Hond truukje "schamen" leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

Hond truukje "schamen" leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 17:33

Nadat ik een tijdje ben gestopt met mijn hond truukjes leren, wil ik het graag weer oppakken.
Ze kan zit, af, plat, blijf, twist, poot, andere poot en deuren openen.
Nu wil ik haar het truukje "schamen" leren, maar ze lijkt er niks van te begrijpen.
Nadat ze 1x geprobeert heeft het elastiekje/plakbandje van haar neus af te halen, stopt ze ermee. Ik blijf het er toch wel op plakken, denkt ze volgens mij :')
Dus dan heb ik na 1x een hond, die het gewoon laat voor wat het is:
Afbeelding
Afbeelding
Iemand nog tips, en andere leuke/handige truukjes om aan te leren?
(Het jasje heeft ze aan omdat ze een wond heeft)

Frances

Re: Hond truukje "schamen" leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 18:09

Een elastiekje zou ik zelf niet gebruiken, lijkt me niet zo fijn voor de hond.
Je kunt het proberen met een waterdruppeltje of gewoon met je vinger een beetje boven over de neus wrijven.

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 18:11

Het eerst wat ij mij opkomt is kietelen :') Met een veertje en dan tussen de ogen richting de neus ofzo :+

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 18:13

ipv een elastiekje of sticker een paar waterdruppels op de neusrug laten vallen zodat ze wrijft?
en met een klikker is het misschien makkelijker timen, moet natuurlijk wel aangeleerd worden maar die hebben ze zo door. (eventjes ervoor gaan zitten en dan klik koekje, klik koekje, klik koekje etc tot ze door heeft dat de klik betekend dat er een beloning aankomt.

verder zijn leuke truukjes bijvoorbeeld bidden. (pootjes op de salontafel in zithouding en dan met de kop tussen die pootjes)
opzitten, rollen, doodliggen, rondje draaien, iets voor je pakken zoals schoenen op slippers (door eerst vast en touch te leren om dingen te pakken of alleen juist aan te raken als opstapje), op commando blaffen (en zo later doorwerken naar tellen?) etc etc.
Er is zoveel wat je kan aanleren :P

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:09

op youtube heb je genoeg filmpjes waarop het word uitgelegd. moet je wel in het engels zoeken.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 20:32

Opzitten en blaffen staat ook in de planning inderdaad, draaien kan ze al (twist)
Ik ga het proberen met de waterdruppels!

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:36

ik heb Shasta Shame geleerd door een plakker op zn snuit te plakken. Dat ging heel makkelijk. :D

Maar ik kan Dhani het niet leren. Ik krijg het gewoon niet voor elkaar. Het is zo verschillend per hond ;)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:36

kaas of worst op de neus leggen, zorgen dat ze haar kop niet omlaag kan doen en ze zal het met haar poot van haar neus wrijven.... schaam je!

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 17:11

Haha mijn hond kan ook blaffen en grommen en z'n lip optrekken op comando haha miss ook leuk om aan te leren

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:00

Probeer het eens met een post-it. Die zitten vaak meer in het gezichtsveld van de hond waardoor de hond eerder met zijn poot deze er probeert af te halen. En plak het wat meer richting het puntje van zijn neus.

Hoe is verder je timing? Time je misschien te laat waardoor je hond niet weet wat er van hem verwacht wordt. Werk je met een clicker of niet?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 18:42

Nee geen klikker, heb haar alles aangeleerd met het woordje 'goed', ik ga alles proberen, alleen vrees ik dat het etenswaar niet gaat lukken haha (ze houd haar hoofd niet stil)

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:47

Die hond van mij bakt er ook niets van. Blaffen op commando doet hij wel hee lgoed. Hij doet 't zelfs op verschillende commando's (luidje, wat zeg je dan) of als je lang genoeg wacht... XD.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:08

mijn honden houden ook hun hoofd niet stil, ik houd hun neus gewoon vast, zodat ze het kaasje alleen met hun poot van hun neus af kunnen halen

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:42

Met eten op de neus leggen moet je ook niet proberen. Maak je het alleen maar moeilijker mee.

Beloon voor de kleine stapjes die de hond maakt. In het begin beloon je meteen als de hond even iets zijn poot op heft. Dan bouw je langzaam uit totdat de poot richting de neus gaat en later ook raakt. Wanneer je hond dit begrijpt ga je specifieker worden met belonen en beloon je alleen nog maar als de hond op de juiste manier zijn neus met zijn poot raakt.
Timing is erg belangrijk.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:01

Als ik mijn hond truukjes zou willen leren zou ik gaan klikkeren. Dan heb je een prima handvat ze wat dan ook voor maffe dingen aan te leren.
Maar omdat ik schapendrijf met de mijne werk ik met correctie.

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:07

Mijn hond imiteert de katten geloof ik, want hij kan zich soms echt op een kattenmanier wassen. (poot likken en dan over snuit/kop) Ik heb dit gebruikt om het hem aan te leren: met je vinger heel zachtjes tegen de haren op z'n neus in drukken. Dat irriteert en dan gaat 'ie vanzelf met zijn poot over z'n kop. Tegelijketijd geef jij het commando en dat beloon je dan.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:34

xSCWx schreef:
Nee geen klikker, heb haar alles aangeleerd met het woordje 'goed', ik ga alles proberen, alleen vrees ik dat het etenswaar niet gaat lukken haha (ze houd haar hoofd niet stil)

Dat is ook een clicker :P

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:38

EmptyWords schreef:
kaas of worst op de neus leggen, zorgen dat ze haar kop niet omlaag kan doen en ze zal het met haar poot van haar neus wrijven.... schaam je!

Dat is niet vanzelfsprekend hoor. De meeste honden zullen hun kop in de lucht gooien. Ik heb namelijk op die manier mijn hond geleerd om een snoepje op haar neus te laten liggen en in de lucht te gooien en gelijk op te vangen ;)

Mijn hondje kan verder vrijwel alles (zie filmpjes op mijn profiel), behalve schamen. Die kent geen schaamte! haha.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:43

mijn hond doet het als ik op zijn neus blaas
mss kan je het zo proberen
veel succes!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:10

Dat lijkt me wel een beetje gevaarlijk. Je lokt bij sommige honden dan bijtgedrag op, dus daar zou ik mee oppassen.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:16

bij sommige honden wel
de onze heeft nog nooit gebeten en heb het hem zo geleerd
nu hoef ik alleeen maar 'schaam je' te zeggen
en dus niet meer te blazen

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:33

saskiakefie schreef:
xSCWx schreef:

Dat is ook een clicker :P

Nee ben ik niet met je eens. Het woord goed zal je in verschillende toonsoorten gebruiken. Daarnaast kun je met een clicker veel beter timen.

WildJes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:36

Ik vind de dingen die hierboven worden gezegd niet echt vriendelijk om een kunstje aan te leren, je moet plezier erin hebben en je hond natuurlijk ook,
probeer het eerst is met een stukje kaas of worst (misschien dat hij het dan wel doet of juist niet) dat weet je niet van te voren ;) en anders in een boek kijken waar allerlei trucjes in staan :) Geduld hebben is ook belangrijk :)
Laatst bijgewerkt door WildJes op 01-06-12 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:39

Wat dacht je van pindakaas :D op de neus :P zo dat ze er met de tong niet bij kan, dan veegt ze met haar poot en op t juist moment klikken

WildJes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:44

malih schreef:
Wat dacht je van pindakaas :D op de neus :P zo dat ze er met de tong niet bij kan, dan veegt ze met haar poot en op t juist moment klikken

Vind ik ook nog een goeie !! :D