hoe konijn koppelen en kunnen ze al van binnen naar buiten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

stoer

hoe konijn koppelen en kunnen ze al van binnen naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 10:19

Hallo bokkers,

Zoals jullie kunnen lezen in ons vorige topic [BB] Onverwachts een konijn gekregen.
Hebben wij een konijn gekregen, deze winter hebben we zijn hok aangepast en is het beestje onderdeel van ons gezin geworden.

Nu begint het voorjaar en ik zou toch eigenlijk graag het konijn naar buiten hebben, omdat ik denk dat hij toch wat minder aandacht gaat krijgen als hij naar buiten gaat vind ik dat het tijd word voor een vriendje.

Ik heb vrij weinig verstand van konijnen en hun gedrag, maar heb gelezen dat het koppelen niet altijd even soepel verloopt.
Ons konijn is een mannetje, niet gecastreerd, het liefst doe ik dit ook niet, maar daar kom ik misschien niet onderuit, bestaan er geen gesteriliseerde vrouwtjes ? :+

Ik zou graag jullie verhalen en tips over het koppelen horen, ook graag tips van bijvoorbeeld opvang adresjes in de buurt van voorne putten die me hier eventueel bij kunnen helpen..

Ojaa, en kan mijn konijntje met deze temperaturen al naar buiten of kan ik beter nog even wachten ?

Het hok is niet reusachtig maar er kunnen zeker 2 konijntjes in wonen, ze hebben er ook nog een redelijk grote ren bij waar ze in kunnen als we thuis zijn of helemaal als we iets vinden om de bovenkant af te dekken..

Barst los :D

x_Irisje_x

Re: hoe konijn koppelen en kunnen ze al van binnen naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:23

Ga idd naar een opvang :)! Maar let wel op dat deze vaak strenge eisen stellen aan het hok....
Ik heb zelf een berichtje geplaatst op marktplaats. Toen kreeg ik een berichtje van een dierenarts. Die had een konijntje overgenomen van mensen die de operatie niet konden betalen. En ze zocht een nieuw huis. Dus die heb ik opgehaald.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:23

Je ram moet eerst gecastreerd worden, neem je een gesterelisseerd vrouwtje, zal zij elke dag verkracht worden, omdat de ram zijn hormonen nog heeft.
Je komt er dus niet onder uit helaas...

Op mijn site staat een lijst met opvangcentra in NL, zie onderschrift.

Als je ram is gecastreerd, wacht je 2 week en dan ga je samen met je ram naar de opvang.
Je ram kan daar dan een voedster uit zoeken en dan worden ze in de opvang gekoppeld.

Hoe groot is het hok ? Want als je naar een opvang gaat, moet je hok zeker aan de minimale maten voldoen, 1m2 per konijn en het liefst meer. Je kan eventueel meer ruimte creeren door er een vaste ren voor het hok te zetten waar ze 24/7 in kunnen

Heel goed dat je voor een maatje gaat kijken !

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 10:26

het hok is 2 meter lang en denk 50 cm breed, 2 verdiepingen en dan nog een ren die aan het hok vast kan, met 8 van die hekjes, dus dat zou dan wel moeten gaan toch?
Ik ga even op je site kijken winsel bedankt.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:29

Hou je die ren er dan altijd voor ? Je hebt ook van die netten die er over kunnen :)

Ze kunnen van binnen naar buiten als het buiten snachts boven de 10 graden is :)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:34

Goed dat je een vriendje voor je Nijn wilt!!
Er bestaan gesteriliseerde voedsters maar dat zijn er niet veel. ik denk toch dat je je rammetje moet castreren, dit scheelt ook in sproeien en dominant gedrag. koppelen moet je in een neutrale omgeving doen, als je een konijntje uit een opvang haalt doen ze het koppelen meestal daar in een aparte ren. zij hebben er ervaring mee en weten wanneer het koppel klaar is om richting huis te gaan. thuis koppelen kan bijvoorbeeld in de badkamer, dan moet je wel wat kleedjes op de grond leggen tegen het uitglijden. ik zou alleen thuis koppelen als er iemand met ervaring met koppelen bij is.
Hoe groot is je huidige kooi? Konijnen die teveel op elkaars lip zitten gaan ruzie maken, hoe lief ze elkaar ook vinden. voor een koppel konijnen hield de opvang waar ik werkte een minimale kooi van 2m2 aan.

Let ook op dat je je konijnen laat inenten, als ze buiten zitten 2x per jaar. Je kan het konijn dat je nu hebt al laten wennen aan buiten zitten, in een ren met een dicht nachthok bijvoorbeeld. zorg wel dat ze niet onder de ren door kunnen graven! Om dit te voorkomen kan je 10 cm onder de grond kleinmazig gaas ingraven.

Goed dat je je eerst laat informeren voordat je een 2e nijn erbij haalt! :)

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 10:42

Oepsiee, nu is mijn hele tekst weg.
Nog een keer maar iets korter:

Winsel, ik heb nu 8 van die hekjes, maar wil er eigenlijk nog een paar bij, we hebben de ruimte ervoor, maar nu roept mijn man net dat het misschien makkelijker is om zelf een ren er aan te timmeren die gewoon echt niet open kan, is sowieso iets veiliger dan..

Ons konijn komt nu bij droog weer regelmatig lekker in het hok buiten al, en hij vind het prachtig. enten doe ik sowieso
Sproeien doet nijn (nog) niet, hij doet alles braaf op zijn plastic bak *\o/*

Ik ben nu gelijk een beetje aan het rond bellen naar dierenartsen voor castreren, en wat zit daar een prijsverschil in zeg, nog iets waar ik op moet letten? heel gek..

Met koppelen wil ik het liefst naar een opvang, die hebben idd ervaring en zo geef ik ook nog een leuk huisje aan een opvang konijntje :)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:49

Ik zou hem inderdaad zeker laten castreren, die hormonen zitten alleen maar in de weg en voor het toekomstig maatje, maar ook voor het behoud van je hok, een stuk fijner.

Wij koppelden in de keuken. Normaal de no-go-zone, dus heel neutraal. Dan even laten spelen en weer terug naar de eigen kooi. Zo een paar keer en als het goed ging, dan gewoon samen los en werd de keuken weer de no-go-zone.

Wij hebben trouwens wel steeds mannetje-mannetje gehad. Ging steeds goed. Heb 1x vrouwtje-vrouwtje gehad, zusjes zelfs en dat ging echt helemaal niet. Konden onmogelijk samen. Het moet dus echt klikken. (mannetje-vrouwtje schijnt wel de makkelijkste combi te zijn)

Wel gezellig hè, zo'n nijn... ik wil ook weer!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:51

Dat het zusjes zijn maakt echt niks uit hoor, konijnen kennen geen familiebanden :)

Het beste is gec ram met voedster, er zit idd prijsverschil in....

Het makkelijkste is om naar een opvang te gaan om te koppelen, die mensen hebben er verstand van en zien direct of het klikt :)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:53

WinSel schreef:
Dat het zusjes zijn maakt echt niks uit hoor, konijnen kennen geen familiebanden :)

Dat weet ik, maar gezien ze al gewend waren bij elkaar te zijn, waren we er vanuit gegaan dat het goed zou blijven gaan, dat bedoel ik meer :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:54

Daar vergissen mensen zich idd vaak in, maar vanaf de puberteit kan het plotseling drastisch om slaan
Daarom raad ik ook altijd aan om een gec ram met voedster te nemen want dit gaat 9 van de 10 keer goed :)

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 10:55

Hihi, heb inmiddels de opvang in ridderkerk gebeld van de site van winsel.
Hun gaan hem castreren en ook meehelpen om hem te koppelen, hele vriendelijke mensen :)
Heb daar een goed gevoel over :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:57

Harstikke goed !

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 11:02

Na zijn castratie gaat ie speeddaten :p

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 11:03

Nog wel even 2 week wachten dan he :P

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 11:09

haha, ja , komt helemaal goed, 3 weken na zijn castratie mag ik langskomen om te daten :)

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 12:11

Wat goed dat je hem laat castreren en dat ie een vriendinnetje krijgt!
Je zult zien dat ie veeeel gelukkiger gaat worden! :+:

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 13:33

Hij is nu ook best happy hoor, :)
Vind het wel leuk, zou m het liefst gister al castreren haha, ik krijg alleen geen vrij op de dagen dat het bij hun mogelijk is.. Dus hmm... heb weinig geduld meer haha

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:34

Als je denkt dat ie nu al gelukkig is , moet je es zien hoe gelukkig hij is als ie een maatje heeft :D

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 13:44

Daarom krijgt hij ook een maatje ;)
Hij kroelt nu heel veel met ons en met zijn knuffel
Ben echt heel benieuwd hoe hij straks is met een soort genootje :)

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 13:45

Het is echt zo leuk, ga eens proberen een filmpje up te loaden moment..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:51

Ik wilde al zeggen, bij de opvang kan je vaak ook castreren, dan steun je hen ook nog eens :)
Succes ermee! Heb je trouwens een foto van je nijn? :)

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 14:18

Ben aan het proberen een filmpje up te loaden, is nog wel met zijn oude hok, hoop dat het lukt vanaf mijn telefoon, ben niet zo handig haha..

poging 1

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 14:20

haha gelukt dus, mijn zoontje en konijn kunnen zo echt uren spelen haha, rondjes achter elkaar aanrennen enzo...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:25

Hahahaha wat een gek konijntje :=