Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
egels zijn ontzettend leuke en bovendien nuttige dieren en het is jammer dat er zoveel in de problemen komen. Hier meer over onder meer de status van de egel in Nederland: http://www.nederlandsesoorten.nl/nsr/co ... nservation en hier lees je van alles over de ecologie van de egel: http://www.egelopvang.nl/egelleven.htm
maar fijn dat je mij even verbeterd!
Het zou hier niet goed genoeg zijn voor een egel. We hebben hier jaren een egel op het erf gehad maar die is overleden . Egelopvang in de buurt zit er niet en verder weg willen ze geen egel uit zetten hier. Ook door wetten kan het een en ander niet.

ik heb zelf een witbuikegel (geen wilde dus
) maar vind ook de wilde egels fantastisch en vind het zonde dat het er steeds minder worden. Ook wij hadden ze wel in de tuin zitten, maar de laatste tijd zie ik ze eigenlijk nooit meer. 
Mijn keus zou het niet snel zijn om een egel (of andere veeleisende exoot for that matter) als huisdiertje te houden. Maar ik heb dan ook het voorrecht om ze iedere dag op het werk te kunnen hanteren, verzorgen, en als alles goed gaat uiteindelijk uitzetten, want dat laatste is wel het allerleukste van alles.
Maar vergis je niet, want net als alle dierverzorgers, vrijwillig of betaald, heb ik een grote verantwoordelijkheid. In onze vogel- en egelopvang verzorgen we gewonde en zieke wilde dieren, zodanig dat terugplaatsen op een verantwoorde manier mogelijk is en het dier een significante kans van overleven heeft. Als dit je aanspreekt en je wilt een of meerdere keren per week meehelpen, zou je gewoon eens kunnen bellen of mailen met de dichtstbijzijnde egelopvang. De meeste centra zitten te springen om hardwerkende vrijwilligers met een verantwoordelijkheidsgevoel en een dierverzorgersmentaliteit. Ik werk hier.
je kunt natuurlijk nooit dieren echt zo houden zoals ze het in het wild hebben (paarden ook niet) maar ik doe iig erg mijn best. Ben elke dag met hem/zijn omgeving bezig en ik zoek steeds nieuwe dingen voor hem (moet zeggen dat een heel groot deel van mijn geld wel op gaat daaraan
hij is behoorlijk verwend
) maar ik vind het leuk en hij is het meer dan waard. 
ik heb vanaf mijn 10e altijd als vrijwilliger met dieren gewerkt (kinderboerderij) en ook wel dieren opgevangen voor ze naar de opvang zelf gingen of in overleg met de dierenambulance, en het lijkt me erg leuk om iets voor ze te betekenen. Ik geloof dat de egelopvang hier gestopt is helaas, maar de egels gaan nu oa naar de vogelopvang verderop las ik op internet. Dus ik denk dat ik daarmee even contact ga opnemen.
ik heb even wat foto's gemaakt net. De egel(s) zat(en) hier vaak achterin te rommelen, denk je dat dit een goede plek is om zo'n huisje te plaatsen? Ergens ertussen 

)