Nieuwe hond, welk ras?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Nieuwe hond, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 18:36

Dan toch maar een topic :)

Nadat de hond van mijn ouders in 2010 is overleden begint het nu bij hen weer te kriebelen. Mijn moeder zei al dat zodra haar opleiding afgerond is, ze heel graag weer een hond wil. Een met zo'n zoektocht kan je niet vroeg genoeg beginnen natuurlijk :D

Echter willen ze niet meer een hond van het ras dat wij 20 jaar gehad hebben. Onze vorige twee honden, Bo (14 jaar) en Arak (5 jaar) waren beide Portugese Berghonden, de Estrela: http://www.estrelaclub.nl/
Dit is een vrij onbekend ras, waar wij hele fijne trouwe honden aan gehad hebben. Echter kampt het met onenigheid binnen het bestuur, waardoor er nu twee te kleine clubs in Nederland zijn. Destijds hadden mijn ouders een pup gereserveerd uit een nestje na de ouders uitgebreid bekeken en bezocht te hebben. Helaas pakte deze combi niet en wou de teef na een jaar proberen nog niet drachtig worden. Besloten is toen door de fokker om een nestje uit Portugal te halen. De teef hierboven kwam ook uit Portugal, dus ze hadden de juiste contacten.
Helaas blijkt dit nest met een hoop grote hondenaandoeningen te kampen. HD in elke hond, zo ook onze hond en zo nog meer problemen. Helaas bleek Arak ook een genetische hartaandoening te hebben (die hoogstwaarschijnlijk de rest ook zal hebben) en ondanks de medicatie is hij ingeslapen op 5 jarige leeftijd.

Goed, om dit hele lange verhaal kort te maken, we willen buiten dit ras kijken ook omdat hij mee zal moeten op de boot. Dat is met formaat shetlandpony die bang is voor water een beetje onmogelijk gebleken.

Enkele eisen waaraan een opvolger zou moeten gaan voldoen zijn:
- Niet een té energieke hond, bordecollies zullen af vallen. De Estrela weet bijv zijn energie heel goed te verdelen over de dag.
- Een vriendelijke, maar geen opdringerige hond. Hij mag mee naar het werk van mams, maar demente ouderen en geestelijk gehandicapten kunnen niet altijd omgaan met een te aanwezige hond.
- Een niet te grote hond die niet bang is voor water. Als het kan zal hij mee gaan op de zeilboot, die niet zo enorm is om een Estrela of Duitse Herder genoeg ruimte te geven. Denk aan een middelgrote hond, zeker geen kleine hond (CKC, Jackrussel).
- Een ras waar heel duidelijk de genetische aandoeningen onderzocht worden en zo min mogelijk op gefokt worden. Neem HD, het geeft niet als het binnen het ras bekend is, zolang de erkende fokkers zulke aandoeningen zo veel mogelijk probeert te vermijden in zijn fokproducten. Een gezonde hond met een gezonde levenskans.
- Geen hond die aan slaat bij niets. De Estrela is een waker, een zware woef en als het echt eens moet een paar blaffen, maar een keffertje zal er niet bij mijn ouders in huis komen.
- Ik geef de voorkeur aan langharig

Dat waren de eisen eerst wel een beetje. Wat ze eigenlijk zoeken, is een kleinere Estrela die gezond is. En niet bang voor water.

De rassen waarbij wij terecht kwamen zijn tot nu toe nog heel beperkt: Labrador, Labradoodle (maar die vindt zusjelief vreselijk) en de Flatcoat Retriever.
Verder speurwerk moet nog verricht worden en ook zal ik een oogje houden op de dierenasiels en erkende fokkers.

Toch vroeg ik mij af welke de suggesties jullie hebben. Ookal voldoet dat ras niet direct aan één van de punten, noem het vooral! Het allerbelangrijkste is echter wel dat het een gezonde ras is.

Bedankt!

Doriine

Re: Nieuwe hond, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:41

Wij hebben engelse staffords. heerlijke honden , soms wat druk maar goed te sturen.
Wel kortharig , niet bang voor water , slaan wel aan met een aardige woef.
De staffords staan bekend om allergieen voor bepaald voer maar met de juiste eiwitwaardes no problemos.
Ze zijn gek op alle mensen groot en klein en passen zich aan aan wie ze ontmoeten(iemand die druk is reageren ze druk op , maar ouderen worden die van ons juist heel kalm)
Wel goed sociaal opvoeden , anders krijg je vechters en dat wil je denk ik niet..

En een golden retriver nog niet over nagedacht?

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:42

de bouvier? heb ik zelf ook. geweldige waakhond wanneer nodig en een knuffel met oudere mensen en kinderen.

edit: de mijne voldoet iig aan al je eisen :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:44

Een friese stabij,poedel,labrador uit werklijnen, nova duck tolling retriever?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:48

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:49

Een Kooikerhondje? :)

Afbeelding

http://www.kooikerhondje.nl/

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kooikerhondje

Citaat:
Vrolijk maar niet luidruchtig, zeer op zijn vertrouwde omgeving gesteld, vriendelijk, goedaardig en attent. Gevoelig voor lawaai en harde woorden. Geen allemansvriend: aanvankelijk terughoudend tegenover vreemden, kinderen en honden. Heeft hij eenmaal iemand geaccepteerd, dan wordt dat een vriendschap voor het leven. Afhankekijk van het temperament zal hij vluchten of grauwen bij onzekerheid. In huis op zijn tijd rustig en bescheiden, dan weer speels en bruisend van levenslust. Goed waaks, maar slaat alleen aan als daar reden voor is. Buiten loslopend maakt hij flink tempo, met een lichtvoetig gangwerk en een permanent sierlijk wuivende staart.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 18:53

Jullie zijn snel! Wat fijn :D

De Engelse Stafford is een goede, mijn ouders spreken nog over de stafford die altijd met Bo speelde en hoe leuk die was. Mooie optie dus, waar ik nog niet aan gedacht had. Wist niet dat ze geen waterproblemen hadden. Maar het formaat is wel prettig.
Bouvier, spreekt mij kwa uiterlijk niet aan. Ik vrees ook dat dat voor mijn ouders zo is en zeker mijn zusje die de Labradoodle al niet leuk vond...
Friese Stabij, ken ik wel als honden die erg van water houden. Toch vind ik het ras niet zo snel aansluiten met onze uiterlijke voorkeuren. Maar het zijn wel leuke dieren, dus zal mams informeren.
Poedel zal afvallen, ik vind het leuke dieren, maar ben dan ook de enige in de familie..
Nova Duck Tolling Retriever, Ja! Die vind ik geweldig, dat ik daar niet aan gedacht heb.. Komt zeker op de lijst en is kwa uiterlijk ook mijn topper (lekker langhaar :D)

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:55

onze beide staffords zwemmen vanaf dat ze wel iets ouder waren , en nu zijn ze er niet uit te slaan haha. het is natuurlijk hoe je ze meeneemt van af jongs af aan

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:55

Witte herder? Dat wordt mijn volgende keuze ;)

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:56

je bedoelt de canadese herder zeker? ook prachtige honden hoor!

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:56

Wat vind je van de Tibetaanse Terrier?
Voldoet eigenlijk wel aan je eisen, weet alleen niet of het net te klein is.
(Mijn 3 teven zijn 40 cm)
Afbeelding

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 18:59

VogeltjeM schreef:
Misschien vinden jullie hier wel iets: http://www.sos-strays.nl :)

Er is hier trouwens een centraal topic voor :=

Na het gedoe met Arak uit het buitenland zal er niet snel weer een hond komen uit het buitenland. Wordt het een asielhond, dan uit een Nederlandse asiel, maar kan is groot dat ze voor een rashond bij erkende fokker gaan.

En oeps, ik overleg eventjes of ik het beter weg kan halen en daarin zetten, terwijl ik me in een hoekje ga zitten schamen :o

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:59

Schapendoes?

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:03

Ik heb zelf een flatcaoted en kan ik zeker aanraden, na aanleiding van jullie eisen, maar je kan ook denken aan een wesh springer spaniel en idd de toller is ook een erg leuk hondje.
Of een heidewachtel, ook erg leuk.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:06

Wat dacht je van een grote grijze keeshond? (en dan bedoel ik dus niet de mini pomeranian versies)
Die hebben wij jaren gehad en klinkt als een goede match voor je.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 19:07

Canadese herder, witte herder, herder-herder, zijn allemaal net een slag te groot. Ik ben wel erg fan van de Canadese herder, zijn bijzonder vriendelijke honden.

Schapendoes valt af, oom en tante hebben een schapendoes en dat is zo'n stresskip met een enorm hoge blaf, om gek van te worden. De Tibetaanse Terrier valt ook een beetje in de categorie, maar zal het eens noemen.

Heidewachtel ken ik niet, ga ik direct opzoeken.
Spanielachtigen zijn ook goede opties, die blijven vrij slank ookal zijn ze wat groter.

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:11

Friese stabij.
Ras is gezond en ze letten er streng op dat alle ouders getest worden.
Hond moest wel even wennen aan water en nu vind hij het heerlijk.
Ze hele lieve honden, maar je moet ze wel goed opvoeden. Ze moeten wel lopen, anders worden ze vervelend maar ze zijn minder energiek dan de border collie. Eigenlijk alles wat je zoekt. Het enige nadeel is wel dat ze vaak hele gevoelige oren hebben en daar moet je wel mee trainen, dan gaat het over.
http://www.nvsw.nl/index.php?p=fotos_lopende_band
Afbeelding

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:13

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:14

die keeshond oh wat lelijk! hihi sorry maar dat is mijn mening! zullen misschien wel in je doelgroep vallen ja

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:16

ik vind ze prachtig :p ieder zijn eigen smaak haha

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 19:17

Een Keeshond is dan ook totaal anders dan een Stafford :P Ik vind ze wel wat hebben, maar denk dat mn vader zich er niet mee zal zien lopen...

Vind de Stabij altijd hele stabiele honden, dus het zou zeker een optie zijn. Blijven we dicht bij huis.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:20

eurasier ??

Afbeelding

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 19:27

Vind ik erg tof, maar denk dat mijn ouders niet zo snel fan ervan zullen zijn. Maar het ras kende ik verder niet, dus ik zet hem op de lijst :D

Let wel, we zoeken geen waakhond, is ook nergens voor nodig. Onze vorige hond was een herder dus met een ingebouwd waakinstinct, maar het hoeft niet.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:28

genoemde kooikerhondje lijkt mij minder geschikt om mee naar het werk te nemen, is een erg gereserveerd hondje naar vreemden toe. heidewachteltje heb ik zelf, is een erg leuk hondje, lijkt qua karakter op een stabij, naar mijn mening iets volgzamer (maar misschien heb ik een makkelijk exemplaar), maar het is natuurlijk geen herder; als je echt een kleinere estrela wilt hebben zou ik het minder snel in de jachthonden zoeken en eerder in de herders, en bv naar een australian shepherd kijken :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:31

kooikerhondjes kunnen ook vreselijk blaffen...en ook om niets blaffen...