Puppy (14 weken) wordt maar niet zindelijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MadelonSunny

Puppy (14 weken) wordt maar niet zindelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 16:21

Hallo bokkers,

Mijn ouders en ik worden er hopeloos van. Onze 14 weken oude Teckel pup (Lieve) wordt maar niet zindelijk.
Poepen doet ze meestal buiten maar plassen doet ze eigenlijk altijd binnen. Soms gaat het een dag 'goed' en plast ze op de krant en de meeste dagen plast ze op der kussen. Er liggen elke dag wel 2 kussens te drogen. We gaan veel met der naar buiten. Soms gaan we na het eten ruim een uur met der naar buiten en ze doet helemaal niks. Komen we binnen gaat ze ergens zitten plassen. Het is alsof ze buiten niet wil plassen en poepen. Hoe uitbundig we der ook belonen als ze het buiten doet, het kwartje valt maar niet.
Lieve is pas 1,5 week bij ons dus helemaal zindelijk verwachten we niet maar we zien eigenlijk weinig vooruitgang. Gisteren poepte ze ineens midden in de kamer en vanmorgen plaste ze midden in de kamer.
Heeft er iemand tips of is geduld het enige?

Edit:
Het probleem is dus; Ze plast niet buiten, hoe lang we ook buiten zijn. Als we binnen komen gaat ze op der kussen of op een krant zitten en plast daarop. We lopen uren met der buiten, na het eten, na het spelen, na het slapen. Ze vertikt het gewoon..
Ik verwacht dus niet dat ze al zindelijk is maar we vinden het zo vreemd dat ze buiten niks doet. Ze houdt het op tot we binnen zijn. Al lopen we een uur buiten..
Laatst bijgewerkt door MadelonSunny op 16-06-12 16:44, in het totaal 2 keer bewerkt

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:26

een uur buiten heeft geen zin
je kunt beter steeds wanneer er geslapen of gespeeld is even naar buiten gaan tot er geplast of gepoept is en dan weer terug.
je moet het dus voor zijn op het moment dat ze gaat zitten plassen optillen (al dan niet plassend) en dan buiten neer zetten.
en goed belonen als er dan buiten word geplast

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 16:30

jiperdepip schreef:
een uur buiten heeft geen zin
je kunt beter steeds wanneer er geslapen of gespeeld is even naar buiten gaan tot er geplast of gepoept is en dan weer terug.
je moet het dus voor zijn op het moment dat ze gaat zitten plassen optillen (al dan niet plassend) en dan buiten neer zetten.
en goed belonen als er dan buiten word geplast

We gaan naar buiten na het spelen, eten en slapen. Vervolgens lopen we langer dan een uur buiten omdat ze simpelweg niks doet. Inmiddels blijven we al niet langer dan een half uur meer buiten omdat het toch niet werkt. Als we dan binnen komen gaat ze zitten plassen. Plassend buiten zetten doen we zeker. En als ze gaat poepen zijn we der voor dus zodra ze aanstalten maakt zetten we der al buiten. Maar met plassen gaat dit niet. Ze zit en plast, zo ineens. En dan tillen we der op en zetten der buiten maar ze plast gewoon door als je der optilt dus vervolgens doet ze nog niks buiten..
Laatst bijgewerkt door MadelonSunny op 16-06-12 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:30

Ga na het slapen,spelen en eten naar buiten. Niet een stuk lopen maar op bv een veldje blijven zodat die minder prikkels krijgt,als die tot rust komt doet die vast zijn behoefte.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:31

Wat doet ze buiten dan wel? Is ze nieuwsgierig, rent ze rond of is ze angstig en onderdanig (niet op haar genak), lopen jullie op flink tempo of staan jullie stil?

Kortom hoe zit dat er dan uit als jullie haar uitlaten?

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 16:32

kohtje schreef:
Ga na het slapen,spelen en eten naar buiten. Niet een stuk lopen maar op bv een veldje blijven zodat die minder prikkels krijgt,als die tot rust komt doet die vast zijn behoefte.

We hebben een grote tuin dus we zetten der op het grasveld en vervolgens gaat ze of alleen maar liggen of spelen. En heel soms op zoek naar een plekje om te poepen. We doen der expres al aan de riem zodat ze niet alle vrijheid heeft om te spelen.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 16:33

@Zilfstar Als we thuis in de tuin zijn dan staan we stil, lopen een stukje en staan weer stil. Ze speelt of gaat liggen. En als het regent gaat ze bij je onder de paraplu zitten. Als we van huis weggaan blijft ze dicht bij je lopen en snuffelt ze amper. Alhoewel dat de laatste dagen ook al wat beter gaat. Maar ergens anders dan thuis heeft ze nog niks gedaan.
We zijn meestal thuis ;)
En als we ergens anders lopen gaan we ook steeds stil staan om der de kans te geven wat te doen maar dan gaat ze op zoek naar een stokje of iets en gaat ze daarmee spelen.
Laatst bijgewerkt door MadelonSunny op 16-06-12 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:34

Elke keer naar het zelfde stukje gras gaan om te laten plassen. Ergens waar niet veel afleiding is.
Voor onze hond compleet zindelijk was waren we wel een paar maanden verder.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:35

Zeg je wat tegen haar of negeer je haar gedrag?

girlyggirl

anderhalve week heb je dr... vind dat je wel beetje hard gaat. mischien zal bij de fokker niet zijn echt uitgelaten en moet ze wennen. daarbij zijn teckels geloof ik wat lastiger zindelijk te krijgen. maar 14 weken helemaal zindelijk is denk ik wat veel gevraagd (uitzonderingen daar gelaten uiteraard)

appiesjappie

laten jullie haar ook in een park uit??? ofergensanders.thuis in detuin denkt ze misschien meer aan spelen.heeft onzehond ook en als ik echt ga wandelen doet ze het wel

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:37

Als ze pas anderhalve week bij jullie is, kun je ook nog helemaal niet verwachten dat dat meteen allemaal al lukt.

Je moet telkens na het eten, na het spelen en na het slapen met je pup naar buiten gaan om hem zijn behoefte te laten doen en hem daar ook uitbundig voor belonen. Dus heeft je pup gegeten, dan zet je 'm buiten en laat je 'm zijn behoefte doen. Komt hij vervolgens binnen en gaat uitbundig spelen, dan zul je daarna weer met 'm naar buiten moeten voor zijn behoefte. Ik weet, het is heel intensief, maar dat is nu eenmaal zo met een pup. Als je dat consequent volhoudt, zal je pup het het snelst gaan snappen.

Overigens: straf je hondje nooit of te nimmer als hij binnen zijn behoefte doet!! Dan loop je namelijk de kans dat hij zijn behoefte nooit meer in jullie bijzijn gaat doen, omdat hij dat dan niet meer durft.
Een pup heeft trouwens een soort van "plasstop": als hij gaat zitten plassen en je tilt 'm op, dan stopt het plassen vanzelf. Je kunt 'm dan buiten zetten, zodat hij daar kan uitplassen.

Wat je ook niet moet vergeten: een hond heeft pas vanaf ongeveer zes maanden volledige controle over zijn blaas!

Veel succes met je hondje!

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:39

Ik denk toch dat je geduld moet hebben.
Goed het ritme van de pup aanhouden.
Let wel goed op mogelijke ziektes.
Onze pup leek het kwartje ook niet te vallen na 2 weken. Hij deed opeens(niet na slapen/spelen) een plas. Hij bleek uiteindelijk blaasgruis te hebben. Als het niet ophoud na een tijdje geduld, zou ik even langs de DA gaan.
Succes en houdt nog even geduld.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 16:40

@furious Ze heeft een vast plek waar we expres haar poep niet opruimen :)
@kohtje Wanneer bedoel je? Als ze buiten wat doet krijgt ze een koekje en belonen we der uitbundig. Vervolgens mag ze buiten nog even spelen als ze dat wil. Als ze binnen wat doet negeren we haar en zetten der gewoon buiten.

@girlyggirl Ik vraag ook niet helemaal zindelijk. Maar we vinden het lastig worden dat ze het gewoon vertikt buiten wat te doen en dan vervolgens binnen gaat zitten. Ik snap ook wel dat een ongelukje zeker niet uitgesloten is maar ze plast gewoon nooit buiten, hoeveel we ook met der buiten zijn. Dat vinden we erg lastig..
@appiesjappie Nee thuis in de tuin aan de riem. Geen riem om is spelen, wel riem is behoefte doen. Ergens anders is ze niet op der gemak dus gaat ze zeker niet plassen.

@Slieke Alles wat je zegt doen we :') En helaas, mevrouw plast gewoon door als we der oppakken. Dat vinden we best vreemd omdat onze vorige hond gewoon stopte. Onze vorige hond was ook een Teckel en deed der behoefte gewoon wel buiten toen ze zelfs nog jonger was.
Het probleem is dus; Ze plast niet buiten, hoe lang we ook buiten zijn. Als we binnen komen gaat ze op der kussen of op een krant zitten en plast daarop. We lopen uren met der buiten, na het eten, na het spelen, na het slapen. Ze vertikt het gewoon..
Laatst bijgewerkt door MadelonSunny op 16-06-12 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:41

O vergeten toe te voegen. Het is beter als je pup niet ziet dat jij haar poep/plas opruimt dus even in een andere ruimte zetten. waarom moet ik even weer opzoeken.
Edit: je moet er namelijk geen aandacht schenken dat ze binnen heeft geplast/gepoept. Zo ziet zij niet dar jij er aandacht aan (moet) besteden
Laatst bijgewerkt door loisbr96 op 16-06-12 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

MadelonSunny

Re: Puppy (14 weken) wordt maar niet zindelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 16:42

@loisbr96 Ben benieuwd waarom. Buiten laten we het liggen zodat ze daar haar eigen poep/plas plek heeft maar binnen ruimen we het gewoon op, ook waar ze bij is. En gelijk met schoonmaakazijn zodat het niet naar plas/poep ruikt.

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:43

14 weken is nog hardstikke jong! Onze hond heeft er zelfs een jaar over gedaan voordat hij 100% droog was.

Geduld is het beste advies wat ik je kan geven.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:44

Als je binnenkomt en ze gaat dan plassen, direct oppakken en weer naar buiten meenemen..

Zou overigens de krant ook weghalen, krantzindelijk maken schiet je ook niet veel mee op, dan denkt ze straks dat e het daar goed is is het weer niet goed want het moet buiten.

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:44

Hoe ziet het dagritme eruit? Van sóchtends tot sávonds?

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:48

Rede heb ik toegevoegd aan vorige reactie.
Wat babsiej zegt klopt zeker! Vroeg me ook af hoe groot haar mand is. Als de mand namelijk te groot is gaan ze het bevuilen, is de grote goed, plassen ze niet op hun eigen slaapplaats

Hier staat een handige uitleg: http://www.ducktollingretriever.nl/zindelijkheid.html

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 16:50

@Shaya Dat begrijp ik. We verwachten ook geen zindelijkheid. Maar ze houdt der plas gewoon op tot we binnen zijn. Alsof der geleerd is binnen te plassen.

@Babsiej Doen we ook maar ze plast door en we hebben een groot huis dus eer we buiten zijn is der blaas al leeg.. Dus als we binnen komen laten we der in de gang en blijven erbij tot ze aanstalten maakt. Maar plassen doet ze zo 'plots' dat je het niet aan ziet komen.

@8AngelEyes8 Pfoeh, dat verschilt per dag. Ze krijgt iig 's ochtend om een uur of 8, 's middags rond half 1 en 's avond om 6 uur eten. Na het eten gaan we met der naar buiten. Vervolgens weer naar binnen en gaat ze spelen en soms dus ook ergens plassen of poepen. Daarna slaapt ze een paar uur. Gelijk na het slapen weer naar buiten maar dan gaat ze alleen maar liggen omdat ze nog zo duf is. Vervolgens komen we binnen, plast ze weer ergens. Zo gaat het meestal. Maar ze gaat ook een paar keer per week mee naar de zaak dus dan moet ze op nog 'onbekend' terrein der behoefte doen en dat doet ze gewoon niet. Ze wacht tot we thuis zijn.
@loisbr96 Ze heeft 1 kussen in der bensch liggen, een kleine mand met rand waar ze eigenlijk nooit wat in doet maar die staat 's nachts ook niet bij haar. En een redelijk groot kussen, daar plast ze redelijk vaak op.
Ik maak wel even wat foto's met haar erop.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:54

Geduld is een schone zaak. Vind het niet gek dat een pup van 14 weken nog vaak binnen poept en plast. Hoe snel na het eten gaan jullie naar buiten? Timen is belangrijk.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:55

Ik ben er zelf vrij makkelijk in, heb een straathond van 3 jaar in huis gehaald die ik ook zindelijk moest maken.. En hij was het gewend om het te pas en te onpas te kunnen doen 3 jaar lang :+

Ik ging gewoon elk half uur tot een uur naar buiten .. Ik ging niet wachten ofzo gewoon naar buiten..

In jou geval erbij blijven bij de gang als ze zo snel gaat zitten als jij zegt is dat maar kort en kan je haar zo mee naar buiten nemen vanaf de gang..

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:58

waarschijnlijk heeft je hond geen idee wat zij buiten moet doen. Zoals ik het lees is ie alleen krant zindelijk en niet buiten zindelijk. Leg een stuk krant buiten neer zodat ze daarop gaat plassen. Dat stuk krant maak je steeds kleiner tot ze snapt dat ze in het gras moet plassen i.p.v. alleen spelen.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:01

onze pup was met 14 weken ook niet zindelijk en precies het zelfde als bij jou.
Gewoon volhouden met je wat je doet, en het komt allemaal goed met wat geduld!
en heel goed belonen als ze wel een keer buitenplast!