De katten *zucht*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Desperado_

De katten *zucht*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 13:24

Hallo,
Ik zit écht met een dilemma; onze katten.
Toen wij net samen gingen wonen wou ik heel erg graag een hond, dit hebben we niet gedaan omdat we geen tijd hebben.
Ik ben totaal geen kattenmens maar mn vriend heeft me weten over te halen, nu vind ik ze heel leuk hoor, vooral de kater komt altijd bij me knuffelen.
Toen we ze net hadden begon de ellende al, we hadden ze gekocht met 6 weken ik weet dat dit te jong en zielig is maar dat wist ik niet en de verkoopster zei dat het wel kon, afijn wij die katten opgehaald eenmaal thuis ontdekte we dat ze (nest)vlooien hadden -O- frontline geprobeerd maar die ^$^* beesten bleven, stronghold voor kittens gehaald en heel veel kammen waren ze er eindelijk af.
Met zoveel weken de 1e vaccin,dacht de dierenarts een hartruis te horen bij de kater of we even een echo wilde maken van 120 piek..
Ondertussen zijn we verhuisd, dus ook van dierenarts en deze hoorde niets aan zijn hart gelukkig.
Nu hebben ze dus geen kwaaltjes oid. maar ze luisteren echt voor geen meter, het ergste is dat ze alles doen als we niet thuis zijn of op bed liggen, ze weten dóndersgoed dat ze niet op de tafel mogen en toch liggen er elke ochtend glazen om, ze weten dat ze niet op de schouw mogen en toch liggen er elke ochtend kaarsen om, ze weten dat ze niet aan de bank mogen krabben en toch is mijn bank kapot.
Ik woon in een best oud huis en heb nog een 'moederhaard' die naar mijn centrale verwarming loopt, nu zit er voor dat ding een 'luchtgat' wat niet afgesloten mag worden en elke keer flikken ze het om met zn 2e in dat luchtgat te zitten, dit is echt levens gevaarlijk want er zijn open vlammen in dat ding.
Nu heb ik er een houten plank voor gezet en nog presteren ze het om in dat gat te klimmen.
Gelukkig ben ik nu thuis en kan ik ze in de gaten houden maar dit is vragen om moeilijk heden..
Echt ik ben ten einde raad en zou willen vragen of jullie ervaring hebben met (her) opvoeden van de katten.

Oja ze zijn nu 6 maanden en bedankt voor het lezen van dit lange verhaal

LadyMadonna

Re: De katten *zucht*

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:27

tja... banketstaaf maar.. wen eraan..

Een hond heeft een baas, een kat heeft personeel

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:27

Uh ja dit zijn katten.. Ander baasje zoeken?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:34

Dat luchtgat klinkt vrij gevaarlijk inderdaad. Is het anders te doen om daar iig gaas voor te doen zodat ze er niet meer bij kunnen? Katten opvoeden is mogelijk, maar sommige dingen blijven ze proberen en als dat echt gevaarlijk wordt zou ik het toch liever onmogelijk maken.

Verder bij dat luchtgat de plantenspuit pakken en iedere keer een spriets water er overheen als ze in de buurt komen. Vinden ze meestal heel onaangenaam dus laten ze het op een gegeven moment wel uit hun hoofd.

Voor het niet op de tafel/schouw lopen kun je de plantenspuit ook gebruiken, maar dat zou ik zelf niet zo snel doen, ik vind dat een te fel middel voor een 'milde' overtreding. Ik zou ze consequent iedere keer in hun nekvel pakken op het moment dat ze het doen, met m'n stem aangeven dat het niet mag en ze dan op de grond droppen. Maar dit soort dingen zijn nog best af te leren voor wanneer je aanwezig bent, maar ik vraag me af of je dit er uit kunt krijgen voor wanneer je niet in de buurt bent.

Qua aan de bank krabben: heb je een krabpaal? Zo niet, als de wiedeweerga 1 of 2 aanschaffen, dan ben je waarschijnlijk al van het probleem af. Het beste zou zijn een vrij grote met meerdere verdiepingen te kopen, grote kans dat ze dan ook niet meer zo nodig op de schouw/tafel hoeven ;). Wat je ook kunt doen is dubbelzijdig tape op de bank plakken op de plekken waar ze krabben, dit vinden ze heel onaangenaam en dan stoppen ze er meestal mee.

Oh en dat je katten niet zou kunnen opvoeden is echt grote onzin! Alleen katten zullen meer dan honden telkens opnieuw de grenzen blijven opzoeken, dus als je niet in de buurt bent breken ze de regels nog wel eens ja. Maar leren kunnen ze echt wel hoor! En zeker zulke kleintjes nog.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:40

Tsjah mijn katten luisteren prima, maar mijn vriend is dan ook heel consequent qua opvoeding. Ik vraag me af, waarom je nu na 6 maanden er wat aan wil gaan doen? Niet dat dat niet kan, maar hoe deden jullie het eerder dan als de katten aan de bank krabten etc. Heb je ze toen gewoon hun gang laten gaan? Tjah en ik weet niet of het een mogelijkheid is om ze 's nachts op te sluiten ergens zodat ze niet in de woonkamer kunnen komen?

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 13:44

Bedankt voor de reacties al, sofy ik heb inderdaad al een krabpaal met 2 verdiepingen en zo'n hoek krabding omdat ze ook aan mn behang begonnen, dit is wel verholpen.
het probleem is inderdaad dat ze altijd stout doen ala we er niet zijn.. als we er wel zijn zijn ze super lief.
Ander baasje zoeken ga ik niet doen, ben aan beesten begonnen dan moet je ze ook houden.
Ik zat te denken eens een klein schriklint te kopen en dan om te tafel spannen oid dat ze het na 1x hebben geleerd maar ik ben bang dat hun hart het dan begeeft oid. ik wil ze niet te hard straffen als ze nu al iets fout doen en dat weten ze schieten ze ook al in verdedegings houding (plat op de grond) dat vind kk al zielig ik mishandel ze echt niet en zo doen ze sons wel

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:47

Ik heb aan onze jonge kater gemerkt dat de meeste streken wel een stuk minder zijn geworden nu hij volwassen is, als kitten was hij ook een ramp. Hij wordt van de zomer 2. En als hij een paar dagen weinig te doen heeft gehad (niet naar buiten geweest bijvoorbeeld) dan is hij ook klieriger.
Ik zou wel een stuk kippengaas oid voor dat gat maken, dat is gewoon gevaarlijk, zowel voor je katten als brandgevaar.

Is het verder een mogelijkheid om ze tot 1 kamer of de gang ofzo te beperken als jullie weg zijn?

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 13:49

Mljnrx bedankt voor je reactie, eerst deden ze het niet zo erg maar steeds als ze het deden spuiten met de plantenspuit, het lijkt of ze dat niet erg vinden want ze rennen even weg en doen dan weer previes hetzelfde. ik doe ze nogsteeds weg jagen maar ze blijven het doen en ik word er niet goed van haha.
Ik vraag nu pas om hulp omdat ze nu dus levens gevaarlijke dingen doen met vuur en ik mn katten niet ver-ast terug wil vinden.
In een kamer kan ook niet, ik heb vrijwel geen deuren in mn huis alleen het toilet badkamer en de slaapkamer. in de slaapkamer wil ik ze ook niet want dan is heel mn kast een puinhoop en vraag me niet hoe ze het open krijgen.
En in de gang oid gaan ze verschrikkelijk krijsen dat vinden ze echt niet leuk.
Misschien komt het inderdaad ook omdat ze niet buiten komen..

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:54

Katten opvoeden kan, maar het is wel heel lastig.

Ik heb zelf een kater die we in huis hebben vanaf 5 maanden oud en geloof me we hebben het geprobeerd en hij kan ook best braaf zijn, hij kiest er alleen voor om het niet te zijn :Y) Hij is nu 14 en nog steeds een dondersteen die heeeeel goed weet wat ie wel en niet mag doen. Zn laatste trucje is voor de tv gaan zitten en dan de tv te meppen (zonder nagels gelukkig) net zo lang tot hij aandacht/eten/naar buiten mag. En de eerste 10 keer pak je hem bij zn nekvel en gooit hem de gang op, maar het is een rode kater en stronteigenwijs en dan zwichten wij weer voor zn mooie groene grote kijkers en zijn wij weer braaf zijn personeel :Y)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:57

Komen je katten buiten? Als ze alleen binnen mogen, kan het zijn dat ze zich vervelen. De kat die we vroeger op een bovenwoning hadden, en niet naar buiten mocht, werd ook vervelend als hij niet vermaakt werd. Mijn man heeft een speeluurtje ingesteld. Elke avond tegen 10 uur ging hij een poos met de kat spelen, tot hij bekaf was. Het vervelende gedrag was er toen ook snel af. S'nachts sloten we haar op in een kamertje, dan kreeg ze wat blikvlees, dus ze ging graag naar haar kamertje.

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 14:05

Nee ze komen niet buiten ik ben bang dat ze worden over gereden, ze zijn ook erg bang buiten dat nerk je al als we ze naar de dierenarts nemen.
Het voer patroon wil ik liever niet veranderen ik hoorde dat ze dan sneller kunnen gaan braken of aan de diarree kunnen.
Maar het is misschien wel een idee als ze niet gaan schreeuwen.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:05

Idd kippengaas voor dat gat maken lost al een probleem op. :j

En het krabben aan de bank,is dat op een bepaalde plaats?
Anders zou je kunnen proberen die gewoonte te doorbreken door daarover huishoudfolie oid te maken,dat maakt het krabben onaangenaam,het blijft aan hun nagels plakken,of iets anders kleverigs...En dan een krabpaaltje ernaast zetten,zodat ze dat als nieuwe plek gaan zien.Ze willen gewoon hun geur daaraan afgeven,en het zijn nu eenmaal gewoontedieren.

Over de tafel lopen is niet leuk,maar moeilijk af te leren.Zorg gewoon dat je je glazen opruimt,en laat niets slingeren dat voor hun intressant is om mee te spelen.

Buiten rond laten struinen met de kans dat ze overreden worden is ook geen fijne optie.
Een kat kan goed binnenleven,als hij maar genoeg geprikkeld wordt.
Maak zelf eens wat speeltjes van kartonnen dozen met kleine openingen oid,hebben ze dagen lang lol van.
En ze zijn nu een half jaar?Jong toch,logisch,ze zijn de wereld aan het ontdekken.
Als ze wat ouder worden,worden ze echt wel wat makkelijker.

Succes,ook al wordt je soms moedeloos van die apen,toch zijn er ook momenten waarop je om ze kunt lachen toch?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:11

Katten zijn slim. Ze weten precies wanneer je niet in de buurt bent en doen dan waar ze zin in hebben. Niet om jou te pesten, maar omdat ze hebben geleerd dat bepaalde dingen niet mogen als jullie in de buurt zijn. Dat betekent voor de kat echt niet automatisch dat het ook niet mag als jullie er niet zijn.
Vandaar dat ze het dan gewoon doen.
Achteraf straffen heeft 0,0 zin
Overigens heeft straf al bewezen weinig effect. Op het moment dat je iets wil afleren, kan de plantenspuit wel even helpen, maar alleen als je het beperkt gebruikt, anders is het schrikeffekt weg,
Maar goed... dat kan ook alleen als je er bent

De enige manier om dit af te leren, is ervoor zorgen dat ze ongewenst gedrag niet kunnen uitvoeren als je niet in de buurt bent. Opsluiten voor de nacht of bij afwezigheid in een kamertje of (ruime) ren met speeltjes en puzzeltjes is een optie.
Als dat niet kan, zou je hooguit een een hogere rand van plexieglas rond je tafel kunnen monteren totdat ze daar een paar keer tegenaan gesprongen zijn of het oppervlak van tafel/bank erg onaangenaam maken. Ballonnen kan ook ooit helpen. (dus dat die kapot gaan als ze aan de bank krabben/op tafel springen)
Maar dat is allemaal erg veel gedoe met twijfelachtig resultaat

Het niet bieden van de mogelijkheid dingen te doen die je niet wilt bij je afwezigheid is veruit het meest simpele. Dus een kattenkamer of ruime kattenren inrichting. Als ze buiten komen, kun je ze ook buiten zetten met een verwarmd binnenverblijf/hok.

Mbt dingen afleren als je thuisbent... zoals gezegd kan de plantenspuit helpen mits zuinig en zeer beperkt toegepast.
Veel belangrijker is het om de kat te leren wat WEL mag. Vaak krijgen huisdieren alleen aandacht als ze iets doen wat niet mag.
Ga eens belonen als de katten iets doen wat je wel graag ziet, bv op een plek liggen die je zeer geschikt vindt, goed gedrag vertonen e.d. Al is het maar een fractie van een seconde dat ze dat doen.
Zorg dat je die momenten herkent en beloon bv met een kattensnoepje.
Beloond gedrag herhaalt zich en als goed gedrag zich herhaalt, is er minder plaats voor slecht gedrag.
Dat heeft bewezen heel wat meer effect dan straffen

desalnietemin zal ongewenst gedrag bij je afwezigheid blijven en dien je daar dus gewoon de mogelijkheid tot dat gedrag te ontnemen.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:25

Nee dat kan ik me idd voorstellen dat je ze zo niet terug wil vinden. Genoeg spelmateriaal voor ze verzamelen. En jammer genoeg dat je ze in de kamer moet laten als jullie er niet zijn. Verder sluit ik me helemaal aan bij wat Liljebo zegt.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:45

Ik ben het ook eens met Liljebo.

Ik heb mijn kat nooit gestraft al haalde ze bij tijden het bloed onder mijn nagels vandaan. Consequent zijn dat is denk ik wel het sleutelwoord. Je wilt niet weten hoevaak ik mijn kat van het aanrecht heb moeten plukken (en ik weet dat ze er nog steed op zit als ik er niet ben, soms is ze net niet snel genoeg, maar ze komt nergens aan en ze heeft ook nog nooit iets van het aanrecht gejat). ik had ook een nieuwe bank en nieuwe gordijnen nodig toen mijn kat eenmaal kitten af was :+ Niet leuk maar ik wist waar ik aan begon.

Ik heb het consequent ergens van af plukken o.i.d. altijd gekoppeld met het woord NEE. Ze weet nu als ik NEE zeg dat ze het beter niet kan doen. En dat gaat heel goed :j Ze is zelfs zo opgevoed dat ik kan zeggen dat ze in haar mand moet gaan liggen dat ze dat ook doet :+

en het blijft een kat dus ik ben na dik 2 jaar nog steeds aan het opvoeden en corrigeren en dat zal ook nog wel zo zijn als ze 18 is ;) Katten doen gewoon waar ze zelf zin in hebben hoor, dat is heel anders dan een hond
maar juist dat vind ik het leukste er aan.
Er komt een tijd dat als ze straks wat ouder zijn er wat meer rust in de tent komt hoor :j

Ohh en zorg voor genoeg speelgoed en dat je elke dag een poosje uittrekt om met ze te spelen.
Dat hoeft helemaal niet duur te zijn, die van mij heeft een balletje van zilverpapier die ze met haar leven bewaakt :+ En omdat ze de nare gewoonte heeft om soms dat ding te verstoppen, maak ik gewoon heel simpel weer een nieuwe.
Nu ze wat ouder is speel ik niet meer elke dag met haar en daarbij is ze vaak buiten en daar druk doende, dus de behoefte is er niet meer. Maar toen ze 6 maanden was heeft het mij heel veel geholpen om met haar te spelen, dan bleef er tenminste nog iets heel :+

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:50

Wij deden ze altijd onder de kraan
Eerst steeds afstraffen door met een plantenspuit op ze te spuiten
Hielp niet meer toen in nekvel kop naar je toe en in gezicht blazen
Of gewoon in nekvel naar de kraan kraan aan en kop eronder
Heeft goed geholpen
Steeds als ze wat doen wat niet mag (word steeds minder)
1x goed hard nee schreeuwen en/of in je vingers knippen of handen klappen
Bijvoorbeeld zitten ze op het aanrecht harde nee en keer klappen of knippen met vingers
En ze zijn weg
Ze zijn met 2 weken een jaar
Steeds goed afstraffen

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:53

Nou ja daar ben ik het dus helemaal niet mee eens hoor.
Ik heb nooit een plantenspuit of een kat onder de kraan hoeven houden en die van mij waren altijd perfect opgevoed.
Vind het ook wel gewoon een beetje zielig

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:59

Tja het zijn katten... Wat misschien helpt is voor het slapen gaan flink ravotten zodat ze wat moeier zijn en tja met 6 maanden zijn het ook echt monsters hoor. Ik ben met die leeftijd heel veel emt ze bezig geweest, heb ze kunsjes geleerd zoals 'zit' en 'high five'. Heb je wel een krabpaal? Dan hebben ze een alternatief voor de bank. Wij hebben zelf 2 monsters en zo'n mega katten meubel voor ze (vinnut maar lelijk, maar heb t gekregen) waar de katten iedere dag ondersteboven in hangen in als een idioot in en uit springen. Daarnaast hebben ze nog 2 krabpalen. Iedere keer dat ze aan een krabpaal krabben en ik zie heb heb ik ze altijd uitvoerig beloond. Ze zijn inmiddels 2 en als ik de kamer binnen kom rent de kater trots naar een krabpaal om eraan te krabben en dan prijs ik m nog steeds de hemel in. De bank blijft zo gespaard. De kater kende het fenomeen krabpaal niet toen we hem kregen gelukkig het poesje wel, kon ie mooi afkijken.
Katten houden van holletjes en hoge plekken, dus die zullen ze opzoeken. Bied ze een alternatief en prijs ze de hemel in als ze er gebruik van maken. Gaan ze toch naar die andere plek? Zeg nee en breng ze naar het alternatief.
Ik heb trouwens nooit een plantenspuit gebruikt. Alleen 'nee'. ''uh' en 'STOUT!'. Werd er ook wel eens dol van als de poes voor de 4e keer in een half uur een vaas om lazerde op tafel waar ze niet mag komen om eruit te kunnen drinken.. Tja katten doen nou eenmaal aan kattenkwaad!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:59

Veel leren ze van hun moeder en of van de fokker als je een goeie hebt.
Mijn eigen fokjes luisteren op zich heel goed, maar doen toch echt als we er niet zijn dingen die niet mogen.
Plantenspuit is een goed middel om ze op te voeden. Ik knip eerst met mijn vingers en daarna spuit ik. (zo leren ze al te reageren op het knippen met mijn vingers)
Maar katten zijn katten. Katten hebben geen baas, maar personeel en zullen altijd achter je rug wel wat stouts blijven doen.

Als ze ouder worden wordt het meestal ook wel minder.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:01

Een kat afstraffen moet meteen op het moment gebeuren dat ze ongewenst gedrag vertonen. 10 seconden later is al te laat, dat snappen ze niet.
Wat bij mijn katten heel goed werkte als ze bijvoorbeeld op het aanrecht zaten, was een televisiegids of tijdschrift naar ze gooien.
En dan niet raak, maar tegen de keukenkastjes er net onder. Zo schrokken ze zich kapot, maar wisten niet waar het vandaan kwam.
Met als resultaat dat ze het niet leuk vinden om op het aanrecht te zitten, omdat ze verwachten weer te schrikken.
Ik heb nog nooit water gebruikt. Dat vonden ze niet echt vervelend en had echt minimaal effect.

Verder moet je er zelf voor zorgen dat ze zo min mogelijk risico vormen. Geen glazen laten staan, kaarsen tijdelijk weghalen, gaas voor het gat doen, veel met ze spelen zodat ze moe worden, veel uitdagende plekjes en speeltjes neerleggen (hengels, muisjes, propjes aluminiumfolie).
Zorgen dat ze voldoende krabmogelijkheden hebben (krabplankjes, palen, ton, enz).

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:03

Desperado_ schreef:
Mljnrx bedankt voor je reactie, eerst deden ze het niet zo erg maar steeds als ze het deden spuiten met de plantenspuit, het lijkt of ze dat niet erg vinden want ze rennen even weg en doen dan weer previes hetzelfde. ik doe ze nogsteeds weg jagen maar ze blijven het doen en ik word er niet goed van haha.
Ik vraag nu pas om hulp omdat ze nu dus levens gevaarlijke dingen doen met vuur en ik mn katten niet ver-ast terug wil vinden.
In een kamer kan ook niet, ik heb vrijwel geen deuren in mn huis alleen het toilet badkamer en de slaapkamer. in de slaapkamer wil ik ze ook niet want dan is heel mn kast een puinhoop en vraag me niet hoe ze het open krijgen.
En in de gang oid gaan ze verschrikkelijk krijsen dat vinden ze echt niet leuk.
Misschien komt het inderdaad ook omdat ze niet buiten komen..

Lekker binnen laten hoor, het niet buiten komen heeft hier NIETS mee te maken. Katten kunnen zich binnen meer dan prima vermaken, met een beetje aandacht en tijd en voldoende speelgoed. En ze weten immers niet wat ze missen.

Maar het klinkt wel alsof katten niet het geschikte huisdier zijn voor je.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:05

stef schreef:
tja... banketstaaf maar.. wen eraan..

Een hond heeft een baas, een kat heeft personeel

:j :')

Maar ok ok, ook onze kat Dirk is wel eens stout. Mijn vriendje doet dan het geluid van de stofzuiger na (HUUUUUUUUU), en vroem! weg is hij dan *\o/*

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:36

Tjha, das de tol van huisdieren in huis nemen die je eigenlijk niet wil.

Oplossing: geen glazen op de tafel laten staan, geen kaarsen op de schouw zetten, gaas voor het luchtgat, en een plaid over je bank.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:41

BraveSpots schreef:

Oplossing: geen glazen op de tafel laten staan, geen kaarsen op de schouw zetten, gaas voor het luchtgat, en een plaid over je bank.

Aan deze oplossingen dacht ik ook direct.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:45

BraveSpots schreef:

Naast dat ik het eens ben met de opmerking van stef is dit de enige oplossing.
Mijn kat mag ook niet op tafel. En dat doet hij ook niet als ik er ben. Maar als ik weg ben zit hij toch op tafel. En dat zie ik dan aan de pootjes die op de glazen tafel staan.
Tja ik kan er dan niets aan doen.
Voor als je thuis bent moet je consequent zijn.
En voor het krabben aan de bank heb je ook van die sprays. Dan blijven ze bij je bank weg.