2 Ongecastreerde rammen (konijnen) bij elkaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

2 Ongecastreerde rammen (konijnen) bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 18:19

Hee Bokkers,

Volgens mij zitten er best wat mensen op Bokt met veel verstand van konijnen en ik vraag me nu al een paar weken iets af nadat mijn baas nummer zoveel was die er een opmerking over maakte.

Ik heb sinds februari een mannetjes konijn in maart is er daar nog een mannetjes konijn bijgekomen. IEI dacht ik dat ik 2 vrouwtjes had, toen dacht ik dat ik een mannetje en een vrouwtje had en zou het mannetje gecastreerd worden en toen later zag ik dat ze elkaar om de beurt aan het "wippen" waren en toen heb ik ze van elkaar af gehaald en er hing bij beiden iets uit. :Y)

Toen had ik dus 2 mannetjes, supertof, gelijk de afspraak voor de castratie afgebeld.

Al met al gaan ze super goed samen, ze hebben een grote buitenren en lopen als we thuis zijn los in de tuin. Ze kunnen hun ei kwijt en ik heb ze nooit zien ruziëen. Wel lopen ze om en om op elkaar te rijen, maarja, das niet erg... Toch?? Verder hupsen ze de heel dag achter elkaar aan en slapen ze altijd tegen of op elkaar.

Maar goed, in mijn omgeving hoor ik veel van mensen dat het sterk word afgeraden twee mannetjes samen te houden ivm vechten.
Moet ik me nu nog zorgen gaan maken dat dit gaat gebeuren?

Het gaat vanaf dag 1 al super, heb ze op neutraal terrein gekoppeld en ze accepteerden elkaar direct...

Groetjes, Nikki

Najoveh

Re: 2 Ongecastreerde rammen (konijnen) bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 18:23

Hoe oud zijn ze nu? Mijn ervaring is dat mannen inderdaad een tijd heel goed samen kunnen, maar na een tijd (als ze een half/ 1 jaar zijn) gaan ze allemaal vechten, ookal hebben ze een ontzettend grote ruimte.

Ik zou ze beide laten castreren en er dan 2 voedsters bijzetten. Dat is een prima combi :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 18:29

Maar dan heb ik er 4. :+

Hmm. Zou dat dan ineens omslaan? Ze zijn nu 5 en 4 maand.
Ze wassen elkaar en al dat soort dingen. Zijn beiden geslachtsrijp en laten dit duidelijk blijken maar vinden dit van elkaar niet erg..

_Hessel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 18:30

Ik heb nu 3 rammen samen zitten, ongecasteerd.
2 zijn broers, de 3de had ik eerder dan de 2 broers.
Ondanks af en toe gerijd op elkaar en een ruzietje gaat het perfect samen!
De 2 broers zijn rond de 1,5 jaar oud, de ander 3 jaar.

Ze zitten trouwens al zo'n jaar samen :D

Nu wil ik niet zeggen dat het een goede combi is, maar hier gaat het gwn goed, dus ik laat het zo :)
Wanneer je ze echt ziet vechten tot bloedens toe zou ik wel een oplossing zoeken TS :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 18:31

ik heb dat nu ook met mijn 2 rammen:
de een is heel oud en de andere is blind.

maar mijn oom en tante hadden het geprobeerd, maar dat liep op vechten uit (2 rammen, beide jong) :=

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 18:32

Ja, idd. Als ze gaan vechten is er geen andere optie dan uit elkaar halen. Maar ga er geen 4 nemen, heb dan toevallig een grote tuin, maar woon wel in een flat. :P Dus dan moeten ze maar naar mijn ouders als het zover komt. :')

Ik kan me ook niet voorstellen dat ze nu nog een gruwelijke hekel aan elkaar zouden moeten krijgen. Ze doen werkelijk alles samen.

En castreren zie ik dan het nut niet van in als ze toch alleen maar samen lopen. Dat zou altijd nog kunnen mocht het niet goed gaan toch.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 18:33

Eclair maar dat ging dus van begin af aan niet goed?

Die van mij waren denk ik blij met gezelschap, zaten zo zielig alleen in een klein glazen hokkie in de dierenwinkel.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 18:33

Chaos schreef:
Maar dan heb ik er 4. :+

Hmm. Zou dat dan ineens omslaan? Ze zijn nu 5 en 4 maand.
Ze wassen elkaar en al dat soort dingen. Zijn beiden geslachtsrijp en laten dit duidelijk blijken maar vinden dit van elkaar niet erg..

ja helaas kan dat alsnog omslaan .
mijn vriendin had ook twee rammetjes en die waren echt dikke maatjes .
tot in het volgende seizoen het voorjaar weer kwam , toen ging het mis .
ik heb ze overgenomen ,ze beide laten castreren en ze bij mijn net gekochte voedsters in de doen :D
wel 2 koppels he :D

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 18:35

Het risico is nog enorm groot dat het mis gaat, omdat ze zo jong zijn. Er zijn echt wel enkele gevallen bekend dat het goed gaat, helaas veel meer dat het mis gaat en dan kan het in een nacht ook een drama zijn. Ook krijg ik gevallen binnen waarvan de mensen zeggen gaat zo goed, terwijl ik de wondjes of oude littekens gewoon voel.. Het risico dat het mis gaat is gewoon echt wel heel groot.
Wil je de risico's tot klein beperken zou ik aanraden ze beiden zo snel mogelijk te gelijk te laten castreren, 2 gecastreerde rammen zie ik wel meerdere goede ervaringen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 18:37

Okee, ja het castreren an sich is no problem. Werk bij de DA. Maar dacht wat niet hoeft dat hoeft niet. Maar om de hormonen weg te halen misschien idd wel slim. :j

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 18:38

Castreren is niet alleen maar zodat ze niet meer kunnen dekken hoor.. Je neemt hormonen weg zodat ze ook rustiger worden in hun doen en laten. Als je ze ongecastreetd samen laat kun je er op wedden dat ze gaan vechten. Doe jezelf een lol en castreer ze allebei konijn castratie is niet zo duur.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 18:40

Ja, dat weet ik, wat castreren doet. Maar ik dacht zolang ze geen last hebben van hormonen waarom dan castreren.

Maar goed, konijnen krijgen dus behoorlijk last van die hormonen als ze met 2 mannen zijn, dat lees ik nu, dus ik zal ze laten castreren. :j

En zoals je leest is de castratie het probleem niet, dat doet mijn baas en ik help dan, scheelt ook nog in kosten.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 18:41

Wij hebben een hele poos twee rammen bij elkaar gehad (waarvan één gecastreerd) en die waren ook helemaal gek op elkaar. We dachten een gecastreerde ram en een voedster te hebben. De 'voedster' kwam er als jong konijn bij, maar ook toen beide konijnen volwassen waren lagen ze de hele dag bij elkaar. Later kregen we er twee voedsters bij en toen kwamen we na een tijdje voor een verrassing te staan. :o De andere ram hebben we gecastreerd (en later alle jonge rammen ook). Beide oude rammen hebben na de castratie van de vader weer met zijn tweetjes gezeten. Ook toen ze weer in de groep kwamen waren ze niet bij elkaar weg te slaan. Toch hebben we ze toen beide een eigen groep gegeven (met 1 oudere voedster en een deel van de jonge konijnen) en dat ging ook prima. Helaas is de vader deze winter overleden. Dat gaf wel wat spanning in zijn groep, maar na wat onrustige dagen vonden ze elkaar allemaal weer aardig gelukkig. Inmiddels ben ik er wel van overtuigd dat een konijn het best tot zijn recht komt in een gemengde groep. Wij hebben nu twee van zulke groepen en beide groepen zijn heel hecht en ontzettend leuk om naar te kijken.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 18:43

Je hebt wel zeker een punt, maar casteren voordat de hormonen een kans krijgen zich te ontwikkelen is preventief voorkomen.

Wij zien bij ons op de kliniek regelmatig dat mensen met twee rammen toch problemen krijgen, maa niet geschoten is altijd mis.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 18:46

Ja, maar ik kreeg bij de DA in het dorp het advies dat ze eerst geslachtsrijp moesten zijn voor de castratie (kreeg bij de dierenwinkel een gratis DA bezoek erbij) en als ze geslachtsrijp zijn hebben ze ook die hormonen.. Dus dat had ik dan toch niet kunnen voorkomen?

Ik zal iig de middelen laten bestellen voor de konijntjes dan kunnen ze volgende week onder het mes. :D

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 18:50

Ik zelf zeg inderdaad voor zijn en voorkomen. Konijntjes zijn vaker eerder geslachtsrijp dan dat ze echt de drift drift hebben, ze hebben dan natuurlijk ook gewoon hormonen, maar nog minder ontwikkeld. Hier worden de heren met 12 weken (3 maanden) gecastreerd en daarna samen oid is geen enkel probleem. Wat ik vaak zie gebeuren is dat mensen het afwachten en als ze dan eenmaal gaan vechten keer je het niet meer terug.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 18:51

Ze zeggen ook dat 2 vrouwtjes niet goed gaat, toch heb ik altijd 2 vrouwtjes bij elkaar gehad en dat is altijd goed gegaan. Ze hebben hier ook relatief gezien veel ruimte, dus ze kunnen elkaar uit de weg. Maar castreren zal voor de toekomst een grotere kans op slagen geven, dus dat is denk ik een goed besluit.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 18:51

Heb ook 2 rammen samen zitten , gaat goed ! Af en toe flink herrie in de kooi maar dat is dat strappen mst de achterpoten wat ze doen ..
Heb een voedster maar zij zit apart , ze is 9 jaar ...
Mijn rammen zijn nu een jaar

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:01

capopjekop schreef:
Ze zeggen ook dat 2 vrouwtjes niet goed gaat, toch heb ik altijd 2 vrouwtjes bij elkaar gehad en dat is altijd goed gegaan. Ze hebben hier ook relatief gezien veel ruimte, dus ze kunnen elkaar uit de weg. Maar castreren zal voor de toekomst een grotere kans op slagen geven, dus dat is denk ik een goed besluit.

Twee dames gaat in praktijk veel vaker goed dan 2 mannen.

@ Zinzi_jewel
Nog best een kans dat het mis gaat op deze leeftijd, en stampen met achterpoten is niet altijd zo positief. Zoals ik al eerder poste er komen met regelmaat 2 rammen bij mij binnen waarvan mensen denken dat het prima onderling ging. Dat soort dingen zijn wel waarschuwingen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:10

Nou als t mis gaat , gaan ze naar een andere thuis ben ik bang ... vriend ziet konijnen castreren niet zitten !!!
Flipte al haast toen ik meldde dat ik voor Noah mn voedstertje de DA had gebeld om.haar in te laten slapen .
Dat regelde je toch zelf ( boerenzoon , zou t daar aan liggen ? )

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:11

Chaos schreef:
Eclair maar dat ging dus van begin af aan niet goed?

Die van mij waren denk ik blij met gezelschap, zaten zo zielig alleen in een klein glazen hokkie in de dierenwinkel.

oeps, vergeten bij te zetten. het ging van af het begin af aan niet goed.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:27

Zinzi_jewel schreef:
Nou als t mis gaat , gaan ze naar een andere thuis ben ik bang ... vriend ziet konijnen castreren niet zitten !!!
Flipte al haast toen ik meldde dat ik voor Noah mn voedstertje de DA had gebeld om.haar in te laten slapen .
Dat regelde je toch zelf ( boerenzoon , zou t daar aan liggen ? )

Maar heb je dan zelf daar niks over te zeggen en budget? Mijn vriend begon hier eerst ook wel is te miepen, maar mijn geld, mijn dieren, ik beslis.
Ik vind dat je herrie uit de kooi hoort qua stampen namelijk niet heel positief klinken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:02

Ze racen dan door de flat heen .. Ze hebben 2 etages en dan rammelen ze soms wat !
Vechten heb ik ze nooit zien doen ! Ca 4 tot 6 x per week lopen ze los in de tuin ...
Gaat heel leuk ...
Heb vaker 2 rammen samen gehad , zolang ze niet gaan dekken bij en voedster ging dit goed !
Mijn huidige rammen Ko & Nijn zijn broers zitten dus al vanaf begin samen ..
Dat rammelen maak ik me niet zo druk over eerlijk gezegd , hengsten en ruinen en BV reuen spelen ook lomper als de dames ...
Houdt het wel in de gaten .

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:09

Hier gaan de rammen niet samen. Heb beide rammen apart en een gecastreerde ram met 4 voedsters samen. Dat gaat wel heel goed.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:38

We krijgen hier in de opvang ook wel eens rammen binnen die samenzitten, vaak als ze bij ons aankomen is het eerste wat in hun opkomt elkaar aanvallen.
Nieuwe omgeving, nieuwe geuren.. het kan ineens omslaan.
Zo kregen we een aantal maanden geleden drie leuke mannen, leefde al drie jaar met elkaar samen zonder problemen. Bij ons aangekomen werden ze in een groot hok van 4 m2 gezet (lijkt klein, maar is best ruim hoor). Direct begon er één een andere aan te vallen, tot bloedens toe. Diegene die aangevallen werd hebben we apart gezet. Twee dagen later kregen de twee andere ruzie, ook tot bloedens toe.

Nu hebben we twee gecastreerde rammen in de opvang. Zijn ook samen opgegroeid, maar deze vechten niet. We gaan ze waarschijnlijk wel van elkaar scheiden en koppelen aan een vrouwtje. Omdat dat toch beter is :)