Bali-dog 'geadopteerd', paar vragen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kehdra

Bali-dog 'geadopteerd', paar vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 03:08

Ongeveer een week geleden liep er bij mij voorthuis in de rijstvelden een leuk puppy'tje rond.
Na een week lang voeren, heb ik d'r gister uit m'n hand wat kaas kunnen voeren, en sindsdien is het dikke mik :').

Ik heb een halsbandje voor d'r gevonden, puppybrokken gekocht, en een mandje gecreeerd, en ze mag in m'n garage wonen (al vind ze eigenlijk dat ze ook best in de rest van het huis mag :P ).

Het is een teefje, van ongeveer een maand of drie. Het is een typisch Bali-dog (http://www.biomedcentral.com/1471-2156/6/6), een mix van allerlei rassen, die nog erg dicht bij de wolf en dingo staat.
Ze is bruin met een zwarte neus die hier op Bali erg gewild zijn voor offeringen in tempels, dat was in eerste instantie ook de reden voor een halsbandje, dan mogen ze d'r niet meenemen namelijk. Ze zijn erg 'spraakzaam', en dat heeft ze al bewezen, niet zozeer door te blaffen, maar vooral veel piepachtige geluidjes te maken.

Vannacht was de eerste nacht in huis (met de deur open), en midden in de nacht begon ze te blaffen, want ze moest poepen :+, al snel zindelijk dus :P.

Nu wil ik d'r leren om aan een riempje te lopen, maar zodra ik d'r halsbandje vasthoud begint ze te piepen, hoe doe ik dit?

Ook wil ik d'r wassen met een goede shampoo, want haar huid/vacht is wat droog en dof. Zelfde vraag hier; hoe doe ik dat zonder dat ze piepend ervandoor schiet :P

ik zit eraan te denken om haar naast de puppybrokken eieren te voeren voor haar vacht, moet ik die koken?

Verder nog tips om haar huid/vacht wat te helpen?

Fotootje van eerste keer brokjes eten met nieuw halsbandje :)
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 4087_n.jpg

Ze heeft geen kale plekken, maar haar vacht is wat dof, en ze had wat teken. Kan haar vacht ook zo dof zijn omdat ze d'r puppyvacht aan het verliezen is?
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 8006_n.jpg

Rennie89

Re: Bali-dog 'geadopteerd', paar vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 03:19

allereerst, gefeliciteerd :P Leuke pup!
Wat betreft aan de lijn, ja, moeilijk, het is echt het opbouwen. Eerst 1 minuutje aan de lijn stilzitten, dan 2 minuten, ga zo door, uiteindelijk 1 minuut lopen en dan 2 minuten enzovoort. Alles zo rustig mogelijk :P Ik heb zelf nog nooit een hond gehad, maar dit lijkt mij het meest voor de hand liggende :P succes!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 03:22

Af en toe een eitje kan geen kwaad, rauw. Niet gekookt. Maar niet elke dag, dat is wat teveel van het goede.
Puppybrokken hoeft ook niet, gewoon een volwassen brok geven met vlees als eerste ingredient op de ingredientenlijst. Dat moet het belangrijkste bestanddeel zijn anders is de brok niet geweldig.

Ik zou haar ontwormen, vaccineren en haar ontdoen van eventuele vlooien. Wassen zou ik laten totdat ze je wat meer vertrouwt. Dan gewoon in bad zetten, nat maken (lauwwarm water), shampoo en weer uitspoelen. Afdrogen en klaar, geen gedoe van maken maar doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Geen drama en gedoe van maken. Oppakken, wassen, drogen, koekje. En ondertussen vrolijk tegen haar babbelen, vooral niet zeggen dat ze zooooo zielig is etc. Want dan vind ze zichzelf ook zielig.

Meelopen aan de riem...vrolijk meelokken met een stukje kaas, vrolijk babbelen = braaf. Snapt ze vanzelf, maar duurt even.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 03:23

lifaya schreef:
Wat betreft aan de lijn, ja, moeilijk, het is echt het opbouwen. Eerst 1 minuutje aan de lijn stilzitten, dan 2 minuten, ga zo door, uiteindelijk 1 minuut lopen en dan 2 minuten enzovoort. Alles zo rustig mogelijk :P Ik heb zelf nog nooit een hond gehad, maar dit lijkt mij het meest voor de hand liggende :P succes!

Stilzitten? Voor een pup van 3 maand? Een minuut? Twee minuten? Succes! :')

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 03:25

Thirty schreef:
lifaya schreef:

Stilzitten? Voor een pup van 3 maand? Een minuut? Twee minuten? Succes! :')

Bedoelde eigenlijk 10 secondes :') ben er niet helemaal bij hahahaha... Iig dat het rustig opgebouwd word en dat je genoeg tijd om te verwerken geeft :P
Maarja, nogmaals, nooit een hond gehad :')

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 03:33

Dank je!

Gheghe, stilzitten kan ze, zolang je d'r maar aait :P.

Ontwormen heb ik nog niet aan gedacht, dat is inderdaad een goede! Vlooien heeft ze niet, heb d'r gsteravond uitgebreid onderzocht.
Zal zo eens even naar de brokken kijken, er is hier niet zoveel te krijgen, en na een zoektocht van een uur tijdens mijn lunch was dit het eerste wat ik tegenkwam.
Zou ik haar ook rauw vlees kunnen voeren? Waar ze zich de afgelopen tijd mee volgegeten heeft weet ik niet, maar ik zou bijna denken dat ze dat goed aan zou kunnen. Kippen (koppen, poten etc) kan ik hier erg goedoop krijgen, en ik denk dat ze dat erg lekker zal vinden.

Denk dat dat badderen wel gaat lukken dan, nog even een weekje wachten denk ik totdat ze me echt vertrouwt.

En aan een riempje meelokken moet ook lukken op die manier. Ze ging nu liggen onderdanig doen en piepen, maar met meelokken zal dat denk ik beter werken.

Op welke leeftijd kan een teefje gesteriliseerd worden?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 03:35

volgens mij word aangeraden na de eerste keer loops te castreren als ik het goed heb :P maar misschien dat het er ook voor kan...

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 03:36

Rauw vlees kan heel goed, maar dan moet je het wel in de goede verhoudingen geven. Barfplaats.nl is een goede site om je in te lezen. Beter voer kun je niet geven :j

Ik ben niet voor sterilisatie maar ik snap dat ze buiten vrij rondloopt? Hier castreren/steriliseren ze vanaf 4 maand. Ik zou zelf wachten tot ze volwassen is, maar vind je het risico te groot zou ik rond de 6 maanden gaan zitten.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 03:47

Ze loopt inderdaad vrij buiten (alhoewel ze binnen nu leuker lijkt te vinden :P ).
Straat/zwerfhonden zijn een groot probleem hier op Bali (alleen al in de rijstvelden bij mij voorthuis wonen al zo'n 4/5 zwerfhonden), en door haar te sterriliseren help ik toch een klein beetje mee dat op te lossen.

Zal eens gaan lezen over barfen... Wat een raar woord... :P

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 03:49

Neem je de pup ook naar Nederland of dat niet? :P

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 03:55

Als ik ooit weer naar NL kom bedoel je? Ik ben van plan hier minstens nog 2 jaar te blijven :). Momenteel is het verboden honden uit Bali te exporteren omdat er hier rabies heerst. Met wat omwegen kan het alsnog hoor, maar vooralsnog denk ik dat ik haar met een gerust hart bij een van de andere meiden hier kan achterlaten als ik ooit van Bali wegga :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 03:56

Oh dat wist ik niet haha, laatste weken je topic niet kunnen volgen :') Wel tof dat je daar zo lang blijft zeg! _/-\o_

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 03:58

Zou dan ook snel een rabies vaccinatie laten zetten, dat kan (hier tenminste) vanaf 16 weken :j

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 04:01

Ja, ik ga inderdaad proberen deze week alle vacinaties voor elkaar te krijgen. (Er zijn niet altijd voldoende medicijnen op het eiland, dus afwachten of het lukt). Rabies is een van de voornaamste accinaties samen met parvo volgens mij. Lastig want het is hier weer heel anders dan in een westers land...

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 04:05

Ik kan de vaccinaties zelf kopen bij de boerenbond-achtige winkel hier, en zelf zetten. Scheelt een boel geld, misschien is dat bij jou ook wel het geval?
Rabies en parvo inderdaad...wij zijn vorig jaar onze grote vriend verloren aan parvo en het is echt een vreselijke ziekte. Maar als het mogelijk is zou ik gewoon de standaard enting plus rabies laten zetten (misschien niet allemaal in 1 keer, dat is wat veel voor het lichaam).

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 04:07

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:32

kwa meelopen aan het riempje:
gewoon een leiband aandoen, en in eerste instantie de hond volgen (probeer er geen constante druk op te zetten, een hond gaat altijd instinctief tégen druk in, dus als jij druk zet, gaat die beginnen achteruit trekken)
maar dus de hond volgen, nu en dan eens druk op de leiband zetten,, maar loslaten voor ze zich verzet.µ
je gaat merken dat de rollen plots gaan omgekeerd worden, ipv dat jij volgt, zal zij jouw gaan volgen, dat gaat min of meer automatisch.
en idd , als ze blokkeert, gewoon meelokken/roepen/enthousiast doen, en veeeel belonen!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:49

Wat betreft het piepen, ik zou dat hetzelfde oplossen als bij paarden, dus contact houden tot ze even wat stiller wordt, dan direct los laten. Je voelt je wel even een slager als ze zo kermt, maar je weet zelf dat je d'r geen pijn doet, nu zij nog :+

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:20

Oh wat een grappig hondje :D

Ik vind haar vacht momenteel idd lijken op van dat lekkere puppypluis, vooral op de tweede foto, dat raakt ze idd op den duur kwijt :) Op de eerste foto ziet het er wat slechter uit, maar ik zou het gewoon even aankijken, goed voer en fijne verzorging doen ook wonderen voor een hondenvacht, sinds mijn reu op vers staat glanst ie echt beduidend meer dan toen ie nog brok kreeg bijvoorbeeld :) Wassen zou ik dus nog even mee wachten ;) Vers voeren (dus inderdaad, kippen enzo) lijkt me alleen maar goed, als je er dan wel naar kijkt dat je grotendeels compleet voert, anders kan ze tekorten krijgen..

Goed dat je de vaccinaties zsm gaat regelen (rabies lijkt me idd geen overbodige luxe) en ik zou er idd even een ontwormkuurtje (en misschien voor de zekerheid toch een teken/vlooienpipetje) tegenaan gooien :) Verder ben ik ook niet zo heel erg voor sterilisatie maar in jouw geval lijkt het me toch wel erg verstandig idd. Ik zou wel wachten tot een maand of 9 tot een jaar dan is ze in ieder geval lichamelijk al een heel eind uitgegroeid.. Maar het risico is dan natuurlijk wel dat ze loops gaat worden, en dan zul je haar wel zo veel mogelijk uit de buurt van hitsige reuen moeten houden, ik weet niet of dat tot de mogelijkheden behoort :P Het kan geloof ik al vanaf 4 maanden, dus dat is helemaal aan jou :)

wat betreft dat wandelen; gewoon in kleine stapjes :) Zoals Duhelo hierboven aangeeft lijkt me op zich wel te doen :)

Succes ermee in ieder geval :D

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 15:06

Bedankt!

Nou het tuigje introduceren ging makkelijker als gedacht. Heb een tuigje aangeschaft, zodat ze ook mee kan op de scooter en ik met een tuigje een soort van extra veiligheid in bouw :).

Heb wat blikvoer gekocht wat ze erg lekker vind, en haar daarmee laten rondlopen op de manier hoe Duhelo het beschrijft (ze is wat lui, en loopt niet zoveel uit d'r zelf), en daarna op Amable's manier aan druk laten wennen. De eerste 5 minuten begon ze bij de minste druk al heel hard te piepen, maar dat was na blikvoer beloningen al snel over :).
ze deed het zo goed dat ik d'r op de scooter heb gezet, en d'r heb meegenomen naar de warung om te eten, waar ze netjes bij m'n voeten ging liggen. Op de scooter vind ze wel leuk! ze blijft netjes tussen m'n benen, en vind alle geuren en kleuren reuze interessant, maar heeft totaal niet het idee om eraf te springen (ik reed heel langzaam voor het geval ze dat wel zou doen, ook had ik d'r vast aan d'r tuigje):
bij de warung:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 2643_n.jpg

Qua voer ga ik morgen kip voor d'r halen om te zien wat ze daarvan vind. ik zag d'r vanmiddag tussen de vuilnis scharrelen buiten, terwijl ze d'r brokjes al op had, ze heeft dus afwisseling nodig maak ik daarop uit (?)...
Eitje vond ze erg lekker.

Denk dat ik haar voorlopig op een mix van brokjes (voor de vitamines), en blikvoer (omdat ze het zo lekker vind) houd, met een wekelijks eitje, en kip.
We voeren de paarden hier olie, zou dat voor Poppy ook werken?

Vaccinaties kan deze week niet meer, onze eigen DA heeft de injecties niet, maar krijgt ze volgende week nieuw binnen.
Sterrilisatie laat ik toch zsm doen, zit absoluut niet op een nestje te wachten, en ik heb geen optie haar binnen op te sluiten. (althans tenzij ik haar in een lege paardenbox zet, maar dat is ook weer zo sneu.)

Verder is het dikke mik, en hebben we net gezellig aan het zwembad in m'n achtertuin gehangen:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 0591_n.jpg

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 23:47

Ik zou haar voor de zekerheid in ieder geval iets geven tegen wormen en ook iets tegen schimmel en schurft.
Heb op Bali heel veel honden met schurft gezien en dt is zo besmettelijk.

Wel tof trouwens wonen op Bali!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 08:20

Is er een vaccin voor schimmels en schurft?
ik heb d'r net gewassen, en even een betere foto van d'r vacht gemaakt.
Op twee littekens op d'r koppie na, heeft ze best een goede vacht. onderop wel erg dun, maar volgens mij is dat normaal voor dit soort honden.
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 5042_n.jpg

Bovenaf:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 6337_n.jpg

Ook heb ik d'r ontwormt :)
En ze 'speelde' een beetje met haar tennisbal zonet, ze rende erachteraan, en ging erop knagen :)

Ze is nu ongeveer 3 maanden, volgens mij wordt ze best groot:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 6918_n.jpg

Gaat de goede kant op!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 08:32

Toch bijzonder dat je op zo'n korte tijd zoveel vertrouwen van d'r krijgt he. Volgens mij is ze vreselijk blij dat er iemand voor haar zorgt :)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 12:55

Wat een gaaf dinkie joh, ik hoop dat je haar tegen de tijd dat je naar NL terug gaat toch mee kan nemen, volgens mij zou het wel heel moeilijk zijn om haar dan achter te laten.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 12:58

mooi verhaal, goed bezig!