wie ow ie nog meer labradoodle

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

horlynnses

wie ow ie nog meer labradoodle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 19:04

hoi,
ik heb een labradoodle als hond wie heeft het nog meer
of wat is jullie mening.
van dit honden ras
oja ik wil best foto uploaden maar weet niet hoe dit moet

Iris82

Re: wie ow ie nog meer labradoodle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:09

Ik niet maar mijn buren wel.
Echt de grootste lieverd die ik ken. Heel fijn dier, leergierig en erg rustig.
Ik vind m alleen een beetje lelijk. :o

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 19:11

Iris82 schreef:
Ik niet maar mijn buren wel.
Echt de grootste lieverd die ik ken. Heel fijn dier, leergierig en erg rustig.
Ik vind m alleen een beetje lelijk. :o

ja niet de mooiste maar wel hele lieve

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:12

Wij hebben echte poedels en misschien fokken we volgend jaar wel met een labrador. Ik vind het zo sonde dat de 'echte' zo belachelijk duur zijn en het dan in Nederland niet eens als ras gezien word. Nog niet te spreken over dat je ze gecastreerd krijgt.

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 19:17

galley schreef:
Wij hebben echte poedels en misschien fokken we volgend jaar wel met een labrador. Ik vind het zo sonde dat de 'echte' zo belachelijk duur zijn en het dan in Nederland niet eens als ras gezien word. Nog niet te spreken over dat je ze gecastreerd krijgt.

wij hebben er een die niet gecasterreerd is want ik vind dat ook zielig op zulke jonge leeftijd

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:47

Wij hebben een blinde goldendoodle overgenomen van een fokster, daar was hij bij terug gekomen. Doodle is al vanaf een week of 6 blind, en is nu anderhalf geloof ik, en begint nu eindelijk wat stabieler in zijn gedrag te worden. Dat maakt hem tot een werkelijke superhond. Lief, rustig, werkwillig, en een echte knuffelbeer. Weliswaar met gebruiksaanwijzing, maar als je die eenmaal kent :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 00:57

Het ís ook geen ras, het is en blijft een kruising. Heb ik op zich niks op tegen hoor, maar die hele "designer dog" mode vind ik onzinnige geldklopperij.
De labradoodles (de náám alleen al...) die ik ken zijn vrij lelijk en niet al te nozel om met Herman Finkers te spreken.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 01:07

Mijn vriend en ik zijn een beetje aan het rondkijken voor een 2e hond en labradoodle vinden we toch opzich ook heel leuk! Het karakter spreekt ons heel erg aan.
Nu vragen wij ons een beetje af, waar kunnen we een middenslag krijgen? De groote variant vinden we net iets te en het zou leuk zijn de kleinere variant eens te bekijken. Zijn er nog fokkers die mensen aanraden?

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 00:16

Ik hou het maar bij gewone rashonden met stamboom.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 06:44

Wat is dat nou voor rare steek onder water?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 07:03

Ik vind er zelf ook weinig aan, maar als een ander dat nou de perfecte hond vind, is dat toch prima? Liever dat mense labradoodles kopen dan Franse bulldogs, die bekant geen adem kunnen halen. Of de Cavalier King Charles spaniels die ontzettend vaak hartproblemen hebben, of die mensen die puppies halen bij handelaren waarvaak alles aan mis is.

Een stamboom wil nog niks zeggen. Tuurlijk is het een indicatie dat de puppy die je neemt een grotere kans heeft dat het wel gezond heeft, omdat de fokker waarschijnlijk is aangesloten bij de rasvereniging.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 07:05

Er is inderdaad een middenslag te krijgen en men is hard bezig om een echt ras te creëren van de Labradoodle. Een Labrodor kruizen met een poedel maakt nog geen labradoodle. http://www.australian-labradoodle-misch ... oodle.html Hier kun je lezen hoe dat precies zit.

En waarom zou dat geen ras kunnen worden? Elk ras is toch ooit begonnen met een kruizing voordat het erkenning kreeg?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 07:24

Jessix schreef:
Er is inderdaad een middenslag te krijgen en men is hard bezig om een echt ras te creëren van de Labradoodle. Een Labrodor kruizen met een poedel maakt nog geen labradoodle. http://www.australian-labradoodle-misch ... oodle.html Hier kun je lezen hoe dat precies zit.

En waarom zou dat geen ras kunnen worden? Elk ras is toch ooit begonnen met een kruizing voordat het erkenning kreeg?

Ik vrees dat al die mensen die gewoon een labrador op een poedel zetten en andersom daar voor gaan zorgen. Het is een hype, en dat is nooit goed.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 07:28

galley schreef:
Jessix schreef:

Ik vrees dat al die mensen die gewoon een labrador op een poedel zetten en andersom daar voor gaan zorgen. Het is een hype, en dat is nooit goed.

Noem eens een ras wat geen hype was? De Dalmatier na de film, de beagle na de film, de schotse collie na de film, de berner senne een tijd terug, alle rassen zijn ooit een hype geweest.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 07:34

En wat is er nog over van die rassen?
Stuk voor stuk hebben ze ernstige erfelijke ziektes erin gefokt, de berner kan eigenlijk niet eens meer een plausibele leeftijd behalen.

Mensen weten te weinig over de labradoodle en laten zich in een willekeurige puppyfarm een beestje aansmeren in de regel, omdat het een designerdog is het het klinkt leuk. De echte zijn nou eenmaal belachelijk duur. Op die manier zal er weinig erkenning te halen vallen..

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 07:41

galley schreef:
En wat is er nog over van die rassen?
Stuk voor stuk hebben ze ernstige erfelijke ziektes erin gefokt, de berner kan eigenlijk niet eens meer een plausibele leeftijd behalen.

Mensen weten te weinig over de labradoodle en laten zich in een willekeurige puppyfarm een beestje aansmeren in de regel, omdat het een designerdog is het het klinkt leuk. De echte zijn nou eenmaal belachelijk duur. Op die manier zal er weinig erkenning te halen vallen..

Wat jij zegt is waar, je hebt gelijk. Ik vind het alleen jammer dat je het nu zo op de labradoodle richt, want dit gebeurt met alle rassen. Ik ben paraveterinair in opleiding en geloof me, ik zie heel vaal zogenaamde rashondjes binnen komen die verre van zijn.

Wij zien zoveel mensen die geen enkel idee hebben van wat een hond of kat hebben is, en zich bij elke broodfokker een dier laten aansmeren. Dat is niet ras of kruising gebonden, het gebeurt bij ze allemaal.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 07:42

Vriend van mij heeft er ook een ivm allergie van moeder.
Ook leuke en lichtelijk prettig gestoorde hond ;).

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 07:43

Rosita, je hebt natuurlijk gelijk als je zegt dat het een hype is. Maar tussen al dezen zijn ook mensen die wél serieus hun best doen om het tot een degelijk ras te maken. Dat jij het bij een echte rashond met echte stamboom houdt is natuurlijk prettig , maar kijk eens hoeveel mensen dat ook doen en alsnog in de knoei komen met de dierenarts en ongezonde hondjes!
Tegenwoordig zegt 'echt ras' en 'stamboom' niet zoveel meer, het is niet wat het vroeger was. Dan kun je imo beter aan een jong ras beginnen, dat nog in kinderschoenen staat, waarvan het karakter over het algemeen prima is, en de gezondheid ook, dan dat je blijft zweren bij stamboom en ras, en dan steeds maar doorfokt omdat er nog zoveel vraag naar is.
Maar dat is slechts mij mening ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 07:49

Rosita schreef:
Ik hou het maar bij gewone rashonden met stamboom.

Hmmmm veel rashonden zijn nou helemaal niet zo'n aanbeveling. Dat hebben we de afgelopen jaren genoeg over gehoord.

En ik ben echt niet van het stamboekloze....bij paarden

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:56

Kijk........... ;-)

Als deze mensen u echt iets nieuws zouden brengen en dat uit overtuiging de wereld in brachten dan was er natuurlijk niks aan de hand. Ik zou zelfs als eerste staan juichen.

Maar, ze brengen helemaal niks nieuws! Ze brengen een prachtig verhaal waaraan ze een prijskaartje hangen, maar dat verhaal is doodgewoon gebakken lucht! Er bestaan geen hypo- of antiallergene honden. Gewoon niet. Punt.

Er zijn honden die niet of nauwelijks verharen. Ja, dat klopt. Maar die heb je in het rashondenassortiment ook. In de gezelschapshonden, in de terriers, in de herdershonden. Zoek je karakter maar uit en hij is al 'gemaakt' in de minimaal-verhaarversie. Dus wat nu nieuw?

Tel daar het marketingdingetje bij op dat de 'echten' (van die mensen met de dikste verhalen en dikste prijzen) nog niet eens met voortplantingsorganen aangeschaft kunnen worden en je weet al dat dit gedoemd is te mislukken wegens een te smalle genenbasis.

Dus ja, ik hou het bij mijn rashonden met stamboom. Ik koop ze compleet, voor een redelijke prijs, kan hun afstamming nakijken in databases en er bestaan gezondheidstests waaraan de ouders moeten voldoen voor ik er een pup van wil.

Iedereen mag alles kopen hoor, en ik trim heel lieve en heel aardige doedels, maar in de basis zijn hun eigenaren doodgewoon met mooie praatjes belazerd. En daar kan ik vooral niet zo goed tegen ;-)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:00

Kijk, dáár heb ik wat aan! Als je gewoon je uitspraak onderbouwt, kan ik niets meer dan het er praktisch mee eens zijn ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:09

@ Rosita, toch merken mensen met een allergie wel degelijk een verschil en is voor vele de labradoodle al een uitkomst gebleken. Daarbij worden ze ook gefokt om ook in gezet te kunnen worden als hulphond, vandaar de combi tussen deze twee rassen.

Wat betreft het stamboom, zoals ik al posten zijn ze hier al hard mee bezig. Ouders en voorouders zijn wel degelijk bekend! Het is ook pas een labradoodle als het een derde generatie is. Lees de link maar eens door die ik hier eerder plaatste. Alles is en wordt geregistreerd. Net zoals dat ooit bij elke rashond is gegaan. Over enkele jaren krijg je hier ook gewoon het papiertje bij hoor.

Natuurlijk heb je ook weer mensen die van alles verkopen onder het mom van een labradoodle. Dat kan alsnog een hele leuke hond zijn, maar die mag niet zich niet onder de noemer Australische Labradoodle scharen en daarvan kun je dus ook niet op aan of deze hond de eigenschappen bezit die kenmerkend moeten zijn voor het toekomstige ras.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:10

Ik heb ze overigens niet zelf en vind ze trouwens ook niet leuk. Geef mij maar een gewone Lab. ;) Maar dat terzijde.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:12

:list: In de jaren 80 begon Wally Cochran van de Australische Hulphonden Vereniging met het ontwikkelen van een allergievriendelijke hulphond. Dit om hulpbehoevende mensen die een allergie hadden toch een hulphond aan te kunnen bieden. Hij begon met het kruisen van een Poedel (allergievriendelijke vachttype en intelligentie) met een Labrador (will to please) en gaf de nieuw ontstane hond de naam Labradoodle (F1). Dit werk werd professioneel voortgezet door Tegan Park en Rutland Manor Labradoodles in Australie. Zij mengden er 4 andere rassen door (infusions), namelijk de Engelse Cocker Spaniel, de Amerikaanse Cocker Spaniel, de Ierse Water Spaniel en de Curly Coated Retriever.

De Australian Labradoodle is heel anders dan zomaar een kruising tussen een Labrador en een Poedel. Er is ruim 25 jaar selectie op vacht en karakter aan vooraf gegaan door deskundigen. Een pure bred Australian Labradoodle (pure AL) heeft minstens 9 generaties nodig!

Voor een uitgebreide beschrijving van de Australian Labradoodles kunt u kijken op de site van de ALVN waar dit uitgebreid beschreven staat: Australian Labradoodle Vereniging Nederland. Voor een uitgebreid overzicht van kleuren verwijs ik naar http://www.laa.org.au/ala-lab/colours.htm.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:57

Ja, jessix. Promopraatjes van een verkoper.

De mensen die is spreek 'waarvoor de doedel een uitkomst bleek', die hadden nog nooit van bijvoorbeeld een soft coated wheaten terrier of een bearded collie gehoord. Zo ver hun onderzoeksdrift. Zij lazen ook slechts een tekstje als die jij nu knipt en plakt.

Ze zijn inmiddels van naam veranderd he? Da's waarschijnlijk beter voor de omzet. Het zijn nu Coppadogs.