Tips tegen overmatig verharende hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lima84

Tips tegen overmatig verharende hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 16:24

Hallotjes,

Zal maar meteen met de deur in huis vallen: Heeft er iemand tips voor een overmatig verharende herdershond?

We hebben een witte herder, teefje, 2jr, kort/halflang harig en een schat van een beest. Maar ik word helemaal doodziek van het verharen. Werkelijk alles zit vol... Zodra ze beweegt laat ze een spoor met wit haar/pluis achter zich vallen. Ze schudt zich ook erg vaak uit, vooral lekker binnenshuis. Dan regent het wit haar. Prima voor nu, maar dit doet ze dus continue, het hele jaar door. Ik moet elke dag stofzuigen en als er visite komt zelfs 2 a 3x per dag, anders kan ik geen mensen ontvangen. Begin het goed zat te worden.
We hebben al van alles geprobeerd, dus deze tips zal ik jullie besparen ;)

- Voeding (vers, brok, blik, combi's, maakt allemaal niets uit).
- Borstelen (van nooit borstelen tot elke dag, geen verschil in hoeveelheid haarverlies, furminator, gewone borstels, you name it)
- Stofzuigen, de hond zelf. Ook dit lijkt niet te helpen en ze haat het
- Zwemmen (zou moeten schelen, ik merk weinig verschil)

Hmm, volgens mij was het dat wel zo'n beetje :)
Zat er zelfs al aan te denken om de tondeuse erop te zetten ofzo :o . Beter kortere haartjes dan zoveel lang pluis.

Maaaaar.... heb je een ander lumineus idee ? Dan hoor ik dat graag!!
Laatst bijgewerkt door Lima84 op 11-05-12 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Annettu_

Re: Tips tegen overmatig verharende hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:24

Furminator ? Bij ons helpt dat zoo goed !

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:26

hahaha.. tja honden verharen nu eenmaal.. wij hebben er drie en verharen nu vreselijk. goed borstelen en een swiffer een paar keer per dag over de vloer... het is nu eenmaal niet anders

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:28

Meestal is de kachel de oorzaak! Laat hem maar eens lekker veel buiten komende zomer.. En alleen de losse dode haren eraf halen.. :)

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 16:28

Loody schreef:
hahaha.. tja honden verharen nu eenmaal.. wij hebben er drie en verharen nu vreselijk. goed borstelen en een swiffer een paar keer per dag over de vloer... het is nu eenmaal niet anders

Ja duhh, natuurlijk verharen honden. Maar als dit niet zo extreem was, had ik er ook niet over geklaagd. Het is niet normaal dat onze hond dit alle jaargetijden even erg heeft en je er altijd "plukken" los haar uit kunt trekken.

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 16:30

8AngelEyes8 schreef:
Meestal is de kachel de oorzaak! Laat hem maar eens lekker veel buiten komende zomer.. En alleen de losse dode haren eraf halen.. :)

Wow ja? Hoe werkt dat dan? (ik bedoel, zitten ze dan te warm ofzo?)

Het zou wel eens kunnen kloppen, we hebben haar van iemand gekregen die haar eigenlijk haast altijd buiten had. Toen was ze 7maanden maar was het wel veel minder erg volgensmij idd. Maar ik dacht dat dat aan de puppy-vacht ofzo zou liggen :o

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:33

Je zou eens kunnen proberen om schapenvet (over haar brokken of in 'bonbons vorm') te geven! Helpt bij die van ons erg goed!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:39

HIHI... ik begrijp hoe je je voelt!
Net alles gezogen en de dweil er door gehaald, alles spik en span en een uur later.... wat zeg ik... 10 minuten... dwarrelen de honden haren al weer door de kamer.
Ik heb er vrede mee... geen spik en span huis, jammer dan!

Maar... vanmorgen kom ik op mijn nuchtere maag de kamer in en hondje aan de rees geweest... de hele kamer lag er onder, dan toch liever wat haren kan ik je vertellen, zeker op je nuchtere maag!

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 17:25

Hier een Saarloos Wolfhond die het hele jaar door verhaart en precies wat jij zegt; hele plukken trek je er uit -O-
Het enige wat helpt is heeeeeel veeeeeel kammen. Sowieso om de dag, maar het liefst iedere dag even.
En veel stofzuigen. Echt, schapenvet helpt goed voor de kwaliteit van de vacht, maar het verharen gaat net zo hard door. Als je er van af wil moet je hem in een kennel doen, dit gaat niet over, op geen enkele manier.

@aerdenhout1 : die had ik vorige week, ja dan liever wat haren... :r

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 18:38

Oww ik heb ook zn hond. Ik lees ff mee :)

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 19:31

Is je hondje gestrest?
Aan schapenvet zou ik niet beginnen :n

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 19:47

Hoelang ben je van voeding gewisselt? Over het algemeen heeft een hond minder last van verharen van een kwalitatief goede kvv alleen moet je dit wel wat langer dan een paar maanden de tijd geven. Als de hond overgaat van brok op kvv gaat de hond ontgiften, de ene hond erger dan de andere en de tijd van ontgiften verschilt ook, van 1 week tot paar maanden, verharen kan daarom juist eerst erger worden maar wanneer het lichaam 'schoon' is van binnen en buiten werpt later zn vruchten af.

Hond spoelen met lauw water (geen shampoo) en wanneer droog goed uitborstelen, werkt echt!
Niet dagelijks borstelen, zo activeer je het verharen. Beter eens in de paar dagen.
Kachel misschien wat lager/hondenmand zo ver mogelijk bij kachel weg.
Stress kan haaruival veroorzaken, maak het eens een tijdje 'saai'/vaste routine.

Hoor ook goede dingen over Sanofor [link]http://www.onlinedierenspeciaalzaak.com/webshop/?c=HOND&s=VOEDINGSSUPPLEMENTEN&m=SANOFOR[/link]

En een hond verhaart eenmaal, klopt, de ene meer dan de ander maar wat jij omschrijft is wel erg extreem.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 19:53

ik ben allergisch voor mijn honden en dus in deze periode erg bezig met de vachten. wat ik doe is zeer uitgebreid wassen en dat 3x met 3 weken ertussen en dan is het wel weer voorbij. Ik maak ze doornat en dan met goede hondenshampoo flink door die vacht gaan. Tegen de vacht in, met de vacht mee en maar draaien en cirkelen zodat het goed los komt. Dan uitspoelen en daarbij ook wrijven en doen. Daarna flink afdrogen met een oude ruige handdoek. Als ze daarna droog zijn dan met de furminator aan de zeedijk ze helemaal uitborstelen en de dag erop weer en dan kunnen ze er weer goed tegen. Heb hier 2 kortharen waarvan 1 met dubbele vacht waar ik behoorlijk op reageer. Sinds ik hem heb ben ik altijd wat of behoorlijk verkouden maar daar is mee te leven.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 19:59

Oh ja.. die pluizige, fluffige dwarrelige ondervacht die werkelijk o-ve-ral aan blijft hangen.. plukken komen idd in z'n geheel los. Als ik een dag niet kam hangen de plukken eruit. Ziet er heel armoedig uit bij mijn zwarte herder met wit/grijze ondervacht.
Ook hier iemand die dagelijks borstelt. Het lijkt wel of er geen einde aan komt, dat er nog hond overblijft lijkt echt een wonder! Gelukkig is het bij mijn hond echt alleen tijdens de rui-periode.
Ben wel benieuwd of iemand de gouden tip heeft!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 20:01

Zoals eerder gezegd, de Furminator!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 20:04

Ja, ik vind die krengen zo duur!
Misschien toch is kijken of ze voor weinig ergens anders te krijgen zijn.
Moet wel zeggen dat een herderharkje zowel bij hond als paard erg goed werk verricht.. begrijp ook wel dat je niet klaar bent met 1 dag borstelen.. helaas. :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 20:05

Hier op bokt verkoopt iemand ze voor onder de 20,00 inclusief verzenden!
Vind hem ook ideaal!! Die van ons verharen alleen in de rui, maar dan doet ie wonderen!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 20:06

Oh! enig idee wie?
Even zoekfunctie gebruiken!

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 20:08

Allereerst een goede voeding geven. En nooit brood geven, ook geen restjes/korstjes.
In de ruiperiode een paar keer met de furminator en daarna de vacht met rust laten.
Hier 4 katten (2 langhaar en 2 pluishaar) en 1 hond, weet hoe je je voelt. -O-

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 20:21

ebay verkoopt ze voor nog geen 5 euro en dan heb je gewoon officieele. Alleen de vacht van mijn rottie x lab is zo enorm dicht en zwaar dat alle borstels (ook de furminators) op een gegeven moment afbreken.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 21:26

Een furminator is toch ook gewoon kammen? Ik weet niet hoe het met de hond van TS zit, maar ik doe die van mij met een herderharkje en het is niet normaal wat ik er daarmee afhaal! :oo
Hij eet al een paar jaar KVV en een poos niet kammen is echt geen optie. Heb ik wel eens geprobeerd maar dan ziet het huis er dus uit alsof hem binnen heb gekamd...
Echt, goed bijhouden en iedere dag stofzuigen is volgens mij de enige optie... (al hoop ik natuurlijk dat iemand hier met de gouden tip komt!) _/-\o_

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 21:29

heb je mischien een foto?

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 21:50

De furminator werkte bij mijn herder voor geen meter, maar de herderhark geweldig hele bossen kreeg ik er dagelijks uit met name de ondervacht :j .
Je moet wel volhouden elke dag en dan komt er zeker een periode waar het een stuk minder is en dan begint het verhaal opnieuw :?
Ik plak een link waar je hem b.v. kan kopen maar de meeste dierenspeciaalzaken verkopen hem ook.
http://www.zooplus.nl/shop/honden/verzo ... aren/62989

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 21:52

Oke, dan hou ik het toch maar bij m'n herderharkje. Ben je voor een paar euro klaar!
Gebruik hem dus ook voor m'n paard! Werkt top!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 08:22

Ik vind dit verharen wat TS aangeeft ook wel erg extreem.
Mss een keer (of een paar keer) een bloedje laten trekken om te kijken of er geen tekorten in de voeding zitten. Dit is idd niet normaal, en niet gezond. Mijn herder verhaart 2x in het jaar, 2 weken, en zelfs dan word ik er nog niet zo gek van als jij nu.

Veel kammen is symptoombestrijding, daar gaat het niet van over. Ik zou gaan kijken naar de voeding, kijk of je hond tekorten heeft, en wat er in de voeding zit, dus echt even bloed laten trekken. Verder hormoonbalans laten controleren, een verstoorde hormoonbalans kan een drama zijn voor de vacht....... en bedenk altijd dat de vacht laat zien of de hond van binnen gezond is.
De ene of de andere kvv maakt zeker uit, en het beste is natuurlijk rauw voeren, maar dan moet je heel goed kunnen rekenen, of alles erin zit wat je nodig hebt, of je moet hele prooidieren gaan voeren.