Magere kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MaTuMi

Magere kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 14:14

Hee hoi.
Ik heb een kat en als we haar aaien voelen we al haar botten.
Ze is duidelijk te mager.
Eerder was ze een lekker volle kat, maar ze is nu het tegen over gestelde.
Ze eet wanneer het haar uit komt en is dol op vlees, maar ze komt maar niet aan.
Ze is nu 11 jaar maar kan nog leuk spelen en gedraagt zich alsof ze 4 jaar jonger is.
Heeft iemand een oplossing zodat ze sneller aankomt?
Liefs, Lisa.

elle108030

Re: Magere kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:15

blikvoer??

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:16

ontwormen...

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 14:16

Ze krijgt meestal 1x per dag vlees voer. Bedoel je dat?

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 14:17

Ze kan geen wormen hebben, ze komt nooit buiten. Of kan het dan alsnog, geloof het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:26

In blikvoer zit voornamelijk vocht, dat zou ik niet geven (is door de structuur ook nog eens slecht voor de tanden). Krijgt je kat ook brokjes of ander voer erbij? Zo ja, van welk merk?

Als ik jou was zou ik goed gaan voeren. Dus óf goede brokken van een premium merk die veel vlees bevatten, óf rauw vlees gaan voeren (zijn al genoeg andere topics over). Ik zou dit laten afhangen van de voorkeur van je kat, zo eten mijn katten het liefst brokken maar andermans katten juist liever vlees. Beter kwaliteit dan kwantiteit als het op voer aankomt :)

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:30

Ze kan wormen hebben, dat is niet alleen iets voor katten die buiten komen. Denk maar aan een vlieg die haar eitjes op het eten van je kat komt leggen bijvoorbeeld. Of je kat buitenkomt of niet, het is aangeraden je kat 4x per jaar te ontwormen.
Mss toch best eerst eens naar de DA gaan om zeker te zijn dat het geen symptoom is van een ziekte. Maar weet ontwormen is voor elke kat een must.
Trouwens van die blikvoeding met vlees in heel veel saus is geen eten dat ze dagelijks zouden moeten krijgen, de overvloed aan saus is niet goed voor verschillende organen. Dus ook voor een kat geldt: variatie ;)

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 14:35

Ffortuna schreef:
In blikvoer zit voornamelijk vocht, dat zou ik niet geven (is door de structuur ook nog eens slecht voor de tanden). Krijgt je kat ook brokjes of ander voer erbij? Zo ja, van welk merk?

Als ik jou was zou ik goed gaan voeren. Dus óf goede brokken van een premium merk die veel vlees bevatten, óf rauw vlees gaan voeren (zijn al genoeg andere topics over). Ik zou dit laten afhangen van de voorkeur van je kat, zo eten mijn katten het liefst brokken maar andermans katten juist liever vlees. Beter kwaliteit dan kwantiteit als het op voer aankomt :)

Ze krijgt ook brokjes ja.
Van IAMS of Purina One.

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 14:37

Diva92 schreef:
Ze kan wormen hebben, dat is niet alleen iets voor katten die buiten komen. Denk maar aan een vlieg die haar eitjes op het eten van je kat komt leggen bijvoorbeeld. Of je kat buitenkomt of niet, het is aangeraden je kat 4x per jaar te ontwormen.
Mss toch best eerst eens naar de DA gaan om zeker te zijn dat het geen symptoom is van een ziekte. Maar weet ontwormen is voor elke kat een must.
Trouwens van die blikvoeding met vlees in heel veel saus is geen eten dat ze dagelijks zouden moeten krijgen, de overvloed aan saus is niet goed voor verschillende organen. Dus ook voor een kat geldt: variatie ;)

De DA.. Ja das het hele probleem, daar krijgen we haar niet binnen.
Sinds dat ze is gestilleriseerd is ze als de dood voor andere mensen en vooral al ze plastic handschoenen aanhebben.

Variatie, ja das wel wat we doen ja, maar zo'n zak voer is best wel veel, dus er zit wat tijd tussen.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:46

Ontwormen, en toch DA-check (nierwaarden bijv).

Ik weet dat het heeeel lastig kan zijn (heb er hier ook 2 van zulke) maar als je kat onverklaarbaar vermagert is het toch wel essentieel. Als je het echt slecht inziet, dan kan je overleggen of het bij uitzondering mogelijk is om de da bij je thuis een bloedje te komen trekken.. (maar dan moet je er wel heel zeker van zijn dat je haar zelf verdomd goed kan fixeren), of met een kalmeringsmiddel en dan toch daarheen.

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 14:48

We gaan eerst eventjes de wormen kuur doen, en dan kijken we het even aan.
En als het dan nog niet beter gaat, toch eventjes richting DA.

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:51

Wat wij doen met onze 2 katten om hun eten zo gevarieerd mogelijk te houden: 2 verschillende zakken van brokjes die je dan of kan mengen, of een keer de ene smaak en de andere de volgende keer. Ze krijgen ook blikvoeding (ik koop meestal van die zakjes) en dat wordt dan verdeeld tussen de 2 maar dat krijgen ze meestal maar 1x in de week. Verder eten ze ook regelmatig kip, vis, en ander eten dat wij zelf eten en dan een beetje opzij houden voor de katten: dat vinden ze heerlijk en het is gezonder dan al de saus die ze bij blikvoeding binnen krijgen. Op die manier kan je echt veel variëren in het eten voor je kat :) plus dat vinden ze vast fijn, wij eten ook niet graag alle dagen hetzelfde :P

Mss eerst is bellen naar de DA en vragen wat op een redelijk plotse vermagering zou kunnen wijzen. En mss toch ook eens ontwormen dat kan al veel helpen. Een van onze katten had redelijk wat last van haar darmen en nadat ze haar ontwormend had gekregen is het alleen maar beter geworden en nu heeft ze geen last meer. Was ook zo dat ze toen eigenlijk al de nieuwe ontworming moest hebben (wij deden dat om de 4 maand, dus 3 keer in het jaar terwijl het aangeraden is van het om de 3 maand te doen, dus 4 keer in het jaar). Veel succes, ik hoop dat je snel weet wat het probleem is!

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 15:58

Probleem.. We krijgen de wormen kuur niet naar binnen.
Met geen mogelijkheid. Weten jullie nog wat?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:02

Wat voor womerkuur wil je haar geven?

Mijn kat eet ook met geen mogelijkheid pillen..
Ik geef haar wormenpasta en als ik alleen pilletjes heb dan heb ik zo'n vaccinatie spuit liggen (zonder naald) ik doe het pilletje in de puit en zuig hierme warm water op. en schud net zo lang tot het pilletje is opgelost in het water. Ik wikkel mijn kat in een handoek zodat ze geen kant op kan en ga ook nog eens half bovenop haar zitten en spuit het dan in 1x naar binnen.

Het is niet de beste oplossing maar ze bijt mijn handen eraf...als ik het niet zodoe... }:)
Laatst bijgewerkt door Anne_mieke88 op 11-05-12 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:02

dus als ik het goed begrijp eet ze meer, maar word ze steeds magerder..?

dit zijn typische symptomen van een te snel werkende schildklier(hyperthyreoidie) ik zou dus toch maar even een afspraakje maken bij de dierenarts.. dit is overigens een goed behandelbare aandoening(helaas niet te genezen)

edit: voor je wormenkuur(pilvorm) kun je easypill proberen.. dit is bij de meeste dierenartsen te verkrijgen..

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 16:10

We krijgen helemaal niets bij haar binnen, pillen niet pasta ook niet.
Ze eet normaal, Liejn, niet anders dan normaal. Maar ze word wel heel mager.
Ze is ook al 11 geloof ik. Weet niet zeker of ik dat goed heb.

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:16

oke, nja als je wilt weten wat het is zit er echt maar een ding op.. en als ze zo mager is als jij beschrijft ben ik bang dat er wel wat meer aan de hand is dan (eventuele) wormen..

ik ben dierenartsassistente(nja, doe over 1.5 week eindexamen) en kan wel uit ervaring zeggen dat als een 11jarige kat plots mager word er vaak toch wel iets aan de hand is.. (schildklier, nieren, gebit, etc.)

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 16:20

Pff... hoop dat het niet iets heel ergs is.
Maar bedankt voor je advies, ik moet me moeder even overtuigen dat we toch écht naar de dierenarts moet.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:25

Ik herken dit van een kat. van me schoonzus.
ik zou toch naar de DA gaan die had niervalen en heeft het ook niet gered. dus ik denk toch even naar de DA! succes

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:26

Ik zat ook aan schildklier en/of nieren te denken.
Heeft mijn kat ook. Pillen maak ik fijn in een kleine vijzel zodat je die als poeder onder het natvoer kunt mengen. Anders is het bij ons kleine monstertje (bijna 19) geen doen.
Voor de dierenarts: wij doen haar niet vooruit in het transportmandje, maar achterste voren. Gaat stukken sneller en scheelt een hoop wringen en vechten.
Zou toch ff bij de DA langsgaan.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:27

FIP virus misschien?

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 16:28

Mama zegt: Vraag of het gedrag ook veranderd, ze word eigenlijk alleen maar vrolijker, dr huid glans, dr vacht glanst. Ze eet harde brokken, ze eet zacht vlees.

Wat is het FIP virus?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:30

Buikvliesontsteking...google het maar :)
Heeft mijn kat ook gehad...werd heel mager zag er verder wel gezond uit. heeft een jaar geleefd en toen uiteindelijk gestorven.

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 16:31

Mama zegt dat ze dan koorts zou moeten hebben. En dat heeft ze niet.
Je mag ook gewoon aan de buik komen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:32

MaTuMi schreef:
Probleem.. We krijgen de wormen kuur niet naar binnen.
Met geen mogelijkheid. Weten jullie nog wat?

DA heeft pipetjes met antivlooi en antiworm ineen. Gewoon in haar nek druppelen.