Kat met diarree

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

manon_king

Kat met diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 23:49

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kon niet iets vinden dat gelijk is aan deze situatie.
Sinds 3 weken hebben we een nieuwe kitten, hij is nu 13 weken.
Hij is goede vriendjes met onze andere poes en is qua gedrag precies zoals een kitten hoort te zijn.
Ze hebben onbeperkt brokjes (whiskas junior) en krijgen af en toe (lees: hooguit 1x per week) een beetje nat voer van whiskas.
Nu heeft onze nieuwe kitten sinds een week diarree. Andere kat heeft nergens last van. Hij gaat vaak op de bak, zo tussen de 4 en 6x per dag. En dat is zonder plassen.. Hij is verder heel fit, speelt veel, knuffelt veel etc. We hebben zijn temperatuur opgenomen, die was 38. Ik heb gelezen dat het tussen de 38.5 en de 39 hoort te zijn. We zitten te twijfelen om naar de DA te gaan, aangezien ik het idee heb dat die wat voorschrijven om centjes te verdienen. Vandaar dat ik opzoek ben naar advies. Moet ik naar de DA? Of zijn er misschien andere dingen die ik kan proberen. Op internet heb ik gelezen dat je kunt proberen ze 24 te laten vasten, maar dat lijkt mij ook niet zo vriendelijk voor beide katten. Beide katten zijn trouwens geënt en ontwormd zoals het hoort.

Begrijp mij niet verkeerd, als het nodig is ga ik direct naar de DA, maar ik wil er niet onnodig geld aan uitgeven.

Groetjes Manon

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 16:35

Niemand?

geerke

Re: Kat met diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:37

is de diarree normaal van kleur?
Ik bedoel de kleur van gewone poep of is het licht gelig of lichtbruin?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:40

In ieder geval ander voer dan whiskas gaan geven. Royal canin, Hills iets in die categorie.
Drinkt ie nog genoeg? Van diarree drogen ze namelijk uit.

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:44

Ga eens beginnen met goed voer te kopen voor je katten. Whiskas is echt heel slecht voor je kat.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:46

ik zou idd ander voer geven. whiskas is niet gezond.
Ook van natvoer kunnen ze diarree krijgen. Hoe was de ontlasting van de kitten toen ze net bij jou kwam?
hoe was de ontlasting na dat je ze had ontwormt? Ik zou het even goed ik de gaten houden het kan namelijk ook een buikbacterie zijn. Het kan ook zijn dat de kitten moet wennen aan alle nieuwe dingen
welk voer kreeg de kitten eerst???

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 16:58

De kleur is lichtbruin, een stuk lichter dan de gewone ontlasting van onze andere kat. De ontlasting van de kitten was de eerste week normaal. Bij de vorige eigenaar kreeg hij ook Whiskasbrokjes Junior, dus of het daar aan ligt? Ik wist niet dat Whiskas slecht is? Heeft de dierenwinkel zelf aanbevolen.. Ik weet wel dat natvoer van Whiskas ip niet het beste spul is,maar dat krijgen ze dus ook praktisch nooit. Waarom zijn de brokken van Whiskas niet goed dan? Hij drinkt wel voldoende. Ik betwijfel ook of het een kwestie van wennen is, hij is hier nu 3 weken en lijkt zich helemaal thuis te voelen.
Bedankt voor jullie reacties!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:00

Een week diaree is is mij zeker een tripje DA. Tis nog zo'n kwetsbaar kleintje op die leeftijd.

Whiskas is idd brol, zeker het droogvoer. Verdiep je zelf eens in goed voer (liefst graanvrij), geen advies aannemen van mensen die met jouw centen hun brood moeten beleggen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:02

Whiskas is gewoon geen goed voer voor je kat, dus zou langzaam aan overschakelen op iets anders.
Misschien een KVV als carnibest ? Dit is rauw vlees kant en klaar.

Een temperatuur van 38 graden is gewoon erg netjes voor je kat daar is niets mis mee.
Wanneer is poeslief ontwormd en waarmee?

4-6 keer schijten is wel heel erg veel hier max 2 x per dag per kat. Een kat moet niet stoppen met eten, dus 24 uur vasten is complete onzin en gaat je diarree niet verhelpen.

Verder is het vanaf hier moeilijk te beoordelen en zou ik toch een bezoekje aan de dierenarts wagen. Als het een darmontsteking is heeft poeslief medicijnen nodig (AB), misschien is het giardia een parasiet. Het zou ook tritrichomonas foetus kunnen zijn. Met andere woorden, het kunnen zoveel dingen zijn die wij door een scherm niet kunnen zien.

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 19:12

Ik ga gelijk uitzoeken welk voer ik dan het beste kan hebben. Royal Canin is qua prijs niet echt gunstig aangezien ze samen best veel eten, maar ik ga eens kijken of er een goede middenweg is. Ik ga mij er in ieder geval even in verdiepen!
Hij is bij de vorige eigenaar voor het laatst ontwormt, dus waarmee dat was durf ik niet te zeggen, zou ik even in het boekje moeten opzoeken.
Ik moet volgende week eigenlijk pas voor zijn volgende enting, maar ik ga morgen ochtend bellen en dan toch maar naar de DA.
Bedankt iedereen!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:13

Ow, en zoek een goeie DA die je wel vertrouwd want met je huidige instelling zijn je katjes ook niet geholpen.

Kijk voor voer eens op Zooplus, vaak goedkoper en de ingredientenlijst staat er telkens bij. Ik voer graanvrij Taste of The Wild.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:15

manon_king schreef:
Ik ga gelijk uitzoeken welk voer ik dan het beste kan hebben. Royal Canin is qua prijs niet echt gunstig aangezien ze samen best veel eten, maar ik ga eens kijken of er een goede middenweg is. Ik ga mij er in ieder geval even in verdiepen!
Hij is bij de vorige eigenaar voor het laatst ontwormt, dus waarmee dat was durf ik niet te zeggen, zou ik even in het boekje moeten opzoeken.
Ik moet volgende week eigenlijk pas voor zijn volgende enting, maar ik ga morgen ochtend bellen en dan toch maar naar de DA.
Bedankt iedereen!

Royal Canin is ook helemaal niet zulk goed voer. ;) Kijk eens naar Acana dat is wel goed voer.

Ik geef zelf carocat ( heet nu carocroc voor kat ) omdat ze het hier op niets anders goed doen, er zijn absoluut betere brokken maar daar gaan ze bij mij van aan de diarree. Ik betaal voor 15 kilo 41 euro.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:17

Dierenarts is zeker aan te raden.
Geld snap ik, maar een week diarree bij een jonge kat is net ff wat te lang. Uitdroging ligt echt op de loer bij jonge beesten.
En een dierenarts schrijft echt niks voor om zijn eigen kas te spekken, dat vind ik echt de domste reden ooit. Dan is het echt tijd voor een andere DA als die van jou zo is. :+
Hoevaak is het kitten inmiddels ontwormt? Misschien kan je van 3 dagen wat ontlasting verzamelen voor de dierenarts, dan kunnen ze een test doen om te kijken of hij misschien Giardia heeft, dit is een parasiet die in de darm leeft en diarree veroorzaakt.
Met een goede wormkuur ( panacur) is dit vrij makkelijk te verhelpen.
En idd, whiskas is troep, veelste zout ook. Vraag even advies aan de assistente bij de DA of aan de DA zelf, maar vaak hebben de assistentes hier meer kaas van gegeten :j Royal canin lijkt heel duur, maar je kan er veel minder van voeren omdat ze de voedingsstoffen veel beter opnemen en dus minder nodig hebben.

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 19:31

Zo, dierenarts net gesproken en heb morgen een afspraak. Ik heb nog even navraag gedaan over voer, en inderdaad Whiskas is veel te zout maar volgens haar heeft dat niks te maken met de diarree. Morgen gaan we bespreken welk voer we het beste kunnen geven, en dan zal ik jullie suggesties uiteraard inbrengen.
Ik geef de katten onbeperkt brokjes, dus dan is Royal Canin wel erg prijzig. We gaan het morgen even verder zien.
Nogmaals, bedankt voor alle adviezen!

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 19:34

Een andere DA wil ik liever niet, deze zit om de hoek dus mocht het echt nodig zijn kan er zo heen wandelen mocht mijn vriend met de auto weg zijn. Andere DA's zitten een stuk verder weg. En het is niet dat ik het geld er niet voor over heb hoor, dan had ik namelijk geen katten moeten nemen. Het is meer dat ik niet te vroeg wil gaan en dus onnodig geld uitgeef. Vandaar dat ik eerst hier advies wilde vragen :)

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:36

als mijn kat aan de diarree is geef ik vaak een stukje gekookte kip (geen kruiden of zout oid toevoegen), maar gewoon kip in een pannetje met water tot het vanbinnen ook helemaal wit is, dan af laten koelen en in stukjes snijden. Dit geef ik gelijk de eerste dag dat ik het zie en de dag daarna is het meestal over. Weet alleen niet hoe dat bij jonge katten is en omdat ze het al langer heeft misschien even de dierenarts bellen of je dat kunt proberen, zo niet zou ik gelijk een afspraak maken.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:41

manon_king schreef:
Zo, dierenarts net gesproken en heb morgen een afspraak. Ik heb nog even navraag gedaan over voer, en inderdaad Whiskas is veel te zout maar volgens haar heeft dat niks te maken met de diarree. Morgen gaan we bespreken welk voer we het beste kunnen geven, en dan zal ik jullie suggesties uiteraard inbrengen.
Ik geef de katten onbeperkt brokjes, dus dan is Royal Canin wel erg prijzig. We gaan het morgen even verder zien.
Nogmaals, bedankt voor alle adviezen!

Ik betaal voor een 10 kilo zak Royal Canin rond de € 54,00. Afhankelijk van Outdoor of Fit 33 kan dit een eurootje meer of minder schelen. Bij mij staan er ook altijd 2 volle bakken met brokken. Ik heb 6 katten en doe ruim een maand met een zak. Met twee katten zal jij er zeker 3 maanden mee doen. Dit houdt in dat je dat zo'n € 0,58 per dag kost. Dat is toch niet zo veel?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:55

manon_king schreef:
De kleur is lichtbruin, een stuk lichter dan de gewone ontlasting van onze andere kat. De ontlasting van de kitten was de eerste week normaal. Bij de vorige eigenaar kreeg hij ook Whiskasbrokjes Junior, dus of het daar aan ligt? Ik wist niet dat Whiskas slecht is? Heeft de dierenwinkel zelf aanbevolen.. Ik weet wel dat natvoer van Whiskas ip niet het beste spul is,maar dat krijgen ze dus ook praktisch nooit. Waarom zijn de brokken van Whiskas niet goed dan? Hij drinkt wel voldoende. Ik betwijfel ook of het een kwestie van wennen is, hij is hier nu 3 weken en lijkt zich helemaal thuis te voelen.
Bedankt voor jullie reacties!

als het lichtbruin is heb je kans dat het een darmontsteking is...zei de da daar niets over?

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 19:58

Ze heeft niet echt veel vragen gesteld, neem aan dat dat morgen wel aan bod komt.

Als je het inderdaad zo bekijkt van Royal Canin valt het mee, maar ik ga het morgen gewoon eens goed met de DA bespreken.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:07

Manon ik heb 3 katten en bij mij krijgen de katten ook onbeperkt Royal Canin. Ik doe ruim 1,5 maand met 1 zak van 10 kilo dus vind de prijs erg mee vallen tegen over de kwaliteit die ik er voor terug krijg.
Ik heb ook ander voer geprobeerd maar op Royal Canin doen ze het het beste.
Ik ben benieuwd wat er bij de DA uit is gekomen

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:12

Hoi, toen onze kat nog ene kitten was, was ze ook aan de diarree.
Dit kwam deels door wormen. Wormkuurtje gegeven en was er heel even vanaf.
We gaven haar ook whiskas.

Nou zijn we overgegaan naar Prins voer, en we hebben nergens meer last van. Ze poept nu mooi. Het kost wat dat voer, maar je bent er wel vanaf van al die vieze poep.

Ik zou even langs de DA gaan voor een wormkuurtje en overstappen naar ander voer.

Edit: Wij voeren 2x per dag

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:14

Idd het kan Giardia zijn, dat is te behandelen met een bepaalde ontworming meen ik.
Ik zou toch voor de zekerheid even wat poep laten testen, giardia kan dodelijk zijn voor zo'n jonge kitten.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:19

RC is duur en ook dat is wel goed spul maar zeker niet het beste en zo heeft iedereen zijn voorkeur.

Er zijn meer katten die Whiskasbrokjes krijgen dan premiumvoer.

Een week diarree is niet goed en bv andere kant 24 uur niet poepen is levensgevaarlijk bij beide gelijk naar de da.
Ik had het echter 3 dagen aangekeken en het voer verandert.

Als je RC te duur vind moet je maar een voer gaan bestellen bij www.zooplus.nl daar is vaak aanbiedingen en grote verpakkingen.

Ik bestel ong elke 5 maanden aan 50 kilo voer ben ik 200 euro kwijt neem altijd een zak RC en verder doen de mijne het ontzettend goed op Sannebelle premiumvoer maar betaalbaar 39 euro voor 8 kilo geloof ik.

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 13:44

Ik ben vorige week dus bij de DA geweest. We hebben een spuit meegekregen om de diarree te stoppen (Finidiar KH).
Dit moeten we 5 dagen geven (morgen de laatste dag) en dan moet het over zijn. Anders moeten we terug naar de DA. Maar het lijkt alsof er al verbetering in zit.
Ze dacht in ieder geval niet aan wormen oid. We zijn ondertussen overgestapt op Sanimed van de dierenarts. Ik heb het met de dierenarts uitgebreid gehad over voer. Volgens haar is Whiskas echt niet zo slecht als hier wordt beweerd, en gewoon een goedgekeurde brok. Degene die het vorige week aan de telefoon bevestigde was de assistente, maar die heeft volgens onze DA ook ongelijk gehad. Dus ik ben erg benieuwd waarom hier zo spastisch over Whiskas wordt gedaan..
In ieder geval wel weer allemaal bedankt voor het meedenken :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:27

Tja, als je 't mij vraagt moeten katten helemaal geen brokken eten. Maar dat wil niet zeggen dat ze het er niet goed op doen.
Genoeg katten die glimmen op het goedkoopste aldi voer. De één zweert bij RC, de ander krijgt er diarree van. Het verschilt ook gewoon per kat een beetje. Sommige dieren kunnen met alles een gezond leven hebben, voor een ander ben je een paar jaar op zoek voor je er eindelijk achter bent.

En een DA moet je oha niet om voedingsadvies vragen. Ze leren namelijk heel veel, en voeding is nou niet een heel uitgebreid onderwerp in de studie. Er zijn uiteraard wel DA's die zich hierin verder verdiept hebben.

Lees je dus eens een beetje in in voer. Misschien vind je BARF wel wat, kan super goedkoop en heel gezond zijn. Maar misschien vind je het maar niks en ga je voor een fijne brok.
Echt waar, kijk elke dag eventjes op internet en lees je in over katten en voer en dan kun je zélf een mening vormen wat goed voor je kat is. Gebaseerd op alle tegenstrijdige berichten die jij gelezen hebt :+

Dierenwinkels die geen vlees verkopen zullen je dit ook nooit aanraden. Ze zullen sowieso nooit zeggen dat iets slecht is, want dan zouden ze het niet moeten verkopen ;) Die kun je dus ook niet blindelings vertrouwen.

Zo, weer een lap tekst, ben in ieder geval blij dat de spuit lijkt te werken :)