Wie allemaal kip op eitjes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Wie allemaal kip op eitjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 12:20

Overal lees ik op bokt dat mensen wachten op eitjes of net kuikens hebben gekregen. Nu ben ik benieuwd naar wie er nu op uitkomende eitjes wacht.

Na 2 mislukte natuurbroedsels met 2 verschillende hennen nu hier poging 3 op natuurbroed. Hen 1 broedde braaf maar was doodsbang voor de bewegende eieren en kuikens en ging er voor op de loop. Gelukkig waren we voorzien van warmteplaat en mogelijkheden dus ze zijn mooi groot geworden wat uitkwam. Hen 2 vond het nodig om de uitgekomen kuikens dood te pikken, daarvan heb ik er 1 kunnen redden nog. Tussendoor gebroed met een broedmachine met goed succes. Maar het aantal kipjes leek hier nu voldoende dus broedmachine verkocht vorig jaar.

En ja dan krijg je pech met je jonge aanwas. ;( naast een paar redelijk bejaarde dames is vorig jaar een van de jonkies behoorlijk ziek geworden, zij heeft het overleefd maar is nooit meer 100 % geworden. En we weten dat ze er niet oud mee wordt. 2 weken geleden overleed plotseling onze laatste aanwinst een tarwe araucanadame waar we heel lang naar hebben moeten zoeken. Ze was net 5 weken aan de leg en heeft zichzelf een kropovervulling gegeten met fatale afloop. ;(

De dag erop heeft een andere jonge dame zich heel erg bezeerd aan haar pootje en die is nu nog aan het herstellen, tenminste dat is de hoop maar het kan ook verkeerd aflopen nog. Van de jongere lichting hebben we nu nog 5 gezonde dames tussen de 1 en 3 jaar. De overigen zijn of bejaard, heel erg bejaard of hebben een mankement met een beperkte levensduur erbij daardoor.

We waren al op zoek naar de grote araucana maar die zijn erg lastig raszuiver te vinden in nl. Eieren erg beperkt wel dus we hadden de hoop al opgegeven. Maar dan wordt een van de wyandot dames erg broeds voor de derde keer alweer. En vindt je een fokker op 10 km afstand met raszuivere dieren. Daar 6 eitjes opgehaald van grote patrijs araucana s waarvan bekend is dat de bevruchting op dit moment 50 % is. Ik hoop dat we 1 hen er aan overhouden. Eventueel een haan als dat gaat met onze leidhen.

Op 1 mei zijn de eitjes eronder gegaan, op 2 mei heb ik haar eindelijk naar de door ons goedgekeurde broedplek kunnen overwennen. Dus hopelijk over 2 weken kuikens.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 07:28

Geen kip op eieren, wel 60 eieren in de broedmachine :-)

Bluebontje

Re: Wie allemaal kip op eitjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:09

Hier een zijdehoen op 8 eitjes van de Rhode island kriel.
Als het goed gaat komen ze aanstaand weekend uit.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 10:09

Bluebontje, jij bent dus met een beetje geluk bijna klaar met wachten. Waarom heb je gekozen voor 8 eitjes? Ivm de grootte van de kip of de hoeveelheid kuikens. Ik durfde er niet meer dan 6 onder te duwen omdat ik het idee had dat dat meer dan genoeg voor haar was.

Laptopmuis, wat ligt erin en hoe lang moet je nog? Onze broedmachine kon 25 eieren per keer aan ongeveer. En ook die kuikens kon ik kwijt.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:20

Hier zit ik te wachten tot 1 van de kipjes eindelijk eens broeds wil gaan worden. Vorige week dacht ik dat het eindelijk zover was, maar helaas, ze is niet blijven zitten. Maar vanmorgen begon er weer eentje te kloeken, dus we blijven hoop houden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 10:25

Ik hoop voor je dat het nog snel gaat gebeuren dan zijn je jongen al wat groter voor het weer kouder wordt.

Hier ook altijd weinig broedse dames, alleen het jongste wyandot krieltje dus fanatiek wel. Als enige afgelopen jaar zelfs. En daar nu maar gebruik van gemaakt. :+

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:41

Ik had er 10 eitjes onder, maar dat bleek te veel voor de kip.
Er lagen altijd 2 buiten boord. Die heb ik er onderweg gehaald.
Ik reken altijd zo: 10 eieren, 2 komen niet uit, 5 hanen, 3 kippen. :+

Wil iemand nog een broedse kip te leen? Ik heb er hier nog 5 zitten....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 11:51

5 hanen 3 kippen :+ wat zijn de hanen dan? Teveel voor het kipje dus. Een broedse hen aanbieden heeft soms niet zoveel zin. Onze eerste wyandot dame was bij ons 70% van de tijd broeds en de rest op zoek naar eieren om op te zitten in de2,5 jaar dat ze bij ons was. Een fokker zocht een goed broedse hen dus zij is daarheen verhuisd. Is ze sinds die tijd nooit meer broeds geweest, nu is ze 10. :+

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:52

Als ik 10 eieren onder de kip leg, komen er 2 niet uit, 5 kuikens zijn haan en 3 zijn kip.
Zo hou ik 3 kippen over aan de hele broederij.
Ik heb 1 van mijn zijdehoenders uitgeleend. Zij mag broeden op verschillende eitjes en daarna
bemoederen. Na de zomer komt ze weer terug.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:18

Hier 3 kippen aan het broeden (elk 3 eitjes) en twee kloekjes met ook elk 3 kuikens, nu 2 weken oud. :)
Tja, van mij hoeven ze niet meer te broeden, heb eigenlijk wel genoeg kippen, maar ach, het is toch wel leuk om te zien.
Ik heb wyandotte kruisingen trouwens.

Verwacht volgende week donderdag de volgende 3 kuikens, de andere twee broeden nog 2 weken langer.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:24

Bij mij zijn de Araucana's net geboren. 4 stuks.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:14

Ik heb net jonge zwarte Bramha's.

Had 10 eieren 2 niet uitgekomen en 2 dooie kuikens.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:29

Twee van mijn kippen zitten op eitjes :) In totaal liggen er zo'n 12 eieren onder. Dit omdat mijn vader zo dom was om er een aantal onder weg te halen, omdat hij dacht dat een krielkip niet op zoveel eieren zou passen.. Hopelijk waren dat niet de toekomstige hennetjes ;( (heb veel belang bij de kuikens als het hennetjes zijn).

Ik heb Sebright kippen trouwens. Geel/zwart gezoomd. Over 7 dagen komt het eerste nestje uit en 6 dagen later het tweede nest.
Eén haan houd ik, want dan doe ik mijn oude haan weg. Hierna laten we niet opnieuw eieren uitkomen (i.v.m. inteelt).

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:33

Ik heb net 6 zijdehoenders op eieren gehad.
Heb nu in totaal 24 kuikens.
Het lijkt zo schattig de kuikens in de groep rennend door de ren.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 13:05

Hmm, vandaag is de dag! Maar er is geen enkele activiteit te bekennen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 13:15

Kan opeens hard gaan,zo is er niets en zo zitten de barsten in je eieren.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 17:54

Dat is zo! daarom wachten we nog een paar dagjes af.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:27

Ik ben heel benieuwd of ik donderdag kuikens krijg... De kip was ineens op een ander "nest" gaan zitten, en had haar eitjes na 2 weken broeden onbeheerd laten liggen.
Ze waren koud toen we thuis kwamen, maar weet niet hoe lang ze zo hebben gelegen. De buitentemperatuur was niet erg laag, dus hoop er maar het beste van...

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:00

We zijn nu een halve week verder.
Helaas, geen kuikens. Ik gooi de kip vanmiddag terug in het hok en de eieren
in de kliko.
Ben er nog niet helemaal over uit of ik de eieren openmaak of niet.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:13

Pas je wel op dat ze niet ontploffen.
Heb je ze wel geschouwt?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 12:31

Blue bontje, door het koude weer kan het langer duren ook onder de kip, hoe lang liggen ze nu? Je zou de eieren heel voorzichtig in een bakje warm water kunnen leggen en kijken of de eieren bewegen. Zo ja nog even geduld hebben.

Hier nu dag 15 ingegaan.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:00

Nee, niet geschouwd. Het zijn bruine eitjes dus dan is het bijna niet te zien.
De eieren liggen er nu 26 dagen onder. Dat gaat hem niet meer worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 13:37

Dat is inderdaad wel lang, je zou de warmwatertest kunnen doen voor je ze weggooid.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:41

Hier nu 1 zijdehoender op 10 eieren! Maar vanavond 2 zijdehoenders op 10 eieren! Als het goed is komen ze over een week uit! *\o/*

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:36

Ik schouw ook bruine eieren even meenemen naar een donkere plek en dan met een zaklampje erop schijnen. Dan kan ik het heel makelijk zien of er iets in zit.