cavia's permanent naar buiten.. hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

cavia's permanent naar buiten.. hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 15:22

Helaas.. sinds november woon ik samen met mijn vriend in ons eerste eigen huisje.
Ik heb hiervoor concessies moeten doen in de vorm van het herplaatsen van mijn 2 katten ivm extreem zware allergie van m'n vriend.
gelukkig konden mijn 2 cavia's wel mee, dus alles koek en ei.
maar ja.. sinds een weke of 6 ging het finaal mis met m'n vriend, zelfs 2X midden in de nacht op de eerste hulp gezeten vanwege flinke ademhalingsklachten ondanks stijf van de medicatie.

reactie van de artsen daar; allergie opgebouwd voor de cavia's, ze moeten weg

NO WAY :oo

Uieindelijk na wat research besloten dat ze buiten in de tuin gaan wonen, we hebben een prachtig buitenhok gekocht met ren en (boven) nachtverblijf, deze staat gewoon op de stenen en kan in de zomer verplaatst worden op het gras. hij is roofdier proof en alles.

maar ja.. hoe en wat qua inzetten van de cavia's? moeten we nog ergens op letten?
we hebben al flink wat hooi in het nachthok vanwege de kou nu, voldoende eten en drinken en verstop slekjes etc.
maar waar moeten we nog meer aan denken?

graag ervaringen :j

SSmonamiSS

Re: cavia's permanent naar buiten.. hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 15:28

Lekker komkommer en paprika enz voeren daar zijn ze gek op!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 15:31

Ik heb mijn cavia's nu sinds een week ook buiten zitten. Zorgen dat ze voldoende kunnen wegkruipen is al heel goed. Dat ze nooit in de trek kunnen zitten. En veel hooi.
Weet niet of ze dan in de winter ook buiten moeten blijven? Weet niet of dat gaat.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:04

De meningen zijn er over verdeeld of cavias in.de winter ook buiten kunnen.
Ze maken namelijk niet zo sterk een wintervacht aan als bijv konijnen.
Toch ken ik iemand die 4 cavias in een mooi ruime ren met ruim binnen verblijf heeft.
Deze.zitten swinters ook buiten. Extra veel hooi erin en ze worden allemaal oud.

Pas zeker op met tocht en hou ze in de winter goed in de gaten.
Veel hooi en verstopt plekken.

Volgens mij doe je het al super !

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:22

Ik heb nu al het tweede jaar mijn cavia's buitenstaan. Zijn ook buiten geboren, dus kennen niet anders.

In de winter zet ik er een klein doosje in met oude handdoeken. Daar kruipen ze meestal in. Zijn nog nooit ziek geweest of wat dan ook. Hok staat wel uit de tocht en uit de regen onder een afdak.

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:25

mijn cavias hebben altijd buiten gezeten ook met extreme vorst, wij hadden als bodem zaagsel en stro, en flink veel hooi. ze hebben het allemaal prima kunnen doen, en natuurlijk een huisje waar ze graag in wegkropen met zn 2en

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:13

En Cynt, je zou ze 's winters toch ook met hok en al naar de garage kunnen verhuizen? Dan staan ze zeker tochtvrij :j

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:25

Idd ! Moet wel lukken hoor. Komt vast goed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:12

Ik heb mijn cavia's al erg lang buiten staan. :)
Het gaat erg goed! In de winter extra stro en hooi en dan gaat het bij mij helemaal goed. :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 18:15

in ieder geval fijn om te lezen dat we al goed bezig zijn.
ik ben echt als de dood dat het misgaat namelijk.

voor de winterperiode is er de optie; in de garage ( geisoleerde) of plexiglas voor het tralies en zorgen dat de ren is afgesloten.
dan zitten ze wel volledig " in" het hok zonder tocht. maar ja.. met pak hem beet -10 graden vind ik dat nog wel eng :=

die tip van handdoeken vind ik trouwens een fijne!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:16

In de winter zou ik ze dan in de garage zetten als die mogelijkheid er is :)
En ze zitten samen, dus hebben ze ook warmte aan elkaar, heel goed !

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:18

wel goed om over na te denken, want ondanks dat het hier aan de verhalen te lezen goed KAN gaan....

Is een cavia inprincipe niet winterhard...

nou scheelt het dat je er twee hebt, maar ik zou het idd ook erg eng vinden

succes en balen dat je vriend zo allergisch is.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:20

Daarom is het verstandig om ze in de winter in de garage te zetten.
Maar volgens mij doe je het al erg goed TS, je hebt het beste met ze voor !

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:21

wij hebben ze gewoon los lopen in de tuin (vind dieren in een hokje zo zielig), ze zijn vanzelf in de stal getrokken en lopen nu afwisselend buiten en in de stal (waar hun voer en water staat). Toen het zo sneeuwde kwamen ze ook vaak de stal uit en aten sneeuw, geen probleem die beestjes zijn al zo oud en gaan volgens mij nooit meer dood ;-)
Grappig om te zien dat ze gewoon tussen de paardebenen heen lopen en dat gaat altijd goed, de paardjes letten goed op. Als ze heel hard gaan piepen betekend t dat hun water op is en dan geven we nieuw. Ze gaan ook altijd onder de voerbak zitten in de hoop dat de paarden wat meusli laten vallen.
Laat ze toch lekker los, ze lopen echt niet (ver) weg. Wel bordje aan de weg : "pas op loslopende cavias" anders bellen er steeds mensen aan oh en pas op als je grote honden hebt want die pakken ze wel natuurlijk

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 18:23

mooi :)

dit is het hok trouwens :j

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 2386_n.jpg

@ PLK: we gaan de cavia's hier niet los laten lopen :n
worden ze zo gegrepen door andere dieren, en onze tuin is ook niet dicht.
ze hebben nu een hok van 1.5 meter lang en 2 verdiepingen, dat moet ruim genoeg zijn voor 2 diertjes :j

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:26

Ow wauw daar is menig cavia jaloers op <3

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:26

Ik moest wel lachen om je eerste zin:

Citaat:
Helaas.. sinds november woon ik samen met mijn vriend in ons eerste eigen huisje.

En dan de ''Helaas'' :')

Balen dat je vriend allergisch is :(:) ! Gelukkig hoef je ze niet weg te doen :) !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:27

Jullie zullen me misschien nu iemand vinden die niet echt om zijn dieren geeft, maar ik heb mijn cavia's toch echt gewoon buiten zitten. Ook met -10, met -20 gaan ze de schuur in, wat ik nog niet mee gemaakt heb. :) Ik geef ze extra hooi en stro, maar meer niet. Het hok heeft een nacht-gedeelte waar ik het stro in doe. En ze zitten uiteraard met zijn tweeën.
Ik denk dat het gewoon prima gaat!

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:43

Hier ook cavia's die altijd buiten zijn.
Wonen in de tuin bij de konijnen, zijn de jongste niet meer maar nog nooit een kuchje of wat dan ook. Ook met -20 of -30 mocht het ooooit zo koud worden.
Kerngezond onbeperkt hooi, eten science selective brok van de konijnen mee en krijgen veel groenvoer/fruit, brood alles wat verboden is behalve roken en drank dat gaat me te ver :+

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:44

Hoe doe jij dat dan met extra vit C wat cavia's nodig hebben en niet in konijnenvoer zitten ?

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:47

WinSel schreef:
Hoe doe jij dat dan met extra vit C wat cavia's nodig hebben en niet in konijnenvoer zitten ?

Niet, en ze leven nog steeds, doen het altijd zonder. Ze krijgen kennelijk genoeg uit de extras van groente e.d.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:50

Ook geen vergroeiingen van de botten ed ?
Knap zeg, dan voer je ze vast veel groente met veel vit C :)

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:54

Nou nee dus, vraag me af omgerekend hoeveel vitc in een zak zit dat zal dan of verwaarloosbaar zijn of eenvoudig te vervangen met vit c uit andere levensmiddelen

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:57

Mijn Cavia's krijgen ook gewoon elke dag wat groenvoer, nog nooit geen last gehad hoor. Vers lijtk mij nog altijd beter dan toegevoegde vitamines?

Mooi hok trouwens TS, dat gaat gerust wel helemaal goed komen. Zo ver ik weet woonden cavia's bij indianenvolken, dan zaten ze 's winters wel binnen, maar dat was natuurlijk niet zoals bij ons met centrale verwarming. Als ze samen zijn en goede beschutting hebben lijkt het mij geen probleem.

Ik moest ook een beetje lachen om je eerste zin..

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:18

Ik had er ook twee buiten zitten, die vonden het heerlijk. Ze zaten ook altijd zo lekker te genieten van het zonnetje 's ochtends dan lagen ze echt uitgebreid te slapen in de zon!
Ze gingen bij ons onder de -5 de schuur in, daar is het net iets warmer maar ook niet te warm. Wij zorgden altijd dat ze een huis in hun binnenhok hadden waar ze lekker in konden wegkruipen. We stopten die huisje in de winter vol met hooi zodat ze nog wat warmer zaten. Je merkte wel dat ze het sneller koud hadden dan de konijnen die zaten echt altijd in de ren, de cavia's bleven in de winter toch meer in het nachthok. Toch had ik het idee dat ze het altijd heerlijk vonden buiten.

Als de optie in de winter er is om naar de garage te verhuizen dan moet het zeker lukken.