Huishond zonder één vast baasje, mogelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Huishond zonder één vast baasje, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 18:15

Hallo,

ik stel deze vraag voor een kennis van mij die directeur is in een instelling voor 'moeilijke meisjes'. Deze meisjes verblijven een tijdje intern daar, qua duur afhankelijk van hoe moeilijk ze het hebben. Ze zijn bijna altijd van school gestuurd, hebben problemen thuis, etc. Eén keer per week doen ze een activiteit met paarden en éénmaal per week gaan ze met asielhonden wandelen.

Nu zouden ze in de instelling graag een huishond introduceren die bij de meisjes leeft (er is altijd toezicht van begeleiders ed). De meisjes zouden grotendeels instaan voor de verzorging. Bedoeling is om het wat huiselijker te maken en ze iets te doen te geven enz.

In hoeverre lukt dit voor een hond om in een instelling aanwezig te zijn zonder echt één baas? De meisjes wisselen natuurlijk en de begeleiders zijn ook wel eens op vakantie of zoeken een andere job. Een echt vaste persoon elke dag is dus niet aanwezig.

Zelf heb ik het idee dat het mogelijk moet zijn, met een volwassen hond type labrador. Wat denken jullie?

Kwanyin

Re: Huishond zonder één vast baasje, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:18

Heb je in de eerste plaats al nagedacht wat je gaat doen als je meisjes krijgt die zwaar allergisch zijn voor honden?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:20

Dat niet alleen, ik wil niet negatief doen, maar zijn alle meisjes wel zo vriendelijk met de hond?
Wie gaat ervoor zorgen als er niemand die taak op zich wilt nemen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 18:22

Zoals in de OP stond 'ik vraag voor een kennis'. Ik heb dus niet te beslissen maar aangezien ik de enige was met ervaring met honden, vroeg hij het aan mij :)

Maar alvast een goeie opmerking, die ga ik zeker over maken. Nu, ik denk wel dat ze weten wie allergisch is en wie niet, aangezien er dus 1x per week met asielhonden gewandeld wordt (ik weet, dat is anders dan ermee samenleven).

@Armaris: de begeleiders zouden in principe de eindverantwoording hebben denk ik, dat lijkt me eigenlijk het meest logisch.... ze zouden idd een soort taakverdeling moeten opzetten. Het is ook een gedeelte educatief natuurlijk, ze terug een beetje ritme doen krijgen, ze het idee geven dat ze nuttig bezig zijn :)

Of ze vriendelijk zijn met de hond: ja, er is geen reden aan te nemen dat ze onvriendelijk zouden zijn (zie vrijwilligerswerk met paarden en asielhonden als activiteit) Maar daar moet ook goed over nagedacht worden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:26

Daarnaast zou ik trouwens ook de risico's goed onder de loep nemen. Je kan nog zo'n brave sukkelhond in huis halen, ook zo'n hond kan wel eens lelijk uit de hoek komen als er iets gebeurt, en die meisjes zitten niet voor niets bij jullie. Stel je voor dat die hond een van de meisjes grijpt, hoe ga je dat verantwoorden tegenover familie?

Ik snap je denkwijze wel en ik geloof ook dat een huisdier een pedagogische invloed kan hebben. Maar ik zou het persoonlijk dan liever safe spelen en kiezen voor een diertje dat je bv in een kooitje kan houden en afzonderen van eventuele mensen die allergisch zijn.Een hamster. Of een stel cavia's of ratjes ofzo. Dat zijn ook leuke dieren en dan heb je zeker het probleem niet van verschillende bazen. :)

Citaat:
Maar alvast een goeie opmerking, die ga ik zeker over maken. Nu, ik denk wel dat ze weten wie allergisch is en wie niet, aangezien er dus 1x per week met asielhonden gewandeld wordt (ik weet, dat is anders dan ermee samenleven).

Maar ik maak uit de openingspost op dat de meisjes regelmatig wisselen? Dan maakt het in principe niet uit of ze op dit moment allemaal niet allergisch zijn, het volgende meisje wat komt kan daar wel problemen mee hebben.

==>ik zeg je maar het is in het algemeen geschreven, aangezien het dus om een vriendin van je gaat :) .

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:28

Honden houden van een "stabiele" roedel en kunnen zeer onrustig worden als deze steeds wisselt.
Er zijn wel honden die daar beter tegen kunnen, maar dat weet je niet van te voren.
Vooral een wisselende baas kan voor veel onrust zorgen.

Je hoeft er maar 1 bij te hebben die "het" verpest en dan is de hond de dupe.
Ik ken 1 begeleid wonen project die het hebben geprobeerd, maar na de 3de hond zijn ze er maar mee gestopt. Nu neemt 1 fulltime medewerker zijn eigen hond mee naar het werk en dat bevalt wel.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 18:29

Oja, mijn eigen idee was dat een begeleider zich bereid zou moeten vinden eigenlijk de baas van de hond te zijn zeg maar, dat moest het toch niet lukken, of om welke andere reden het niet doorgezet wordt, de hond daar gewoon bij hen thuis terecht kan.

Maar ik geloof dat ze eerder het idee hadden richting echt een 'instelling-hond' die zeg maar van iedereen is.

edit: zoals Brainless dus zegt, dat was ook een beetje mijn idee, dat dit meer kans van slagen had. Ik denk dat ik dat maar ga voorstellen.

En qua ras, dan best in de richting van labrador? (sorry, vooroordeel, maar ze zijn toch wel altijd erg sociaal en blij :o )

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:33

Ik zou het niet doen, heb zelf de ervaring al gehad.
Na lang overleg kwamen ze bij de bejaarden instelling waar mijn moeder werkt met het idee dat een konijn wel leuk zou zijn, iedereen was het ermee eens en ze zouden er voor zorgen... konijn zou ook als knuffel dieren dienen voor de bejaarden omdat bekend is dat dieren goed zijn voor bejaarden.
Alles prima dus, hok aangeschaft, eten aangeschaft en konijntje geregeld.
eerste paar maanden was leuk, totdat konijntje ernstig ziek werd omdat er niet meer goed voor gezorgt werd.
gelukkig kwam ik toevallig die dag binnen wandelen en samen met mijn moeder zijn we naar dierenarts geweest, dat toevallig heeft het leven van nijntje gered.
toen ze beter was is ze weer terug gegaan, nu met goed gemaakt schema over de verzorging etc.
Maarja andere bewoners met de tijd, en andere collega's... en konijn kreeg wel voer/drinken en schoon hok, maar verder eigenlijk helemaal niks.

Ik zou minimaal 1 keer in de week langskomen om voor konijn te zorgen, alleen ik kreeg via mijn moeder te horen dat er geklaagt was en dat het beter zou zijn als ik niet meer zou komen naar haar werk.
Nou leuk he, als je dat te horen krijgt terwijl je weet dat konijn anders helemaal geen aandacht krijgt.
Laatst vertelde mijn moeder dat ze het konijn weg gingen doen, een van de collega's van mijn moeder was laatst met haar kinderen daar geweest en ze hadden het konijn zo leuk gevonden...hun konijn was een paar weken daarvoor overleden.

Gelukkig mag ze nu lekker in de tuin rond hobbelen en krijgt veel aandacht dus met haar is het gelukkig goed gekomen...maar wat als er nou niemand het konijn had willen hebben... waar was ze dan terecht gekomen?

Helaas mocht ik van mijn ouders het konijn niet mee naar huis nemen, anders had ze meteen bij ons gebleven nadat ze zo ziek was geworden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:36

Solleke_Noah schreef:
En qua ras, dan best in de richting van labrador? (sorry, vooroordeel, maar ze zijn toch wel altijd erg sociaal en blij :o )

Maar diegene moet in dat geval dan ook wel een zo'n hond willen hebben. Met idee van "zelfs als ik daar niet werkte, zou ik zo'n hond nog steeds graag in huis hebben en kan ik er voor zorgen!" . Je kan moeilijk een hond aanschaffen met als hoofdreden het is voor het werk :D .

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 18:38

Absoluut, daar ben ik het volledig mee eens :)

Daarom ook, ik kijk eerder wat uit het oogpunt van de hond, van de directeur snap ik wel dat deze vooral naar de meisjes kijkt. Maar ik weet wel dat hij het niet zal doen als ik het afraad :)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:47

Het grootste probleem zie ik in de financiën, angsten, en vooral: allergie.

Geen slim idee.
edit: ik zou eerder voor vrijwiligerswerk in een asiel gaan.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 19:18

@Bravespots: dit doen ze al, ze gaan elke week wandelen met de asielhonden.

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik heb intussen al gemaild en geadviseerd om ofwel één van de vaste begeleiders zijn eigen hond te laten meebrengen (indien er zo iemand is mét hond) zodat die 's avonds terug naar huis kan met eigen baasje, ofwel het niet te doen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:32

tja als er een hodn zou komen dan zou ik kiezen voor een grote poedel. Geen klein hondje vanwege het op willen pakken e.d. maar een grote hond en een poedel omdat deze niet verharen (geen labradoodle nemen van zomaar ergens vandaan want die zijn echt niet allemaal hypoallergeen). Daarnaast is een poedel zeer slim en netjes van karakter, speels en energiek, passen zich makkelijk aan en hebben een bepaalde aai baarheids factor. Wel zou ik dan idd ervoor kiezen dat een vaste begeleider de hond heeft en die overdag gewoon mee neemt.
Daarnaast zou ik informeren bij andere instellingen die bijv. een huishond hebben om te kijken wat hun ervaringen positief en zeker negatief zijn.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 19:34

Toevallig, we hebben zelf altijd koningspoedels gehad, nu ook nog :) Zijn idd heerlijke honden en qua allergie zat ik daar al aan te denken. Maarja, dan moet het toeval al zijn dat één van de begeleiders al zo'n hond heeft, of er eentje wil.. Qua onderhoud van de vacht toch niet te onderschatten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:58

Solleke_Noah schreef:
Toevallig, we hebben zelf altijd koningspoedels gehad, nu ook nog :) Zijn idd heerlijke honden en qua allergie zat ik daar al aan te denken. Maarja, dan moet het toeval al zijn dat één van de begeleiders al zo'n hond heeft, of er eentje wil.. Qua onderhoud van de vacht toch niet te onderschatten.

:D idd niet te onderschatten qua vachtverzorging maar dat weet jij dan in elk geval heel goed ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 20:05

We hebben in de loop der jaren een half trimsalon aangeschaft om meneer goed te kunnen bijhouden :P

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 23:14

het lijkt mij ook niet zo'n goed plan, ook ivm risico's. niet alle begeleiders zullen voldoende verstand hebben van hondengedrag en van clienten kun je dit al helemaal niet verwachten.
de liefste hond kan agressie laten zien.
ik zou liever zien dan een begeleider 1 of 2 keer per week zijn hond mee naar zijn werk niet (ook niet vaker, want dit kost een hond meer energie dan je denk, waardoor je gaat overvragen, wat de risico's vergroot)

of kijken of er iets te regelen is met een AAA (animal assisted activities) programma. misschien is er wel iemand in de buurt die regelmatig met zijn hond langs wil komen om een boswandeling te maken of gewoon op bezoek wil komen met de hond?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 08:19

Nou ja, we moeten het ook niet helemaal overdrijven: op maneges lopen ook honden die 7 dagen per week andere mensen zien. Zeker, die hebben een vaste baas, maar waarom je een hond niet gewoon elke dag mee zou kunnen nemen, zie ik echt niet.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 08:44

omdat een hond therapeutisch meenemen heel anders is als een hond die rondloopt op eigen erf. ik heb zelf een hond die ik therapeutisch inzet en geloof mij maar dat zo'n hond kapot is als hij een dag mee is geweest naar mijn werk. op de opleiding wordt er ook voor gewaarschuwd dat je een hond niet meer dan twee keer per week in moet zetten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 08:55

loulou schreef:
omdat een hond therapeutisch meenemen heel anders is als een hond die rondloopt op eigen erf.

Maar het ging niet specifiek om therapeutische inzet, maar volgens mij gewoon de aanwezigheid. Eea is ook prima te regelen met goede regels. (En 1 daarvan zou dan wel moeten zijn dat de hond een plekje heeft waar hij niet gestoord mag worden.)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 09:27

een hond op een instelling voor 'moeilijke meisjes' maakt een hond al snel therapeutisch.

als ik naar mijn werk kijk zou ik het absoluut afraden. lang niet alle begeleider hebben iets met dieren en zullen de meisjes dan ook niet goed kunnen begeleiden in omgang en verantwoordelijkheid met en voor de hond.
als ik alleen al kijk hoe hier met konijnen om werd gegaan op de kinderboerderij.... konijnen werden opgetild aan de oren en er werd ruw mee omgegaan. veel begeleider zeiden hier niks van omdat ze zelf niet eens in de gaten hadden dat je zo niet met een konijn omgaat.

daarnaast heb je in de zorg vaak veel wisselingen van personeel. over 2 jaar zijn er begeleiders die de hond vies en gevaarlijk vinden en het beestje wordt gedumpt....

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 09:30

Als de hond gewoon elke dag bij zijn baasje mag/kan zijn op het werk lijkt me dat geen probleem in ieder geval.

Dan sta je er zelf bij wanneer er ruw gehandeld word. Ik kan me voorstellen dat sommige honden het prima zouden doen zo.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 09:34

maar dan heb je een hond met een vaste baas, die mee gaat naar het werk. dat is heel anders dan een hond die van 'niemand' is en daar altijd aanwezig is.

toch merk je pas hoeveel energie het een hond kost om mee te gaan naar een instelling waar mensen/kinderen zitten met probleemgedrag als je het zelf meemaakt ;)
een hond zoekt van nature de drukke/onrustige kinderen op om hen te kalmeren. en daarnaast wil iedereen met de hond spelen en krijgt hij de hele dag aandacht. je moet er dan echt voor waken dat je hond rust krijgt en niet overvraagt wordt.

Sonja_vRJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:24

de therapeutische waarde kan groot zijn, maar voor de hond kan het lastig zijn ,
daarnaast is er een redelijk verloop in een instelling voor jeugdzorg (meiden gaan naar huis/begeleid wonen, nieuwe meiden stromen in ) waarbij je nooit weet of er een zwaar allergisch binnen gaat komen in de nabije toekomst

dan zou ik eerder kiezen voor dieren die in ene beperkte ruimte verblijven, dus groter konijnen/kippen etc in een ruim hok/bijgebouw met ren etc waar ze mee aan de slag kunnen zodat de woonruimtes vrij gehouden zouden kunnen worden van dieren indien nodig

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:33

Is een kat geen beter idee? Ik heb ook bij een zorginstelling gewerkt en daar hadden ze ook een kat. Een kat gaat lekker zn eigen gangetje en zal het een worst wezen wie baas/personeel is. Als hij eten, drinken, een schone bak en aandacht krijgt wanneer hij dat eist is een kat gauw tevreden.