Kat breekt pootje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

RoosG

Kat breekt pootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 13:11

Hoi,

Ik start eigenlijk nooit topics, maar nu zoek ik een beetje advies (misschien ook wel een beetje steun)

Gister ochtend zat ik met mijn vriend buiten, zoals we meestal s'ochtends doen, een beetje mensen kijken. Mijn twee jongste katjes, Vicky en Tamale, waren weer aan het spelen en sprongen over het hek. We hoorden ze vallen en het spelen was al snel over, het zijn soms net kleine kinderen.
Nog geen tien minuten later komt Tamale vanaf onze andere kant gehinkeld en ging liggen. Gelijk hadden we door dat het mis was. Ik probeerde hem te pakken maar hij "rende" snel weg. Na amper een meter liet hij zich weer vallen. Zijn linkerachterpootje hing erbij en ik mocht er niet aan zitten - wat resulteerde in een paar flinke krassen op mijn arm.
Direct heeft mijn vriend het reismandje gepakt en we zijn naar de dierenarts gereden. Natuurlijk wist ik door alle stress niet meer waar die zat, maar thank god voor de navigatie systemen op mijn telefoon.

Dierenarts zal het al gelijk, pootje gebroken. Hij had zondag een soort gelijk geval gehad, zelfde achterpoot en waarschijnlijk dezelfde breuk. Hij legde ons twee keuzes voor, of we maken foto's en gaan hem dan gipsen. Dat is goedkoper maar het gips kan eraf vallen en er bestaat een risico dat het pootje afsterft, daarnaast zou er geen zekerheid zijn dat het goed heelt. Of we opereren hem en laten pinnen in zijn botjes zetten. Dit is wel een stukkie duurder dan gipsen.
Het is een jonge kat - van april 2011- en is gek op spelen, dus hij moet er in geen mogelijkheid later last van krijgen. Dan maar op water en brood de komende maanden. De kosten zouden namelijk tegen de 1000 euro gaan lopen. Dat is natuurlijk niet niks.

Tamale hebben we daar gelaten en wordt op dit moment geopereerd. Wat heb ik vannacht beroerd geslapen. Mijn katje die elke avond even bij mij komt liggen en al begint te spinnen als je naar hem wijst. Ik heb net de dierenarts gebeld, om te vragen hoe hij de nacht is door gekomen - misschien wel net zo slecht als ik- maar ze hadden hem flink wat pijnstillers gegeven, dus hij merkte waarschijnlijk niet eens dat hij niet thuis was (aldus de geruststellende woorden van de DA)

Ik hoop hem vanmiddag te kunnen ophalen.

Maar dan, ik heb geen idee of ik bepaalde dingen voor hem moet aanschaffen voor hij thuis komt. Ik las op internet over een katje die in een bench moest, die heb ik niet thuis staan. Alleen een reismandje, maar dat is ook niets denk ik. Ik ga er van uit dat de DA mij alles verteld over nazorg, maar als ik iets nodig heb, wil ik het nu aanschaffen, en niet als Tamale al thuis is.
Heeft er iemand ervaring met een gebroken pootje bij een kat? Ik maak me waarschijnlijk veel te veel zorgen..

Op bokt kon ik geen soort gelijke vragen vinden..

Liefs,
Roos

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:13

Ik heb er geen ervaring mee maar hoop dat ze snel hersteld..

chantal_bel

Re: Kat breekt pootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:15

Zorgen voor lage slaap plaatsen, ze mogen absoluut de eerste weken niet springen. En een bench is geen slechte optie eigenlijk. Op marktplaats staan er veel voor weinig.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 13:20

Hij slaapt gelukkig altijd in zijn mandje op de grond, dus dat scheelt wel weer.
Ga even op marktplaats kijken.

Dank jullie wel!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:24

wat een geluk zo'n baasje als jij! Weet niet of ik het ervoor over had ... Heb helaas geen tips voor je maar vind het super dat je zoveel voor je katje over hebt!

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:31

Ik weet dat meestal( niet altijd) geadviseerd word het katje ergens neer te leggen waar hij amper tot niet kan lopen, een bench ofzo.zodat de kat rust krijgt en niet gelijk weer kan gaan spelen etc. Maar ik zou het pas gaan aanschaffen als jou dierenarts het zegt. Want de ene is de andere natuurlijk niet:) meeste zijn wel gelijk maar als hij zegt dat het niet nodig is? Waarom extra kosten maken dan? Echter zou ik de kat( heb er 3) wel tijdelijk in een bench doen, aangezien die ook heel erg speels zijn en ik geen zin heb gelijk weer bij een da te moeten komen;) Heel veel sterkte en succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:38

Ik zou hem juist niet in een bench steken. Al vaak gezien dat een kat zich enorm frustreert etc. Ik heb ook gezien dat als ze vrij rond kunnen lopen ze zelf de gemakkelijke en rustige plekjes opzoeken. In een bench heb ik al regelmatig gezien dat ze beginnen te springen en stuiteren uit frustratie.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:39

ik zei ook eerst kijken wat de da zegt;)

holandia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:44

Bel je DA op voor je je katje haalt en vraag wat je in huis moet hebben.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:59

Aw dat is wel rot zeg...
Ervaringen met breuken heb ik niet, maar met herstelprocessen wel hoor :)

Dingen waarover je het beste meteen kunt overleggen met de DA als je Tamale gaat ophalen:
*hoe vaak tempen en wat doe je bij welke waarden?
*aandachtspunten qua pootje zelf (doorbloeding testen bij voetkussentje bijvoorbeeld?)
*pijnstilling/antibiotica, wat doe je als het geven van een pil niet lukt, nogmaals geven of liever overslaan?
*kraag icm eten/drinken, vraag tips want het is een drama (overleg meteen of een Kal-Pet kraag een optie is, daar heb ik persoonlijk fijne ervaringen mee)
*als je een bench moet gebruiken, hoe moet je deze inrichten? Juist heel zacht of juist met meer grip?
*contact met andere katten, mag hij al lopen of is het beter hem op een plekje te zetten waar de anderen hem niet zien

Hoop dat hij vlot weer heelt, go for it! Heb zelf een kat die ernstig gewond is geweest, en het is op wat schoonheidsfoutjes na helemaal goed gekomen! Houd hoop, die kleine karakterbeestjes kunnen meer hebben dan je denkt hoor :)

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:04

Mijn kat heeft 9 weken geleden haar pootje gebroken (ze was toen ongeveer 7-8 maanden). Ze heeft pinnen in haar pootje gekregen en er is cerclage draad gebruikt. Het advies van de dierenarts was minimaal 4 weken benchrust, dus echt in de bench en niet eruit. Daarna overdag eruit zolang je er in het oog kon houden en 's avonds in de bench voor 2 weken lang en daarna mocht ze er helemaal uit blijven. Het kon zijn dat de pinnetjes die gebruikt zijn gaan irriteren en dan moet alles eruit gehaald worden, maar zolang ze daar geen last van heeft blijft het gewoon zitten.

Een bench is dus een absolute aanrader. Wel eentje waar ze én kan slapen én je de kattenbak in kwijt kan. Zorg ook dat ze zich niet verveeld. Wij hebben een aantal nieuwe speeltjes met kattenkruid gekocht en hierdoor kon ze zich wat meer amuseren.

Oh ja, wij hebben een binnenkat en hebben de bench voor het raam gezet, dat vond ze erg leuk, hele tijd naar buiten kijken al languit liggend :D

Let er ook goed op dat ze niet aan de hechting gaat zitten prullen, dat deed die van ons wel en we konden dus een aantal keren terug omdat de wond iets open stond.

Onze kat is weer helemaal de oude na 9 weken :D
Laatst bijgewerkt door AngelofLove op 29-05-12 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:05

Wij ziijn helaas deskundigen op breuken bij katten. Maar echt de raarste breuken. van kleine haarscheurtjes tot verbrijzelde bovenbeentjes.

Wij hebben onze in totaal 6 katten nooit opgesloten in een bench maar juist op een rustige kamer die "leeg"was. Denk bijvoorbeeld aan een computerkamer ofzo.
mijn ervaring is dat katten gek worden in een bench zeker als ze altijd gewend zijn vrij rond te lopen.
voor de rest de kat zo veel mogelijk met rust laten, ze geven zelf heel goed aan wat ze wel en niet kunnen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:06

qua kattenbak in de bench vond ik van die kartonnen trays wel handig. Hebben ze niet zoveel ellende met in en uitstappen....

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:11

wij hebben een aantal jaren geleden een kat gehad die is aangereden.
Reslutaat: gebroken bekken, gebroken boven en onderkaak.
Ook bekken gezet onder operatie evenals der kaak.

Heeft 6 weken in een bench gezeten, met volle pijnstilling en vloeibaar voer.
Ze had gewoon een lage bak als kattenbak en ze kon er makkelijk in komen.
Ze heeft veel bij ons op schoot gelegen, en met ondersteuning geoefend om te lopen.

Nu is ze 5 en is ze helemaal opgeknapt, nergens last van en kan de raarste sprongen maken

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:21

Ik zou kiezen voor een grote maat bench (de grootste) en daar het katje zeker 4 weken inhouden. Katten zijn heel actief en zullen het pootje zeker volop gaan belasten, dan had ik het zekere voor het onzekere genomen. Op de zorgboerderij hebben ze een kat gelijk weer losgelaten na operatie, die was niet vast te houden en bezeerde zichzelf alleen maar in de bench. Resultaat is dat de kat nog 2 operaties moest ondergaan, en het pootje is nooit mer geworden zoals het was. Ik had pillen gevraagd om de kat rustig te houden in de bench, zeker de eerste paar dagen iets van slaap pillen.
Heel veel succes gewenst!!

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:25

Inderdaad wel iets om hem kalm te houden, die van ons heeft die ook gehad.
Anders was het ook niet goed gegaan denk ik

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:27

Onze kater heeft ooit zijn pootje gebroken. De da heeft een pen in zijn pootje gezet met draad. Daarna moest hij revalideren in een bench. Ik denk dat een veilige kamer zonder dingen waar hij op kan springen ook zou kunnen,omdat veel katten idd panisch worden in een bench. Al zou ik de eerste tijd toch een bench aanbevelen. Veel aandacht geven is belangrijk.
Onze kater had een hele lelijke breuk aan zijn voorpoot bij zijn schouderblad,hij was ook nog een jonge kat toen hij het kreeg. Hij is er probleemloos 17 jaar mee geworden.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 14:37

Ik heb net de DA aan de telefoon gehad, de operatie was goed gegaan, er was alleen één stukje dat ze niet helemaal netjes op elkaar kon krijgen, maar dit zou vanzelf helen. Hij gaat hier geen last van hebben.
Om kwart over vijf kan ik Tamale ophalen, en dan legt ze mij gelijk alles uit over het spalkje wat hij om moet.
Ze adviseerde wel om een bench aan te schaffen zodat, als ik er niet ben, hij daar in kan. Hij mag absoluut niet springen, dus dat risico wil ik dan ook niet lopen.

Bedankt voor de tips tot nu toe!

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 16:59

Even een kleine update.

Meneer is net thuis, het heeft even geduurd. Gisteren bij de dierenarts kon hij gelijk een nieuw spalkje om, deze die hij had, had hij eraf gekregen. Ik dacht heel stoer, oh daar kan ik wel bij zijn! Maar het scheelde niet veel of ook ik had naar de arts gekund. Gelukkig was mijn vriend mee en die sleurde mij de kamer uit haha!
Thuis werd al snel duidelijk dat er weer iets niet goed zat, het spalkje was alweer afgezakt, dus hup, in de auto en weer terug naar Vorden.
Daar stond een andere dierenarts, en die voelde en zei "volgens mij zit er hier ook iets niet goed" hij bedoelde hoger in zijn been. Tamale kon weer een nacht daar blijven, hij krijste het letterlijk uit als de DA aan dat punt zat.

Tijdens zijn val heeft hij waarschijnlijk een spiertje gescheurd, en dat is wat er bij hem nu zo veel pijn doet. Hij is nu hoger gespalkt, over zijn rug heen, en dit spalkje zit muurvast.

Tamale ligt nu in de bench, in zijn mandje. Zijn zusje, Vicky, is nogal van slag en durft er eigenlijk nog niet bij te komen.
Over vier weken moeten we terug komen voor controle, ik ben al lang blij dat hij weer thuis is :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:19

Wat ik voor Trouble toen ook heb gedaan om de bench minder akelig te maken is een dag/nachtritme erin houden, dus overdag alleen een schuilstukje en 's nachts wat meer een hol-idee (laken er een groter stuk over).
Tussen de tralies van de bench had ik allemaal "beessies", knuffelspeeltjes met kattenkruidgeur en aan het randje had ik wat van die kado-sliertjes gehangen, zodat ze ook kon spelen zonder veel te bewegen maar dat het ook niet ergerlijk in de weg hing.
Verder had ik de bench zo gezet dat ze uitzicht had op een boom die ik heb volgehangen met vogelvoer zodat ze vogeltjes kon kijken en nog wat meekreeg van de wereld.

En alles wat leuk en lekker is in de bench doen. Dus eten kreeg ze vooral daar, haar superlekkere medicijn kreeg ze daar, altijd als ze de bench in moest kreeg ze een snoepje. Ze baalde ervan hoor, maar uiteindelijk is het het helemaal waard geweest en kon ze gewoon 's nachts in de bench slapen (overdag droeg ik haar vaak bij me)

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 21:05

Dat klinkt leuk, voorzover het leuk kan zijn!

Ik denk inderdaad dat ik hem maar voor de schuifdeuren ga zetten (woon beganegronds) zodat hij lekker naar het bos kan kijken.

Hij wilt heel erg graag naar buiten, als ik hem eten en drinken geef moet ik oppassen of hij vliegt eruit, hij is nu al veel te snel met dat ding aan zijn poot haha!

Duik morgen even de stad in en haal wat leuks voor hem. Mijn oma had al gelijk wat voer voor hem gebracht en wat snoepjes. Hij krijgt gewoon het zelfde voer als hij altijd krijgt, zou ik dit moeten verminderen omdat hij minder beweegt?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:40

Dat is een lastige RoosG, aan de ene kant is het wel verstandig om te minderen aangezien hij minder verbruikt omdat hij minder beweegt, maar aan de andere kant is het ook weer zo dat genezing gewoon heel veel energie kost. Probeer vooral goed in de gaten te houden hoe zijn gewicht en conditie zijn en het voer daarop aan te passen :)

Als je het leuk vind kan ik nog wel een foto zoeken van hoe Troubles bench er toen uitzag hoor :)

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:22

Ik ben gewoon het voer blijven geven wat ze altijd kreeg per dag (alleen brokjes). De dierenarts raadde aan om haar gewicht/conditie goed in de gaten te houden. Mochten we merken dat ze snel dikker werd dan moesten we minderen met voeren. Uiteindelijk heeft ze 4 weken lang in de bench gezeten maar wel gewoon de hoeveelheid voer gekregen die ze altijd kreeg per dag.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:30

Ten eerste: Hulde aan jou en jouw dierenarts dat het risico van gipsen zeker serieus genomen is en dat jullie voor de beste optie hebben gekozen *\o/*

Ook met de spalk goed opletten natuurlijk.
Hoe vaak moet je op verbandswissel?

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 15:02

Ik ben heel benieuwd naar een foto Delerium, ik heb nog geen tijd gehad om speeltjes met kattenkruid te halen, maar ik ga voor mijn werk even de stad in.
Tot nu toe laat ik zijn voor net zoals hij dat eerst had, merken wij dat hij er dikker van wordt, passen we het aan.

Paintlinger, dank je wel, hoewel het een hoop kosten mee brengt had ik me niet kunnen voorstellen dat ik niet iets beters voor Tamale had gewild.
Ik hoef geen verband te verwisselen, het is een soort gips ofzo wat er om heen zit (ik heb niet mee gekeken toen het spalkje erom heen ging, het duizelde me toen ze het eraf haalden :') )
Over vier weken moeten we terug komen en dan gaan ze foto's maken.

Hij is onwijs lief met zijn medicijnen, ik ga voor de bench zitten en neem hem op schoot. Dan blijft hij heerlijk zitten en slikt braaf zijn antibiotica en pijnstiller door, top katje.

Vicky durft nog steeds niet bij hem te komen, vanmorgen ging ze even naast ons zitten toen ik Tamale zijn medicijnen gaf, maar ze bleef maar grommen. Ik hoop dat ze er snel aan gaat wennen.