Alle dierenwinkels zijn slecht...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Alle dierenwinkels zijn slecht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 21:05

Ga me op glad ijs begeven ;)
Als je bokt moet geloven is elke dierenwinkel ontzettend slecht, je stimuleert broodfok door kleine knagers of vogeltjes is een dierenwinkel te kopen (alsof er wat te verdienen is met deze dieren...)
Dat er slechte dierenwinkels zijn geloof ik direct, maar waarom de generaliserende toon?

Foaly

Re: Alle dierenwinkels zijn slecht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:11

Feit blijft natuurlijk dat een dierenwinkel niet de beste optie is om je diertje vandaan te halen, maar het is ook weer niet zo slecht als er meestal wordt beweerd. Ik hou heel erg van nuance, daarom kan ik ook slecht tegen de generaliserende en vaak ook denigrerende houding tegenover dierenwinkels :n Ik ken er een paar waar de mensen zo goed mogelijk voor hun beestjes zorgen en ook echt goede voorlichting geven als iemand een beestje komt kopen.

En ik weet inderdaad dat er waarschijnlijk mensen hierover gaan vallen, maar ik hou wel van een leuke discussie :Y)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:12

Er wordt hier vaak gevallen over een gebrek aan nuance. Maar om in iedere post nou uit te gaan schrijven: 'iedere dierenwinkel is poedersuiker, behalve die, en die, en die, en die en ook niet als ze dit en dat doen'. Ik denk dat je de nuance er gewoon soms ff bij moet denken.

AuthenticJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:14

Omdat generaliseren op internet zo heerlijk makkelijk is, in je luie stoel veilig achter je schermpje. :D

Najoveh

Tja, ik ben gewoon tegen het principe van dieren in winkels verkopen. Mensen zien een schattig diertje en kopen dan ontstaan er een hoop impulsaankopen. Ze kopen dan ook vaak de kleinst mogelijke kooi omdat ze er pas te laat achter komen dat je dat ook moet hebben.
Verder zijn er weinig mensen die in dierenwinkels werken en ook echt verstand hebben van de dieren daar wat het dierenwelzijn nu niet bepaald op vooruit.

Ik ken ook dierenwinkels met erg fijn personeel, maar verstand van dieren hebben ze zelden. Ze kunnen ook geen 'normen' opleggen hoe een dier gehouden moet worden, en als ze gaan verkondigen dat een dier een grote kooi/goed voer/medische verzorging nodig heeft wordt het voor veel mensen als te duur en zien ze van de koop af. Dierenwinkels willen en moeten winst maken, en ik vind niet dat dat over de rug van dieren kan. Zo snel je dieren als een product gaat bekijken gaat het mis vind ik.

Dus zelf als je een goede winkel hebt die geen diertjes van broodfok of van oostbloklanden haalt heb je nog geen controle over dat ze ook werkelijk goed behandeld worden. Hoeveel hamsters, muizen, konijnen en cavia's zijn er wel niet die wegkwijnen in te mini kooien, helemaal alleen of die men juist per se samen wil houden terwijl het solaire dieren zijn?
Laatst bijgewerkt door Najoveh op 18-06-12 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Er zijn zeker wel goeie dierenwinkels maar die zijn heel zeldzaam.
Een dierenwinkel waar ze geen dieren verkopen en de betere merken voeding (Orijen, Almo enz.) hebben zou voor mij al goed op weg zijn.
Zolang de whiskas nog wordt aangesmeerd en de muizen in een klein hokje zitten zet ik geen stap in de winkel.
Daarom ga ik hier ook altijd naar de enige dierenwinkel die geen dieren (meer) verkoopt.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:15

Bij een dierenwinkel kan je geluk of pech hebben. Bij een fokker kan je geluk of pech hebben.
Er zijn heel goede dierenwinkels en heel slechte fokkers. En ook heel slechte dierenwinkels en heel goede fokkers.
Die generaliserende toon is m.i. hartstikke onterecht.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 21:21

Hoe dieren gehouden worden is aan de koper. Ik kan een hamster kopen bij de beste fokker van de wereld, alle voorlichting krijgen, en m toch in een kooitje van 10x10 stoppen.
Ik ben zelf "leverancier" geweest met goudhamsters en cavia's, 3 cavia's in ruil voor een zak voer ofzo. Gezonde beestjes, goede voorlichting, ik zie het probleem niet :n

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:23

Najoveh schreef:
Ik ken ook dierenwinkels met erg fijn personeel, maar verstand van dieren hebben ze zelden. Ze kunnen ook geen 'normen' opleggen hoe een dier gehouden moet worden, en als ze gaan verkondigen dat een dier een grote kooi/goed voer/medische verzorging nodig heeft wordt het voor veel mensen als te duur en zien ze van de koop af. Dierenwinkels willen en moeten winst maken, en ik vind niet dat dat over de rug van dieren kan. Zo snel je dieren als een product gaat bekijken gaat het mis vind ik.

Dus zelf als je een goede winkel hebt die geen diertjes van broodfok of van oostbloklanden haalt heb je nog geen controle over dat ze ook werkelijk goed behandeld worden. Hoeveel hamsters, muizen, konijnen en cavia's zijn er wel niet die wegkwijnen in te mini kooien, helemaal alleen of die men juist per se samen wil houden terwijl het solaire dieren zijn?

Maar dit geldt toch ook als je je diertje bij een fokker haalt, of uit de opvang? Dan is er ook geen controle op waar ze terechtkomen, en of de nieuwe baasjes wel doen wat ze in een contractje beloven. En fokkers moeten ook winst maken, of op z'n minst hun kosten eruit halen, maar daar worden de diertjes niet minder van. Bovendien verschillen de prijzen van bv. een cavia uit een DW en bij een fokker niet zo gek veel, correct me if I'm wrong.

gabyfedde schreef:
Bij een dierenwinkel kan je geluk of pech hebben. Bij een fokker kan je geluk of pech hebben.
Er zijn heel goede dierenwinkels en heel slechte fokkers. En ook heel slechte dierenwinkels en heel goede fokkers.
Die generaliserende toon is m.i. hartstikke onterecht.

Helemaal mee eens :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 21:25

Sowieso, winst maken met hamsters en cavia's... Kom op

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:26

Ik heb nog geen één dierenwinkel geweten waar de knagers een deftig (correct) verblijf hebben en waar de goede informatie word doorgegeven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 21:28

Ken jij alle duizenden dierenwinkels die er in nl zijn?
En omdat jij ze niet kent, zijn ze er niet?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:32

Alle dierenwinkels waar ik ben geweest waren niet voldoende tot zelf in en in triest(dode dieren in de hokken). Dan is het vrij gemakkelijk om die lijn te trekken.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:35

Dat heb ik toch niet gezegd? Ik ken ze alleen niet, das mijn vaststelling.

Ik zou wel graag eens zo'n winkel bezoeken want ik heb zelf nog nooit van gehoord dat zoiets bestaat, 'goeie' winkels die hun dieren correct huisvestigen en behandelen. Lijkt me ook praktisch niet erg handig als winkel persoonlijk.
Als er zo weinig winst op gehaald word ben je haast meer kwijt voor je verblijven en bodembedekking dan de diertjes opleveren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 21:36

Maar is dat ook terecht? Om 1 lijn te trekken?
En in veel dierenwinkels is de behuizing anders dan bij de mensen thuis. Als een dierenwinkel voor vogels bijv een mega volière neer moet zetten is dat gewoon niet handig. Niet alleen financieel, maar ook bijv met vangen. Geeft veel te veel stress

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:36

mijn ervaring is dat welke dierenwinkel ik ook kom, er dieren verkocht worden die verkeerd gehuisvest worden en dat de winkels absoluut verkeerde informatie geven
echte "dierenwinkel-verkoperspraat"

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:37

galley schreef:
Alle dierenwinkels waar ik ben geweest waren niet voldoende tot zelf in en in triest(dode dieren in de hokken). Dan is het vrij gemakkelijk om die lijn te trekken.

Maar wat is de standaard voor 'voldoende'? Een dierenwinkel heeft vaak niet de ruimtevoor hokken die groot genoeg zijn, dat is waar. Maar in de DW's waar ik ben geweest zaten alle dieren er goedverzorgd en gezond bij, met genoeg voer en water en op schoon stro/zaagsel/vogelzand.

BraveSpots schreef:
Ik zou wel graag eens zo'n winkel bezoeken want ik heb zelf nog nooit van gehoord dat zoiets bestaat, 'goeie' winkels die hun dieren correct huisvestigen en behandelen. Lijkt me ook praktisch niet erg handig als winkel persoonlijk.
Als er zo weinig winst op gehaald word ben je haast meer kwijt voor je verblijven en bodembedekking dan de diertjes opleveren.

Binnen de mogelijkheden die ze hebben, proberen ze wel om de dieren zo goed mogelijk te houden. En dat is juist praktisch, anders beschadig je je eigen koopwaar en bij dode dieren in de hokken denken klanten ook wel drie keer na voordat ze daar een diertje aanschaffen. Of überhaupt nog eens in die winkel komen.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:37

De dierenwinkel bij mij in de buurt doet niet aan voorlichting, doet wel vanalles om je een beestje te verkopen... en praat mensen die er niet veel verstand van hebben de duurste dingen erbij aan. Dit hok is het best.. maar ja kost wel 100 euro extra maar dan leeft je konijn 2 jaar langer! Zulke dingen zeggen ze....

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:43

Er zijn zeker dierenwinkels waar het niet goed gaat, maar er zijn ook echt wel goede hoor!
Zoals wij zijn bijvoorbeeld Stichting Dierbaar gecertificeerd!
Dan moet je aan heel veel eisen voldoen, zoals over de benodigde diploma's beschikken zoals het paraveterinair diploma en je moet aan heel veel eisen voldoen qua verkoop,verzorging en huisvesting van de dieren.
Wij worden ook 2 x per jaar gecontroleerd.
Dud als je naar een dierenwinkel gaat die het certificaat van stichting dierbaar heeft kun je er vanuit gaan dat je met een goede dierenwinkel te maken hebt, die de juiste voorlichting geeft en ook NEE verkoopt als wij geen goed gevoel bij de klant hebben.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:43

stef schreef:
Gezonde beestjes, goede voorlichting, ik zie het probleem niet :n

Maar hoe weet je of het gezonde beestjes zijn?
De in mijn ogen goede fokkers houden een uitgebreide administratie bij van de gezondheid van meerdere generaties van hun foksels en houden nog contact met de eigenaren om er achter te komen hoe de dieren het doen en welke gezondheidsproblemen er eventueel opduiken. Dat kun je nooit als je je foksels in de dierenwinkel verkoopt.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:44

Ik heb 2 dierenspeciaalzaken,
Waar er in 1 winkel reptielen verkocht worden, en in de andere vogels.

Wij doen dus niet aan andere dieren, juist omdat we tegen het broodfok zijn.
Hoevaak we niet horen, dat winkels konijnen ed bestellen, die al slecht aan komen, en zo kan ik natuurlijk nog even door gaan.

Bij ons gaat het er heel anders aan toe,
Slangen komen bij een hele goede vriend vandaan die zeer zorgvuldig kweekt, (en we weten hem te vinden als het mis gaat) klanten brengen baardagaam eitjes, die wij zelf uitbroeden. Of waneer een klant stopt met zijn hobby, nemen wij zijn dieren over. Zelden halen we dieren bij de groothandel vandaan.
De vogels is net zo, het liefst kopen wij dieren in bij kwekers of mensen met overschot/stoppen met de hobby.
Daarnaast worden alle dieren die bij ons de winkel inkomen, standaard ontwormt en krijgen ze alle dagen extra vitamines toegevoegd in hun drinkwater. Iedere dag schoon badwater, zodat ze een fris badje krijgen.
Over iedere vogelsoort hebben we een informatie blaadje, met alles wat noodzakelijk is voor een goede verzorging.
Alle dieren zitten ruim gevestigd, geen dieren in een hokje gepropt.
Als er mensen bij ons komen voor een schildpad, en we vertrouwen het niet, wordt het simpelweg niet verkocht. (je kunt helaas niet alles voorkomen)

Ik zelf vind dat je niet alle dierenwinkels over 1 kam moet scheren.
Gewoon je gezonde verstand gebruiken, en kijken naar de algemene verzorging van de dieren, en hoe ze er op dat moment bij zitten (zowel gezondheid als huisvesting)
En ja er zijn winkels die het niet zo nauw nemen, en inkopen doen bij broodfokkers.....
Maar om nou te zeggen dat alle winkels slecht zijn?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:47

'Binnen de mogenlijkheden' doet het hem voor mij niet.

Het kleinste kind word uitgelegd dat je geen dieren moet houden als er geen geld/plaats/tijd voor hebt dan moet je er niet aan beginnen. Dierenwinkels krijgen van mij geen uitzondering. Nogmaals als er zo wenig winst word opgemaakt dat er niet kan worden investeert in goeie verblijven, waarom verkopen ze de diertjes dan uberhaupt?

Dierenwinkels hier in de buurt hebben nooit dooie dieren en altijd schone hokken. Op dat vlak kan niets gezegd worden. Maar daar houd het wel op. Voor de rest word er aan niets voldaan die ook maar enigzins in de buurt komt van een minimum standaard hok of levenskwaliteit.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:49

Ik heb niks tegen dierenwinkels maar wel tegen de verkoop van dieren. Ik zie het zo vaak verkeerde geslachten, totaal verkeerde adviezen enz. Vind ik een slechte zaak. Ik kweek zelf grasparkieten maar tegen de tijd dat ik aan winkels moet verkopen stop ik gelijk.

Hier in Duitsland is het al beter geregeld. Personeel opgeleid over meerdere jaren. Veel meer kennis, vogels krijgen bijvoorbeeld een paspoort mee, ringadministratie word bijgehouden enz.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 21:50

Ik verkocht ze niet in de dierenwinkel hoor ;)
En niet al mijn jonge spul ging direct naar de dierenwinkel. Ik werd gewoon eens in de zoveel tijd gebeld of ik Nig wat had zitten of nestjes op komst had.
Een hele stamboom bij houden kan, ik wist ook precies welk dier welke ouders had. Maar zodra ze weg zijn, zijn ze weg. Ik heb daar nooit wat over bijgehouden en ben ook nooit geveld van goh, hij is nu twee weken later al ziek, of dood...
Ik vind dit persoonlijk ook erg overdreven.

Ik wordt soms ook een beetje moe dat het ook gewoon nooit goed genoeg is.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:50

Ik stoor me vooral aan personeel dat over onvoldoende kennis beschikt. In mijn woonplaats zit eigenlijk maar 1 dierenwinkel waarbij ik het gevoel heb dat er iemand met kennis van zaken in de winkel aanwezig is. Daar nemen ze ook echt de tijd om je te informeren over de producten die ze verkopen. Bij de meeste dierenwinkels hier mag je dat toch lekker zelf uit gaan zoeken :Y)

De huisvesting van de dieren is bij veel dierenwinkels ook niet in orde (m.n. de bodembedekking is niet ideaal en te kleine ruimtes), ik vind het echter erger dat er zelfs dierenwinkels zijn waar veel te jonge dieren worden verkocht en verschillende geslachten en diersoorten in 1 hok/bak worden gehouden. 8)7