Duivenjongen, fijne buren heb ik!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jolmer20

Duivenjongen, fijne buren heb ik!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 16:41

Hallo allemaal,

ik heb al een beetje opgezocht over duiven e.d. en ook op bokt topics doorzocht maar wilde toch even een eigen topic.
Vandaag zag ik de buren met een nest lopen, deze hebben ze bovenop een struik gezet.
Ik weet dat ze deze dus verplaatst hebben van de voorkant van het huis, naar de achterkant van het huis.
Ik was in de tuin bezig met een vriendin dus heb het een beetje in de gaten gehouden. Ik wist niet dat er al jongen in zaten dus dat wilde ik heel even checken als de buren weg waren. We zijn 3 a 4 uur bezig geweest in de tuin, en al die tijd heb ik geen ouder gezien.
Toen het begon te regenen zijn we naar binnen gegaan en hebben we gewacht tot de buren weg waren. Toen wilde ik toch even checken of er eieren oid inzaten. Toen ik daar aankwam hoorde ik gelijk gepiep en zag ik 2 grijze hoopjes.
Ze zaten een soort van te trillen en waren al bijna doorweekt. Ik ben een handdoek gaan halen, heb deze eroverheen gelegd en heb ze mee naar binnen genomen. Nu zitten ze in een aquarium, leeg natuurlijk, die nog klaarstond voor mijn babyeendje die ik verwachtte (was een ei van 'mijn' eend aan het uitbroeden, deze had haar ei gewoon op de vlonder gelegd en was weggegaan). Hier zit dus nu het nest in.
Ik vraag me ten eerste af of ik goed gehandeld heb?
Ik heb de vogelbescherming al gebeld, deze zeiden dat de buren totaal niet slim bezig zijn geweest.
Er werd gevraagd of we ze weer terug konden zetten, maar aangezien er hier ten eerste zoveel katten zitten, ten tweede het regende en ten derde ze dan weer weggehaald zouden worden, gaf de vogelbescherming ons gelijk.
Morgen is helaas pas de mogelijkheid dat ze opgehaald worden, dus ik moet even een nachtje voor ze zorgen.
Heeft iemand enig idee wat er moet gebeuren?
Ik heb van de vogelbescherming tips gekregen wat betreft het voeren, er werd gezegd dat ze hun bek niet open doen voor een spuit met voer dus ik moest gewoon vogel(parkieten)zaad voor ze neerzetten. Ik heb ze alleen nog niet hiervan zien eten.
Heeft iemand nog tips, opmerkingen, etc?

Alvast bedankt!

Groetjes Celine

jackyline

Re: Duivenjongen, fijne buren heb ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:44

hangt van de grote af
ze gaan niet zelf eten ik zette er dan een kuiken bij (zien eten doet eten)
Maar die jongen waren groter
Hebben ze al veren of is het nog dons want als ze echt klein zijn moeten ze duivenmelk hebben en dat is dus bijna niet of niet na te bootsen.
je zal toch echt een vogelopvang moeten proberen anders gaan ze het zowiezo niet redden en kan je ze beter naar de dierenarts brengen

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:51

Eten erbij zetten moet je pas doen als ze bijna vliegklaar zijn, anders gaan ze echt nog niet eten :n
Zoek even in de zoekfunctie op duivendagboek, onder mijn naam, dan vind je als het goed is een dagboek van mijn jonge stadsduiven die ik groot heb gebracht.mstaat ook bij wat ik ze voerde, hoevaak, en je kunt het formaat vergelijken :)

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 16:55

Bedankt alvast!
Vogelopvang heb ik al gebeld, die komen ze morgenochtend halen. Ik heb ze al wat beschuit met water en ei gegeven, dat is ook een tip die ik heb gehad. Dit eten ze een heeel klein beetje.
Ze hebben al een beetje dons, veren kan je het nog niet noemen.
Ik zal even kijken Pluttersput!

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:57

Ik deed het voer in mijn hand/vuist en maakte daar een bakje van zodat ze hun kop er wat in kunnen steken en kunnen happen

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 16:59

Er staat bij mij al een klein bakje in, hier doen ze snavel wel in maar vallen dan een soort van in slaap. Als het aan hun snavel zit 'eten' ze het wel vanaf. Ik ga zo weer even bij ze kijken

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:55

Hoe zien ze eruit? zijn ze pluizig, hebben ze pennen? (stekels) als een soort van in slaap vallen zijn ze al te erg verzwakt. Duiven gaan pas zelfstandig eten vlak voor de uitvliegen, en zelfs dan krijgen ze nog bijgevoerd van de ouders. Als ze de zaadjes niet pellen dan worden die ook niet opgenomen/verteerd en de krop verstoppen wat kan zorgen voor ontstekingen.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 17:57

Ze zijn beide. Ze hebben én pennen en al aardig wat veren/dons.
Heb ze net nog wat via een spuit te eten gegeven en dit leken ze beter te snappen dan daarstraks

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:04

oh die zijn nog heel jong ;(
Duiven zitten met 2 oud al volledig in de veren, en dit zijn nog stekeltjes.. Probeer zo snel mogelijk aan nutribird te komen, kan je hier niet aankomen dan de zaden pletten en weken tot ze zacht zijn (dat kan 5 uur duren en dat is te lang)

Duiven op deze leeftijd moeten om de 2 uur gevoerd worden (ook snachts), en op het moment van voeren mag er niet meer dan een pinktopje voer in de krop zitten om kropverzuring te voorkomen. (dus zit er nog voer in wacht je een half uurtje) De krop mag ook niet te vol komen te zitten, na het voeren moet die nog goed zacht en flexibel aanvoeren en nooit strak staan vanwege kropverreking. Bij kropverekking kan niet al het voer verteerd worden waardoor elke keer oud voer in de krop blijft zitten wat gaat rotten (kropverzuring)

Je kan een spuitje halen bij de meeste dierenwinkels, haal er eentje van 10mg. Ze moeten ongeveer 10% van hun lichaamsgewicht binnen krijgen per voeding, nooit meer (kropverekking)

Edit: nog iets, de pap nooit koud geven, deze moet op lichaams temperatuur zijn! koude pap verteerd langzamer dan warme. houd de pap dus tijdens het voeren warm door het in een schaaltje heet water te zetten.

succes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:08

Hmm ik heb geen idee hoe je het precies moet aanpakken, maar heb je een warmte/broedlamp? Die je er op een afstandje boven kan hangen? Want ik denk dat de beestjes behoorlijk kou hebben gevat.

Heb toen ik 13 was eens een baby eendje gevonden in de storm, die waaide over de weg. Mee naar huis genomen en geprobeerd warm te houden en de volgende dag zou hij naar een vriendin gaan die verstand had van vogels. En dit eendje was al te afgekoeld, verzwakt etc.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 18:10

Spuit heb ik nog, voor de kat. Deze hebben we bij de dierenarts gekregen. ze hebben nu een heel klein beetje op. Ik ga nu naar de paarden, kan niet anders, daar ben ik 2 uurtjes en dan voer ik ze weer. Bedankt alvast!!

Ik heb inderdaad een warmtelamp, van het eendje :)

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:14

ik weet niet hoe ver je wilt reizen voor een pot nutribird?

heb misschien nog een aangebroken pot staan. ( moet even zoeken)
ik heb vorig jaar ook succesvol een jong duifje grootgebracht.
Deze had een lelijke wond op z'n kop.
Toen ik hem meenam had deze nog geen pennen, alleen pluis.

1 dag beschuit en ei gevoerd en daarna nutribird.
Later geweekt duivenvoer erbij gaan voeren.
Uiteindelijk hebben we hem in het duiven/kippenhok gezet
en na een paar maanden is hij uitgevlogen met duiven uit de buurt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:19

Wat een kl*te buren heb jij zeg! Gloeiende, draai ze dan de nek om als je duivenmelker bent maar laat ze niet zo'n dood sterven!
Sorrie, word hier echt zo kots misselijk van!
Geweldig dat jij ze op neemt en zo alert bent dat je het ziet, maar ik zou toch een hartig woordje gaan spreken met je buurman!
Wat een L*L!!!

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:21

_maaike_D schreef:
ik weet niet hoe ver je wilt reizen voor een pot nutribird?

heb misschien nog een aangebroken pot staan. ( moet even zoeken)
ik heb vorig jaar ook succesvol een jong duifje grootgebracht.
Deze had een lelijke wond op z'n kop.
Toen ik hem meenam had deze nog geen pennen, alleen pluis.

1 dag beschuit en ei gevoerd en daarna nutribird.
Later geweekt duivenvoer erbij gaan voeren.
Uiteindelijk hebben we hem in het duiven/kippenhok gezet
en na een paar maanden is hij uitgevlogen met duiven uit de buurt

Super aanbod. +:)+
Hoop dat TS de mogelijkheid heeft om dit op te halen :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:28

Duiven hoeven snachts niet gevoerd te worden :n de ouders voeren ze dan ook niet. Zorgen dat ze tegen 9/10 uur vol zitten, dan redden ze het. Wel om 6 uur weer opstaan ;) vogeltjes hoeven snachts niet gevoerd, zoogdieren wel.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:35

Pluttersput schreef:
Duiven hoeven snachts niet gevoerd te worden :n de ouders voeren ze dan ook niet. Zorgen dat ze tegen 9/10 uur vol zitten, dan redden ze het. Wel om 6 uur weer opstaan ;) vogeltjes hoeven snachts niet gevoerd, zoogdieren wel.

Sorry had het door elkaar gehaald :)
Goed dat je daar nog even op wijst.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:44

Ik had ooit een recept voor duiven kropmelk maar ik kan het niet weer vinden.. Wist niet dat nutribird bestond maar dat lijkt me dan een goede optie.. Je kan trouwens ook een soort voerbuisje maken, wordt veel gedaan en werkt makkelijker:

http://www.youtube.com/watch?v=A982EYOWc7Y

Ik zal nog even verder zoeken naar het recept.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:05

even gezocht...
heb nog en vrij grote pot nutribird staan met een beetje er uit.
met een dun spuitje of een spuitje met een dun slangetje kan je
het papje makkelijk in de krop doen.
en nog een kwart zakje duivenvoer.

ik hoor het wel

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 20:46

Bedankt voor alle reacties! Heb ze net weer wat te eten gegeven en beschuit met ei gaat er prima in. Ze zijn lekker actief ook!

@_maaike_D; super aanbod, maar morgenochtend gaan ze naar de vogelopvang.
Maar super bedankt voor het aanbod!

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:52

graag gedaan hoor.
ik hoop dat ze het redden!

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 21:03

Ik ga er wel vanuit, ze zijn levendig, kijken helder uit hun ogen en zien er goed uit. Ben benieuwd!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:08

Fijn dat je ze hebt opgevangen :) Zo te horen zijn ze er weer helemaal,nu hopen dat ze niet van die regenbui hebben overgehouden.
Ik snap niet dat mensen zomaar een nest verplaatsen als er van die pullekies inzitten hoor,dat doe je alleen in uiterste noodzaak.

Succes hoor,ben benieuwd hoe ze de nacht door komen.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 03:25

Nou, toch vannacht even een wekker gezet om te kijken hoe het gaat. Over een paar uur gaat de volgende.
Net even gekeken of ze iets wilden eten en dat ging er wel in. Nu liggen ze weer lekker te slapen. Dat voorbeeld volg ik ook maar!

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 09:51

Nou, gister zijn de duifjes opgehaald. Ze waren helemaal gezond en volgens hun zo'n 3. weken oud. Ik had ze goed warm gehouden en ze zagen er goed uit. Toch wel een beetje trots haha :) blij dat het goed afgelopen is

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 16:25

GO JOLMER *\o/* *\o/* *\o/*