en haar vooral op haar eigen tempo laten lopen.

Nou vroeg ik me af of hier mensen zijn met ervaring (zelf deze ziekte hebben of hun hond) en ervarings-tips hebben. Is het bv 'handig' om haar op koude dagen buiten warm te houden? gezien ze beter lopen als ze eenmaal 'opgewarmd' zijn (eindelijk een excuus voor een leren vliegeniersjasje) hebben jullie een kruidenmix gevonden voor in het voer, welke pijnstillers krijgt JOU hond en ga zo maar door. Ik hoop op deze manier al goed voorbereid te kunnen worden voor de 'aankomende' jaaaren met Dirkje en haar probleem.

Alvast bedankt!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 23:34

mijn eerste rottweiler had heel erg spondylose,kon alleen nog maar krom lopen,die heeft toen cortico sterioiden gekregen en dat haalt de druk van de zenuwbanen die de wervels veroorzaken bij spondylose, en daarmee kon ze weer prima lopen,toen de wervels aan elkaar gegroeit waren was ze wat stijf in haar rug maar heb ik geen pilletjes meer gegeven.

maar ip zijn cs niet echt heel goed voor de hond,je kan bij de huisdierendokter backmotion bestellen dat werkt ook super goed.

( http://www.huisdierendokter.nl en dan spondylose aanklikken) :)

Benfan

Re: Spondylose hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 23:44

IP? CS? ik ben nog nooit een held geweest met afkortingen :P

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 23:50

ip = in principe en cs = cortico sterioiden :)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 23:59

Ze krijgt op het moment alleen pijnstillers, thats it. En bedankt voor de afk uitleg. Ik blame de tin-lucht van vandaag en de tijd! (hele dag tinnen soldaatjes gegoten)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 08:45

mijn hond kreeg dexametason toen der tijd,eerst een hoge dosis wat later naar om de dag een pilletje was afgebouwd,en daar liep ze zoveel beter mee.

maar die backmotion is ook heel fijn spul,ik geef het hier aan een oudere hond van mij,en resultaat is echt super :j

als alternatief te proberen kan ik het zeker aanraden

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 12:23

Wat goed helpt zijn de homeopathische tabletten Traumeel en Zeel van de firma Heel. Werkt erg goed. Mijn hond met spondylose is daarmee nog gewoon belastbaar in het werk en heeft geen ontstekingsremmers en pijnstillers nodig. Verder krijgt hij wat voor spieropbouw.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 12:28

Ik had al even gekeken of ik via Dursydogs wat kon krijgen voor spieropbouw. Ik merkte vanmorgen met het uitlaten wel wat verschil, ze was wat opgewekter en rende soms een 'loos rondje' Dus maar eens aanzien!

edit, even de dierenarts gebeld. Het was wel een goed idee om producten te proberen voor stramme gewrichten (glucostamine) dus straks maar even een potje bestellen dan.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:22

Kan je ook gewoon elders kopen, ben je goedkoper uit. Altijd chondroitine in combinatie met glucosamine geven, ik geef er zelf nog MSM bij. En er moet ook nog Omega 3 bij.
Ik geef altijd de capsules van de Tuinen, is alles in 1.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:26

Allebei mijn honden hebben spondylose en staan op pijnstillers.
Ik laat ze geen trappen meer lopen,niet in de auto springen etc,eigenlijk al dit soort dingen probeer ik te voorkomen.
Waar ik heel allert in ben is gedoseerde beweging,minimaal 4x er dag uit,liefst meer zodat alles goed in beweging blijft.
In de winter gaan ze bij mij ook weleens mee naar stal en ze krijgen dan een dek op om de kou tegen te gaan.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 14:43

Ik zat inderdaad er aan te denken een honden dek te halen voor de winter. Tegen de tijd dat ze dan goed warm zijn gelopen zijn we alweer bijna thuis. Gelukkkig heb ik voor mijn verjaardag een hondenkar voor achter de fiets gekregen, naja.. moet nog besteld worden. Wou er dan een nemen die OOK als buggy gebruikt kan worden. Gezien we 2 honden hebben en de jongste nog graag rent en de beweging nodig is leek me dat een mooie oplossing.

@Nikka, jij haalt gewoon tabeletten bij 'de tuinen' vandaan?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:40

Yep, maar ik ken ook mensen die het gewoon bij de Hema halen. Ik haal de complete capsules bij de tuinen. Je hebt ze voor honden maar ik neem de mensenvariant, is zwaarder qua dosering.

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:03

Mijn hond heeft het helaas ook. Heb haar anderhalf jaar geleden uit het asiel gehaald en toen had ze het al (ook heeft ze HD).
Wat voor haar goed heeft geholpen:

1. Een orthobed (met memory foam), ze wil eigenlijk nergens ander meer op liggen (zelfs niet op de bank!)
2. Zalmolie 1x per dag over het eten
3. Als ze last heeft - duivelsklauw (dit hoef ik nu zelden nog te geven)
4. Zorgen dat ze spieren ontwikkelde, ze was erg mager en onbespierd toen ik haar kreeg (advies was fietsen - rechtuit en zwemmen). Sinds ze meer bespiering heeft, heeft ze nog amper last ervan.

En idd wat ander al geschreven hebben - niet meer springen in auto, geen trappen lopen. Als ze met andere honden te wild/te lang speelt dan moet ze van mij even rustig aan doen of pauze nemen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt! :)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:09

mijn jack russelltje heeft ook shock wave gehad om de pijn wat tegen te gaan, leek tegen de pijn wel te helpen, maar ze werd er daarnaast ook nog ongecoordineerder door. tevens hielp het bij haar om 2x per dag ruggetje te masseren, vond ze ook erg fijn :)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 17:11

Bedankt spookje! Ik merk vandaag dat ze wat vrolijker is, even met een takje slepen en lekker rennen over het veld. De pijnstillers lijken dus te helpen. Maar eens zien of ik mijn vriend over kan halen voor zo'n mand. Ben nu aan het zoeken naar een goeie fietskar, met goeie 'vering' en die als buggy gebruikt kan worden. "helaas' zijn die dingen wel erg duur. .... maar goed, dat hebben we er natuurlijk voor over.

Hummm.. Misschien kan ik memory foam krijgen via een winkel.. maak ik zelf een mand.

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:57

Je kan kijken bij http://www.zooplus.nl daar hebben ze nog weleens een leuke aanbieding. Ook hebben ze (vergeleken met andere site) best wel wat keus in orthobeds.

De eerste DA heeft mij ook pijnstillers gegeven maar dat verdraagde mijn hond niet. Ook was mijn hond 5 en ik vind dat wel erg jong om al aan de pijnstillers te zitten (tuurlijk als het niet anders kan...), daarom heb ik eerst homeopatisch geprobeerd - duivelsklauw, en dat gaat gelukkig erg goed!
Oh ja en vergeten te zeggen dat op advies van de orthopeed geef ik haar nu ook rauwvlees.

Sterkte met je hondje! :(:)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:35

mijn huidige boxer heeft ook spondylose (beginnend en is nu 6 jaar) ik beperk hem niet. Heb altijd pijnstilling in huis maar hij heeft het gelukkig (nog niet) altijd nodig. Wel krijgt hij ter ondersteuning al glucosamine en magnesium wat ook enorm veel invloed heeft op botwerk (zoek maar eens op magnesium tekort honden bij google). Hij heeft een jasje en in de winter bij korte wandelingen als het vriest of heel guur is krijgt hij die aan. Bij lange wandelingen niet omdat hij heel actief is en zich dan wel warm rent. Wil wel regelmatig het jasje een kwartier aan doen totdat hij lekker warm gerent is. Verder laat ik hem niet buiten zitten als het koud of vochtig is en dus bescherm ik hem ooki weleens tegen zichzelf dat hij niet op koude ondergrond mag liggen van mij. Hij heeft namelijk ook HD dus dat werkt ook al niet mee.

Beperkingen probeer ik niet te doen of zo min mogelijk (dan bijv. geen balletjes gooien maar daar vind hij toch niets aan). Beperkingen geeft namelijk ook verlies van bespiering en als dat minder wordt krijgen ze ook veel meer en sneller pijn omdat het nog meer op de botten zelf aan komt. Overwicht is dus ook iets wat we echt voorkomen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:40

Spookje schreef:
Oh ja en vergeten te zeggen dat op advies van de orthopeed geef ik haar nu ook rauwvlees.

Een runderstrot schijnt ook erg goed te zijn voor de gewrichten ;)

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 21:16

Ons hondje heeft het ook in zijn nek. Hij is nu 10 jaar en kreeg het toen hij 6 was. Op het moment heeft hij er geen last van, kan zijn nek ook goed bewegen en je merkt er eigenlijk weinig van. In de winter als het erg koud is heeft hij wel eens gehad dat hij een week lang niks anders kon dan in zijn mand liggen. Nadat de pijnstillers (metacam) begonnen te werken, ging het beter en na een week of 3 kon hij alles weer.

Wij hebben verder geen speciale medicatie, hij krijgt als het erg koud is wel een dekentje om om alles een beetje warm te houden. Verder springt hij op en van de bank e.d., maar traplopen doet hij niet.

Wat bij hem goed geholpen heeft, is zijn voer. Sinds hij de brokken van Orijen krijgt (nu zo'n 2 jaar gok ik) heeft hij weinig tot geen last gehad van zijn nek. Dure brokken, maar het is het gelukkig wel waard!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:36

Nikka schreef:
Spookje schreef:

Een runderstrot schijnt ook erg goed te zijn voor de gewrichten ;)

Goede orthopeed!!! Hier ook vers voor mijn hond maar meer omdat ik geen brok meer wil voeren en i.v.m. zijn epilepsie is brok ook echt afgeraden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:52

Hier word de hond ook gewoon verder gewerkt in de sport ook op aanraden van de dierenarts. Zodat ze in conditie blijven. De meter wand en de 2 meter wand laat ik wel achterwege. Hij heeft 1 keer wat problemen gehad waardoor hij een paar dagen aan de pijnstillers moest. Sindsdien staat hij op de homeopathie en dat gaat prima. Zo'n bed heb ik ook gekocht maar hij wil er niet op liggen. De andere 3 trouwens ook niet. Dus dat was weggegooid geld. Als het heel hard regent krijgt hij een regendeken op daar het een langhaar is en hij niet zolang nat blijft.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 10:55

Hier ook een werkhond met spondylose. Schapendrijven om precies te zijn.
Waarschijnlijk door een trauma de spondylose opgelopen vlgs de DA gezien de ernst en de jonge leeftijd nog van de hond.
Ballen gooien o.d. deden we toch al niet, ik let in de trainingen en werk op wat we doen.
Is het nu heel erg koud dan opletten voor een wedstrijd goeie warming up, cooling down.
Regent het of ligt er (natte) sneeuw dan krijgt die een waterdichte jas aan.
Rauw voeren, geen brok met graan. Glucosamine, visoliecapsules en Celadrinn.
Verder geen pijnstillers gehad nog.
Hij doet het erg goed, de foto's zijn erg slecht, ook op een jaar tijd duidelijk verslechterd (te zien op controlefoto na een jaar) maar klinisch geeft de hond een goed beeld.
Hij werkt graag, liever een jaar korter leven alsdat ik een border het werk aan de schapen moet afpakken.
Ik houd hem wel goed in de gaten, en wellicht dat we over een of twee jaar nog eens een x-ray doen van zijn rug, zodat ik wel weet of het nog verstandig is hem verder te trainen voor de wedstrijden.
De mijne is een heel goed gespierde hond in een sportconditie (lees wat schraal) en zo houd ik hem ook bewust, als ie meer kilo's mee moet slepen zal hem dat zeker geen goed doen!

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 11:10

Mijn vorige herder had ook last van Spondylose, en liet zelfs in haar slaap urine lopen. Ik heb haar toen op de PuurSpondy gezet. Bijzonder betaalbaar, en haar ongemakken waren ook gelijk weg. Alleen het laatste half jaar heb ik haar CS gespoten, om ze nog wat sterker op de poten te houden, en nog een leuke zomer te hebben, maar toen was ze ook al over de 14 :D
Mijn huidige (oude) herder heb ik inderdaad afgelopen winter warm en droog gehouden. Oftewel, in het bos mag ze lekker 'bloot' maar als we daarna naar stal gaan, voorkom ik dat als ze daar gaat liggen ze te snel afkoelt door een dekje op te doen.
Afgelopen winter heb ik haar ook wel Devils Relief gegeven. (eigenlijk paardenmiddel, maar de hoeveelheden aangepast)
Sinds een maand ben ik haar ook PuurSpondy aan het geven. Nu is het wel een oudere hond (ruim 14 en een half) maar als ik zie dat een herder van haar leeftijd nog elke dag een half uur tot een uur in het bos loopt +:)+
Inderdaad houd ik ook in gedachte : rust roest.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 16:21

We laten het haar zelf aangeven, als zij wil rennen en spelen dan doen we dat. We moesten bij haar zo wie zo soms aan de remmen trekken, het is een dood loper. Dat wil zeggen dat ze op bloedhete dagen gerust met haar bal wou spelen tot ze geen poot meer kon verzetten, en dan nog wou ze door gaan. Gisteren was ze alweer met en stok in de weer en die gooi ik dan ook gerust lekker voor haar weg, ze geeft zelf aan als ze niet meer wil. Dat betreft is ze zelf 'volwassen' geworden. Ze loopt niet voor je aan te rennen als ze zich niet goed voelt, dan blijft ze lekker naast je. Als het echt niet meer gaat loopt ze een heel stuk achter je.

Heb net een matrassenzaak gemailt met de vraag of ze een stuk memory foam hebben :) Zelf maken lijkt een heel stuk goedkoper. <--- vergeet wat ik zei, ze zijn bij zooplus 'reten' goedkoop. Direct maar even een fietskar bestellen dan :D

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:21

Mijn vroegere ridgeback kreeg spondylose op 3 jarige leeftijd ter hoogte van onderrug. Na enkele maanden was dit vergroeid en heeft ze er alleen een slappe staart aan over gehouden. Ze is bijna 13 jaar oud geworden zonder problemen. Tijdens het vergroeiingsproces hebben wij homeopatische druppels gebruikt van vsm.