Dringend hulp nodig ivm chronisch slaaptekort.... (poes)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Noa_M

Dringend hulp nodig ivm chronisch slaaptekort.... (poes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 08:52

Hallo,

Wie kan mij helpen!!
Een paar maanden geleden heb ik een poes uit het asiel gehaald. Ze zeggen dat ze 3 jaar is, maar dat is geschat.
Ik ben hartstikke blij met haar, ze is heel erg aan me gehecht en loopt me overal achterna. Zo gauw ik op de bank zit, ligt ze op mijn schoot. Helemaal leuk!
Alleen zo gauw ik naar bed ga en de huiskamerdeur dicht doe (ik wil haar niet op mijn slaapkamer hebben) begint ze toch een herrie te maken! Miauwen, tegen de deur krabben. Ze breekt echt de hut af (zo klinkt het...) Dit stopt eventjes maar gaat gedurende de nacht meerdere malen verder..

Wie heeft een tip wat ik hier tegen kan doen??

Groetjes Marthe

tesseke

Re: Dringend hulp nodig ivm chronisch slaaptekort.... (poes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 08:56

Hier hebben wij ook een klein beetje last van.

Zodra ze weet dat je wakker bent, begint ze te mauwen en aan de deur te krabben.

Het krabben hebben we opgelost door er tape aan te hangen met de plakzijde naar de buitenkant.

Voor het mauwen hebben we nog niets gevonden. Niet naar beneden gaan helpt niet want ze blijft mauwen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 08:58

Klinkt als verlatingsangst. Je wil de kat niet op je slaapkamer begrijp ik? Is het een optie een kat erbij te nemen? Misschien een kitten? Gezien haar leeftijd zal dat misschien eerder klikken. Is ze niet alleen als jij naar bed gaat.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:02

Hier niet helemaal hetzelfde probleem, wij worden elke ochtend tussen 5 en 6 uur door een kat gewekt (wij hebben er twee, de grote wekt ons, de kleine blijft gewoon op de bank slapen) enige oplossing is de deur open doen en ze naar buiten laten, want het mouwen en tegen de deuren duwen stopt namelijk niet.
Waterspuiten, straffen, negeren allemaal al geprobeerd maar het werkt niet.
(Als iemand nog een voer bakje weet die je in kan stellen dat het op een bepaalde tijd voer geeft graag :D )

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:03

Heeft ze wel een fijn plekje om te slapen ergens in het huis? Een plekje waar ze zich veilig voelt? Wat doet ze als jij er niet bent?

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 09:07

@ Yinnar: klopt, ik wil haar niet in de slaapkamer. Heb het 1x de deur open gehad.. Dan heb je steeds een poes voor je gezicht zitten. Draai je je om, dan loopt ze net zo makkelijk mee en gaat daar voor je gezicht zitten. Ze blijft gewoon je aandacht trekken. Ik heb zelf ook aan een 2e poes gedacht. Maar ben een beetje bang dat ik dan met 2 miauwende poezen zit..
@ Saffier: Haar naar buiten doen zou misschien helpen, alleen blijft ze in de tuin en dicht bij mij in de buurt. Wanneer ik de deur openzet en beneden bezig ben is het goed, loop ik naar boven of uit het zicht komt ze heel hard achter me aanrennen. Dan gaat ze dadelijk voor die deur zitten miauwen..

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 09:09

@ Imre: ze heeft een eigen poezenmandje. Daar ligt ze op als ik weg ben, of ze ligt/zit op de vensterbank. Wanneer ik er ben ligt ze op schoot of loopt achter me aan. Ook heb ik een krabpaal met daar zo'n zitje op, daar ligt ze ook wel eens. Maar misschien is zo'n holletje waar ze in kan een idee, of een bench?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:25

Ik denk dat je toch de stap moet wagen en een vriendje of vriendinnetje erbij. Ze is nu erg op jou gefixeerd. De kans dat een nieuw katje ook zal miauwen is denk ik praktisch nihil. Dit katje heeft mi duidelijk last van verlatingsangst.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:29

Heb je het al eens een paar nachten achter elkaar volgehouden?
Iedereen gooit het wel op verlatingsangst, maar het kan ook een beetje gewenning zijn.
In het asiel was ze niet alleen, en misschien mocht ze bij haar vorige baas mee op bed en probeert ze je nu gewoon uit?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:31

Ik ben het eens met Yinnar; ik denk dat het probleem opgelost is als ze een vriendje erbij heeft om genoemde redenen. :) Katten zijn sociale dieren. Mijn moeder heeft een cattery van Noorse Boskatten en plaatst daarom nooit een kitten alleen. Of er moet al een kat zijn, of ze nemen er een asielkat bij, of ze moeten er twee nemen, maar geen kat alleen. :)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:39

F_Orumster schreef:
Heb je het al eens een paar nachten achter elkaar volgehouden?
Iedereen gooit het wel op verlatingsangst, maar het kan ook een beetje gewenning zijn.
In het asiel was ze niet alleen, en misschien mocht ze bij haar vorige baas mee op bed en probeert ze je nu gewoon uit?

Ik denk niet dat katten in die trant handelen en denken alszijnde uitproberen. Het zijn eigenzinnige beesten maar dit klinkt niet als uitproberen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:42

Uitproberen was inderdaad niet het goede woord.
Maar ze hechten wel aan patronen, aan wat ze gewend zijn.
Dit moet je doorbreken door haar een nieuw patroon te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:45

Ik weet dat het bij honden met verlatingsangst wel eens wil helpen als ze je kunnen zien/horen, misschien dat dat bij katten ook helpt?
Je zou dan de slaapkamerdeur open kunnen zetten, met iets als 'hekje' er tussen (wasrek op zijn kant bijvoorbeeld). Dan kan ze niet de slaapkamer in, maar wel zien/horen dat je er bent.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:48

Blijheid schreef:
Ik weet dat het bij honden met verlatingsangst wel eens wil helpen als ze je kunnen zien/horen, misschien dat dat bij katten ook helpt?
Je zou dan de slaapkamerdeur open kunnen zetten, met iets als 'hekje' er tussen (wasrek op zijn kant bijvoorbeeld). Dan kan ze niet de slaapkamer in, maar wel zien/horen dat je er bent.

Als de kat een gaatje ziet dan passen ze erdoor, of je zou echt een hordeur moeten plaatsen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:49

Hmm oke, niet aan gedacht.
Een vriendinnetje van mij moest haar (net gesteriliseerde) poes in een aparte kamer houden, en die bleef daar netjes zitten achter het wasrek, vandaar.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:27

Saffier schreef:
(Als iemand nog een voer bakje weet die je in kan stellen dat het op een bepaalde tijd voer geeft graag :D )

Die heb ik al jaren in de kast staan :D voor als ik eens een nachtje/dag weg ben.
Er zijn vele soorten te vinden, op zooplus bijv (eerste zoekpoging):
http://www.zooplus.nl/shop/katten/voerb ... mate/26004
en
http://www.zooplus.nl/shop/katten/voerb ... ere/136027

agradi:
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 200702/585

overige:
http://www.catcetera.nl/nl/trixie-voerautomaat-tx2.html
http://dieren.twenga.nl/voederautomaat.html
http://www.nourritani.nl/shop/Voederautomaat/
http://www.trainuwhond.nl/Webwinkel-Cat ... tAod2wJZ2w

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 10:30

@ F_Orumster: Ik heb haar nu sinds februari. Zou het patroon nu dan niet al doorbroken moeten zijn? Ik heb het idee dat het alleen maar erger word.. Ze is 3 weken geleden gesteriliseerd en heb het idee dat ze alleen maar aanhankelijker geworden is.. Kan dat?

Hmm, misschien moet ik dan toch voor een 2e poes gaan. Kun je er dan beter een poes of een kater bij nemen? En dan echt een kitten of kan het ook een wat oudere kat zijn. Ik wil dan sowieso weer een uit het asiel halen. En kittens zijn natuurlijk heel leuk, maar die hebben meestal niet zo'n moeite met een nieuw thuis te vinden.. En de poes die ik nu heb is best.. nou ja actief en een diva. Als haar iets niet bevalt zal ze het laten merken. Wat voor een karakter moet de 2e kat dan hebben? Pff, dat zou ik heel moeilijk vinden. Wat past bij elkaar?

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 10:31

@ Annemiek80: dat is sowieso een uitvinding!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:59

Noa_M schreef:
@ Annemiek80: dat is sowieso een uitvinding!

Heeft je kat 24 uur eten staan of geef je in porties? Anders zou je het evt kunnen proberen als honger een mogelijke reden is

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 11:08

Ik geef haar 's ochtends een portie. Dit eet ze gedurende de dag in porties op. Ik denk als ik haar een hele volle bak geeft ze dit ook die dag op heeft..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:12

Wij hadden dit probleem ook met onze Kazimir. Weeeeeeken geprobeerd en echt ALLES uit de kast getrokken. Vanaf dat hij bij ons of onze zoon op de kamer kon slapen (wij en zoon hadden vanaf toen de deur altijd open, dochter liever niet) was het over. het meegedraai was snel opgelost: opvoeden. 1 keer tik tegen de neus en NEE zeggen. Dan zocht hij een plekje bij je voeten en na 3 avonden was het zo klaar. Nu was Kazimir deels hond :D (was door 2 honden opgevoed) dus miss dat het daaraan lag haha.

Kazi is helaas overleden (slechts 6 mogen worden.) Wel heb ik mijn 13 jarige poes nog. Heel verhaal, is een flessenkind door overlijden moederpoes en ik ben DE mama. Op zich sliep zij nooit bij ons op bed (eerder al niet want dan hadden we de deur nog dicht en later niet want daar lag Kazi al haha) maar toen hij dus overleden was ging zij zijn gedrag nadoen. Nu ligt zij dus bij zoon of bij ons. Dat laatste doen we nu niet meer, dus doen we de kamerdeur dicht. Maar omdat ze bij zoon kan liggen mauwt ze er niet om.

(Het waarom zij niet meer op mijn bed mag komen: Als zij mij gedag komt zeggen al is het midden in de nacht dan verwacht zij reactie. Reageer ik niet dan wordt ze "not amused" en gaat ze loeren. Ze komt dan steeds dichterbij en fokt zich wat op. Reageer ik dan nog niet.... dan wordt ik wakker met 4 klauwen en een gebit in mijn hand -O- Nadat ik dit enkele keren meegemaakt had sliep ik bijna niet meer, bang dat kattelief weer zou komen :P Dus toen maar eens onze deur dicht gehouden. Nu komt ze 's ochtends bij me op bed als manlief weg gaat, nou ja dan moet ik toch wakker worden, dus is het geen probleem haar in de gaten te houden. Tot nu toe (4 weken al) komt ze even kroelen en gaat ze in het kuiltje van mijn knieen liggen. so far so good. :D OJA! Dit gedrag vertoont ze dus NIET bij man, zoon of dochter }:0 Nee IK ben de pineut. Straks naar de DA voor een prik. Wedden dat ik morgen ochtend belaagt wordt :Y) )

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:16

Onze kattenmormel mocht niet naar boven, nu lig ik al een half jaar plat en mocht hij zo nu en dan met me mee. Als gevolg daarvan ging hij ineens aan de deur krabben als hij eens niet mee mocht. Ik heb dat opgelost door op het moment dat ie ging krabben een enorme klap op de deur te geven. Na drie keer was dat bij hem genoeg.
Je zou vanuit bed dan dus ergens mee kunnen gooien, poes weet niet dat jij dat doet, want ziet jou niet en gaat het gekrabbel en gemauw dan wel met iets niet leuks associëren.
Met nog een kat erbij heb je ook kans dat ze het juist samen gaan doen.

Of je er overheen zetten en kat op bed accepteren. Mijn vorige kat sliep altijd bij mij, heerlijk was dat!!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:20

Noa_M schreef:
@ F_Orumster: Ik heb haar nu sinds februari. Zou het patroon nu dan niet al doorbroken moeten zijn? Ik heb het idee dat het alleen maar erger word.. Ze is 3 weken geleden gesteriliseerd en heb het idee dat ze alleen maar aanhankelijker geworden is.. Kan dat?

Hmm, misschien moet ik dan toch voor een 2e poes gaan. Kun je er dan beter een poes of een kater bij nemen? En dan echt een kitten of kan het ook een wat oudere kat zijn. Ik wil dan sowieso weer een uit het asiel halen. En kittens zijn natuurlijk heel leuk, maar die hebben meestal niet zo'n moeite met een nieuw thuis te vinden.. En de poes die ik nu heb is best.. nou ja actief en een diva. Als haar iets niet bevalt zal ze het laten merken. Wat voor een karakter moet de 2e kat dan hebben? Pff, dat zou ik heel moeilijk vinden. Wat past bij elkaar?

Ik denk dat het niet veel uitmaakt of je er een poes of een kater bijneemt. Ik heb nl. hetzelfde gehad met mijn kater die zijn maatje was verloren. Het enige verschil was echter dat hij buiten op het dak van de schuur ging zitten mauwen. Het ging door merg en been. Ook bij mijn buren. Ik heb toen mijn DA gebeld en die adviseerde een kitten ondanks dat het asiel vol zit met leuke katten. Dit had een betere kans van slagen. En hij had gelijk. Het was even wennen aan elkaar en wat blazen en grommen maar het werden de beste vriendjes. Ik ben geen voorstander om katten te slaan of tikken op de neus te geven. Dit gedrag vloeit niet voort uit ondeugendheid of vervelend doen. Het beestje voelt zich alleen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:30

Dreamybol schreef:
Met nog een kat erbij heb je ook kans dat ze het juist samen gaan doen.

Dat is niet waar, katten hebben weinig tot geen kopieergedrag.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:38

Klopt, maar heb een heel goede vriend waar allebei zijn katten dit doen. Ook een andere trouwens waar ondanks 2 katten in huis de ene stug blijft krabbelen, waar de andere rustig op de bank gaat liggen pitten. Er is een kans dat het ophoudt, maar dat is ook geen zekerheid...