hondje met stamboom en toch niet goed

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ironic__

hondje met stamboom en toch niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 14:17

ik heb een chihuahua van 4 een teefje
en ze liep niet zo lekker van de week
dacht even laten nakijken
ze blijkt patella te hebben en ook een onderbeet
ze heeft een stamboom alles erbij
ik had al slechte ervaringen met stamboom hondjes
en dit is nummer zoveel
ook blijkt dat haar vader altijd onderbeetjes doorfokt
daar ben ik dan achter gekomen via via
en toch krijgen ze een stamboom
dit is ook de laatste keer dat ik een stamboom hondje heb gekocht

vraag me gewoon af waarom ze hier niet beter op controleren
waar is die stamboom anders voor

Azmay

Re: hondje met stamboom en toch niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:20

Veel zuivere rassen zijn kapot gefokt, het is een kwestie van goed navraag doen voor je een diertje koopt tegenwoordig.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:22

De stamboom is toch geen kwaliteitskeurmerk maar een registratie- en afstammingsbewijs?

Tenminste bij paarden...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:24

Ondanks dat ze een stamboom hebben moet je toch goed navragen en uitzoeken hoe en wat.
En dan nog kan je pech hebben.
Hond van kennissen heeft een prima stamboom ouders goed getest beide HD A en hun hond heeft als enige in het nest toch HD D, geconstateerd met 5 maanden oud.
Dat heb je gewoon niet altijd in de hand.

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 14:35

ja maar als je een fokker niet kunt vertrouwen wie dan wel ?
het stamboek had ook geen opmerkingen over die mensen
dan lijkt het in orde daar ga ik dan vanuit

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:37

Naar mijn mening is dan de vraag is het gezond om zo'n ras uberhaupt te fokken?
Een hond met stamboom betekend niet een gezond type hond, rashonden worden natuurlijk naar een ideaalplaatje gefokt, maar dat zal je met een bepaalde rashond zonder stamboom ook tegen komen.
Je hebt nou eenmaal gezondere rassen en ongezondere rassen, maar omdat mensen bepaalde rassen mooi vinden zijn ze er, maar of het voor het diertje fijn is in bepaalde gevallen..

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 14:39

dus maakt dus niet met of zonder stamboom want evenveel risicos wat gezondheid betreft

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:40

Volgende keer niet zo'n ras nemen? Of naar een fora van zo'n hondenras gaan en daar informatie opvragen. Bij meerdere fokkers gaan kijken en informatie opvragen, de ouder honden bekijken ect? Als je er nu via via achterkomt, waarom dan niet eerder?

Bij populaire rashonden wordt er nogal snel met minder goeie honden gefokt en moet je nog meer onderzoek naar de ouders van de honden.

AuthenticJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:42

Met stamboom is vaak een minder grote genenpoel, wel controle.
Zonder stamboom een oneindige genenpoel, maar vaak geen controle.

Beide een beetje tricky. :)

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:43

Ik dacht altijd dat de ouders worden gescreent op allerlei erfelijke aandoeningen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:44

Een stamboom geeft alleen een afstammingsverklaring. Daardoor kan je met zekerheid controleren wie de ouders zijn en kun je dus de juiste onderzoeken ook van de grootouders opvragen/opzoeken (zijn vaak helaas niet centraal geregistreerd).

Een nest buiten de rasvereniging fokken kost 100€ meer per nest als je er een stamboom bij wilt. Maar ook rasverenigingen zijn niet bepaald heilig. Zelf controleren of ouders en grootouders op PL (en/of andere erfelijke aandoeningen) zijn gecontroleerd scheelt een hoop.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:50

Ik weet niet hoe dat met chi's zit maar bij de duitse herders heb je honden met stamboom en honden met stamboom en keurfok. Uit dat eerste zou ik nooit geen hond kopen. Kan je net zo goed 1 zonder papieren kopen daar er geen controle op niks is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:53

Vuilnisbakken zijn hoe dan ook over het algemeen het sterkst... Of kruisingen in elk geval
Ga de volgende keer eens in het asiel kijken zou ik zeggen :)
Veel honden die een leuk plekje zoeken :) Ook pups, of ietsje ouderen honden (1-2 jaar), en 9 van de 10 keer gewoon hartstikke gezond.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:57

Een stamboom geeft geen garantie voor een gezonde hond. Als je een stamboom erbij koopt dat is er meestal wel meer naar de achtergrond gekeken van de ouders en grootouders. Ook moeten ze dan verplicht de ouder dieren laten testen op ED(elleboog displasie), HD (heup displasie), PL (patella luxatie), oogafwijkingen e.d. Maar lang niet alle fokkers kijken zo naukeurig naar de achtergrond.
Bij rassen zoals: bulldogs, chihuahua's, shih tzu's, labradors, cavaliers, dalmatische honden enz. Kunnen allemaal afwijkingen voorkomen. Elk ras heeft zo zijn eigen. Dalmatische honden kunnen bijvoorbeeld doof zijn en de kleine rassen kunnen last hebben van een te kleine schedel of te korte snuit.
Als je een pup aanschaft ga dan het liefst een paar keer naar de fokker toe en beslis niet bij 1 keer kijken. Vaak is het ook een inpuls aankoop omdat al die hondjes zo leuk zijn.
En wissel eens ervaringen uit van lieverhebbers van het ras dat je wil gaan aanschaffen.

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 14:58

Riddershow schreef:
Volgende keer niet zo'n ras nemen? Of naar een fora van zo'n hondenras gaan en daar informatie opvragen. Bij meerdere fokkers gaan kijken en informatie opvragen, de ouder honden bekijken ect? Als je er nu via via achterkomt, waarom dan niet eerder?

Bij populaire rashonden wordt er nogal snel met minder goeie honden gefokt en moet je nog meer onderzoek naar de ouders van de honden.

omdat ik er niet vanuit ging dat ze zoveel zou mankeren
en heb haar ook niet gekocht om shows mee te lopen of te fokken
daar is ze zowiezo te klein voor
eigelijk door het slecht lopen is het balletje gaan rollen

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:59

Stamboom is echt geen garantie meer voor een goede gezonde hond, eerder andersom.

Je hebt alleen de bloedlijn en je betaald er rete veel geld voor, terwijl je toch met een hond zit met afwijkingen.

Wij hadden laatst een Alaska M op de praktijk, stamboom, ouders alles A.
Deze pup was 6 mnd,
HD, ED, OCD in beide schouder gewricht, LPC links.
Dus eigenlijk alle gewrichten waren al aan stront... Leuk stamboomhonden ;)!

Er zijn maar een paar echt goede fokkers, die echt voor gezonde honden gaan.

Een goede fokker, is lastig te vinden.

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 15:02

mathilde_ schreef:
Een stamboom geeft geen garantie voor een gezonde hond. Als je een stamboom erbij koopt dat is er meestal wel meer naar de achtergrond gekeken van de ouders en grootouders. Ook moeten ze dan verplicht de ouder dieren laten testen op ED(elleboog displasie), HD (heup displasie), PL (patella luxatie), oogafwijkingen e.d. Maar lang niet alle fokkers kijken zo naukeurig naar de achtergrond.
Bij rassen zoals: bulldogs, chihuahua's, shih tzu's, labradors, cavaliers, dalmatische honden enz. Kunnen allemaal afwijkingen voorkomen. Elk ras heeft zo zijn eigen. Dalmatische honden kunnen bijvoorbeeld doof zijn en de kleine rassen kunnen last hebben van een te kleine schedel of te korte snuit.
Als je een pup aanschaft ga dan het liefst een paar keer naar de fokker toe en beslis niet bij 1 keer kijken. Vaak is het ook een inpuls aankoop omdat al die hondjes zo leuk zijn.
En wissel eens ervaringen uit van lieverhebbers van het ras dat je wil gaan aanschaffen.

dat blijkt nu ja ze doen maar wat
haar vader fokt dat dus gewoon door ook nu nog zeer actief
en er komen netjes stambomen bij
en ja voor je vertrouwen kost je dat dan 1200 euro
terwijl ik beter een chihuahua van 500 had kunnen kopen
want het zegt dus niks

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:08

Wat een ontzettend ongenuanceerde reacties zeg.... pfff

Een stamboom is een afstammingsbewijs, niks meer, niks minder.

Een fokker op zijn blauwe ogen vertrouwen is natuurlijk een utopie. Er zijn fokkers die juist via de stambomen hele familiegeschiedenissen uitpluizen van de honden waarmee ze fokken en daarmee dus DANKZIJ de stamboom kunnen weten dat ze twee gezonde honden op elkaar zet. Daarmee verklein je de kans dat je een ongezonde pup krijgt. (uitsluiten van iets ongezonds in een levend wezen kan natuurlijk nooit).

Er zijn ook fokkers die twee stamboomhonden klakkeloos op elkaar zetten omdat er nogsteeds mensen zijn die geloven dat een stamboom een soort predikaat is. Stamboom = gezond. = meer betalen.

Je zult dus echt PER fokker moeten bekijken of je die persoon vertrouwt, heeft hij/zij zijn huiswerk gedaan, waar zijn de honden op getest, waarom fokken met DIE teef en DIE reu, etc. etc.....

Ook honden zijn gewoon handel, dus waar geld te halen valt wordt gesjoemeld.

Goede betrouwbare fokkers zijn er ook echt gewoon, die keihard werken voor het geld wat ze voor de puppies krijgen (als ze er niet op bijleggen), maar je zult ook ZELF je huiswerk moeten doen en kijken wie dat vertrouwen waard is.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:11

Maar je hondje is 4 jaar, en nu kom je erachter dat ze onderbeet heeft? dat heeft een dierenarts nog nooit eerder gezien?
En betreft bepaalde ziektes. er kan wel op getest worden, maar dat sluit natuurlijk nooit iets 100% uit.
Ik kan mijn merrie op OCD testen, de hengst ook, dan nog kan mijn veulen wel OCD krijgen of oploden tijdens de opfok.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:24

Sky_As schreef:
Maar je hondje is 4 jaar, en nu kom je erachter dat ze onderbeet heeft?

Nou inderdaad.... controleer je nooit haar bekje dan? Gewoon om te kijken of die tandjes nog een beetje in orde zijn?

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 15:32

ze is nooit ziek geweest
kwam er voor de entingen en verder niet
de onderbeet is ook niet schokkend groot
en nogmaals heb haar voor gezellig huishondje
en niet voor shows enz
interessed me ook niet dat ze niet perfect is
maar die patella is dus wel ernstig

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:39

het is zo makkelijk om naar de fokker te wijzen ( weet ik helaas uit eigen ervaring) Maar een goede fokker controleert de ouderdieren op HD, ED en erfelijke ziektes binnen het ras.Maar dit is dus geen garantie dat er nooit iets kan gebeuren.Milieu factoren hebben ook invloed. Erfelijkheid ligt dus een stukje moeilijker dan enkel een beschuldigende vinger naar iemand wijzen.. Wel zijn ze nu bezig met genentesten voor o.a. ED en HD,dat lijkt me een goede ontwikkeling binnen de fokkerij.Maar daarnaast moet jezelf natuurlijk goed kijken en informeren waar je je hondje koopt.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:46

Firedancer schreef:
Sky_As schreef:
Maar je hondje is 4 jaar, en nu kom je erachter dat ze onderbeet heeft?

Nou inderdaad.... controleer je nooit haar bekje dan? Gewoon om te kijken of die tandjes nog een beetje in orde zijn?

Ja precies, en als ik hier naar de dierenarts ga, dan is het eerste wat ze doen ook even in de mond en oren kijken (standaard)..... dus van die onderbeet vind ik vreemd, dat is toch ook 1 van de eerste dingen die je controleert als je een hond koopt (want over- of onderbeet is vaak al op jonge leeftijd te zien) Maar goed, naar 4 jaar ben je in ieder geval te laat om hem daarom terug te brengen (al begrijp ik dat dat je doel neit is van dit topic en dat als het goed is niemand zijn hond kwijt wil, zeker na 4 jaar)
Betreft de andere ziekte, OCD heb ik als voorbeeld gegeven. Garanties kan geen 1 fokker je geven! ook al hebben ze alle testen gedaan.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:57

Magrathea schreef:
Vuilnisbakken zijn hoe dan ook over het algemeen het sterkst... Of kruisingen in elk geval
Ga de volgende keer eens in het asiel kijken zou ik zeggen :)
Veel honden die een leuk plekje zoeken :) Ook pups, of ietsje ouderen honden (1-2 jaar), en 9 van de 10 keer gewoon hartstikke gezond.

Dat is juist niet waar. Deze honden worden helemaal niet getest en als je pech hebt en beide honden zijn gevoelig voor bepaalde problemen dan heb je een probleem en dat komt ook steeds vaker voor.

Koop een hond met stamboom en dan 1 die aangesloten is bij de rasvereniging en dus ook geteste honden hebben. Kan een hoop ellende besparen. Wij hebben nu de 7e rashond en tot nu toe nog nooit geen problemen gehad. Maar koop met verstand. Verdiep je erin. Ook in de bloedlijnen.

We hebben net een nieuwe pup heb daar tot zeker 7 generaties uitgeplozen hoe het bijvoorbeeld zat met HD en ED.
De fokker heeft verplichtingen maar de koper ook.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:01