Hond en kat op een vegetarisch dieet - wat vinden jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kikka

Hond en kat op een vegetarisch dieet - wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 11:13

Ik eet zelf geen vlees. Mijn katten krijgen brokjes waar vlees en/of vis in verwerkt zit. Ook geef ik ze regelmatig runderhart, een stukje gekookte vis, een eendagskuiken ( :r ) of andere dierlijke snack.

Nu zijn er mensen die hun hond en kat ook op een vegetarisch dieet zetten. Niet alleen uit ethische overwegingen, maar ook omdat het gezonder schijnt te zijn. Uit een onderzoek van PETA bleek dat honden prima in staat zijn om plantaardige stoffen te verwerken. Bovendien bleek dat hoe langer een hond vegetarisch of veganistisch eet, hoe kleiner de kans op kanker, infecties of obesitas is. Daarbij komt ook nog eens dat parasieten als luizen, teken en vlooien zich minder snel nestelen in de vacht van het dier. Bron

Ik zou het zelf niet doen, omdat ik het voor mijn katten te omslachtig vind. Je moet er dan wel erg veel aan doen om ervoor te zorgen dat ze gezond blijven :+ Het spijsverteringsstelsel van katten is niet gebouwd om plantaardige vezels te verteren, bovendien hebben katten eiwitten nodig om hun energie uit te halen. Om er voor te zorgen dat ze zonder vlees toch alles binnen krijgen wat ze nodig hebben, moet ik ze wel heel veel vitamines en aminozuren bij gaan voren. Als ik naar de ingrediëntenlijst kijk van de vega-brokjes van het merk Amí zie ik toch vooral dingen die ik probeer te vermijden. in kattenvoer. Bovendien is maïs een behoorlijke dikmaker en dat kan mijn kater niet gebruiken :+

Citaat:
maïsgluten, maïs, maïsolie, eiwithoudende rijst, erwten, erwtenvezels, brouwersgist, lijnzaat, eiwitextract van aardappelen, vitaminen en mineralen, taurine (0,15%), b-Carnitine, vitamine E en linolzuur (6,4%). 100% GGO vrij.

Mijn katten blijven als het aan mij ligt gewoon hun (biologische) vleesbrokjes eten, maar ik vind dit wel een interessante discussie.
Daarom ben ik benieuwd naar jullie mening over vega-voer voor dieren die oorspronkelijk voornamelijk vlees eten. Onnatuurlijk? Of eigenlijk heel normaal?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:15

je moet je eigen overtuigingen niet opdringen aan dieren. het zijn nu eenmaal vleeseters. had je beter een konijn kunnen nemen, die zijn wel vegetarier ;)

Axel_Clauw

Re: Hond en kat op een vegetarisch dieet - wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:29

Haha ik denk dat als ik mijn honden vegetarisch eten voorschotel dat ze spontaan beginnen te praten en vragen of ik wel goed bij mn hoofd ben :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:31

Heb dan wel geen hond/kat maar een witbuikegel, die eet kattenbrokken, levende insecten en af en toe een stukje vlees (en wat groenten/fruit). Ik ben zelf vegetariër maar ik zou er echt niet op komen om mijn vleesetende dieren vegetarisch voer voor te schotelen (nu weet men van deze dieren dat ze ook gewoon niet goed gaan op producten met veel mais/granen - hoe dat zit met honden en katten heb ik geen kijk op). Dan moet je maar 'n konijn oid nemen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:44

Ik ben ook vegetariër maar de hond krijgt gewoon vlees. Volgens mij krijgt hij bijna alleen slachtafval, dus vind ik het nog nuttig ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:54

Interessant! Ik ben ook vegetariër, maar de hond en katten hier krijgen vers vlees. Voor de ratten (omnivoren) ben ik al wel een hele tijd bezig om ze vegetarisch te voeren, sowieso om ze wat meer 'op maat' te voeren. Zo krijgen de jonge dieren een andere samenstelling dan de oudjes. Ik 'durf' hen wel vegetarisch te voeren omdat ik weet dat ze het vlees niet persé nodig hebben en ik genoeg alternatieven voor ze heb om ze toch alles binnen te laten krijgen.

Wat de hond en katten betreft ben ik niet geheel overtuigd... Als ik zie hoe goed ze functioneren op vers vlees t.o.v brok moet ik toch -puur op gevoel- concluderen dat vlees beter is, dat hun systeem daar beter op is uitgerust. Wel heb ik er soms moeite mee, maar ik vind dat ik hen niet kan onthouden wat goed voor hen is, simpelweg vanwege mijn overtuigingen. Dan had ik maar geen carnivoren in huis moeten halen...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:11

Het zijn puur sang vleeseters. Vlees onthouden vind ik dan zeker niet fair, om het minste te zeggen. En ook niet gezond.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:13

Compleet onnatuurlijk.
Honden en katten zijn vleeseters. Het spijsverteringsstelsel van een hond kan zich nog redelijk aanpassen aan weinig of geen vlees, maar een kat heeft absoluut vlees nodig (of je moet idd taurine beginnen toevoegen met het risico dat er niet voldoende opname is).
Dat iemand vegetarisch/veganistisch door het leven wil gaan is zijn/haar goed recht maar ik vind niet dat je het kan opdringen aan anderen en zeker niet aan je van nature vleesetende huisdieren. Had je idd maar een konijn moeten nemen.
Voor kinderen vind ik trouwens hetzelfde, als die kinderen (vanaf bepaalde leeftijd) liever vegetarisch eten, fine. Maar men zou ze niet mogen verplichten om vegetarisch te eten.
Maargoed, ik ben zelf iemand die niet van supplementen houdt. Vitaminekuurtje? Ik eet wel wat extra fruit dan.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 14:52

ach...menig brokkenhond wordt al zo goed als vegetarisch gehouden...

tja,ik vraag me weleens af waarom mensen zo graag vleeseters ( carnivoren) zoveel mogelijk herbivoren willen laten zijn..snap daar niets van..

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 15:07

Tja, ik zou niet weten waarom een hond niet vegetarisch kan. Het verschil tussen een brok waar wel/geen vlees inzit (meeste brokken zit al amper wat in), merkt de hond echt niet. Denk dat een goede vegetarische brok zelfs tig keer beter is dan een slechte kwaliteit 'vlees' brok.

http://www.vegetariandogs.com
http://www.veggiepets.com

Many vegetarians and vegans feed healthful, meatless diets to their companion animals. One remarkable example is that of Bramble, a border collie whose vegan diet of rice, lentils, and organic vegetables contributed to a nearly record-breaking lifespan of at least 27 years.

Ook voor katten:

http://www.vegancats.com/

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 15:12

Je zegt het zelf al:

Kikka schreef:
Het spijsverteringsstelsel van katten is niet gebouwd om plantaardige vezels te verteren

Ik zou het niet doen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 15:14

Goh haha, TS geeft al aan dat ze het niet van plan is bij haar katten. Verder ben ik het met asLo over de hondenvoeding.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 15:33

Ik ga een paard toch ook geen vlees voeren omdat ik tegen groen ben of zo. (Is natuurlijk niet zo) :+
Bij een hond ga ik dus ook vlees niet onthouden. Ze is een geboren carnivoor. Ze blijft lekker aan de brok/verse vlees voeding waar ze nu op staat. :j

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 15:39

Nomanji schreef:
Ik ga een paard toch ook geen vlees voeren omdat ik tegen groen ben of zo. (Is natuurlijk niet zo) :+
Bij een hond ga ik dus ook vlees niet onthouden. Ze is een geboren carnivoor. Ze blijft lekker aan de brok/verse vlees voeding waar ze nu op staat. :j

k zie m al kluiven op een karbonade _O-

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 15:49

Rosmoov schreef:
Nomanji schreef:

k zie m al kluiven op een karbonade _O-

NOu mijn paard lust wel een schapenboutje of een kippenpootje , als die in HAAR weide komen .

Is iig goedkoper , schapen van de buurman opeten als mijn suikerarme uitgekiende voer !
Nee mijn vleesetende dieren krijgen Vlees en mijn grazers krijgen , plantaardig voedsel

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 18:58

vind het zo stom dat mensen zover gaan, iedereen weet dat honden en katten vlees nodig hebben, veel meer als er in brokken zitten. Maar vegetarisch voeren vind ik echt niet kunnen.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:02

Pff ben zelf vegetarisch maar voer mijn honden en katten toch gewoon vlees! Als ze naar mij toe komen dat ze er eens goed over nagedacht hebben en dat ze vlees eten zielig vinden dan mogen ze van mij op groenvoer ;) Haha nee écht, dat doe je toch niet!

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:08

Met name katten kunnen niet zonder vlees, ze kunnen een aantal aminozuren (eiwitbestanddelen) niet zelf maken en moeten daarom vlees eten. Als je katten vegetarisch voert krijgen ze op den duur ernstige hartafwijkingen en loslating van het netvlies in het oog.
Daarnaast zijn de maagdarmkanalen van katten en honden niet gemaakt om groenten te verteren.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:12

Ik vind het ronduit dierenmishandeling.

Dit zijn de ingrediënten van het vega kattenvoer: Corn gluten, corn oil, rice protein, peas, pea fiber, brewer's yeast, linseed, potato protein extract, vitamins and minerals, taurine (0.15%), L-Carnitine, Vitamin E, linoleic acid (6.40%)

Dat ga je je kat toch niet geven? :=

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:15

Van honden weet ik het niet, maar van katten is mij altijd verteld (sites, boeken, tijdschriften) dat die in principe niet zonder vlees kunnen omdat ze dan bepaalde essentiële voedingsstoffen missen die alleen in vlees zitten. Nu kun je je natuurlijk afvragen hoe gezond en natuurlijk brok en blikvoeding bij deze dieren is, maar dan nog, er zit dan nog altijd wel wat in wat op vleesproducten lijkt en daarnaast kun je ze vers vlees er bij geven (overigens, als je het echt goed puur natuur wilt doen moet je levende prooien meenemen en die in de keuken loslaten zodat poes,- of hondlief zich in zijn jachtinstinct kan laten gaan, even een ander uiterste).
Héél kort door de bocht zou ik het eigenlijk een beetje hypocriet vinden als je zelf geen vlees eet omdat je niet onnodig dieren wil laten lijden maar dan wel je hond of kat voedsel ontziet zodat zij op een bepaalde manier dan wel lijden.
Nee, een eigen mening omtrent voeding voor jezelf vind ik prima. Dat je er principes op na houdt ook, heb ik alleen maar respect voor, maar om die door te drukken bij dieren die er niet voor gemaakt zijn, nee, dat vind ik niets. Neem dan een groenlievend dier en ga af en toe op knuffelvisite bij de kat of hond van de buren...

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:19

spicegirl schreef:
je moet je eigen overtuigingen niet opdringen aan dieren. het zijn nu eenmaal vleeseters. had je beter een konijn kunnen nemen, die zijn wel vegetarier ;)

mee eens! neem dan inderdaad een niet-vleesetend-dier.....

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:23

Ik ben zelf een overtuigd vegetariër, maar vleeseters geen vlees meer geven, nee :n. Dan moet je inderdaad maar een konijn nemen.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:27

Ik ben ook vegetariër maar mijn hond eet KVV, dus (bijna) enkel maar vlees.
Het zou niet eens in me opkomen := het idee alleen al :x

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:29

Kort gezegd: het wordt in ieder geval je kat zijn dood! Je hond houdt het wel iets langer vol, maar heeft ook behoefte aan vlees.

Echt weer iets voor mensen, je eigen normen en waarden opdringen aan je huisdier :roll:

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:59

NiG schreef:
Met name katten kunnen niet zonder vlees, ze kunnen een aantal aminozuren (eiwitbestanddelen) niet zelf maken en moeten daarom vlees eten. Als je katten vegetarisch voert krijgen ze op den duur ernstige hartafwijkingen en loslating van het netvlies in het oog.
Daarnaast zijn de maagdarmkanalen van katten en honden niet gemaakt om groenten te verteren.

Klopt niet helemaal, katten hebben taurine nodig en dat zit in vlees. Krijgen ze het op een andere manier binnen is het ook goed.