Verbod op fokken van zieke rashonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:08

Ik hoorde het op 't nieuws op de radio...
En een stukje gevonden op de site van de telegraaf:

Citaat:

AMSTERDAM - Hondenverenigingen mogen niet meer fokken met rashonden die een ernstige aandoening hebben. Een overgrote meerderheid van de Nederlandse verenigingen heeft onlangs ingestemd met zo'n verbod.

Dat heeft de Raad van Beheer op Kynologisch Gebied, de koepelorganisatie van rashondenverenigingen, donderdagavond bekendgemaakt. Het verbod moet de gezondheid van rashonden verbeteren. Ook komt er een verplichte DNA-afstammingscontrole.

De koepelorganisatie houdt de stambomen van rashonden bij. In Nederland zijn ruim 1,5 miljoen honden, waarvan 30 procent rashonden met een officiële stamboom.
.

Bron: Telegraaf
http://www.telegraaf.nl/binnenland/1226 ... bod__.html

En nog een stukje van de website van de Raad van Beheer zelf:
Citaat:
Fokverbod zieke rashonden

Nederlandse hondenverenigingen hebben een verbod ingevoerd op het fokken van honden die aantoonbaar lijden aan één of meerdere ernstige aandoeningen. Een DNA afstammingscontrole wordt verplicht. Hiermee willen hondenverenigingen de gezondheid en het welzijn van rashonden in Nederland verbeteren.

Deze koerswijziging is aangenomen door een overgrote meerderheid van de Nederlandse hondenverenigingen op de Algemene Vergadering van de Raad van Beheer op Kynologisch Gebied, de koepelorganisatie van rashondenverenigingen, op donderdag 24 mei jongstleden. Vicevoorzitter John Wauben van de Raad van Beheer spreekt van een historisch besluit. “Na jaren van intensieve discussies hebben hondenfokkers besloten een grote stap te zetten op weg naar een gezondere rashond”, aldus Wauben.

Naast het verbod op het fokken met zieke rashonden komen er strengere voorwaarden ter bevordering van het fokken van lichamelijk en mentaal gezonde honden. Bij het keuren van rashonden worden ook de gezondheid van honden en een gedragscode voor keurmeesters in acht genomen. Verder kunnen keurmeesters honden met ernstige afwijkingen diskwalificeren. DNA afstammingscontrole is het sluitstuk voor het nieuwe en strengere fok- en gezondheidsbeleid.

De nieuwe maatregelen passen binnen de toekomstvisie van de Raad van Beheer op weg naar een gezonde rashond als geheel. De Raad van Beheer investeert veel in gezond- en welzijnsonderzoek in samenwerking met de universiteiten van Utrecht en Wageningen, en in landelijke fokkersopleidingen.

Op zich een hele goede zaak. +:)+
Eindelijk erkent de Raad van Beheer dus dat er problemen zijn... dat werd tijd.

Maar ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk precies gaat uitpakken.
Zijn er mensen die hier al meer van weten via de rasverenigingen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-05-12 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

orkaan

Re: Verbod op fokken van zieke rashonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:09

in de praktijk is dit toch niet na te gaan..daarnaast zolang er van die broodfokkers zijn (bv heel erg bij chihuahua's.....)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:10

Maar ja, wat is ernstig ziek dan? Zo'n verbod zou tot de acute opheffing van een aantal rassen kunnen leiden en een klein stemmetje in mij is pessimistisch over de uitvoering hiervan..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:12

Dat DNA controle is in Duitsland al wat langer vind ik erg goed. Van elke (tenminste bij de Duitse herders) pup word DNA afgenomen en gechipt door iemand van de Duitse herder vereniging. Dit word opgeslagen en zo gauw een pup later officieel geröntgend word dan word het DNA door vooraf vastgestelde dierenartsen afgenomen en gecontroleerd. Daar vallen nog altijd veel door de man.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:18

Ik zie op de raad van beheer o.a. nog plannen in uitvoering voor de Engelse bulldog en de Cavalier king charles spaniel als rassen met "extra aandacht" voor de gezondheidsproblemen.
Heel goed.

Maar ik ben echt benieuwd hoe ze het willen oplossen.
Want ik denk dat ze er met testen en graderen van aanwezige dieren niet meer zullen komen qua gezondheid. De populatie is eigenlijk al té ziek om te redden.
En aan een reddende maatregel om vreemd bloed te introduceren zullen ze wel niet willen (hoewel dit bij verschillende paardenrassen in het verleden al zeer succesvol is gebleken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 06:12

Maar het probleem van de zieke rashonden gaat niet opgelost worden zolang er niets wordt gedaan aan de (soms extreme) lijnteelt...... ik begrijp dat het soms gebeurt, maar de extremen zouden om mij verboden mogen worden.

Al vind ik dit een heel goede stap *\o/*

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 06:17

Het is een goede stap, alleen ben ik bang voor broodfokkers en rashonden uit het buitenland. Ik ken een aantal rottweilerpups zonder staart, vanuit het buitenland. Omdat mensen dat mooier vinden. Hetzelfde zal gaan met bepaalde " zieke" rassen. Maar ben zeker voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:26

Yamcha schreef:
zolang er niets wordt gedaan aan de (soms extreme) lijnteelt......

Dat is nu dus één van de punten die aangepakt gaat worden heb ik begrepen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:35

Citaat:
“Na jaren van intensieve discussies hebben hondenfokkers besloten een grote stap te zetten op weg naar een gezondere rashond”, aldus Wauben.

Pff, kan niet anders zeggen dat ik dit toch wel triest vindt... Waarom heeft het zo lang moeten duren? Begrijp mij niet verkeerd het is een stap in de goede richting"(nu de uitvoering nog :Y) ) maar ik krijg van de artikelen een beetje het idee dat gezondheid een 'discussiepunt' is. Of eigenlijk dat gezondheid hiervoor niet zo belangrijk was... Hopelijk duurt het geen 'jaren' meer tot de uitvoering op poten staat!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:42

Het probleem is dat je de fokkers die gezondheid niet hoog in het vaandel hebben staan, hier nog steeds onderuit kunnen (bijv met een winnende teef met epilepsie). Dit is iets wat je goed kunt verbergen.

Natuurlijk is het een begin en een belangrijke stap voor de hondenfokkerij +:)+ Maar we zijn er nog lang niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:27

Femke schreef:
Yamcha schreef:
zolang er niets wordt gedaan aan de (soms extreme) lijnteelt......

Dat is nu dus één van de punten die aangepakt gaat worden heb ik begrepen.

Oh, dat is heel mooi, dan is er wel echt hoop, ja.

Hier nog wat info op de site van de RvB zelf: http://www.raadvanbeheer.nl/fokkerij-ge ... fokbeleid/

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:17

Ik denk dat het een goed initiatief is.
Moeilijk te realiseren maar wel hoopgevend.

De rasstandaarden van sommige honden zijn om te huilen soms..........er blijven helaas (hoe raar ook) mensen die een bulldog met een zo plat mogelijk bekkie het allermooist vinden :?
Dat deze honden niet meer echt hond kunnen zijn is daarbij geen primair belang........en helaas ook geen secundair belang...........deze honden hoeven persé goed te functioneren.........als ze er maar uitzien zoals 'men' het graag ziet.

En dit is dan maar een voorbeeld......zo zijn er nog veel meer vreemde belangen....

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:44

Geweldig dit, als het tenminste ook uitgevoerd word.
Alleen zul je veel tegenstand krijgen van de fokkers van deze ongelofelijk zieke rassen..
Die vinden het namelijk allemaal prima zo. -O-

De reacties van de fokkers in dit filmpje vind ik walgelijk: (Let op, filmpje kan schokkend zijn)
http://www.youtube.com/watch?v=A5QKlO4l5Jc

Degene die dit filmpje gemaakt heeft wil trouwens een deel 2 maken maar word aangevallen door fokkers. :oo

Ik hoop in elk geval dat ze hier spoedig wat aan gaan doen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:09

Dat is inderdaad een goede documentaire... Pedigree dogs exposed.
Zembla heeft laatst ook een uitzending gehad over rashonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:12

Ik ken het filmpje, en ik vind het méér dan schokkend, bewust ongezonde honden fokken (en honden met heel veel pijn) en zulke praktijken goed te keuren is dierenmishandeling.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:13

Ben ook benieuwd wie dit moet gaan betalen.... Gezien een stamboekfokker als hij uit de huidige koste wil komen al veel moeite moet doen om pups kwijt te raken omdat de "concurrentie" ze kan fokken in polen voor 200,- of meer pure winst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:15

Stamboom ;) stamboeken heb je bij koeien :D

En dat is waar...... maar denk dat je als fokker een idealist moet zijn..... een wereldverbeteraar. Anders kun je sowieso wel stoppen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:17

Femke schreef:

Aan die aflevering van Zembla heb ik ook meegewerkt ;)
Assistente met wit hondenpootjes mutsje aan de operatietafel en in de rontgen.
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 01-06-12 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Paintlinger

Paintlinger schreef:
Femke schreef:

Aan die aflevering van Zembla heb ik ook meegewerkt ;)
Assistente met wit hondenpootjes mutsje aan de operatietafel en in de rontgen.

Anoniem

@Colette_007:
Als het "goed" is, fokt een stamboomfokker niet uit winstoogmerk, maar uit liefde en passie voor het ras. En om het ras te verbeteren.

En omdat vrijwel al die fokkers de afgelopen tientallen jaren zélf vrolijk mee hebben gewerkt aan de huidige ongezonde rashondenpopulatie, is het ook niet meer dan logisch dat zij nu zelf ook meehelpen om de rommel weer op te ruimen.

Wellicht zullen er inderdaad regels voor nodig zijn om honden uit het buitenland ook aan strenge eisen te laten voldoen bij importeren.
Sinds paspoorten en chips verplicht zijn, is de controle daarop ook mogelijk.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:24

Stap 1 is gemaakt. Bij de Cavalier zijn ze hier al een tijdje me bezig. Dna en verplicht testen. Alleen ben ik bang dat de hondenhandel zich rot lacht want die hoeven weer niets. Mensen kopen dan een Cavalier zonder stamboom,net zo makkelijk.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:28

Goed idee. Nu nog de uitvoering.. Hopelijk lukt het.

Toch denk ik dat er ook best eens regels gemaakt zouden kunnen worden dat inteelt geweigerd kan worden.
Zoals inteelt van 1ste tot 4de laag = geen fokdier. Daardoor zouden fokkers worden gedwongen zich beter te
verdiepen in de bloedlijnen en te fokken met vreemd bloed om het inteelt eruit te fokken.

En het mogelijk 'uitwisselen' van bloed lijkt me ook een idee, dat de rasvereningen bijv zelf verantwoordelijkheid nemen
en met andere buitenlandse vereningen een overeenkomst maken om per jaar een bepaald aantal honden uit te wisselen
tussen de landen, om nieuw buitenlands bloed makkelijker bereikbaar te krijgen.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:43

Goede stap. En om antwoord te geven op of hier mensen zijn die meer weten via rasverenigingen; ik! :D Via de Nederlandse Boxerclub.

Twee jaar geleden heb ik samen met 2 anderen onderzoek gedaan en een beleidsplan geschreven voor de Nederlandse Boxerclub met behulp van twee Boxer fokkers.
Wij hebben tot in de jaren nul uitgezocht hoe HD* in mate en erfelijkheid bij dit ras in binnen gefokt. Daarnaast hebben we ook uitgezocht met welke dieren de fokkers zullen moeten gaan fokken om alleen nog Boxers te krijgen met HD-A.

Het was zorgwekkend hoe vaak een HD-C of zelfs HD-D hond werd gebruikt bij de fok. Puur om zijn goede karakter bijvoorbeeld. Of uit onmacht in kennis. In de tijd (3 jaar geleden) dat ik dit onderzoek deed en beleidsplan schreef, was er al wel een regel dan HD-D honden alleen met HD-A honden gekoppeld mochten worden. Met oog op het niet verder verpesten van het ras en om grote kans te maken op een doorgaans gezond nest.

Nu is bovenstaande manier van koppelen dus verboden. Het is de bedoeling het ras te verbeteren. En niet meer zozeer wat betreft de rasstandaard** , maar wat betreft de gezondheid. En dat vind ik een zeer goede stap :j

(even wat informatie wat betreft HD en een onderdeel van de rasstandaard van een boxer):
Citaat:
*HD = heupdysplasie

HD-A betekent dat de hond röntgenologisch vrij is van heupdysplasie, wat echter niet betekent dat de hond geen "drager" van de afwijking kan zijn.

HD-B
HD-B (= overgangsvorm) betekent dat op de röntgenfoto's geringe veranderingen zijn gevonden, die weliswaar toegeschreven moeten worden aan heupdysplasie, maar waaraan in het kader van de fokkerij geen directe betekenis kan worden toegekend.

HD-C en -D
De aanduiding HD-C (= licht positief) of HD-D (= positief) betekent dat bij de hond duidelijke veranderingen, passend in het ziektebeeld van HD zijn gevonden.

HD-E
Wanneer de heupgewrichten ernstig misvormd zijn wordt dit aangegeven met HD-E (= positief in optima forma).

**Onderdeel rasstandaard:
De neus van de boxer is zwart en breed, licht opgetild en schuin. De voorsnuit is zwart. Hij is prognaat, de bovenkaak is ingekort, de onderkaak groeit er net iets voor en buigt naar boven, maar de boxer heeft plaats voor zijn tanden.

Broodfokkers of voor-de-leuk-nestjes kun je in dit onderwerp niet meenemen ter discussie. Zij fokken niet, zij vermeerderen alleen.

In uitvoering zal het moeten gaan lukken. Daar zal de Raad van Beheer alles aan doen. Echter gaat hier wel een tijd overheen en zal er onderzoek (soortgelijk als wat ik bijvoorbeeld heb gedaan) gedaan moeten worden om het te achterhalen. Rotzooi opruimen kun je het wel noemen ja..
Met de Boxers gaat het qua fokken met gezonde dieren in ieder geval de goede kant op.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:54

Hoe zit het eigenlijk met informeren van kopers?
Volgens mij zijn veel mensen helemaal niet op de hoogte van rasproblemen, of hoe je een broodfokker herkent, en is daar al veel op te winnen. Natuurlijk zouden mensen zichzelf moeten informeren, maar ik denk dat dit vaak niet gebeurt en dat mensen gewoon op marktplaats gaan zoeken naar 't goedkoopste puppy. Dan zou het al helpen als meer mensen bewust kiezen voor een gezonder ras en een goede fokker.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:10

Stamboom sorry was nog met wat anders in mn hoofd :+

Femke niet mee eens het moet wel rendabel blijven. In zin van uit de kosten komen.
Wij proberen altijd zo dat we een pup "gratis" kunnen aanhouden dus dat de verkochtte pups opbrengen wat alles samen gekost heeft en we er 1 uit kunnen houden.
Als je echt gaat tellen zal er heus wel geld bij moeten. Maar pm nu ook nog dna onderzoek etc verplicht te stellen prima, maar kosten worden alleen maar hoger en broodfokkers krijgen steeds meer klanten.