Konijnenprobleem

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

millennium

Konijnenprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 09:08

Hoi,

sinds zondag zitten mijn 2 koppels (x2 een ex-ram + voedster) bij elkaar in een grote ren van 9m2. De eerste dag + nacht was het allemaal wat wennen, dus werd er wat gejaagd en vlogen er wat plukjes haren door de lucht, maar verder niks bijzonders.

Echter; nu jaagd voedster Trudy constant achter de 2 dwergjes van het andere koppel aan. Het ex-dwerg-rammetje heeft nu ook korstjes op z'n kont zitten, en beide dwergjes (dus zowel de ex-ram als de voedster) tonen bang te zijn voor Trudy.

Het jagen is begonnen nadat het hok wat in de ren staat, ook open is gegaan. Trudy begon dominant te worden wanneer de dwergjes ook het hok wouden verkennen, en joeg ze er net zo hard weer uit. Na het een half dagje + nacht aan te hebben gekeken, heb ik besloten het hok weer dicht te doen, en ze enkel in de ren te laten. Zo kon er over het hok iig geen machtstrijd meer worden geleverd. Opzich heeft dat wat rust gebracht, maar nog steeds, als beide dwergjes te dicht bij Trudy komen, is het trammelant.

Vooral het ex-dwerg-rammetje raakt er nogal van onder de indruk, en kruipt dan het liefst zo ver mogelijk in een hoekje. Ook heeft hij korsten achter op z'n ruggetje zitten.

Situatie;
- 4 konijnen, 2 koppels van ex-ram + voedster
- Voedster Trudy jaagd en pakt de 2 dwergjes wanneer deze te dicht bij haar in de buurt komen
- Voedster Trudy kan wel nog steeds heel goed met haar eigen rammetje, welke om zijn beurt ook weer heel kan met de 2 dwergjes.

Hoelang kan ik dit aanzien? Is het een kwestie van tijd?

Alvast heel erg bedankt :)

benangelique

Re: Konijnenprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:16

ik zou ze weer uit elkaar halen. zeker op het moment dat er al wondjes zijn ontstaan. steeds bij elkaar en dan weer uit elkaar is sowieso geen goed plan, dat blijft de verhoudingen verstoren.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:47

Aah je bent ze aan het koppelen, ik hoop dat het slaagt.
Ik denk dat het grote probleem is het bekende hok en dat, dat eigenlijk in feite alles een beetje kapot heeft gemaakt in deze. Wat mijn idee zou zijn is naar ander neutraal terrein te gaan en daar te laten tot het stabiel is, neutraal terrein moet altijd tot het stabiel is en nu heeft er bekend terrein gespeeld bij de dominanste van het stel. Dat zou ik nog een kans geven..

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 10:57

Het bekende hok is wel schoongespoten met de hoge druk + schoonmaakazijn, waarna het 4 dagen heeft kunnen drogen en luchten. Daarna heeft het hok nog een dag dicht gezeten, alvorens we het hok hebben opengezet. Ze zaten dus al wel een dag in de ren (met het hok eraanvast), voordat we het hok open hebben gezet.

Hebben hier verder geen neutraal terrein om te kunnen koppelen, wil het nog tot vanavond aankijken en dan zullen we hier thuis even overleggen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:15

Het probleem is ook hoe goed je het ook schoonmaakt op deze manier het terrein van haar blijft. En bij een 1 op 1 koppeling is het pas naar bekend terrein als het goed gaat, maar bij een groepskoppeling is het echt pas als het echt helemaal stabiel is. Misschien dat je het leed nog kan verzachten als je het hok weghaalt.. Heb je geen ruimte die je om kan switchen? Kippen? Schuur? Iets.. want ik ben bang dat dit echt te bekend is voor Trudy en het daar mis loopt.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 12:01

Zit er hardop over te brainstormen waar ik ze opnieuw neer kan zetten ... de ren is niet verplaatsbaar, anders dan had ik het hele cabaret in de garage gezet. Heb verder ook geen losse panelen welke ik kan gebruiken ... kblijf denken! :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:50

Kun je ze niet gewoon 2 bij 2 zetten? Of denk ik nu te simpel?

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 17:10

Ze komen juist nu van 2 bij 2, en heb daarmee een groep gevormd :) De twee dwergjes (Jip en Jooppie) en Renzo (andere ex-man) lagen vanmiddag trouwens als een heerlijk hoopje konijn boven en op elkaar :') Trudy lag languit onder 't bruggetje, en toen ik net terugkwam lag Renzo bij het dwerg-voedstertje, jip was binkies aan het maken en Trudy lag compleet in coma :z

De rust is op dit moment dus weer wat terug gekeert, maargoed, ga ze straks weer voeren, dus ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:04

Klinkt in ieder geval beter! :)
Liefde moet ook groeien, lekker nog even de tijd gunnen, zoals je al doet!

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 23:00

Heb er toch een hard hoofd in of het goed gaat komen. Trudy blijft achter de dwergjes aanjagen, en zodra ze achter het andere voedstertje aan gaat, wordt ze duidelijk terecht gezet door haar eigen vent Renzo, waarna ze daarna wel weer even goede vrienden is met haar mannetje, maar ze blijft dan wel achter het andere ex-rammetje aanjagen.

Vandaag Jipje dus weer opnieuw gecontroleerd op wondjes en hij had een vers wondje op z'n rug,naast de wondjes welke hij al had.

Heb hier thuis overlegt maar we kunnen geen ruimte creeeren voor een veilige koppeling. We wonen tijdelijk bij m'n schoonmoeder in huis ivm het makkelijk kunnen houden van onze paarden (staan aan huis), studie en werk (staan overigens wel ingeschreven bij de woningbouw hoor :) , is alleen nu wachten totdat we een woning toegewezen krijgen) , en zij wil niet haar kippen laten ruilen van hok met de konijnen. Verder hebben we hier (schrik niet) 15 katten rondlopen, en een stukje afzetten in de garage o.i.d. durfen we niet aan, omdat de katten hier ook met mollen, dikke ratten en haasjes aankomen, en we niet met zekerheid durfen te zeggen dat ze ze niet pakken wanneer ze er makkelijk bij kunnen komen.

Verdorie, zit echt met m'n handen in het haar ... hoe kan dit worden opgelost? Moet ik voor Trudy alsnog een nieuw plekje zoeken? Dat wil ik echt niet, heb haar uit de opvang, het is een leuke voedster en ze is nog steeds helemaal in love met haar ventje Renzo. Maarja, Jipje die heeft het zwaar te voorduren, en ook Jooppie moet het soms ontgelden ...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 07:35

Dan zou ik ze weer opdelen in 2 koppels, soms klikt het gewoon niet en gaat het niet. En om dan 2 gelukkige koppels uit elkaar te halen, omdat het als viertal niet wil is natuurlijk niet eerlijk voor de konijnen onderling. Groepjes blijven moeilijk en kan ook later mis gaan, hoeveel ellende ik wel steeds niet terugkerend heb in groepen. Heb nu eindelijk een stabiele groep en dat zijn 4 mannen en 1 dame... dat zijn pas de karakters die klikken. Je kan ze "helaas" niet dwingen met elkaar te kunnen opschieten..
Je zou nog een opvang kunnen contacteren om daar te koppelen, maar als daar ook uit blijkt dat de klik er niet is zou ik 2 koppels houden. Helaas kan ik ze niet voor je koppelen, omdat ik de ruimte daar op het moment niet voor heb.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 08:16

je zou ze weer uit elkaar kunnen halen en dan wachten tot jullie je eigen stek hebben voor je weer koppelt, neutraler terrein dan dat zul je niet vinden.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 09:59

Trudy Steraliseren zal helpen, dan heeft ze geen niet meer zo'n drang 'haar' verblijf te verdedigen en zal ze een stuk rustiger worden :)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 12:47

Dank voor alle tips en adviezen, gaan we zeker wat mee doen :)

vandaag weer gekeken bij de nijntjes. Zolang de dwergjes en Trudy elkaar niet tegenkomen, is er niks aan de hand. Renzo gaat dan net zo makkelijk bij Trudy als bij de dwergjes liggen, wisselt daarin heel makkelijk af. De dwergjes kijken verder ook wel uit voor Trudy, wat een hoop confrontaties scheelt. Echter zodra ze elkaar even niet ontwijken, dan pakt Trudy ze, en jaagt er eventjes achterna. Het is echter niet meer zo dat Trudy daadwerkelijk op oorlogspad is en ze constant aan het zoeken is en constant achter ze aanjaagt. (maargoed, als ze ze wel tegenkomt dan is het dus wel even mis) .

Dat maakt het dus weer wat lastiger ... zullen we ze wel of zullen we ze niet uit elkaar halen ..

We zijn iig al wel aan het brainstormen over hoe we de ren in 2'en kunnen delen, dus een tussenschot zal er sowieso komen, en kan er wanneer het nodig is zo tussen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:56

Trudy castreren is inderdaad nog een optie, heeft in veel gevallen positief resultaat alleen niet in alle. Misschien nog een overweging waard. Een andere overweging is wellicht het oude hok van Trudy en Renzo er helemaal uithalen, kan misschien nog wat opleveren, maar geen garantie en weet niet of het zo makkelijk gaat.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 13:10

Hok eruit halen is ook zeker een optie, maar zoals jij al aangeeft Aniek, geeft dat nog geen garantie. Maargoed, ook dat nemen we in overweging, evenals castreren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 18:14

Schoonmaken helpt niet, als je het niet op neutraal terrein doet dat koppelen, gaat het nooit werken.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 22:31

Vind je reactie een beetje zinloos Mindim, gezien de vorige reacties ... nogmaals: wij gingen ervanuit dat het terrein wel neutraal was, aangezien de ren compleet nieuw is, het verblijf op een nieuwe plek staat en we het hok van 1 van de koppels hadden schoongespoten met de hoge druk en schoonmaakazijn, waarna het hok in zijn totaliteit nog 5 dagen heeft kunnen drogen en luchten. Een wijze les voor ons, want inderdaad, 1 van de voedsters blijft territoriaal doen over het hok.

Heb van een vriendin ijzeren panelen gekregen, zit er nu over na te denken hoe de ren in 2 delen te verdelen, zodat er per koppel nog wel 4,5 m2 overblijft.

Maargoed, wil het nog wel een kans geven ... pff lastig heur!

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 23:48

Ik zou het nog even aan kijken. Zo lang zitten ze nog niet bij elkaar, het kan wel een maand duren eer de rust wedergekeerd is.
Wat ook nog weleens wil helpen is ze allemaal in een vervoerskistje doen en een rondje rijden met de auto. Klinkt gek, maar door de stress situatie waarin zij zich bevinden, zullen ze steun bij elkaar zoeken. Dit zorgt voor een prettige herinnering aan elkaar. Het valt in ieder geval te proberen.
Ik zou het dus zeker nog even aankijken! Zeker omdat je aangeeft dat Trudy niet meer op oorlogspad schijnt te zijn, geeft mij wel hoop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 00:11

Is niet zinloos hoor. Als een stel in dat hok heeft gezeten, verander je dat niet door het schoon te maken. Het blijft hun hok.
Ik lees dat je de paarden aan huis hebt staan? Wat je kunt doen is ze samen in een paardenbox doen, als neutraal terrein. Of anders over dag gaaspanelen neerzetten met een fruitnet erover en ze daar overdag met zijn vieren in zetten. In de nacht ieder naar hun eigen hok. Als alles goed gaat met zijn allen in de ren.

Sommige konijnen gaan gewoon niet samen en als ze er wonden van oplopen, kun je je afvragen of het wel verstandig is. Soms kan het evenwicht in de groep ook niet goed zijn, ik zelf zorg dat ik meer voedsters heb dan rammen.
Koppelen gaat niet altijd zo eenvoudig, persoonlijk zet ik het niet door als er wonden op de konijnen zitten. Haren die je om de oren vliegen ala, maar geen wonden. Zekers zou ik ze dan al helemaal niet in de nacht zonder toezicht bij elkaar zetten. Ze kunnen elkaar het vlees van de kaak trekken of elkaars oren scheuren. Dus de dieren sowieso niet zonder toezicht bij elkaar zetten, zolang ze elkaar verwonden. Voor je dwergjes is het natuurlijk alleen maar stress als ze constant uit moeten kijken voor Trudy. Dan vinden ze vanzelf helemaal geen rust in hun leefomgeving, das vanzelf niet de bedoeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 00:14

Nathachou schreef:
Ik zou het nog even aan kijken. Zo lang zitten ze nog niet bij elkaar, het kan wel een maand duren eer de rust wedergekeerd is.
Wat ook nog weleens wil helpen is ze allemaal in een vervoerskistje doen en een rondje rijden met de auto. Klinkt gek, maar door de stress situatie waarin zij zich bevinden, zullen ze steun bij elkaar zoeken. Dit zorgt voor een prettige herinnering aan elkaar. Het valt in ieder geval te proberen.
Ik zou het dus zeker nog even aankijken! Zeker omdat je aangeeft dat Trudy niet meer op oorlogspad schijnt te zijn, geeft mij wel hoop!

Het andere konijn heeft echter wel verse wondjes, dus wat dat betreft vind ik het dan weer niet zo hoopgevend.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 08:32

Dank voor jullie reacties :)

@ Mindim: mijn reactie op jouw reactie was meer bedoeld van dat dat al in het topic besproken was, en dat ik je reactie in die zin een beetje zinloos vond :) . Aan je reacties daarna had ik veel meer :) . Wij heben inderdaad 2 paarden, maar ook maar 2 boxen. Vandaag de hele dag kan er wel een paard de paddock in, dus ze kunnen de hele dag in de box zitten, maar in de avond dan zullen ze er wel weer uit moeten, aangezien het paard we het paard met al die regen af-en-aan wel weer de box in willen hebben.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 08:44

En is 1 dag genoeg? Lijkt mij van niet. Tevens ben ik echt bang dat het hele riedeltje weer overnieuw begint, zodra ze weer in de ren komen. Het hok van de ren afkoppelen is geen mogelijkheid, gezien wij op dit moment de financien niet hebben dat open stuk dan dicht te maken.

Wij hebben hier inderdaad veel ruimte, maar niet de middelen om een stuk ruimte (garage, schuur) af te zetten en daar de konijnen opnieuw in te koppelen ..

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 09:03

*UPDATE*

Heb er net weer bijgezeten. Vanochtend wakker geworden door gegil uit de ren.
Jipje meteen gecheckt, hij had uiteraard nog wel korstjes op z'n rug, maar geen verse wondjes meer. Ondanks dat Trudy ze gewoon met rust laat zolang ze elkaar niet tegen komen, zijn de dwergjes erg op hun hoede. Jip sluipt soms door ren heen en sprint naar het eerste beste hoekje zodra trudy ook maar een beweging maakt. Jooppie blijft het liefste boven in het hok zitten om zich te verschuilen.

Ondanks dat Trudy dus niet meer echt op oorlogspad is (maar ze nog wel kort na-jaagd als ze ze tegenkomt) zijn de dwergjes erg onder de indruk van haar, en durven haast niet te ontspannen. Tevens; als ze ze pakt dan pakt ze ze echt hard, zo hard dat ze ervan gaan gillen.

Het is dus allemaal een beetje dubbel; de mate van confrontaties wordt minder, dat is hoopgevend. Renzo kan enorm goed met de dwergjes; dat is hoopgevend. Renzo zet Trudy bij confrontaties vaak op haar plek; dat is hoopgevend. Echter ... als Trudy de dwergjes wel pakt, dan doet ze dat hard. Zo hard dat ze er vannochtend 1 van ging gillen. Tevens heeft rammetje Jip allemaal korstjes op z'n kontje zitten door het bijt- en jaaggedrag van Trudy. Dat is dus niet hoopgevend. Ook zijn de dwergjes, zodra Trudy er aankomt, erg gespannen. Dat is niet hoopgevend.

Heb alles tegen elkaar af gewogen, en heb toch de beslissing gemaakt om de ren wel in 2en te delen. Kan het nog wel een week gaan proberen, maar we zijn al ruim een week verder, en heb de hoop niet dat het zich zal verbeteren. Jip en Jooppie zijn al een week super gespannen, en wil straks niet nog meer wondjes en stress hebben dan nu. Het stresslevel staat namelijk HOOG bij de 2 dwergjes.

Beide koppels zullen dus een bijhoorlijk stuk moeten inleveren qua ruimte, maar probeer het zo in te delen dat ze beide nog plusminus 4,5 m2 aan ruimte overhouden. Trudy en Renzo blijven het stuk van de ren houden met het grote hok erin (ze zitten beide ook erg graag in de ren van het hok) en Jip en Jooppie krijgen het andere stuk van de ren.

Vind het erg jammer, want Renzo en de dwergjes kunnen super goed met elkaar (vannochtend kregen ze alweer een wasbeurt van hem) en vind het dan ook juist voor Renzo zo sneu om de ren in 2en te delen. Hij heeft en het contact met de dwergjes niet meer, en hij moet inleveren op ruimte. Maargoed Renzo is ook nog steeds helemaal in love met Trudy, dus als ik de 2 koppels weer van elkaar scheidt, dan heeft hij altijd Trudy nog, en kunnen Jip en Jooppie weer ontspannen en lekker genieten van hun nieuwe leefruimte.

Momenteel hebben we niet de financien om de ren nog verder uit te breiden, maar zodra deze er wel zijn, zal dit wel gaan gebeuren :) .
Tevens is dit niet permanent; zodra wij een eigen huisje hebben (dat kan nog half jaar, maar ook nog een jaar duren ...) zal er daar een grote, neutrale ren gemaakt worden, waar we dan nogmaals beide koppels zullen proberen te koppelen. Wie weet hoe goed het dan zal gaan :)

Ga de ren zo schoonmaken en dan komen de ijzeren panelen erin welke ik van een vriendin gekregen heb :). Zal ook eventjes foto's maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:48

millennium schreef:
En is 1 dag genoeg? Lijkt mij van niet. Tevens ben ik echt bang dat het hele riedeltje weer overnieuw begint, zodra ze weer in de ren komen. Het hok van de ren afkoppelen is geen mogelijkheid, gezien wij op dit moment de financien niet hebben dat open stuk dan dicht te maken.

Wij hebben hier inderdaad veel ruimte, maar niet de middelen om een stuk ruimte (garage, schuur) af te zetten en daar de konijnen opnieuw in te koppelen ..

Nee, dat red je niet in 1 dag, dit zul je dagelijks moeten herhalen totdat het goed gaat. Je creeert zo wel een rustmoment voor je dwergjes. Ik heb zelf 1 hele lastige koppeling gehad, waarbij een voedster in een bestaande groep moest. Daar heb ik 3 weken over gedaan.
Sommige konijnen gaan niet samen en dan moet je dan ook maar accepteren.

Wat je nog zou kunnen proberen is Renzo bij de dwergjes te zetten en Trudy apart. En dan uiteindeijk na een week of 2 Trudy als nieuweling introduceren.