Poes zwanger.. Tekenen van bevallen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Niicole__

Poes zwanger.. Tekenen van bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 16:42

Wij hebben een poesje van nét 1 jaar, en ze is zwanger.
Helaas weten we niet hoe lang ze al zwanger is.
Het is geen "oeps-mijn-poes-is-zwanger" nestje, dus we hebben genoeg informatie gezocht, en alles klaar liggen voor de bevalling.
We zijn (nog) niet langs de DA geweest voor een eventuele echo, maar als het ze volgende week woensdag nog geen kittens heeft 's ochtends, wil ik wel even langs. :)

Ze is nu flink aan de dikke kant, en heeft dikke tepeltjes waar een klein beetje helder vocht/melk uit komt. Verder is ze heel zoekerig, onrustig en zoekt meer aandacht bij ons dan normaal.
Ook eet ze de laatste 1,5 week meer dan eerst.
Verder zagen we gisteravond dat er een heldere waterige afscheiding uit haar vagina komt, maar niet echt veel.

Volgens "het internet" zijn dit tekenen dat ze zeer binnenkort moet gaan bevallen.

Hebben jullie eventueel nog info uit ervaringen wat betreft een aankomende bevalling?

Haar doos (geen fruitdoos) met een zachte deken erin staat klaar, verder genoeg water en eten.

Groetjes Nicole

dierenfan

Re: Poes zwanger.. Tekenen van bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:02

als het nu geen oeps nest is waarom is ze dan nog zo enorm jong? Waarom is ze dan op straat gedekt door weet niet hoeveel katers met weet niet welke afwijkingen en gezondheidsproblemen? Waarom ga je dan pas zo enorm laat naar de dierenarts terwijl je totaal geen idee hebt wanneer ze moet bevallen? Weet je wel dat dit je je kat kan kosten als je te laat in grijpt?

Wat voer je ze momenteel qua eten?

Kan er gewoon niet bij dat dit het zoveelste ondoordachte nestje is omdat het zo leuk is kittens op te zien groeien schijnbaar. Waarom niet gewoon pleeggezin worden voor een asiel dat overspoeld wordt met kittens en blij is met iedereen die helpt ze op te voeden?

Wie weet hoe vaak je zo jonge poesje verkracht is door kater en wie weet wat die katers allemaal bij zich droegen qua ziekten (aids bijv.)

Als je zoveel informatie hebt opgezocht dan snap ik niet dat je op het laatste moment nog eens navraag gaat doen en zo enorm laat er nog eens over gaat denken om eventueel langs een dierenarts te gaan.

Arm poesje en ik mag hopen voor haar dat ze er goed doorheen komt en ik zal nooit dieren dood wensen, maar wat jammer dat er weer zo'n nestje moedwillig bij komt terwijl er zo'n enorm overschot aan katten is!!!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:05

Met de post van dierenfan kan ik zeker meegaan, maar ik hoop wel dat dit de laatste is die dergelijke vragen stelt/mening geeft, die offtopic is/zijn.

TS, dat vocht, was het echt waterig of wat het slijmerig? Zie je al enige wee-activiteit in de buik? Heeft ze al echt een plekje gevonden om te bevallen of zoekt ze nog? Glimmen de tepels ook echt? (soort parelmoeren glans erop).
Zoals het nu klinkt, zou het zeker binnen 24-48 uur kunnen beginnen.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 17:17

dierenfan schreef:
als het nu geen oeps nest is waarom is ze dan nog zo enorm jong? Waarom is ze dan op straat gedekt door weet niet hoeveel katers met weet niet welke afwijkingen en gezondheidsproblemen? Waarom ga je dan pas zo enorm laat naar de dierenarts terwijl je totaal geen idee hebt wanneer ze moet bevallen? Weet je wel dat dit je je kat kan kosten als je te laat in grijpt?

Wat voer je ze momenteel qua eten?

Kan er gewoon niet bij dat dit het zoveelste ondoordachte nestje is omdat het zo leuk is kittens op te zien groeien schijnbaar. Waarom niet gewoon pleeggezin worden voor een asiel dat overspoeld wordt met kittens en blij is met iedereen die helpt ze op te voeden?

Wie weet hoe vaak je zo jonge poesje verkracht is door kater en wie weet wat die katers allemaal bij zich droegen qua ziekten (aids bijv.)

Als je zoveel informatie hebt opgezocht dan snap ik niet dat je op het laatste moment nog eens navraag gaat doen en zo enorm laat er nog eens over gaat denken om eventueel langs een dierenarts te gaan.

Arm poesje en ik mag hopen voor haar dat ze er goed doorheen komt en ik zal nooit dieren dood wensen, maar wat jammer dat er weer zo'n nestje moedwillig bij komt terwijl er zo'n enorm overschot aan katten is!!!

Je zit nu te L*LLEN alof we een dierenbeul zijn!
Kan moeilijk tegen haar zeggen: Pak een condoom en stop die erom he? Of zeg jij dat wel?
Dus ALLE katten moeten maar binnen blijven tot ze 2 jaar zijn?
Als je zo denkt moet je vooral zo denken, jammer dat je iedereen 't zelfde ziet.

En grappig dat je denkt te weten waarom we een nestje willen ;)
Gezien dat helemaal het geval niet is!!!

Ik snap je standpunt, maar om meteen zo tekeer te gaan? Dat schiet mij even in 't verkeerde keelgat! Daar kan ik me kwaad om maken!
Als jij niet weet waarom we een nestje krijgen, en waarom we graag van dit poesje kitten(s) willen, VRAAG dat dan eerst!

En ze is te jong ja, maar ik kan het niet voorkomen dat ze nu al een nestje kreeg. Ze loopt buiten, omdat als ze 24/7 binnen zit doodongelukkig is!

Ik weet nu wel weer waarom ik zulke vragen niet meer op bokt zette, gezien er toch bijna (nooit) normale antwoorden gegeven kunnen worden, en er altijd meteen en slechtste gedacht wordt.

Ik geef nu ook alvast aan: Zulke berichten ga ik dus ook niet meer op in!

@Leonoor: Tepels glimmen nog niet echt.Ik zal straks nog eens proberen te kijken of het vocht waterig of slijmerig is, ze had er toen niet zoveel zin meer in haha. :)
Ze gaat wel steeds in de doos liggen, maar loopt ook nog zoekerig rond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:21

TS, als je geen nest wil kun je gewoon castreren hoor (zo heet dat ook bij een poes). :j dat kan al vanaf 3 maanden. Je kat veilig laten vrijen kan daarbij ook nog in de vorm van het toedienen van de kattenpil (al zou ik dat niet te lang doen i.v.m. mamatumoren). Een zwangerschap tegenhouden kan dus wel degelijk.

Daarbij gaat dierenfan zo tekeer omdat er een zwaar kattenoverschot is in ons land, er worden ong. 25.000 katten per jaar doodgeschoten door dit overaanbod dat met name ontstaat omdat particulieren hun poes nodeloos zwanger laten worden of verzaken voorzorgsmaatregelen te nemen.

Dit even om antwoord te geven op jouw eigen vraag - dus ik blijf ontopic wat mij betreft ;)

Ik denk dat je het beste gewoon kan afwachten en haar in de gaten kan houden. Ik raad je aan haar niet naar buiten te laten gaan omdat sommige poezen nog weleens buiten willen bevallen.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 17:26

@Ffortuna: Ik wou wel een nest, maar had het uiteraard op latere leeftijd liever gehad natuurlijk.
Van de kattenpil was ik niet op de hoogte, het enige wat mij verteld was was inderdaad casteren, maar dit wou ik niet omdat ik met een reden één nestje van haar wou. :)

Momenteel loopt ze ook niet meer buiten, al wordt ze er niet veel vrolijker van haha. :)

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:08

ik ga volledig mee met dierenfan, en ik snap absoluut niet waarom jij een nest wil, en dit zijn dus dingen waar IK kwaad om word.
Ik werk toevallig op het asiel en wij hebben nu al zoveel nestjes kittens, denk dat we er nu al zon 40/45 hebben en dan zitten we nog maar in de maand mei. erg jammer dit dus.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:18

Jammer dat je, je poes gewoon laat lopen als ze krols is. Genoeg HTK kittens en moederloze kittens die je op kan vragen als je het eens mee wilt maken. En steriliseren lijkt me een veel betere optie.

Als ze al vocht verliest kan het zijn dat dit de slijmprop is of haar vliezen zijn al gebroken. Als haar vliezen al gebroken zijn dan moet je d'r heeeel goed in de gaten houden want dan zet de bevalling binnen een paar uur door.

Heb je alles in huis voor kittens? Alles klaar liggen? Kennis om kittens op gang te helpen?
En laat je kat helpen..

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:27

Zo te lezen zal ze binnenkort wel bevallen.
Heb je al een rustig plekje voor haar gemaakt? Met geluk bevalt ze dan daarin en het is gewoon afwachten. Poezen redden zich meestal wel.

WildJes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:29

princesmax schreef:
ik ga volledig mee met dierenfan, en ik snap absoluut niet waarom jij een nest wil, en dit zijn dus dingen waar IK kwaad om word.
Ik werk toevallig op het asiel en wij hebben nu al zoveel nestjes kittens, denk dat we er nu al zon 40/45 hebben en dan zitten we nog maar in de maand mei. erg jammer dit dus.

ik ben het hier ook mee eens :j
Jammer dat het al op z'n vroege leeftijd gebeurd :\

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:38

Aieshja schreef:
Zo te lezen zal ze binnenkort wel bevallen.
Heb je al een rustig plekje voor haar gemaakt? Met geluk bevalt ze dan daarin en het is gewoon afwachten. Poezen redden zich meestal wel.

Daar zou ik maar niet vanuit gaan. Ze redden zich ook heel vaak niet. Vooral de eerste zorgt voor héél veel stress waardoor de poezen vaak in paniek raken. Een moederpoes kan ook behoorlijk wat moeite hebben met een (stuit)bevalling en kittens kunnen moeilijk op gang komen en dan zul je toch écht moeten helpen.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 18:43

Limoen schreef:
Jammer dat je, je poes gewoon laat lopen als ze krols is. Genoeg HTK kittens en moederloze kittens die je op kan vragen als je het eens mee wilt maken. En steriliseren lijkt me een veel betere optie.

Als ze al vocht verliest kan het zijn dat dit de slijmprop is of haar vliezen zijn al gebroken. Als haar vliezen al gebroken zijn dan moet je d'r heeeel goed in de gaten houden want dan zet de bevalling binnen een paar uur door.

Heb je alles in huis voor kittens? Alles klaar liggen? Kennis om kittens op gang te helpen?
En laat je kat helpen..

Ze heeft nooit tekenen gehad dat ze krols was, anders had ik haar wel binnen gehouden toen!
Lees tevens even goed voordat je antwoord, dat wil ook wel eens helpen.

Jammer dat dit forum zo is..
Nooit positief hier, alleen maar mensen afkraken, nooit op een normale manier iets kunnen brengen.

>;)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:44

Zo te horen gaat het toch heel binnenkort gebeuren. Ik zou in de buurt blijven als ik jou was. Sommige poezen willen het liefst alleen bevallen, andere willen graag dat je er bij bent. Soms ligt een kitten verkeerd en zul je toch op stel en sprong naar de dierenarts moeten, dus zorg dat je van te voren weet waar je terecht kunt.

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:46

Zo was het bij onze kat ook ze is zoekerig dus hebben wij haar in een doos gedaan met grint om haar behoeftes te doen.
Je moet gewoon afwachten.
De kat weet altijd of het tijd is of niet. En naar de DA te gaan levert soms niks op.
Gewoon afwachten en hopen.
Als ze bijv. een dikke buik houd en heel lang duurt wel naar DA gaan want ze is nog jong!!

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:48

Onze kat is ook zwanger, en a.s. zaterdag uitgerekend. Ze is de laatste dagen wat suffer en rustiger dan normaal. Ze gaat gewoonlijk erg graag naar buiten, maar nu ligt ze maar op ons bed te suffen (ook met dat mooie weer). Ze lekt nog geen melk, maar dat heeft ze bij haar vorige dracht ook niet gedaan. Toen merkte ik smorgens gewoon dat het ging gebeuren, we hadden toen al een werpkist klaar staan en daar ging ze opeens in liggen. staan, liggen, draaien, continu haar vagina likken.... dat zijn dus de echte tekens dat de bevalling begonnen is.

Succes, ben benieuwd wie er als eerste Oma wordt ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:53

Ook ik ga met het commentaar mee, sorry.

Maar goed, oepsnestjes zullen er altijd blijven.

Belangrijk is nu dat poes in een aparte kamer komt, waar ze in elk geval niet kan ontsnappen, en waar geen andere dieren kunnen komen.
Zorg voor een schone mand / kist met dekens of kranten erin.
laat de poes zoveel mogelijk met rust, maar ga wel regelmatig om het hoekje kijken.
Ze is erg jong, dus het kan een moeizame bevalling zijn als ze door een grote kater is gedekt.
Op Inet kun je uitgebreid overal lezen wat er tijdens de bevalling moet gebeuren, en wanneer je aan de bel moet trekken.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:02

Ps Omdat ze nog zo jong is moet je er wel rekening mee houden dat ze kittens kan verliezen, dood geboren of dat ze daarna niet goed weet wat ze doen moet. Onze kat was 2 toen ze haar eerste nestje had, dat waren uiteindelijk maar 2 kittens waarvan de eerste dood geboren was. De ander heeft ze behoorlijk verwend haha, die heeft tot 17 wk oud bij haar mogen drinken.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:12

Onze poes rende heel hard door de tuin, van te voren, dus ik dacht (denkend aan mezelf toen ik op het laatst liep) dat duurt nog wel even.
Niet dus, ik bracht de pony's naar buiten, en kennelijk wou ze mij erbij hebben.
Dus ze stoof achter me aan, en toen ik haar in de doos zette begon ze direct.
Bij de eerste raakte ze in paniek en spoot de doos weer uit.
Haar eerste kitten schoot door de bijkeuken heen door die actie, maar was verder niks mee aan de hand.
De volgende drie heeft ze keurig in de doos gedaan.
Bij haar derde nestje heeft ze weer gewacht op mij.
Ze begon toen heel hard te gillen.
Is het haar al rond de tepels weg?
Moet echt een kaal kringetje omheen zitten.
Onze poes was ook jong, had 4 kerngezonde kittens.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:15

Wow, dan mag ik die van mij ook wel in de gaten houden, had een beetje verwacht dat het weer zo zou gaan als vorig jaar, maar ze kunnen dus ook nog levendig zijn vlak voor de bevalling.... Oeps

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:17

Als je al niet eens op de hoogte bent van de kattenpil en ook niet weet hoe het begin van een bevalling eruit ziet, waar begin je dan aan? Mag hopen dat je wel de weg naar de dierenarts weet als het fout dreigt te gaan tijdens de bevalling.
En ja, ook ik ben negatief. Vrienden van mij hebben pasgeleden een kat uit het asiel gehaald. Ze hadden keus uit 241 katten! Als ik in jouw schoenen stond had ik een aantal kittens uit het asiel een warm mandje gegeven in plaats van er nog een aantal op de wereld te zetten.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:44

Ben het ook volledig met dierenfan eens. Zo als je alles beschrijft kan het geen gepland nestje zijn anders zou je dat niet moeten vragen en was je ook voor controle bij de DA geweest. Zo zonde die laksheid altijd met zulke dingen. En dan zo jong. En dat de kat ongelukkig is binnen vind ik ook een slecht excuus om dan maar het risico op zwanger worden te nemen en op die leeftijd. Erg sneu.

Maar goed. Ik zal duimen dat alles goed mag gaan.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:00

Ben het eens met al het tegen commentaar wat hier gegeven word.
Vorig jaar heb ik op stal vanalles laten steriliseren en castreren om de aanloop van katten te verminderen en de vele katten nestjes te voorkomen.
1 poesje van een jaar oud was toen ook net drachtig en is zelfs geaborteerd.
Zij was er nog lang niet klaar voor.
2 poezen waarvan eentje al bevallen was en de andere iets later hebben we tijdelijk geplaatst bij de "instantie" die ons hielp en een maand geleden zijn de laatste 2 van die nesten pas geplaatst.
En het waren ook gewone normale huis tuin en keuken katten.
Niks mis mee.
Kun je nagaan hoe lang dat geduurd heeft.
Ik ben ontzettend blij dat de instantie ons geholpen had en in ruil daarvoor hebben zij weer 2 "wilde" katten bij ons uitgezet die nooit kans zouden hebben op een paritculier leuk huisje omdat het buiten/stalkatten waren.
Eentje heeft zichzelf verhuisd naar de stal aan de overkant (vinden ze niet erg want op hun beurt is hun kat bij ons komen wonen nu hihi) en de ander is bij ons blijven lopen en echt mijn kat geworden en zelfs aai en tilbaar.
Ik vind het leuk om ook katten zo te helpen en vind het jammer dat er nog altijd mensen zijn die gewoon nestjes voor de leuk nemen.
Ook ik keur dus dit hele verhaal af, en je zegt zelf "ik wist dat dit commentaar zou komen etc" dus waarom plaats je de vraag dan?
Doe het dan niet en hou het lekker voor jezelf.
Ik wil je niet aanvallen als persoon, want weet dat er genoeg mensen zijn die het ook gewoon "leuk" vinden maar kun je dan voortaan niet beter nadenken?
Wat ga je met de kittens doen?
Zorg je dat ze begeleid word door een dierenarts indien nodig?
Laat je ze nakijken?
Wat wil je dus eigenlijk gewoon, waarom wou je perse een nestje?
Je had haar gewoon eerder kunnen laten steriliseren als ze altijd buiten wil zijn.
Als je nu naar een dierenarts wil grijpen, kon dat toen ook al.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 05:52

en ? is er al iets TS?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 07:28

triest, triest zo. Waarom kan je wel een poes aanschaffen maar geen fatsoenlijk informatie op zoeken? Kan je wel om raad vragen maar zo laat mogelijk?
Vandaag gaan de eerste kittens in de opvang al gecastreerd en gesteriliseerd worden. Ja op 10 weken leeftijd, omdat er nog steeds mensen zijn die ook met katten uit het asiel toch een nestje gaan fokken ondanks dat het niet mag.
Gelukkig blijkt inmiddels uit jarenlang onderzoek dat het geen nadelige gevolgen heeft ze zo vroeg al te laten helpen, maar het is toch te triest voor woorden dat wij dit moeten doen puur om te maken dat ze niet als fokmachines gebruikt gaan worden en tig keren op straat verkracht worden??????

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 07:45

Niicole__ schreef:
Wij hebben een poesje van nét 1 jaar, en ze is zwanger.
Helaas weten we niet hoe lang ze al zwanger is.
Het is geen "oeps-mijn-poes-is-zwanger" nestje, dus we hebben genoeg informatie gezocht, en alles klaar liggen voor de bevalling.

Niicole__ schreef:
@Ffortuna: Ik wou wel een nest, maar had het uiteraard op latere leeftijd liever gehad natuurlijk.
Van de kattenpil was ik niet op de hoogte, het enige wat mij verteld was was inderdaad casteren, maar dit wou ik niet omdat ik met een reden één nestje van haar wou.

Je hebt genoeg informatie gezocht, maar je wist niet dat er een poezenpil bestond. Op elke kattensite waar je kijkt kan je daar informatie over vinden. Helaas was dit katje dus al met 10 maanden zwanger. Jammer.
Ik hoop wel dat je de poes laat castreren als de kittens 4-5 weken zijn en daarvoor haar niet naar buiten laat. 3 weken na de bevalling kunnen ze alweer zwanger worden.
Hou je ook rekening met ontworming enz? Ook voor de moeder?
Ik hoop dat alles goed gaat en dat je een goed huis kan vinden voor alle kittens.