ik wil graag even jullie advies. Ik heb namelijk een cavia die alle bodembedekkers op eet. Ja, ALLE bodembedekkers. Ik heb hem al op verschillende ondergronden gehad (daarover zometeen meer), maar uiteindelijk met name op zaagsel gehouden omdat dat het fijnste was en dat goed ging, en hij dat niet at. Dacht ik. Tot afgelopen weekend mijn cavia doodziek werd en de dierenarts constateerde dat zijn bek vol zag met zaagsel.
Hij eet: hennep, vlas, zaagsel, fleece, vilt. Ik overweeg nu hem (en zijn vriend) op stro te gaan houden, maar dit vind ik niet ideaal omdat het plas niet goed opneemt en het grof is onder zijn voetjes. Weten jullie wat ik dan wel kan gebruiken?
Ik overweeg om maisstrooisel te gebruiken, omdat dit vocht opneemt. Stroschaafsels zijn voor mij geen optie omdat dit dus geen vocht opneemt en ik geen kranten onderin de kooi wil leggen omdat allebei mijn cavia´s dit opeten. Carefresh vind ik daarom ook niet fijn, dat heb ik al een tijdje gebruikt, maar daar had ik echt kranten onder nodig omdat het spul aan elkaar vast bleef zitten. Ook wil ik liever niet meerdere lagen in de kooi leggen (bijv. geen laag met geperste houtkorrels) omdat mijn cavia´s allebei graven en de ene dit dan alsnog gaat opeten. Simpel gezegd, ik wil NIKS in de kooi hebben dat niet eetbaar is.
Dus: wat neemt vocht op, is zacht voor caviavoetjes en is evt. eetbaar?
Ik overweeg om hem evt. op gras te gaan houden het hele jaar door, omdat dit goed is voor zijn buikje. Maar het liefst wil ik hem binnen houden, in elk geval in de winter.
Ik heb dus 2 cavia´s, voor als iemand niet goed leest
een Peruvian beer van bijna 2 kilo (gekruisd met een Cuy) die 3 jaar oud is en een Coronetje van 800 gram, het gaat om deze laatste. Hij is van oktober 2011 en het zou fijn zijn als hij op z´n minst z´n eerste jaar zou halen....