Na 2 mislukte natuurbroedsels met 2 verschillende hennen nu hier poging 3 op natuurbroed. Hen 1 broedde braaf maar was doodsbang voor de bewegende eieren en kuikens en ging er voor op de loop. Gelukkig waren we voorzien van warmteplaat en mogelijkheden dus ze zijn mooi groot geworden wat uitkwam. Hen 2 vond het nodig om de uitgekomen kuikens dood te pikken, daarvan heb ik er 1 kunnen redden nog. Tussendoor gebroed met een broedmachine met goed succes. Maar het aantal kipjes leek hier nu voldoende dus broedmachine verkocht vorig jaar.
En ja dan krijg je pech met je jonge aanwas.
naast een paar redelijk bejaarde dames is vorig jaar een van de jonkies behoorlijk ziek geworden, zij heeft het overleefd maar is nooit meer 100 % geworden. En we weten dat ze er niet oud mee wordt. 2 weken geleden overleed plotseling onze laatste aanwinst een tarwe araucanadame waar we heel lang naar hebben moeten zoeken. Ze was net 5 weken aan de leg en heeft zichzelf een kropovervulling gegeten met fatale afloop.
De dag erop heeft een andere jonge dame zich heel erg bezeerd aan haar pootje en die is nu nog aan het herstellen, tenminste dat is de hoop maar het kan ook verkeerd aflopen nog. Van de jongere lichting hebben we nu nog 5 gezonde dames tussen de 1 en 3 jaar. De overigen zijn of bejaard, heel erg bejaard of hebben een mankement met een beperkte levensduur erbij daardoor.
We waren al op zoek naar de grote araucana maar die zijn erg lastig raszuiver te vinden in nl. Eieren erg beperkt wel dus we hadden de hoop al opgegeven. Maar dan wordt een van de wyandot dames erg broeds voor de derde keer alweer. En vindt je een fokker op 10 km afstand met raszuivere dieren. Daar 6 eitjes opgehaald van grote patrijs araucana s waarvan bekend is dat de bevruchting op dit moment 50 % is. Ik hoop dat we 1 hen er aan overhouden. Eventueel een haan als dat gaat met onze leidhen.
Op 1 mei zijn de eitjes eronder gegaan, op 2 mei heb ik haar eindelijk naar de door ons goedgekeurde broedplek kunnen overwennen. Dus hopelijk over 2 weken kuikens.