Huisdier voor kind op kamer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GoGoNut

Huisdier voor kind op kamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 10:55

Mijn zoontje wilt heel graag een huisdier bij hem op de kamer.
We wonen hier nu een klein half jaar en in het vorige huis heeft hij een konijn en hamster gehad
maar deze maakten 's nachts natuurlijk te veel lawaai waardoor ze toen naar een andere kamer
zijn gegaan. Hij zorgt er ontzettend goed voor, voert zelf, speelt met ze, maakt zelf het hok schoon
dus dat zit helemaal goed, waardoor ik hier best over na wil denken. Wel wilt hij nu graag een diertje
wat op zijn kamer kan zonder te veel lawaai 's nachts.

Nu zijn ratten,hamsters etc toch uitgesloten, zijn er andere kleinere dieren die geschikt zijn voor hem?
Vissen hebben we overwogen maar besloten niet te doen.

Mochten we niets passend vinden dan houd het op dan laten we het lekker bij onze katten en hond.

xMercury

Re: Huisdier voor kind op kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:57

Wat lief dat je zoontje zulke goede zorg toont! Mijn broertje had schildpadden, ook leuk. Grappige beesten. Zelf heb ik toch een hamster op mijn kamer en heb er 's nachts geen last van. Ik heb een speciaal radje dat geen geluid maakt, dus kan ze de hele avond rennen haha.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:58

Je zou een baardagaam kunnen overwegen. Geen lawaai, en zijn aanhankelijker dan de meeste andere reptielen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:59

een cavia?
en een konijn maakt toch geen lawaai s nachts?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:59

Oh, een baardagame, die heb ik vastgehad van het weekeind, doodeng eerst, maar eigenlijk best wel leuk.

Zelf heb ik in mijn woon/slaapkamer cavia's staan, en die maken bijna geen geluid 's nachts. Ben er iig nog nooit wakker van geworden.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:02

Mag ik vragen waarom ratten zijn uitgesloten? Ik heb er rond de 30 gehad op mijn slaap kamer. Het zijn namelijk geen nachtdieren zo als hamsters.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:03

DaniBanani schreef:
Je zou een baardagaam kunnen overwegen. Geen lawaai, en zijn aanhankelijker dan de meeste andere reptielen.

Echt wel loss maakt giga hard geluid snachts

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:06

Mijn baardagamen zijn op bedtijd ook super stil (slapen ook), dus ik denk dat dat zeker met ritme prima aan te leren is. Zal even duren voordat ze jouw dag nacht ritme hebben gevonden, maar dan heb je er echt leuke dieren aan. Daarnaast zijn ze ook niet te klein voor jonge kinderen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:08

Ik heb gerbils, die een beetje zowel dag als nachtdieren zijn := maar ze zijn niet zo heel knuffelig dus niet zo heel geschikt denk ik.

Ik heb ook ratten op mijn kamer gehad, en die waren wel degelijk actief 's nachts := niet de hele nacht door, maar ze kwamen toch regelmatig even uit hun holletje als ik probeerde te slapen.

Je kunt prima een hamster nemen denk ik, als je dan een silent spinner wieltje koopt heb je geen last van zijn activiteit. Zijn goeie dingen :) Verder kan je ook voor 's nachts een waterbakje neerzetten, het getik van de waterfles is vaak ook redelijk storend. (vond ik dan).

Dit soort units dus:
Afbeelding

Wel leuk dat je zoontje er zo goed mee is! :)

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:08

Mijn dochter heeft al enkele jaren een baard-agaam op haar slaapkamer, in het begin vond ik dat kleine monstertje best wel eng haha...

Maar nu vind ik het een schat van een monster, geef hem vaak zelf te eten als mijn dochter een paar dagen van huis is.

Er komt best wel veel verzorging voor zo n beessie: grootte van terrarium, warmtelampen, extra vitamines
winterslaap enz.

Heel vaak haalt ze ''Giorgio Armani" uit zn bak en gaat ie lekker bij dr zitten.

Ik durf hem nu zelfs uit de hand te voeren met een beetje Andijvie..
Krekels voeren doet mn dochter zelf maar...bah

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:10

Over die waterfles, er zijn nieuwe. In het tuutje zitten balletjes en die tikken dus niet. Maken geen geluiden. Heerlijk rustig.

GoGoNut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 11:12

Ik ga baardagamen even googlen, heb er nog nooit van gehoord :)
Konijn was best actief en ook met knabbelen aan het hooi en stro. Ik had cavia eigenlijk het zelfde verwacht maar wellicht is dit dus niet zo.
Ik heb zelf ook ratten gehad en zij knaagden 's nachts ook wel en klommen in de tralies. Maar
die van jou dus niet?

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:12

malih schreef:
Over die waterfles, er zijn nieuwe. In het tuutje zitten balletjes en die tikken dus niet. Maken geen geluiden. Heerlijk rustig.

Mijn dochter heeft gewoon een bakje met water in terrarium geplaatst, gaat perfect.
Soms gaat ie mee douchen hahah

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:13

Ik denk dat je nooit een 100% geluidsvrij dier gaat vinden. Als knagen aan hooi en stro al teveel herrie maakt...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:16

malih schreef:

Je bedoelt plastic balletjes? Want deze hebben ook balletjes maar van metaal.
Op zich zijn ze wel handig hoor :j als het een regelmatig getik geeft drinken ze. Als het getik onregelmatig is weet ik dat de fles leeg is (ik ben een chronisch vergeter, vandaar)(gelukkig drinken gerbils ongeveer 2 druppels water op een dag :') )

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:18

GoGoNut schreef:
Ik ga baardagamen even googlen, heb er nog nooit van gehoord :)
Konijn was best actief en ook met knabbelen aan het hooi en stro. Ik had cavia eigenlijk het zelfde verwacht maar wellicht is dit dus niet zo.
Ik heb zelf ook ratten gehad en zij knaagden 's nachts ook wel en klommen in de tralies. Maar
die van jou dus niet?

Ik zou je toch ook geen cavia aanraden, zeker niet omdat je deze beter met zn twee kunt houden.
Ik heb die van mij een tijdje op mijn kamer gehad, maar 's avonds gingen ze vaak door hun kooi heen crossen
en flink eten. Ook maakten ze geluidjes naar elkaar.

GoGoNut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 11:20

Natuurlijk hoeven ze niet muisstil te zijn, maar ons konijn maakte 's nachts echt veel geluid. Mijn eigen konijn vroeger deed dat niet maar die wij voor mijn zoontje hebben gehad was echt wel actief in de nacht. (veel knabbelen en dan stampen en rennen en dat ritueel ging echt lang door) Konijn hadden we via de opvang bijna 1 jaar gehad. Was al ouder en vriendje was overleden waardoor ze alleen zat. Daarna was ze moeilijk te koppelen waarna wij hadden nog opgevangen hebben.
Laatst bijgewerkt door GoGoNut op 05-06-12 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:20

Baardagamen stinken wel heel erg
Ik heb ze ook niet op mijn kamer maar op de overloop
Je moet echt wel goed bij houden

Ik heb ook wandelende takken (en blaadjes maar die zijn best moeilijk)
De beste is de gewone soort (psg 1 indische :)
Heb je een bak nodig met keukenrol of schelpenzand op de bodem en een takje klimop en elke avond eventjes wat besproeien met een plantenspuit gevuld met water
Ik heb veel te veel ga alles weg doen (op een paar na)
Dus mocht je wandelende takken overwegen :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:21

Het is sowieso niet aan te raden om dieren alleen te houden :)

Maar ik moet zeggen dat ik ook een paar maandjes wel slapeloze nachten van mijn gerries heb gehad. Maar nu slaap ik er zo doorheen. Misschien een kwestie van wennen :) Ik kan nu niet slapen als ze NIET actief zijn :=

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:24

ik heb zelf 2 ratjes op de slaap kamer en onder vind daar geen geluids overlast van en ik kan gewoon heerlijk slapen.

voor ik en me man naar bed gaan mogen ze nog even bij ons op bed rond lopen en knuffelen.
daarna doe ik ze terug in hun kooi en dan kruipen ze meteen tegen elkaar an in hun huisje en dan gaan ze slapen. als ik wakker word geef ik ze eten en drinken, dan worden ze wel altijd even flink actief want dan is het eten!!!!!!!!!!!!!!!

GoGoNut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 11:25

Haha das dan weer het andere uiterste om niet te kunnen slapen als ze niet actief zijn :D
Zoals wat eerder beschreven was ons konijn oud en niet meer te koppelen op de opvang waardoor wij haar nog even hebben opgevangen.

Hamster wordt juist aangeraden alleen te houden en zoals ratten is makkelijker samen te houden qua ruimte (ja ze hebben ook een grote hok nodig) dan bijvoorbeeld 2 konijnen op een kamer.

Reptielen en wandelende takken en zo is niet echt iets voor ons :)

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:32

Is het geen optie om een evtl. kooi gewoon 's nachts voor het naar bed gaan op de overloop te zetten?
Dan kan je zoontje toch dát dier hebben wat goed bij hem past, maar wordt hij 's nachts niet gestoord :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:32

Houd er ook rekening mee dat het niet heel erg gezond is om een dier in zo'n relatief kleine ruimte waar een kind slaapt te houden.
Knagers zorgen voor heel erg veel stof in de lucht.

En vrijwel alle dieren produceren natuurlijk geurige mest waar ook ongezonde gassen vanaf komen.
Dat merk je wat minder in grotere ruimtes (zoals buiten of een grote woonkamer). Maar om daar een kind in te laten slapen is niet heel erg goed voor de gezondheid ;)

Bovendien staan heel veel huisdieren graag in de buurt van mensen.
Een konijn bijv. in een slaapkamer zal zich waarschijnlijk alleen gaan voelen. Tenzij je zoontje de héle middag bij het konijn is. Maar dan nog is 't konijn de rest van de dag helemaal alleen boven in dat kamertje.
En dat geldt voor veel huisdieren...

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:35

Ik had vroeger ook ratten gewoon op mijn slaapkamer, nooit last van gehad. En toen ik jong was (goh, lang geleden alweer...) had ik een eigen kat en mijn ouders 1. Mijn kat sliep 's nachts bij mij op de kamer, overdag was ze gewoon in huis. Als ik op mijn kamer ging spelen, ging de kat mee.
Ook vogels zijn 's nachts stil (parkieten bv), maar geven wel heel veel stof..

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:35

Wandelende takken!! Maken geen lawaai, stinken niet, maken geen rommel.
Vermeerderen zich wel als een gek trouwens.