waar te koop sterk tuigje hond knauwt alles kapot

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

waar te koop sterk tuigje hond knauwt alles kapot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 22:24

onze lieve pup van 5 maand vreet zichzelf uit zijn uitlaat tuigje,
hij steekt zijn poot ertussen en knauwt het binnen 5 min kapot
iemand enig idee waar je tuigjes kunt kopen die daartegen bestand zijn ??

_janet_

Re: waar te koop sterk tuigje hond knauwt alles kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 22:27

Geen 1 tuig is bestand tegen kauwen.
Sowieso afleren.
En ik zou een halsbandje kopen, en even geen tuig omdoen.

Waarom heeft hij trouwens een tuigje om?

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 22:29

Afleren! In hij nu helemaal!
En idd waarom loopt hij met een tuigje? Een halsbandje alleen lukt niet?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 22:31

eeeh opvoeden?

De K9 tuigen zijn goed stevig.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 22:34

hals bandje lukt inderdaad niet :(
daar gaat ze inhangen en dan beschadigt ze haar luchtpijp zo,
afleren we doen ons best maar deze hand accepteerd geen correctie en gaat terug vechten
en we zitten al op training plus cursus en daar vinden ze haar een moelijk geval :')
hun hebben ook het tuigje aangeraden,
ze heeft genoeg botjes en flostouwen maar zelf de flostouwen heeft ze binnen een dag door :/
ben echt op zoek naar een heel sterk tuigje dus

wilander je moest eens weten hoeveel moeite we al in de hond steken het is echt een pittige dat zeggen ze ook op de hondenschool

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 22:37

Als ze de poot er tussen kan krijgen hangt het tuigje veel te los. Misschien gewoon fatsoenlijk omdoen...
En hangen in een halsbandje moet je gewoon afleren.
Niks mis met opvoeden en zo nodig corrigeren hoor, jij moet de baas zijn, niet de hond, en van wat ik nu lees, piepelt ze je aan alle kanten

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 22:38

Ras?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 22:49

little_birdy schreef:
afleren we doen ons best maar deze hand accepteerd geen correctie en gaat terug vechten
en we zitten al op training plus cursus en daar vinden ze haar een moelijk geval :')
ze heeft genoeg botjes en flostouwen maar zelf de flostouwen heeft ze binnen een dag door :/

wilander je moest eens weten hoeveel moeite we al in de hond steken het is echt een pittige dat zeggen ze ook op de hondenschool

Wat bedoel je daarmee? Als je een correctie geeft, hoe voer je deze dan uit en hoe reageert de hond daar precies op?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 22:54

nou als ze er aan knaagt bijv krijgt ze een tik en dan bijt ze meteen na jou bijten happen zeg maar dus lossen we het liever anders op nu tuigje nog strakker doen zal ik eens naar kijken
ras is een herder X bordercollie
vader is een waakhond

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 23:02

Waarom krijgt ze haar poot ertussen? Ik bedoel meer, in wat voor situatie? In het tuigje is imo dus aan de lijn dus uitlaten en als ik even kijk naar mezelf, mijn hond krijgt tijdens het uitlaten-aan-de-lijn niet de kans om zichzelf te vermaken en dus aan z'n tuig te gaan knabbelen. Mocht ie die neiging hebben dan ;) Op momenten dat ie die kans wél zou krijgen omdat ie voor zichzelf bezig kan zijn, heeft ie geen tuig of halsband om :)

Zoals je zelf al zegt, door een flos is ze blijkbaar ook snel heen, er zijn gewoon geen tuigen bestand tegen lekker knabbelen, omdat ze daar niet voor gemaakt zijn. Ik heb zelf een Hurtta tuig overigens, voor het fietsen, en dat vind ik vrij stevig aanvoelen, maar ik denk niet dat ie bestand is tegen bijtgrage tandjes, eerlijk gezegd.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 23:03

little_birdy schreef:
nou als ze er aan knaagt bijv krijgt ze een tik en dan bijt ze meteen na jou bijten happen zeg maar dus lossen we het liever anders op nu tuigje nog strakker doen zal ik eens naar kijken
vader is een waakhond

Heel snel naar een andere hondensportschool gaan die jou goed kunnen begeleiden.
Een tik geven vind ik niet de oplossing en vind ik eerder een teken van onkunde en onmacht. De reactie van de hond daarop vind ik ook vrij logies.

Hoe heb je ooit je hond laten wennen aan het tuig? Je kan niet verwachten dat een hond meteen gewent is aan een tuig wanneer je deze om doet. Je moet je hond dit aanleren. De een accepteert het snel, de ander niet.
Begin (opnieuw) met het aanleren van het dragen van een tuig.
Werk je qua beloning met voertjes en/of speeltjes of alleen met stem?

Verder heb je een absolute werkhond. Doe je verder nog iets met de hond?

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 23:05

Draagt de hond het tuigje dan de hele dag of zo? :? anders snap ik niet zo goed dat ie de tijd heeft om het tuigje echt door te kauwen... :n
Lijkt me dat ie tijdens een wandeling/training/cursus niet de gelegenheid krijgt om 5 min. lang op z'n tuig te kauwen toch?

Als dit wel het geval is, moet je je manier van wandelen/trainen echt gaan aanpassen. Die is dan niet uitdagend/interessant genoeg, waardoor de hond zelf leuke dingen gaat bedenken om zich te vermaken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 23:11

little_birdy schreef:

Als een hond van die leeftijd zo reageert op een correctie dan is er goed wat mis. En als ze dat op de training lastig vinden vraag ik me af of je daar op de goede plek bent.
Heb momenteel een jonge hond die door zijn genen zeer hoog in de driften staat (bewust voor gekozen ;) ivm hondensport) en als hem wat niet past dan hapt ie ook van zich af. Maar dat heb je er met consequent er mee omgaan zo vanaf.

Ben nu wel benieuwd om wat voor een hond het gaat.

Als ze het tuig de gehele dag om heeft zul je niks vinden wat sterker is. Dan krijgen ze alles kapot. (ook oppassen ivm dat ze het opeet).
De dure hurta en k(9tuigen zijn hier zeer zeker niet tegen bestand.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 23:15

Wila: Een paar post terug staat nog een post van de TS ;)

Daarnaast ligt het er natuurlijk wel aan hoe er gecorrigeert wordt. Er is inderdaad wat mis, maar dat hoeft (of ligt eigenlijk in de meeste gevallen) niet aan de hond zelf maar aan de baas.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 23:21

ah ja over het ras had ik overheen gelezen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 23:23

daarom zoals ik al zei willen we niet meer zo corriceren (gebeurt ook niet meer)maar willen we het liever voorkomen
het tuig is alleen om met uit laten maar soms word het even vergeten meteen af te doen
dus als oplossing is eigenlijk altijd meteen tuig uitdoen ?

wat doen we met de hond vroeg iemand?
paar keer pd wandelen minstens 1 uur pd verdeeld op zijn meest 2 uur
gaan veel naar het bos 4x pw waarvan 3x kleine bos mag ze los een uur
en 1 keer per week groot bos een wandeling van bijna 2 uur
veel spelen binnen en buiten enz

xromy1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 23:25

Flip onze hond die heeft ook al 2 halsbanden kapot gebete. Nu hebben we een leren en er is nog niks kapot aan.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 23:26

K9 tuig vind ik absoluut een aanrader en idd alleen omdoen vlak voor de wandeling en direct af na de wandeling :)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 23:28

little_birdy schreef:
daarom zoals ik al zei willen we niet meer zo corriceren (gebeurt ook niet meer)maar willen we het liever voorkomen
het tuig is alleen om met uit laten maar soms word het even vergeten meteen af te doen
dus als oplossing is eigenlijk altijd meteen tuig uitdoen ?

Niet alleen dat, maar gewoon het tuig opnieuw aanleren. Blijkbaar vindt jou hond het niet prettig om het tuig om te hebben.
(Zou je op dit punt op mijn vorige post kunnen reageren, dan kan ik je eventueel tips geven.)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 23:32

annepaardoes schreef:
little_birdy schreef:
vader is een waakhond

Heel snel naar een andere hondensportschool gaan die jou goed kunnen begeleiden.
Een tik geven vind ik niet de oplossing en vind ik eerder een teken van onkunde en onmacht. De reactie van de hond daarop vind ik ook vrij logies.

Hoe heb je ooit je hond laten wennen aan het tuig? Je kan niet verwachten dat een hond meteen gewent is aan een tuig wanneer je deze om doet. Je moet je hond dit aanleren. De een accepteert het snel, de ander niet.
Begin (opnieuw) met het aanleren van het dragen van een tuig.
Werk je qua beloning met voertjes en/of speeltjes of alleen met stem?

Verder heb je een absolute werkhond. Doe je verder nog iets met de hond?

o ja mijn ouders hebben hem gewoon meteen omgedaan en zijn er mee gaan wandelen meteen
en we belonen met voer en stem

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 00:37

Oke, dan zou ik gewoon het tuig opnieuw aanleren als ik jullie was.
Je begint door het tuig over haar kop te doen en haar daarna meteen te belonen. De koppeling moet nu eerst
komen dat het tuig iets leuks/lekkers betekend. Weet je van te voren ook al dat ze dat al onprettig vind, lok
haar kop dan met een koekje door het gat van het tuig en beloon haar dan. Hang dus gewoon het tuig eerst
een paar keer om haar kop (het hoeft dus nog niet goed te zitten) en beloon haar.

Als dit goed gaat doe je het tuig om, beloon je en doe je direct het tuig weer af. Klik desnoods nog niet meteen
het tuig vast maar houdt het met je handen vast.

Gaat dit goed, dan maak je het tuig vast, wacht even een seconde of 2 en beloon dan weer. Herhaal dit een
paar keer en bouw desnoods de tijd wat uit met een aantal seconden.

Daarna laat je haar spelenderwijs wennen aan het dragen van het tuig in beweging. Doe dit door gewoon even
met haar te spelen of koekjes weg te gooien zodat ze met haar gedachte bij het speeltje/koekje is en niet bij
het tuig. Ben je klaar met het spel, haal dan het tuig weer van haar af.
Zo maak je de koppeling dat het tuig iets leuks betekend, dat het dragen van het tuig gewenning moet worden
en dat ze zich er niet uit gaat wurmen.

Als ze met het spelen geen aandacht aan het tuig besteed gebruik dan het tuig om te wanden. Doe het tuig om,
speel eerst even met haar en ga daarna naar buiten.

Doe nu eerst even nog een halsband om met wandelen voordat ze goed aan het tuig gewent is. Ga dan ook
tijdens het wandelen trainen qua het trekken.
Jullie zijn nu overgegaan op een tuig omdat ze er in gaat hangen en jullie bang zijn dat ze daardoor haar luchtpijp
beschadigd, maar het een tuig is het ook niet de bedoeling om je dan maar voort te laten trekken. Nu is de pup
nog 5 maanden, maar als die hond zodra volwassen is wordt jij zo meegesleurd (als dan niet liggend achter de
hond aan) door je hond. Dat lijkt mij ook niet de bedoeling.

Dan nog een puntje over het wandelen (ojee ik blijf maar door gaan :') ). 2 uur wandelen voor een pup van 5
maanden is wat te veel van het goede. Puppen dien je zoveel mogelijk gecontroleerd te laten bewegen en niet te veel.
2 uur wandelen is een te zware belasting voor die jonge poten. Een wandeling van maximaal een half uur is genoeg
voor die jonge poten. Dit ter behoudt van de botten en gewrichten. Voor de vermoeiing zorg je voor geestelijke
vermoeiing zoals wat training en (denk)spelletjes.

Persoonlijk zou ik wisselen van hondensportschool. Een school die een pup van 5 maanden maar een moeilijk geval vindt
komt op mij niet heel kundig over. Maar dat is natuurlijk aan jullie zelf. :)

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:04

Ben het met annepaardoes eens
Rekensom voor de wandelingen is ongeveer 5 minuten per maand dus 25 toto 30 minuten is ongeveer de belasting voor een pup van die leeftijd.

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 10:56

mijn pup heeft ook 2 tuigjes doorgebeten en mijn andere hond heeft dat ook gedaan toen hij pup was. met geduld en tijd kom je heel ver :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:25

tja, ik denk duidelijk een te pittige hond voor jullie. Immers als je hond al zo tekeer gaat als je corrigeerd dan is daar al iets niet in orde.

Als de hond dan ook nog eens geen halsband of tuig fatsoenlijk om te doen is en om te houden is dan klopt daar ook iets niet.

Gezien de kruising kan je dit verwachten. Immers een border collie kan een vreselijke neuroot zijn die nergens genoegen mee neemt als werken en een herder ook. Zeker mechelaars maar geen idee welk herder ras?
Je kan een geweldig leuke hond krijgen die graag werkt, energiek is maar wel ook moe en voldaan kan zijn. Echter mij lijkt zo te lezen dat jullie meer het type hond hebben wat de heel dag bezig gehouden moet worden en geen genoegen neemt met een paar keer per dag flink bewegen.

Zelf zou ik heel rap naar een andere hondenschool gaan waar ze jullie wel goed kunnen begeleiden. Dit kan straks namelijk nog veel grotere problemen gaan geven als hij nu al niet meer goed te houden is.

Corrigeren moet je idd voorkomen. Altijd, of je hond nu door een correctie naar jou gaat bijten of na een correctie van jou in elkaar duikt en zich voorlopig koest houd. Corrigeren is een middel om idd foute dingen proberen eruit te krijgen maar met afleiden en ander gedrag ervoor in de plaats te krijgen heb je én geen strijd omdat je die niet aan gaat en je wint altijd omdat de hond uit het foute gedrag gaat.

een tuig een heel dag om hebben lijkt me ook verschrikkelijk voor een hond en snap heel goed dat ze zo'n tuig van hun lijf willen hebben. Zou zelf daar ook niet aan willen denken de heel dag een tuig om mijn lijf te moeten hebben waarvan een ander denkt dat het goed zit maar dat de hele dag misschien wel in je oksel loopt te schuren, tegen je poten aan kietelt en wat geweldig leuk knaagmateriaal is. Tenslotte is en blijft het een pup van 5 maanden die zeer, zeer energiek is en aan het wisselen is.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 17:34

dierenfan schreef:
Immers als je hond al zo tekeer gaat als je corrigeerd dan is daar al iets niet in orde.

Zo zie ik het niet. De TS geeft aan dat de hond hapt als ze hem een tik ter correctie geeft. Het wil niet zeggen dat het happen agressief gedrag is. Wij zien tenslotte niet hoe de hond precies reageert, hoe de hond hapt.
Het happen kan namelijk ook een teken van spel zijn. De hond ziet de tik niet als correctie maar als uitdaging tot spel en honden kunnen ruw in hun spel zijn.