Konijn oververhit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fair

Konijn oververhit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 12:51

Mijn konijn heeft een buitenhok, en een deel van haar hok staat in de schaduw en een deel in de zon.
Maar ik zie dat ze helemaal uitgerekt in de schaduw ligt met haar ogen half dicht.
Snel heb ik haar water vervangen en in de schaduw gezet, dat andere water was inmiddels al erg heet door de zon.
Ook haar oren waren best heet, ik heb er even wat lauw water opgedaan, ik zag dat het hielp.
Maar mijn vraag, wat kan ik nog meer voor mijn beestje doen, dat beetje water helpt even, maar ik wil dat ze niet te heet wordt, want ik heb gehoord dat ze daar aan kunnen overlijden.
Het hok staat op de enige plek waar schaduw is, en ze kan niet naar binnen, want we hebben geen hok in huis en ze is niet handtam.
Maar wat kan ik nog meer doen om haar af te laten koelen?

Anoniem

Re: Konijn oververhit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:11

Koop een ren en zet haar daarin in de schaduw, kan ze lekker op het gras liggen met wat wind om d'r oortjes. Hiet liggen al mijn konijnen ook heerlijk languit. Maar uit het hok.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:13

Parasol erboven zetten bij voorkeur konijn op het gras zetten. Gras wordt niet echt warm gelukkig.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:13

koelelement (of cola fles met water uit de vriezer ofzo) in een washandje stoppen, waar ze tegenaan kan gaan liggen.
wel even opletten dat het washandje er goed omheen blijft.

Er zijn ook dierenwinkels die tegels verkopen die koud blijven.
Laatst bijgewerkt door maaike2800 op 22-05-12 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:14

Konijnen hebben het snel heet, die van ons ging met warm weer altijd in de schaduw in haar ren. Verder zetten we altijd een parasol boven het binnenhok en het dakje afspuiten (dan koelt het ook af) en als het erg heet was stond haar nachthok in de schuur, daar was het koeler.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 13:33

Ik heb nu wat water in een fles gedaan en in de koelkast gedaan, ik doe er zo even een washandje om, kan ze daar tegen aan liggen, bedankt voor de tips!

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:36

Het konijn uit het hok laten is het eerste en beste wat je kunt doen. Dan kan hij/zij zelf een plekje in de tuin (of op het balkon) zoeken waar het het koelst is. Misschien kan ze los binnen lopen? Ze zal dan waarschijnlijk achter de bank op de vloer gaan liggen...

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 13:44

Ze loopt nu los en ligt in het gras in de schaduw, tegen het flesje met koud water aan haha. :)

maris1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:52

wat je ook kan doen om het konijn af te laten koelen in haar oren nat maken met koud water , aan gezien konijnen warme verliezen via hun oren , ik deed dit ook altijd mij mijn konijnen en het hielp goed :D

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:42

Goed dat je zo oplettend bent met dit warme weer! +:)+
Er zijn al goede tips gegeven waar ik verder niets aan kan toevoegen.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:47

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 25-04-23 21:29, in het totaal 2 keer bewerkt

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:48

Dit hou ik even in de gaten. Overdag kan ik mijn konijn niet in de gaten houden omdat ik werk. Maar haar hok staat eigenlijk altijd in de schaduw, pas tegen een uur of 6 draait de zon zo dat er stralen in een gedeelte van het hok vallen. Beestje is ook nog eens zwart, maar gaat dan echt bewust in de zon liggen.

Ik zal voor de zekerheid zo'n fles met koud water maken zodat ze toch wat koels heeft om tegenaan te liggen. Goede tip!

Burtzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:14

Ik ben met mijn konijntje (Van 10 weken oud) ook net naar de dierenarts geweest!
Ze kon niet meer lopen, en wou niet meer naar boven( Ze heeft een dubbel hok) en als je haar terugzette in haar hok, zakte ze helemaal weg, en begon heel raar met haar hoofd te toen, en zag je haar oogwit! Heeft haar ( Sammy) een prikje gegeven, met infectiebestrijding, en heeft gezegd wat ze wel mag eten en niet, ik had haar witlof gegeven :=
En morgen terug komen, hij weet het ook niet precies -O- -O- -O- -O-

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:19

Ik heb zo'n langhaar zwabberbeest in die knip ik altijd de haren kort in de zomer. Geen gezicht, maar dat maakt me geen bal uit. Met een koude fles erbij gaat dat prima!

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:34

jamiroquai schreef:
Ik heb zo'n langhaar zwabberbeest in die knip ik altijd de haren kort in de zomer. Geen gezicht, maar dat maakt me geen bal uit. Met een koude fles erbij gaat dat prima!

meschien geen gezicht maar wel fijn voor je konijn. +:)+

ik zorg altijd voor voldoende schaduw.
plekken met natte bevroren stenen worden elke 2 uur vervangen.
en natte oortjes en elke 2 uur worden de water flesjes ververst met koud water

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:39

Oeh, fijn topic omdat ik sinds kort de zorg heb over de 3 konijnen van mijn vriend en ik weet er echt niets van. Vind het een hele verantwoordelijkheid.... Zie hier al fijne tips langskomen. Helaas nog geen ren (wel samen gemaakt, maar nog niet de mogelijkheid om aan het hok te maken).

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:44

ons konijn loopt in een rennetje op het gras, maar als wij niet thuis zijn mag dat niet ivm roofdieren, we wonen in het bos. (we hebben al eens een wilde/losgelaten fred op bezoek gehad.)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:46

Een grote colafles even in de diepvries doen (maar niet zo lang dat hij bevriest!) en dan in het hok of de ren leggen.
Washandjes met diepvrieselementen heb ik 's nachts in de kooien liggen bij de cavia's (en mijn twee konijnen).

Op het moment heb ik 2 flessen met ijskoud water in de buitenren liggen en wat diepvrieselementen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:47

mijn konijnen liggen beiden nu languit in het zand.
ze graven een stuk zand weg en gaan daar heerlijk in liggen :D .

eventueel met een doek ofzo extra schaduw maken,is altidj wel iets wat je ergens neer kan hangen zodat er meer schaduw komt :j

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:49

Ohja, zand is ook een goede tip! Mijn konijn heeft een hoekje in de tuin (zand), waar hij gaat liggen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:59

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 16:09

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:11

Mijn Thuringer konijn ligt met deze hitte soms ook helemaal languit. Hij ademt dan snel, door de hitte.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:00

Ik zet hier even een stipje :D . Mijn beessie heeft het ook warm, ik ben bang dat ik hem moet gaan dwingen om te drinken ,want hij heeft het zo warm dat hij niet meer naar boven gaat.. :P

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:01

Elina, daarom heb ik nu een extra bakje water beneden neergezet.

Alleen volgens mij snappen de konijntjes hier niks van die flesjes water in hun hok. Eentje zit er maar tegen te duwen en stro en hooi overheen te gooien als ik ze er in leg. Haha. Wat betekent dat bij konijnen? Heb er ook een filmpje van voor de liefhebbers.