SPOED haantje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

SPOED haantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 16:20

Voordat ik gelijk mensen op mijn dak krijg "Waarom fok je met kippen als je de haantjes niet wil laten slachten blabla" EERST LEZEN A.U.B!

Het zit dus zo; Tijdens die vorstperiode ergens in januari/februari (weet niet meer precies wanneer dat was) werden er op stal 4 kuikentjes geboren. Veel te koud natuurlijk! Dus die werden samen met moederkip binnen gezet bij de hooiopslag. Na een paar dagen verdween er 1, 2 dagen erna nog 1 en de volgende dag was er nog maar 1 kuikentje over; De rest vermoedelijk door ratten gepakt.

Toen besloten moederkip en het kuiken mee naar huis te nemen, daar ik zelf ook ippen heb en dus ook hok, voer enzo heb. Allemaal hartstikke leuk, kuikentje is gezond en goed opgegroeid... Maarrr... Het is een haantje -O- En laat het nou net zo zijn dat ik in een woonwijk woon, en haantjes daar verboden zijn. Nu begint meneer zó hard te gillen, al 2 weken lang en ik raak hem maar niet kwijt.

Stal wil hem niet terug (hebben er zelf al 2 en willen die ook wegdoen), kinderboerderij wil hem niet, slager wil hem niet, en zomaar loslaten in het bos is tegen mijn principes, dat overleeft zo'n beestje nooit.
Verder is hij hartstikke lief, sociaal en verder (nog) geen hanengedrag... Maar dat gegil is verschrikkelijk, 't is nog niet eens kraaien te noemen!

Wat moet ik nou met hem doen? Mijn moeder heeft vanochtend briefje neergelegd dat die haan weg MOET zijn als ze thuiskomt... Wat moet ik doen!? Het gaat om een 3 kwart bruin Zijdehoen krielhaantje.

Blanket

Re: SPOED haantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:28

Ik heb geen ervaring met pluimvee, maar kan je hem niet naar een slager brengen oid?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:30

Boeren in de buurt nabellen? Andere maneges nabellen? Bewoners van landgoederen bellen? De DA bellen, misschien hebben zij nog ideeën?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:33

In de vrije natuur?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:33

Kinderboerderijen, zorgboerderijen, dierenbescherming bellen?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 16:33

Blanket schreef:
Ik heb geen ervaring met pluimvee, maar kan je hem niet naar een slager brengen oid?

Die willen geen krielhaantjes meer, teveel werk te weinig vlees -O-

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 16:34

marleen_usar schreef:
In de vrije natuur?

Daar overleefd zo'n beestje toch niet in z'n eentje?

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:34

Een kapoentje van laten maken?
(Castreren)

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:35

Op kapaza of ebay zetten?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 16:35

Laura_x_ schreef:
Kinderboerderijen, zorgboerderijen, dierenbescherming bellen?

Kinderboerderijen e.d. al geprobeer,t die lachten me zowat uit... :\ Zou de dierenbescherming hier iets mee kunnen dan?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 16:35

mizzpoez schreef:
(Castreren)

Kan je kippen castreren!? En kraaien ze dan ook niet meer?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:36

mizzpoez schreef:
(Castreren)

werkt dat tegen het kraaien?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:37

Boer (of iemand van de oude stempel die ervaring heeft) zoeken die het diertje wilt 'slachten'.

Ik weet nu al dat als ik kuikentjes ga aanschaffen en er zit een haantje bij... dan breng ik die naar de vader van mn vriendin, en die weet hem snel en vakkundig dood te maken.

Of (maar dan kost het misschien een paar tientjes) gewoon in laten slapen bij de DA. Waarom doe je dat niet gewoon?
Laatst bijgewerkt door Amaris op 23-05-12 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellebie

Bij de buurman is de haan vorige week overleden dus die zoekt een nieuwe...... Maar we wonen erg ver bij elkaar vandaan, dus dat zal hem ook niet worden vrees ik...

En als je een haan castreerd kraait ie volgens mij nogsteeds :')

Laura_x_

Je moet ze toch wel kunnen laten castreren? Weet niet of jullie dat willen?

Wie niet waagt, wie niet wint. Misschien hebben ze een opvangadres waar nog plek is? Je kunt altijd proberen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:38

Laten slachten - dus naar een boer of een slager. Die 'm dus best voor jou wil slachten, als je maar betaalt. Tja, dat wordt dan een duur stukje kip, dat wel. En anders 'm zelf de nek omdraaien.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 16:39

Het punt is dus dat

A) niemand een haantje wil, daar is gewoon overschot aan...
B) Ik niemand weet die hem eventueel kan slachten... Boeren hier weet ik niet echt, zijn veelal akkerbouw en paarden boeren, denk niet dat die iets met kippen kunnen.

En laten we wel wezen, allerliefst hoop ik natuurlijk een goed huisje voor hem te vinden :+

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:40

Dan moet je in het uiterste geval met hem naar de DA.

Staat ie al op marktplaats?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:42

Binnen een paar uur? Beest moet toch vanavond weg zijn?

Als er geen andere mogelijkheid is, in laten slapen bij de DA. Je had toch al bij een slager gevraagd? (anders weet je niet dat ze geen krielhaantjes willen hebben) Waarom betaal je er n iet voor en neem je het (weinig) vlees mee naar huis? Dan heb je er nog wat aan. Of er moet zich hier toevallig nog iemand aanbieden die in de buurt woont...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 16:43

Dat ik dáár niet aan heb gedacht zeg, wat stom :+ Zet 'm er nu meteen op, heb alleen geen foto maar da's dan jammer. En castreren... graag, maar stopt het kaaien daarmee? En het moet eigenlijk zeeeeer korte termijn oplossing zijn want dit kan zo niet langer!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:44

DA bellen wat betreft het castreren, die weet ook vast wel of dat ook tegen kraaien helpt (alsof kraaien een ziekte is, arm beest, kan ie ook niks aan doen dat ie mannetje geworden is :D )

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:49

GamblersCup schreef:
Binnen een paar uur? Beest moet toch vanavond weg zijn?

Als er geen andere mogelijkheid is, in laten slapen bij de DA. Je had toch al bij een slager gevraagd? (anders weet je niet dat ze geen krielhaantjes willen hebben) Waarom betaal je er n iet voor en neem je het (weinig) vlees mee naar huis? Dan heb je er nog wat aan. Of er moet zich hier toevallig nog iemand aanbieden die in de buurt woont...

Joh, MP kan snel gaan.

Vorige week iets op MP gezet dat letterlijk binnen 1 minuut verkocht was. Zijdehoentjes zijn leuke diertjes, dus wie weet.

Proberen kan altijd, en anders maar naar de DA.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 16:54

GamblersCup schreef:
DA bellen wat betreft het castreren, die weet ook vast wel of dat ook tegen kraaien helpt (alsof kraaien een ziekte is, arm beest, kan ie ook niks aan doen dat ie mannetje geworden is :D )

Hihi ja eigenlijk wel zielig he, moest ook al denken aan die rotreclame "Ik hoop dat ik geen meisje ben.." Nu andersom :D

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 16:55

Ik heb hem trouwens alleen op Zeelandnet, heb geen acc. van MP... Op Zeelandnet stonden al 487639857638967208 ZIjdehoentjes gratis aangeboden... -O-

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:55

Maar nog niet hier op bokt?