Hond is hele slechte eter... tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Hond is hele slechte eter... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 12:02

Mijn podenco teefje van nu zo`n 10 maanden oud is zo`n slechte eter, wordt er soms een beetje moedeloos van..
Heb al diverse merken kvv geprobeerd, maar ze kijkt me aan met een blik van "eet het zelf maar op". Het enige wat ze wel "lekker" vond is smuldier pens compleet, maar ook dat is op dit moment weer uit de gratie. Ik voer er kipkarkas, gemalen pens en rundvlees bij, maar ook dat blijft regelmatig liggen...

Ben haast geneigd om op brokken over te gaan, dat vreet ze namelijk wel... maar dat wil ik liever niet..
Iemand tips voor een moeilijke eter..

aslo

Re: Hond is hele slechte eter... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:20

Als je het vers wat warm maakt? Dan komt er meer geur vanaf.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:14

Welke merken kvv heb je geprobeerd? Wat weegt ze en hoe veel voer je haar?

Misschien toch eens naar andere barfproducten gaan kijken, sommige honden zijn bijv. gek op wild. Denk ook eens aan konijn, kwartel, parelhoen (alledrie zachte botsoorten).

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:16

Ik ben ook wel benieuwd naar welke merken je geprobeerd hebt.

Mijn kat is heel kieskeurig en eet vrijwel geen KVV, alleen wat verse stukken vlees en kuikentjes. Maar Tinlo eet ze wel goed en vind ze erg lekker, al moet ik wel regelmatig blijven afwisselen in de smaken en ze lust alleen kip en makreel :') Met af en toe en kleine switch naar rund. Eend en paard gaat er niet in.
Dit is dan wel een kat, die zijn vaak kieskeuriger dan honden, maar wie weet heb je er iets aan.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:19

als ze kvv niet wilt en brok wel.kun je altijd orijen brokken geven(dit is toch wel de beste brok die er is).
zelf voer ik ook kvv en heb gelukkig makelijke eters,maar als ze het niet willen eten moet je toch kijken voor iets anders.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:20

keona schreef:
als ze kvv niet wilt en brok wel.kun je altijd orijen brokken geven(dit is toch wel de beste brok die er is).
zelf voer ik ook kvv en heb gelukkig makelijke eters,maar als ze het niet willen eten moet je toch kijken voor iets anders.

Overstappen op brok kan altijd nog lijkt me... Maar als ik het zo lees, is er nog heel veel wat TS kan proberen ;)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:22

10 minuten laten staan en dan weer weghalen. Volgende maaltijd hetzelfde. Eet ze niet? Jammer dan, volgende keer beter.
En anders gewoon op brok. Als je hond dat lekkerder vind, er bestaan ook goede brokken.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 15:25

Pff moet ik even diep nadenken

-Lotgering
- Energique
- Carnibest
- Lupa
- Rodi
- Smuldier
- dit merk, prachtig vlees maar helaas.. http://dieren.aanbodpagina.nl/kvv-en-ba ... -groningen

Ik heb het warm gemaakt, een sausje overheen gedaan, 1x aangeboden en weer weggehaald en dan een tijdje wachten, of juist laten staan zodat ze kon pakken wanneer ze wou, gemengd of juist niet, rauw ei eroverheen gedaan... maar 9 van de 10 keer kijkt ze er naar, en loopt weg..

Dit is haar:
http://www.flickr.com/photos/jobenjanne ... 9801895824

Ik vind het ook zo zonde dat ik steeds goed vlees weg kan gaan gooien, omdat ik het ontdooit heb maar eind van de dag nog niet op is..
Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 20-05-12 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:26

Stop in ieder geval met dit 'verwennen' en veranderen. Bedenk wat je wilt voeren en hou je daaraan.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 15:27

Thirty schreef:
Stop in ieder geval met dit 'verwennen' en veranderen. Bedenk wat je wilt voeren en hou je daaraan.

Dat heb ik op zich ook wel gedaan, ze krijgt nu smuldier pens compleet, aangevuld met gemalen pens, kipkarkas en rund/paard lappen. Maar regelmatig kan ik dus weggooien wat ik ontdooit heb..

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:30

Niet lang genoeg! Als ik zie wat je in 8 maand tijd al geprobeerd hebt.
Citaat:
Ik heb het warm gemaakt, een sausje overheen gedaan, 1x aangeboden en weer weggehaald en dan een tijdje wachten, of juist laten staan zodat ze kon pakken wanneer ze wou, gemengd of juist niet, rauw ei eroverheen gedaan... maar 9 van de 10 keer kijkt ze er naar, en loopt weg..

Plus alle verschillende soorten.

Ik zou het minder frustrerend maken en gewoon brok gaan geven. En niet meer van bovenstaance fratsen gaan uithalen, want dat hebben ze zo door.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:33

Alleen maar brok voeren, grote brok van een goed merk, is ook nog eens beter voor de tanden.

Zihuatanejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:37

Onze honden staan al 14+ jaar op Energique. Een maand geleden is er eentje van de twee broers overleden en vlak ervoor was ik bij de fokker die zei dat hij niet kon zien dat de hond ziek was zo mooi zag hij eruit.
Het voer is supergoed en zonder kleur en smaakstoffen. De hond die we nu nog hebben heeft het ook een keer uitgeprobeerd in het begin om het niet te eten. Mijn man zei meteen, dan doen we er iets kattenvoer, wat leverworst ofzo overheen. Dat was niet mijn idee, ik heb het voer na 5 minuten weggehaald en in de koeling gezet voor de volgende maaltijd. Daarna weggegooid wat hij niet at, volgende dag hetzelfde ritueel, na drie dagen is hij het gewoon gaan eten en zelfs na een vakantie waarin ze wat meer blikvoer krijgen omdat het nou eenmaal moeilijk is met BARF eet hij gewoon wat de pot schaft als het weer gezond voer is. Dus 14 jaar geleden heeft hij heel goed begrepen dat hij moet eten wat er in zijn bak zit omdat hij niets anders kriijgt. Kwestie van opvoeding dus en niet toegeven. Jij bent de baas en hij/zijn is lager in rang, nu jij je in allerlei bochten wringt om het de hond na de zin te maken ben jij dus eigenlijk de mindere. In een roedel eet de lagere in rang wat er overblijft en is hij/zij niet snel genoeg dan loopt een ander er mee weg. Dat boots je dus na als je het voer wegneemt, je laat zien dat jij als baas het weg mag en kunt nemen en de hond zal al snel normaal eten wat er in de bak zit. Slechte eters worden niet geboren, die worden gemaakt succes :-)

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:37

@Thirty, dat weg halen van het eten helpt bij sommige honden maar zeker niet bij allen.
Ik had zelf namelijk ook last van een anorexia hond, en als ik het eten weghaalde, nouja dan was het maar zo. Dan at hij gewoon dagen niet, dit is ook niet de bedoeling want het is een jonge hond en heeft veel voedingstoffen nodig om te ontwikkelen.

Ts, is het misschien een optie om in het begin te mengen met brok. Van veel brok met een beetje vlees naar vlees met een beetje brok? Of peutert ze dan alle brokjes er tussen uit?
Hoe heb je het geprobeert warm te maken? Heet water er over? Wat wij weleens doen is de goodsteen vullen met heet water, daar de bak met het vlees in zetten, even goed laten staan, nog omlepelen zodat alles goed warm is, en dan wordt hij helemaal gek.
Onze hond is ook een stuk beter gaan eten nadat hij gecastreerd is, misschien is een sterilisatie voor jullie een optie?
Hij krijgt in de ochtend vlees (dan is hij het actiefste en is een snelle vertering dus gewenst) en in de avond krijgt hij brok, meestal met wat eten van ons erbij (aangewent in de periode dat hij niet wou eten :+ ) stukje broccoli ofso.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:39

sorry maar dit is echt mega achterhaald.eerst je inlezen met info voor je dingen roept die niet waar zijn.want het is juist anders om,maar goed als je hond het vlees echt slecht eet,zou ik naar een goede brok kijken met genoeg vlees % of vis% kijk naar brok merkenals orijen,andere goede de iets goedkoper zijn acana en taste of the wild
bigone schreef:
Alleen maar brok voeren, grote brok van een goed merk, is ook nog eens beter voor de tanden.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:56

hoe vaak geef je haar te eten?
je kan proberen om haar eerst lang uit te laten daarna pas eten geven. als dat niet werkt geef je haar gerust een dag geen eten dan lang wandelen en dan vlees geven.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:59

Misschien een gevaarlijke opmerking, maar kan het zijn dat ze gewoon geen behoefte heeft aan meer eten?
Ik vind haar op de foto die je plaatste namelijk in perfecte conditie, ze ziet er werkelijk schitterend uit! Tenzij ze een stuk magerder is dan op die foto zo lijkt, zou ze van mij echt niet dikker hoeven. Dus waarom dan meer eten?
Verder heb ik niet echt tips die hier nog niet staan.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 16:04

Wellicht kun je een combinatie voeren van brok(pas op, alleen geperste bijv Cavom) en KVV? Die van mij moet ook niet veel van KVV hebben, en staat nu alweer een hele tijd naar tevredenheid op CaroCroc lam en rijst.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 16:34

Ik zou inderdaad ook graag willen weten hoe veel ze weegt en hoe veel je haar voert!

De merken... Als ik ze zo zie, zou ik je aanraden Tinlo te proberen en verder dan niets anders aan te bieden. Dat is een kvv met een heel andere gedachte erachter dan bijv. lupa/rodi/smuldier... En bij deze hond lijkt het me extra belangrijk absoluut niet te veel te voeren.

Overigens is het echte onzin dat brok beter zou zijn voor de tanden!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:43

Mariska_28 schreef:
Pff moet ik even diep nadenken

-Lotgering
- Energique
- Carnibest
- Lupa
- Rodi
- Smuldier
- dit merk, prachtig vlees maar helaas.. http://dieren.aanbodpagina.nl/kvv-en-ba ... -groningen

-Ik heb het warm gemaakt,
-een sausje overheen gedaan,
-1x aangeboden en weer weggehaald en dan een tijdje wachten,
-of juist laten staan zodat ze kon pakken wanneer ze wou,
-gemengd of juist niet,
-rauw ei eroverheen gedaan...

maar 9 van de 10 keer kijkt ze er naar, en loopt weg..

Ik vind het ook zo zonde dat ik steeds goed vlees weg kan gaan gooien, omdat ik het ontdooit heb maar eind van de dag nog niet op is..

Heb je post een klein beetje aangepast, geen kloppende quote dus. Maar ik vind dit heel stressvol overkomen. En dat lijkt me niet bevorderlijk voor het eten.
Ik zou geen eten geven als ze het niet wilt. Wilt ze bijvoorbeeld wel dat stukje brood in je hand? Dat is een moment dat ze eten wilt, geef haar dan een kipkarkas bijv.
Is ze ook niet geïnteresseerd in een beloning tijdens het wandelen? (Misschien is het niet het vlees/voedsel waar ze een probleem mee heeft, maar het ritueel 'eten'.

Al geprobeerd het jachtinstinct te triggeren? (Achter het vlees aan laten rennen?)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:15

Mariska_28 schreef:
Ben haast geneigd om op brokken over te gaan, dat vreet ze namelijk wel... maar dat wil ik liever niet..

Wat voor problemen heb je met brokken?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:52

Kuggur schreef:
Wat voor problemen heb je met brokken?

Misschien een leuke tip: Lees het boekje 'Voer voor carnivoren' van Tannetje Koning. Daarin staat veel informatie over hoe brokken gemaakt worden en wat er nu eigenlijk in zit.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:03

Bedankt voor je "tip". Wijs me liever op wetenschappelijk verantwoorde onderzoeken die duidelijk laten zien dat ruw voeren beter is dan kwaliteitsbrok.
Die zijn er namelijk niet, omdat er geen verschil is in gezondheid/levensverwachting van honden op brok of op een gebalanceerd rauw dieet.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:07

Jeetje, ik vind je toon wel erg fel :=

Dat er nog geen duidelijke onderzoeksresultaten zijn klopt, maar dat komt doordat de groep honden die vanaf pup zijnde vers gevoerd wordt, nog te klein is om een zinnige vergelijking te maken met brokhonden :)

Wat versta jij onder een kwaliteitsbrok?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:18

Dan ben je een misschien beetje overgevoelig := .
Het argument dat de groep rauw gevoerde honden "te klein" is is erg zwak (en niet waar), deze materie is erg grondig onderzocht. En daarbij als je zulke verregaande claims maakt over positieve effecten van een bepaald dieet, moet je dat met échte data onderbouwen.
De overdreven positieve info die op het net rondzweeft over barf en aanverwante methoden is zonder uitzondering anecdotisch, en de aanhangers van deze voedermethoden hebben een haast evangelische drang hun geloof te verbreiden.
Bokt is geen slecht voorbeeld, wat voor gezondheids probleem ook gepost wordt in de reacties zijn er altijd een aantal die rauw als wondermiddel aandragen.