Al geruime tijd probeer ik mn hond ''volg'' aan te leren, maar het wil gewoon maar niet lukken.
Havanna is erg angstig geweest (maar het ergste is er nu wel uit), dus ik heb het wel steeds gedoseerd aangepakt om haar mentaal niet te veel te belasten. ''Naast'' en ''zit'' kan ze inmiddels perféct, aan haar leervermogen ligt het dus niet. Die commando's waren ook echt peanuts om aan te leren toen ze eenmaal wat meer rust in dr koppie had.
Met ''volg'' heb ik echter echt al van alles geprobeerd
In eerste instantie gewoon korte lijn en commando en dan heeeeel veel belonen met mn stem (eigenlijk zoals ik het met naast en zit ook heb aangeleerd). Omdat het niet wilde vlotten ben ik wat gaan zwalken over straat om haar te leren dat ze haar aandacht bij mij moest houden. Geen succes, ze laat zich rustig over straat sleuren
Veel plotseling stilstaan, waarschuwen voor een beweging of juist niet, zoete koekjes of streng, Het. Wil. Er. Niet. In. Zucht....Mn vader is heel lang puppytrainer geweest dus de usual tricks kennen we. Ik heb het mn vorige hondje ook ooit aangeleerd en die kon ik volledig sturen zonder riem oid, het is dus ook niet dat het aan kennis en kunde en ervaring ontbreekt.
Maar ik loop nu gewoon vast... Misschien komt het ook doordat, als ik iets strenger ben, Havanna daar een beetje beduusd van raakt. Ik ben zó lang al bezig om een blije hond te maken en dan probeer ik haar iets te leren en zakt die staart weer omlaag. Kan dus ook iets psychisch van mij zijn.

Maar voor ik me vastbijt in een methode (heb so far echt nog geen resultaat gezien op wat voor manier dan ook, en heb het echt lang genoeg de tijd gegeven) wil ik gewoon weten dat ik op het juiste spoor zit.
Dus... Help? Misschien iemand een ervaring of tip die nét effe beter werkt dan wat ik al heb geprobeerd? Een handigheidje?
Of ik vind dat ze geen reden heeft om bang te zijn doet er toch niet toe? Zíj ziet een duidelijke reden om doodsbenauwd te zijn en het enige wat ik dan voor haar kan doen is haar angst negeren of haar een beetje helpen waar nodig. Toen ik haar kreeg was ze een zielig hoopje hond, inmiddels is ze al best heel stoer, dus ik denk zomaar dat ik haar niet beloon voor haar angst
Ga de clicker weer eens opgraven en sowieso ga ik het proberen met voer in mn hand, dat snapt ze intussen en zal denk ik wel werken