Konijnen..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Konijnen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 17:38

Ik heb vroeger 2x een konijn gehad.
De 'gewone' thuissituatie.. 1 konijn in een binnenhok.
Mijn konijn liep bijna dagelijks los, en af en toe in de tuin.
Maar sinds bokt (en eigenlijk ervoor al) is mijn kijk hierop veranderd.

Ik zou graag voor mijn zoontje (en mezelf) een konijn willen..

Maar ik begreep dat eigenlijk meerdere konijnen beter is?

Wat is een fijne manier om ze te houden? Kwa ruimte in de tuin bijv? Konijnen kunnen 24/7 het hele jaar buiten begreep ik?

Welk konijnenras is lekker tam, knuffelbaar e.d? wat is een aanrader voor een kind?

Ik hoor graag jullie imput!
Het liefst ga ik voor jonge konijntjes, een ongewild nestje bijv van iemand is prima :j

capopjekop

Re: Konijnen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:42

Zelf heb ik 2 vrouwtjes, maar ze zeggen dat een gecastreerd mannetje met een vrouwtje het beste gaat meestal. Ik zou minimaal 2 konijntjes nemen, het zijn toch groepsdieren. Mijn konijnen hebben een hok van 2x1 en een binnenhok van 1,20 bij 40. Hoe groter hoe beter. Ze blijven altijd buiten, in de winter hang ik er een deken over, zodat ze tochvrij zitten en ik geef ze extra veel hooi en stro dan.

Mijn konijnen komen uit de dierenwinkel, als ik ooit nog konijnen koop dan bij een goede fokker, die zijn vaak toch tammer.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:43

Je kan konijnen inderdaad beter met zijn tweeen houden en dan kiezen voor een gecastreerde ram en voedster (grootste kans van slagen) Dit alleen gaat dus al lastig al jij kleine jonge konijntjes wilt. Want de ram moet gecastreerd worden, die dien je dan nog minimaal 2 weken uit elkaar te houden voordat hij er bij kan wil je geen nieuw nestje willen.

Het beste is een buitenhok (konijnen kunnen idd 24/7 buiten) van minimaal 2/2.5 meter lang en 1.5 meter breed.

Vergeet niet om je konijnen te laten enten tegen myxomatose, echt heeel belangrijk.

En ja.. Konijnen zijn niet knuffelbaar, tenminste niet op ras. Dat geluk moet je echt treffen. Zeker als je een jonkie neemt. Als je naar de konijnenopvang gaat kan je zo al koppeltjes halen en kunnen ze je daar ook nog vertellen of het desbetreffende konijn geschikt is voor kinderen en of die knuffelbaar is.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:48

Goed om eerst info te zoeken!!!

Het beste is een gecastreerde ram met voedster.
Konijnen kunnen 24/7 buiten, reken voor 2 konijnen minimaal 2m2.
Maar hoe groter hoe beter.

Konijnen houden niet van oppakken, vermijd dit ook zo veel mogelijk.
Lekker kroelen en aaien vinden de meeste wel lekker.

Wist je dat er heel veel konijnen in een konijnenopvang wachten op een baasje ?
Van jong tot oud. Wij hebben bijv op dit moment 4 nesten in de opvang.
Op mijn site zie onderschrift staat een lijst met alle opvangcentra in nederland

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 17:54

Ik had vroeger echt een knuffelkonijn.. mijn zusjes konijn hielt daar inderdaad niet van.
Mijn konijn kwam me begroeten, ik had echt een band met dat diertje!

Ik wil best bij een opvang kijken, maar met jong bedoel ik vooral dat ik eigenlijk niet zit te wachten op een oud kwakkelend diertje ;)
Ik sta zeker open voor een paartje gezellige konijntjes uit de opvang om ze een goed huis te bieden.

We gaan binnenkort de tuin doen.
Vandaar dat ik nu vast een beetje begin te kijken.. ik heb ook wel (volgensmij op bokt) prachtige rennen met graven e.d. gezien.
Dus gaas door de grond, en dan grond er weer op lijkt me? En dan een binnenhok erbij voor het knijn? (konijn-en dus ;) )

Ik las net in een ander topic dat dat gemengde konijnenvoer niets is? Ik moet helemaal opnieuw beginnen geloof ik hahaha..
Alleen maar beter dat ik dan eerst ga verdiepen voor ik fouten maak!

Ik ga even de link bekijken!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 17:55

Even vraagje betreft plaatsing in de tuin.. In of uit de zon?
We hebben een stuk waar nooit zon komt, een stuk waar de hele middag zon staat, en een stuk waar alleen sochtens de zon staat..

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:58

Een gecastreerd mannetje met een vrouwtje gaat het beste. Ik heb nu twee vrouwtjes, maar die hebben ruzie gekregen en ze kunnen echt niet meer samen. Dat is knokken. Gelukkig heb ik 2 grote hokken en kunnen ze ook los in de tuin. Apart dus...

Ik heb middenslag konijnen (2 kilo), de ene heeft rechtopstaande oren en is best pittig. Ze is wel heel lief. De andere is een hangoor en die is veel rustiger. Ondanks dat ze best tam zijn houden ze er niet van om opgetild te worden. Ook de hangoor niet, die gaat heel hard trappen met haar achterpoten. Ik denk dat heel veel konijnen zo reageren. Het zijn tenslotte prooidieren.

Het hok kan beter niet in de zon staan, dan krijgen ze het te heet. Ook oppassen met wind en regen, ik heb plastic raampjes voor het tralies.

Je hebt tegenwoordig bix met lange vezels dat is goed voor de darmen. Dat gemengde voer is niet goed omdat ze dan het lekkerste er uit eten.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:59

Oh ik dacht dat je net geboren konijnen bedoelde. :+ In de konijnenopvang heb je verschillende soorten en maten en leeftijden. :)

Als je ze op het zand wilt houden is gaas onder de grond wel belangrijk ja. En ook een nachthok is belangrijk, zeker als het straks winter wordt vinden konijnen het fijn om uit de wind en droog te kunnen zitten. :)

Nee gemengd konijnenvoer is niet erg goed, Science Selective is goed voor wat veel konijnen ook erg lekker vinden. Ik denk dat je je hok het beste op de plek kan zetten waar alleen 's ochtends zon is. :)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:00

Mijn Konijn zat het eerste jaar met een cavia samen buiten en toen die overleed zat ze sindsdien alleen buiten.
Ze is nu 2,5 en ik merkte dat ze zich verveelde dus heel toevallig heb ik er gisteren in een impuls eentje bij gekocht.
Toevallig liep ik in de boerenbond.... met hele kleine zielige hokjes..... hun krijgen der beesten slecht verkocht.... ze zat er al dik 2 maanden.... beet kale plekken van verveling.. dusja dan weet je het wel:P
Om kwart voor 5 snel terug gereden en dus gehaald.
Stond ook gelijk garant voor ruzie met mijn ouders hehe.
Bij thuiskomst gelijk bij Nijntje gezet en deze snapte het niet.
Ze vind haar wel leuk.. ze bewaakt nog wel een beetje haar binnengedeelte zodat Miffy er niet uit kan maar ze vecht niet.
Gelukkig is mijn Nijntje altijd erg makkelijk geweest in dit soort dingen.
Net los in de tuin geweest en ze renden met zijn tweetjes rond en ze spanden samen tegen mij zodat ik ze niet meer te pakken kreeg.
Nijntje is ineens een stuk vrolijker dus met zijn tweeen is inderdaad veel beter.
Bij mij zijn het dus vrouwtjes en die heb ik eigenlijk altijd samen gehad dus ik durf niet te zeggen wat beter is.
Die van mij zitten buiten in een groot hok met 2 verdiepingen, kunnen bij normaal weer iedere dag los in de tuin (binnenkort gaan ze naar de buren ontsnappen denk ik want ze lopen tussen de schuttingen in dus zorg dat je eventuele deze goed afgesloten hebt).
Ze zitten nu ook 24/7 buiten en bij kouder weer onder het afdak uit de wind met eventueel windafsluiting ervoor.
Voldoende beweging voor konijnen vind ik sowieso een must, ze zijn er niet voor om 24/7 in een hokkie opgesloten te zitten.
Nijntje is heel tam, en houd op zijn tijd van knuffelen maar niet te veel, mijn vorige was net een hond en daar deed en kon ik echt alles mee.

Hoop dat je leuke zult vinden!!

Even offtopic, is hier iemand die verstand heeft van rassen? Kan die een pb sturen want ik vraag me werkelijk af wat ik heb aangeschaft en wat ik nu precies al had.

Edit, ik zou ze niet in de brandende zon zetten, zorg dat ze ook in schaduw kunnen liggen. Nijntje ligt graag in de zon te zonnen maar gaat ook op tijd de zon weer uit als het te heet word

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:01

Ik geef ze trouwens Russel Rabbit voer. Nijntje eet daar wel alles van op? Is dit het juiste. Ik begrijp dat gedoe over het voer nooit zo heel erg

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:05

Geen idee of dat voer goed is...

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 18:08

Ik heb de ideale plek in de tuin gevonden. In een hoek tussen de stenen muur en houten schutting. 2 meter stenen muurt tegen de wind, er komt smiddags wat zon tussen de bomen door, maar niet te veel. En lekker beschut en wind-luw!
En we kunnen ze dan zien vanaf de woonkamer!
Ik zit te denken aan een hok-op-poten in een zelf-afgezet stuk grond. Dat als we weg gaan, of met wat voor geks dan ook ik ze wel even in het hok kan doen, en over het algemeen ze lekker rond kunnen hupsen en graven!
Er komen nooit katten in de tuin, kan ik dan de 'ren' openhouden? en hoe hoog moet dit dan?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:09

Diaz schreef:
Even vraagje betreft plaatsing in de tuin.. In of uit de zon?
We hebben een stuk waar nooit zon komt, een stuk waar de hele middag zon staat, en een stuk waar alleen sochtens de zon staat..

Da's het mooiste :j Als het echt warm is kunnen ze er slecht tegen in de felle zon, maar met dit weer liggen mijn konijnen de hele dag in de zon, terwijl ze ook genoeg schaduw hebben. Dus ze vinden het zeker wel lekker.

Geen gemengd voer geven inderdaad, biks met zo hoog mogelijk vezelgehalte. En hier hoeven ze maar een beetje van, net als krachtvoer bij paarden. Verder onbeperkt hooi, want ze moeten wel altijd kunnen eten anders gaan de darmen stil liggen.

Ik vind konijnen niet echt geschikte dieren voor kinderen, maar ik weet niet of je kind voorzichtig is en hoe oud hij of zij is. Op pakken houden ze inderdaad niet van, voorzichtig aaien wel.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:10

Zelf zou ik nooit het hok van boven openlaten.. Maar dat is mijn persoonlijke mening denk ik, er zijn mensen die het wel doen. :)

Klinkt als een goede plek, zeker leuk als je ze vanuit de woonkamer kan zien, dat heb ik hier ook. :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:17

Ik weet niet welk merk ik voer, gewoon van de dierenspeciaalzaak en dan groenvoer. Verder moeten ze veel hooi kunnen eten en iedere dag vers water krijgen. Vroeger had ik van die flesjes, maar daar deden ze lang mee en op een dag zag ik mijn konijn de fles aanvallen. Bleek dat er weinig uit kwam. Nu dus gewoon een stenen bak en die drinken ze bijna helemaal leeg. Verder geen liksteen of knaagblok, die zijn ook niet zo goed. Mijn konijnen hebben wat speeldingen in het hok waar ze aan kunnen knagen.

Dit is mijn hok, 2 lagen gaas en daarover de grond gegooid. Er stond ook gras, maar dat is weg helaas. Dus nu maak ik gras in bloempotten en die krijgen ze. Zijn ze dol op.
Afbeelding

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:18

Ga iig niet naar een dierenwinkel voor konijnen.
Mijn konijnen krijgen hope farms super trio als voer en natuurlijk onbeperkt hooi.
Ik zou je ren zeker wel dicht maken van boven, niet alleen katten maar ook wilde dieren kunnen ongevraagd langskomen.
Zorg dat ze 24/7 in de ren kunnen.
Op mijn site staat nog veel meer info, lees het maar es door als je dat leuk lijkt :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:18

Ooh wat gaaf zo'n tunnel naar de ren :D :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:19

saskiakefie schreef:
Ooh wat gaaf zo'n tunnel naar de ren :D :D

Dat vinden mijn konijnen ook, ze rennen er graag doorheen en mijn grote konijn gaat er vaak gewoon zitten. Zal wel lekker briesje zijn ofzo :')

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 18:25

WinSel schreef:
Ga iig niet naar een dierenwinkel voor konijnen.
Mijn konijnen krijgen hope farms super trio als voer en natuurlijk onbeperkt hooi.
Ik zou je ren zeker wel dicht maken van boven, niet alleen katten maar ook wilde dieren kunnen ongevraagd langskomen.
Zorg dat ze 24/7 in de ren kunnen.
Op mijn site staat nog veel meer info, lees het maar es door als je dat leuk lijkt :)

Ik ben benieuwd welke wilde dieren je bedoeld :') De vleermuisjes hier doen niet zo veel.

Stro en hooi kan hetzelfde zijn als van de paarden? Dan ga ik namelijk gewoon met stal wat regelen ;) (die hebben eigen hooi)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:27

Ja hoor als het maar hooi is. :) En stro kan je ook gewoon gebruiken van de paarden.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:33

Stro zou ik alleen in de winter gebruiken, als het koud is.
Gebruik voor op de bodem hennep vezel of aubiose, geen zaagsel.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:35

Ik heb de konijnen ook samen buiten zitten. Heb een castraat en een voedster! Ik pak ze eigenlijk nooit op! Ze hebben een ruime ren, en 2 hokken in 2 verschillende richtingen. Zitten wel 2 kippen bij. (wat gewoon super goed samen gaat) En de langharige gaat 2 keer per jaar uit haar hok om getrimd te worden. En voor de rest zijn het konijnen die zelf mogen bepalen wat ze doen! Ze mogen gewoon konijn zijn!

Neem wel in overweging dat als je ze buiten hebt meer kans hebt op VHS en myxomatose. En daarvoor kan enten, maar de enten niet het goedkoopste is ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:35

Ik gebruik altijd stro en soms in combinatie met houtsnippers. Nooit geen problemen, het is alleen wel zo dat je met stro vaker het hok zal moeten schoonmaken.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 18:37

waarom geen zaagsel?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:38

Diaz schreef:
waarom geen zaagsel?

Daar zit teveel stof in, daar kunnen ze kanker of luchtwegen infectie van krijgen