Teckels zijn eigenwijs, maar die van ons slaat alles...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

wendy1987

Teckels zijn eigenwijs, maar die van ons slaat alles...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 15:37

Ze is namelijk nog steeds niet zindelijk.... 8)7

Manou is een teefje van 10-11-11. Ze word dus bijna een halfjaar en vind nog steeds dat ze het gewoon binnen in huis mag doen als het haar uitkomt..

Ze heeft er goede dagen tussen zitten, dan doet niets binnen. Maar ze kan zomaar ineens wel weer een verrassing in de hal neerleggen voor ons. %)
Ze kan plassen op commando buiten, heel handig :j Maar binnen doet ze het ook nog steeds..

Het probleem:

Ze geeft het niet aan.. Ik heb meerdere honden gehad, de een gaat piepen bij de deur, een ander gaat lopen dralen, etcetc.. Maar Manou geeft het niet aan.. Ze rent/speelt en gaat dan ineens gewoon zitten (plassen,poepen). Dus wij hebben buiten goed gekeken naar hoe ze het aangeeft, maar ook daar rent ze, en dan ineens, patsboem, zit ze te plassen/poepen.

Volgens de gedragstherapeut moeten we terug naar de basis, elke 2 uur naar buiten. Doen we dus ook weer braaf.
Zijn er meer mensen die een hond hebben waarbij het zo lang duurde eer die zindelijk was?
Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Is er nog hoop voor ons hondje??? :+

Manou de eigenwijze teckel zegt lekker puh!!!! :P
Afbeelding

Edit: ik ben paraveterinair, ze gaat 2 dagen mee naar de praktijk. Er is lichamelijk verder niets aan de hand.

Deri

Re: Teckels zijn eigenwijs, maar die van ons slaat alles...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:45

Klinkt alsof ze zelf te afgeleid is, en dan opeens zoiets heeft van oh nu moet ik opeens wel heel nodig en tadaa een prachtige drol/plasje. Dat had Era ook, en dan voornamelijk op momenten dat ze druk bezig is met iets zoals lekker spelen. Op rustige momenten ging ze wel lopen snuffelen en dan meteen oppakken en buiten zetten.

Om de 2 uur vind ik nog vrij veel als ze het niet aangeeft en dus ook nog niet heeft geleerd om het op te houden. Dus na het spelen, na het eten en na het slapen meteen naar buiten. Buiten goed belonen want dan is het natuurlijk het beste hondje van de wereld. Binnen niet reageren, niet eens een boze blik/gemopper. Ze snapt namelijk nog niet dat ze het niet binnen mag doen. (met straffen voor binnen doen kan je kans krijgen dat ze het niet meer durft te doen wanneer je erbij bent, en het dus ook niet buiten met uitlaten durft te doen.)

Als je tijdens het spelen niet kan onderscheppen om haar buiten te zetten, kan je haar af toe ook tussen het spelen door buiten zetten.

Verder veel geduld, het komt allemaal wel goed. :)

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:38

Mijn Mechel duurde ook héél lang... Gekocht met 5 maanden. Naief gedacht dat vorige eigenaar hem toch wel op z'n minst zindelijk had gemaakt. Helaasssss. Wel 1000x de bench/kamer/hal/kennel kunnen boenen met stront en plas overal. Irritante is/was dat hij ook niet vies van zichzelf is en er dus ook lekker doorheen banjert.
Maar goed, even heel opvoedkundig onverantwoord opgelost. Ex en ik gingen uit elkaar. Ik kort lontje. Hond piesen in huis, vrouwtje heel erg boos. En toen was het wel klaar. :\
Maanden liep ik om de haverklap buiten en belonen en blablabla. Maar boodschap werd pas duidelijk toen ik even heel duidelijk liet merken dat het binnen gewoon niet mag.
Geen goede tip misschien, heeft wel geholpen haha. Met een hond van 10 maanden is de lol er gewoon vanaf..

xEmilieLx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:43

Toen wij onze jack russel kregen als puppie, wist mijn moeder redelijk hoe alles zou moeten gaan. Onze bob gaf ook niet aan als hij moest plassen of poepen. Maar aangezien er altijd iemand bij hem was in de woonkamer, renden we naar hem toe als hij ging hurken, pakten hem op en zetten hem buiten neer. Als je namelijk een plassende hond op pakt plast hij niet verder, heeft iets met instinct te maken als de moeder een pup bij zijn nekvel pakt om te verplaatsen. Dus na een paar weken elke keer bob naar buiten zetten en het was klaar, als hij nu moet plassen ofzo gaat hij piepen voor de deur dus hij heeft het wel door :P . Gewoon als je haar net ziet plassen of poepen, op pakken en buiten zetten. Gaat ze daar verder dan gewoon belonen.

Succes :P

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 19:46

* Wou dit bericht gaan tikken *

* Ziet ineens hond plassen........ ^) *

Dat bedoel ik dus.. Anderhalfuur geleden nog buiten geweest. Ze kan het prima ophouden. Geeft het gewoon echt niet aan.
Stel je een rennende hond voor.
Gewoon echt rennen/spelen.
En dan ineens, patsboem, gaat ze zitten.. Niets aangeven, niets draaien, piepen, niets!

Ze was al uitgeplast wrs, net 5 min in de kou staan kleumen doordat ik snel naar buiten moest zonder jas (Wij wonen 2 hoog) dus kon haar buiten niet meer belonen, omdat ze daar dus niets meer deed.. :n

Het probleem is gewoon dat ze het niet aangeeft.. :\

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:53

tja moeilijk probleem en ik zou zeggen door zetten en proberen te maken dat ze de fout niet meer in gaat. Misschien toch ruimte wat beperken met een puppen ren of grote bench o.i.d.

Uit welke situatie komt ze? Als ze bij een fokker opgegroeid is waar ze geen gescheiden poep/plas plaats had en lig plaats dan gaat zindelijk worden ook veel moeilijker omdat ze dus al in de belangrijkste fase geleerd heeft dat je ontlasting op dezelfde plaats moet doen als slapen. Snap je?

Daarnaast zijn tekkels wel vaker wat langzaam met zindelijk worden en zou ik gewoon proberen door te bijten. Misschien dat ze ook al tegen een loopsheid aan zit? Kan er misschien ook nog mee te maken hebben. Mijn hond was opeens zindelijk toen hij 3 weken mee naar het werk moest en daar was het in bench met knaag en speel werk of buiten lopen. Hij was al vanaf zeer jong af aan gewend dat hij niet in zijn slaapplaats zijn behoefte mocht doen en na die 3 weken was hij thuis ook opeens zindelijk. Heel makkelijk, het kwartje was gevallen Gewoon omdat hij niet meer zoveel ruimte had op het werk en ik denk de link ging leggen tussen niets binnen doen en behoefte buiten doen.

Hoe reageer je als ze wat binnen heeft gedaan? En hoe als ze buiten wat doet?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 20:00

In de bench doet ze het niet, wij willen haar niet gaan beperken overdag in de woonkamer, ze moet wel gewoon overdag rond kunnen lopen.
Ze komt bij een fokker vandaan, daar scheen ze krantzindelijk te zijn. Hier was daar niets van te merken, nooit niet.
We proberen ook door te bijten, maar het frustreert enorm! :+
Nee, loopsheid nog niet, ze doet nu niets anders dan eerst, ze doet dit al vanaf we haar hebben.
Zoals hierboven, ik wil haar niet de hele dag opsluiten in de bench, snachts zit ze daar ook in, slaapt ze gewoon. Overdag breekt ze de boel af. Daar ga ik dus niet aan beginnen, een hond moet wel kunnen bewegen..
Ik hoop dat bij haar de link ook snel komt....

Net ben ik binnen uit mijn slof geschoten.. Normaal zie ik het niet, dan ligt er ineens gewoon iets, hond afleiden in andere ruimte, en dan opruimen. Nu deed ze het praktisch onder mijn neus, geschreeuwd, opgepakt en buiten neergezet waar ze niet meer hoefde, want ze was al uitgeplast. (Klein hondje, komt niet zoveel uit natuurlijk :Y) )
Als ze het buiten doet, helemaal vrolijk belonen met stem, aaien en een brokje! Dat weet ze ook al helemaal, ze komt super vrolijk aanrennen als ze buiten geplast heeft, met zo'n koppie van "waar blijft mijn snoepje?"

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:05

Ervaringsdeskundige meldt zich... Hoewel (misschien wel omdat...) ik altijd zo trots was dat mijn honden snel zindelijk zijn heeft onze vorige reu me bezig weten te houden tot hij bijna 8 maanden was. Met positieve bekrachtiging is het uiteindelijk goed gekomen.

Goed schoonmaken met schoonmaakazijn is de enige tip die ik kan geven, het weer wordt ook weer beter dus misschien kun je dan een deur open zetten/laten? Dat versnelt het proces ook.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 20:09

Als we niet 2 hoog woonden was dat idd makkelijker. Op het balkon doet ze het niet, en dat wil ik ook niet eigenlijk. Dus ze moet altijd door ons naar beneden getild worden (of ze moeten een teckelkraanmachine uitvinden :+ kunnen we haar uitgooien en binnen halen _O- )

Er zijn er dus meer die op zich laten wachten..
Het is gewoon vervelend, je kan geen 3 sec rustig zitten, je bent eigenlijk de hele tijd aan het kijken wat de hond doet omdat je het wil zien voordat ze het doet. Wat we toch nooit zien, maargoed :+

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:16

wendy1987 schreef:
Als we niet 2 hoog woonden was dat idd makkelijker. Op het balkon doet ze het niet, en dat wil ik ook niet eigenlijk. Dus ze moet altijd door ons naar beneden getild worden (of ze moeten een teckelkraanmachine uitvinden :+ kunnen we haar uitgooien en binnen halen _O- )

Oh ja dat maakt het wel lastiger inderdaad. Teckelkraanmachine; gat in de markt!!! :')

Citaat:
Er zijn er dus meer die op zich laten wachten..
Het is gewoon vervelend, je kan geen 3 sec rustig zitten, je bent eigenlijk de hele tijd aan het kijken wat de hond doet omdat je het wil zien voordat ze het doet. Wat we toch nooit zien, maargoed :+

Ja hoor, overigens viel het op dat die hond niet alleen eigenwijs was maar ook een soort eigen intelligentie had, heel snel op sommige vlakken en heel traag op andere... apart geval :D

Ach als het toch niet lukt misschien ook gewoon heel casual pas aandacht aan besteden als het al te laat is. Emmer met sopje in de kamer laten staan ;)

Misschien zou je als tussenoplossing een kattebak op het balkon kunnen zetten? Kan op een balkon ook wel van pas komen als er een keer iets aan de hand is (op krukken lopen of zo) dan kent ze dat alvast...

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 20:21

Ja, dat heeft Manou ook. Ze pakt dingen echt heel snel op. Zitten kon ze zo, af en pootje ook. Clickertraining snapte ze ook zo.. Maar zindelijk worden.. Ho maar :')
Ja, maar ze kent het ook niet op de kattenbak, dan moeten we haar dat ook leren, dan heb ik liever dat ze het buiten gewoon leert.. :j

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:23

Zoals ik eerder zei, aanpakken als een pup, na het eten na het slapen en na het spelen meteen naar buiten.
En tja dat kan elk half uur of zelfs kwartier zijn. Als een hond niet weet dat hij het binnen niet mag doen zal het hem een worst zijn of hij het aangeeft of niet. En het dus ook niet op leren houden.

Maar anderhalf uur wachten is gewoon wachten tot het fout gaat want tja, hij geeft het niet aan :+

edit: nog een tip.
Wanneer die het buiten doet elke keer zeggen van plasje doen of poepje doen, zo gaan ze dat koppelen aan de behoeftes doen. (dus zeggen terwijl ze het doet, dat is braaf plasje doen etc)
Dat kan in veel dingen erg handig zijn. Sommige honden willen namelijk buiten of in een vreemde omgeving het buiten niet doen, en als je dan het commando geeft het toch doen.
Laatst bijgewerkt door Deri op 05-05-12 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:25

Bekend probleempje ja.. Ik ben met mijn bull bezig geweest tot ze 1 jaar was. Nee geen grapje. Elk uur naar buiten, heb het zelfs een week gepresteerd om elk half uur buiten te staan.. Maar zodra ze binnen was ging ze weer zitten. De laatste paar maanden gebeurde het nog maar heel af en toe, ik heb de loopronde teller nu nog op 6 x per dag staan. Alleen maar goed daar niet van.. Heb dus ook niet echt een zinnige tip behalve 3 dweilen kopen en niet te gehecht raken aan je laminaat.. :')
Veel belonen, belonen belonen. Uiteindelijk valt het kwartje.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 20:27

Ja klopt, maar ze kan het ook makkelijk 3 uur ophouden. Of als we net buiten zijn geweest ineens in de hal doen... :')

Als ze wakker word gaan we, als ze gespeeld heeft ook. Na het eten ook. We blijven geduld houden.....

* pomtidomtidom *

1 jaar.... Pfff.. Dan moeten we nog een halfjaar :wow: Wij lopen idd ook vaak naar buiten.

We gaan gewoon wachten tot ze het een keer gaat snappen :j

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:28

wendy1987 schreef:
Ja, dat heeft Manou ook. Ze pakt dingen echt heel snel op. Zitten kon ze zo, af en pootje ook. Clickertraining snapte ze ook zo.. Maar zindelijk worden.. Ho maar :')
Ja, maar ze kent het ook niet op de kattenbak, dan moeten we haar dat ook leren, dan heb ik liever dat ze het buiten gewoon leert.. :j

Snap ik... bij de hond in kwestie zat ik met hetzelfde probleem (niet drie hoog maar ook geen openzet-opties). Hier hebben ze een luikje dus dan hoeft het actief zindelijk maken helemaal niet meer. Maar het plassen op commando truukje blijft handig :j

Maar hou de moed erin, ze gaat het heus leren *\o/*

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:29

Komt echt goed, maak je geen zorgen. :) Waarschijnlijk is ze buiten dusdanig afgeleid dat ze pas bij binnenkomst iets heeft van oh ik moet nog en tadaa een cadeautje :+
Dat hebben veel pups in het begin want buiten is feest he :P , ik maakte het buiten gewoon saai, en ging pas echt naar binnen als die wat gedaan had. (wandeling was vaak eerst behoefte doen, en dan gaan we pas lopen/spelen/gek doen)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:30

Gewoon duidelijk boos worden, ik denk dat het wel helpt ipv begripvol zijn, zeker als ze weten dat het niet mag.

Wij hebben ook pups gehad van diverse rassen en ze werden allemaal goed zindelijk, gewoon na elke drinken en of eten naar buiten toe op t gras en dan flink belonen en elke keer als ze wakker worden ook naar buiten op t gras dan valt t kwartje heel snel.

Natuurlijk zijn er ook ongelukjes, t blijven dieren/pups en dat is ook niet erg, het gaat erom dat ze weten dat ze het buiten moeten doen. Ze geven het ook altijd aan.

Vreemd dat het bij jouw hond niet het geval is, mogelijk voelt ie geen aandrang tot ie opeens moet????

sallandval

en ze is erg schattig trouwens

onley

onze deed dat ook tijdens het uitbundige spelen ze was dan afgeleid en dan pats boem plassen
maja wij hebben een iets grotere hond dan een teckel probeer haar tijdens het spelen iets meer in toom te houden en tijdens het spelen je pup pakken en buiten zetten je moet het gewoon voor zijn..

wat doe je eigenlijk als je haar betrapt op heterdaad?

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:33

Ragdollcat schreef:
Gewoon duidelijk boos worden, ik denk dat het wel helpt ipv begripvol zijn, zeker als ze weten dat het niet mag.

Wij hebben ook pups gehad van diverse rassen en ze werden allemaal goed zindelijk, gewoon na elke drinken en of eten naar buiten toe op t gras en dan flink belonen en elke keer als ze wakker worden ook naar buiten op t gras dan valt t kwartje heel snel.

Natuurlijk zijn er ook ongelukjes, t blijven dieren/pups en dat is ook niet erg, het gaat erom dat ze weten dat ze het buiten moeten doen. Ze geven het ook altijd aan.

Vreemd dat het bij jouw hond niet het geval is, mogelijk voelt ie geen aandrang tot ie opeens moet????

En dan heeft ze opeens een hond die niet bij haar in de buurt de behoefte niet durft te doen en het dus stiekem gaat doen... :) (en dus buiten helemaal niet meer want baasje is erbij)
want een hond die weet dat het niet mag gaat niet zo nonchalant in een keer zitten en haar behoefte doen.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:36

Ik heb haar trouwens ter toevoeging nog nooit gestraft hiervoor, en imo is dit ook absoluut niet de goeie manier. Ik ga nog altijd uit van de methode positief opvoeden, ongewenst gedrag negeren en extreem gedrag corrigeren en heb dit dus altijd genegeerd.
Als je een probleem hondje wil moet je dit vooral gaan afstraffen zoals ragdollcat zegt ...

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 20:38

Ik heb haar net voor het eerst op heterdaad betrapt, een schreeuw gegeven in de hoop dat ze stopte (moest nog van de bank omhoog komen :') ) opgepakt, naar beneden, maar ze hoefde niets meer te doen.. Ik wil alleen niet te negatief benaderen. (al is dat erg moeilijk op het moment!!!! )
Edit: Wat kiwi1990 ook zegt.

Wij laten haar buiten altijd op een vaste plek uit. Wandelen doen we daarna, of op een ander tijdstip. Ze weet dus dat ze het daar moet doen, vaak doet ze het ook na het wandelen op deze plek weer.

Elma_ Als de hond het in kwestie onder je ogen doet, ook negeren? Dat vind ik namelijk wel lastig..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:39

Elma_ schreef:
Ik heb haar trouwens ter toevoeging nog nooit gestraft hiervoor, en imo is dit ook absoluut niet de goeie manier. Ik ga nog altijd uit van de methode positief opvoeden, ongewenst gedrag negeren en extreem gedrag corrigeren en heb dit dus altijd genegeerd.
Als je een probleem hondje wil moet je dit vooral gaan afstraffen zoals ragdollcat zegt ...

_/-\o_

Straffen is echt zo jaren '70

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:40

Bij mijn teckel heeft het ook wel wat langer geduurd en opeens was hij zindelijk,dus komt vast goed :j Hij gaf het ook niet aan en nu doet hij dat wel,gaat me nu strak aankijken en kijkt dan naar de deur :) Ze zijn ook zo eigenwijs die teckels,in het begin wou hij ook absoluut niet in de regen plassen of poepen ook al liep je een uur buiten met hem(wat ik heb gedaan want het moest en het zou)en dan was hij binnen en ja hoor :( ..Leuke teckel heb je trouwens <3

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:42

wendy1987 schreef:
Ik heb haar net voor het eerst op heterdaad betrapt, een schreeuw gegeven in de hoop dat ze stopte (moest nog van de bank omhoog komen :') ) opgepakt, naar beneden, maar ze hoefde niets meer te doen.. Ik wil alleen niet te negatief benaderen. (al is dat erg moeilijk op het moment!!!! )
Edit: Wat kiwi1990 ook zegt.

Wij laten haar buiten altijd op een vaste plek uit. Wandelen doen we daarna, of op een ander tijdstip. Ze weet dus dat ze het daar moet doen, vaak doet ze het ook na het wandelen op deze plek weer.

Elma_ Als de hond het in kwestie onder je ogen doet, ook negeren? Dat vind ik namelijk wel lastig..

Als ze het recht voor je ogen doet pak je haar op en zet je haar direct buiten, zonder boos te worden of tegen haar te praten. Als ze dan een plasje doet prijs je haar helemaal de 7e hemel in, dan snapt ze het snel genoeg :j