Waarom toch 'oeps-ik-heb-de-poes-laten-ontsnappen' nestjes ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cheytjuh

Waarom toch 'oeps-ik-heb-de-poes-laten-ontsnappen' nestjes ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 13:45

Ik vraag me toch steeds meer af waarom mensen niet gewoon de dieren (poezen) laten steriliseren wanneer het kan ?
Je leest zoveel topics (en om je heen hoor je het zoveel ) over poezen die ontsnapt zijn en met een volle buik (dragend) terug komen, het lijkt wel een normaal iets :oo

Prima als je je poes niet wilt steriliseren, maar waarom dan vervolgens niet de verantwoordelijkheid nemen om haar niet te laten ontsnappen ? Of zelfs niet, wanneer de poes ontsnapt is, haar mee te nemen naar de dierenarts voor een prik om dracht/vermeerdering te voorkomen ? Waarom nou afwachten, en maar kijken of de poes misschien dikker wordt, en dan roepen : Oh nee, ze is drachtig :\

Waarom neemt men deze verantwoordelijkheid nou niet -O- Het zou zoveel schelen.....

Ja, mijn poezen zijn gesteriliseerd. Helaas zijn ze ook een typisch voorbeeld van een 'zaakje' even de katten dumpen : Halfdood gevonden tussen 3 andere jonge poezen in een vuilniscontainer (Zonder verdere gruwelijke details : Een vuilniszak en wat knuppels waren het materiaal ). Omdat afstaan aan asiel te duur was, net als het onderhoud van het 'oeps' nestje....

Zomaar even wat hersenspinsels, die toch wel meer gevolgen met zich meebrengen dan veel mensen zich realiseren naar mijn idee.

fanci_mike

Re: Waarom toch 'oeps-ik-heb-de-poes-laten-ontsnappen' nestjes ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:47

Helemaal met je eens. Hier geen poezen maar katers, beide dumperts. Beide gacastreerd alvorens naar buite te mogen. Veroorzaken geen oeps nestjes...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:49

Die vraag stel ik mij héél regelmatig :-)

Mijn kater zijn balletjes zijn er ook heel snel afgegaan!

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 13:51

fanci_mike schreef:
Helemaal met je eens. Hier geen poezen maar katers, beide dumperts. Beide gacastreerd alvorens naar buite te mogen. Veroorzaken geen oeps nestjes...

Kijk en dat vind ik dus ook een prachtig voorbeeld van je verantwoordelijkheid nemen : Ook de mannen castreren, dan zijn zij in ieder geval niet de boosdoeners , chapeu *\o/*

En toch kunnen ze buiten lopen, zeker mijn complimenten hiervoor !

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:51

Omdat ze er geen geld voor hebben maar het zielig vinden om de katten binnen te houden.. :\

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:55

Neem dan geen kat is mijn idee dan. Kleine moeite (ook niet heel duur, kleine rooie was voor 60 eu klaar). Dat kan iedereen die een beest kan onderhouden bij elkaar sparen. Dan maar even drie maanden binnen blijven voor poesielief.

Princeps

Bij mij op stal loopt er ook een poes rond, die heeft ook elk jaar een nestje. Waarom? Eigenaar vind sterilisatie te duur. We hebben hem gewezen op van die actiedagen (da's met dierendag altijd geloof ik?) dat je voor veel minder geld je huisdier kan laten steriliseren, maar toch doet 'ie het niet. Ik vind het vooral sneu voor de poes :\

ponyparadijs

Nou ik ben het volledig met je eens hoor. Hier wordt alles geholpen om vermeerdering te voorkomen. Honden geldt voor mij net zo'n verhaal. Het geen papieren bij de honden. Dus er wordt niet mee gefokt. Dus kan alles er net zo goed af en of uit!

Geld voor castratie is minder als de zorg die je van een nestje hebt als die er komt. Nee dan kan je beter een keer naar de DA gaan om te laten helpen. En mocht je dat geld niet hebben moet je niet aan een dier beginnen!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:56

Princeps schreef:
Bij mij op stal loopt er ook een poes rond, die heeft ook elk jaar een nestje. Waarom? Eigenaar vind sterilisatie te duur. We hebben hem gewezen op van die actiedagen (da's met dierendag altijd geloof ik?) dat je voor veel minder geld je huisdier kan laten steriliseren, maar toch doet 'ie het niet. Ik vind het vooral sneu voor de poes :\

Ik zou haar zelf wel even langs brengen dan. Want dat is voor de poes ook niet leuk.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 14:00

saskiakefie schreef:
Omdat ze er geen geld voor hebben maar het zielig vinden om de katten binnen te houden.. :\

En dan is weer de vraag : Waarom begin je dan aan een poes/kat, als je niet eens het geld hebt om eventueel een castratie/sterilisatie/prikpil te kunnen betalen ?

Katten hebben net zo goed een kostenplaatje die ze meebrengen, ook al zijn ze overal gratis af te halen. Zo enorm jammer dat ze vaak worden gezien als de makkelijkste en goedkoopste huisdieren in onderhoud en hierdoor mensen zich er enorm op verkijken. Want, om mensen er maar even aan te herinneren : Ook katten kunnen zich voortplanten :+

@ Princeps : Goh, dat is toch ook wel jammer. Bij vriendlief op de boerderij was dit ook het geval, katten voor de muizen, elk jaar een nestje, alle rotgevolgen van dien met zich meebrengend. Toen heb ik bij de dierenarts aangeklopt, gevraagd hoeveel het steriliseren/castreren van 25 katten/poezen mocht kosten en ze zijn in 1 dag allemaal gedaan, wat er nog over was. Dus nu gelukkig van al dat gedoe af, en over 10 jaar dan maar een paar nieuwe uit het asiel halen die hun leven er mogen slijten :j Ik kan je zeggen : 25 gezonde katten/poezen op het erf ziet er toch een stuk beter uit als 20 magere of uitgelubberde poezen die weer eens een nestje hadden.....

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:04

De mensen kan het gewoon helemaal niets schelen. Die beweren geen weet te hebben van een kattenoverschot en/of vinden het niet hun probleem.

En dan heb je nog een deel die bewust hun poes laat lopen omdat een nestje zo schattig, mooi en leuk voor de kinderen is.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 14:05

BraveSpots schreef:
En dan heb je nog een deel die bewust hun poes laat lopen omdat een nestje zo schattig, mooi en leuk voor de kinderen is.

Dat ga je toch niet menen |o :\ ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:06

Ik vraag mij dat ook wel eens af...
Wij hadden onze kat ook gelijk geholpen en de poes ook. Kleine moeite om een hoop ellende te voorkomen :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:08

tja ach... eeuwig durende (en steeds terugkomende) discussie op bokt...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:09

ponyparadijs schreef:
Princeps schreef:

Ik zou haar zelf wel even langs brengen dan. Want dat is voor de poes ook niet leuk.

DAT hebben wij dus gewoon met de mensen op stal gedaan. Poes meegenomen naar DA en ook zoonlief toen hij de juiste leeftijd had even meegenomen naar de DA. Zoonlief kan nu al jaren naar hartelust rondzwerven zonder nieuwe nestjes "na te laten" in de omgeving. En ook de nieuwe aanwas die hem is komen versterken (de stal was wel erg groot voor 1 kater) daarvan zijn de mannetjes al geholpen.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:12

ja precies, heb op een forum gezeten en ja hoor ieder jaar was het weer zo ver; Goh ze wordt dikker ze is zwanger (en ondertussen wel precies op de dag af kunnen vertellen wat de verwachte bevallingsdag zal zijn, dus dan moet ze ook de juiste dag van dekking weten)

Als je graag een keer een nestje wil dan kun je ook denken aan een zwangere of net bevallen poes opvangen.

Maar schop niet je poes buiten om haar zwanger terug te laten komen (wie weet wat ze oploopt)

En ik weet het, kittens zijn superleuk want ik fok zelf ook ;)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:14

saskiakefie schreef:

Lekker kort door de bocht.

Maar goed wij hadden een kater die buiten liep en hem ook gecastreerd, omdat wij niet wilde dat hij andere poezen zou bezwangeren (puls het sproeien tegen de muren in huis was ook geen pretje :') ).
Ik vind dat als je je katten naar buiten wilt laten, dat je deze dient te castreren/steriliseren.
Maar het lijkt mij dat als je een binnenpoes hebt die niet gesteriliseerd/gecastreerd is dat je zo'n dier echt niet expres laat ontsnappen. En wanneer kom je je verantwoordelijkheid niet na als daar dan een nestje van komt? Dat mag je mij eens uitleggen. Dus omdat er veel mensen zijn die wel poezen uitmelken voor het geld ben jij je recht om een keertje een nestje met je eigen kat te fokken kwijt?
Als jou binnenpoes bij een ontsnapping gedekt is en je hebt niets tegen een enkel nestje, waarom zou je dan naar de dierenarts gaan om het te voorkomen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:15

Tja, oliebol happens. Zolang er voor de kittens een goed tehuis wordt gezocht zie ik het probleem niet zo.
Ik neem mijn eigen verantwoording en heb dus twee `jeweetwel´ katers lopen. Wat een ander doet, moet die ander weten.

DyonS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:16

Ik ben het met jullie eens hoor. Wij hebben thuis een boerderij en daar horen natuurlijk ook katten bij. We hebben een aantal huiskatten die binnen en buiten lopen, allemaal gelijk gecastreerd en gesteriliseerd wanneer ze hiervoor oud genoeg waren. Buiten lopen er 8 wilde katten en je kan het al wel raden, zowat ieder jaar een nestje waarbij natuurlijk ook inteelt zat. Een paar jaar geleden hebben we samen met onze dierenarts besloten allemaal vangkooien te zetten om zo ook de wilde katten te kunnen castreren en steriliseren. Sindsdien gelukkig geen kittens meer gehad, het is veel beter zo :) !

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:17

annepaardoes schreef:
saskiakefie schreef:

Maar goed wij hadden een kater die buiten liep en hem ook gecastreerd, omdat wij niet wilde dat hij andere poezen zou bezwangeren (puls het sproeien tegen de muren in huis was ook geen pretje :') ).
Ik vind dat als je je katten naar buiten wilt laten, dat je deze dient te castreren/steriliseren.
Maar het lijkt mij dat als je een binnenpoes hebt die niet gesteriliseerd/gecastreerd is dat je zo'n dier echt niet expres laat ontsnappen. En wanneer kom je je verantwoordelijkheid niet na als daar dan een nestje van komt? Dat mag je mij eens uitleggen. Dus omdat er veel mensen zijn die wel poezen uitmelken voor het geld ben jij je recht om een keertje een nestje met je eigen kat te fokken kwijt?
Als jou binnenpoes bij een ontsnapping gedekt is en je hebt niets tegen een enkel nestje, waarom zou je dan naar de dierenarts gaan om het te voorkomen?

Nouja eigen ervaring hoor. (niet bij mezelf maar wel iemand die ik ken)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:19

saskiakefie schreef:
Nouja eigen ervaring hoor. (niet bij mezelf maar wel iemand die ik ken)

Het komt nogal generaliserend over vandaar mijn reactie.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:20

Mijn katten zijn allemaal geholpen en komen alleen onder toezicht in de tuin, hoe veilig wil je het hebben. Geen nestjes en geen half dood gereden katten op straat.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:22

Sterker nog: een kat bij het dierenasiel is goedkoper dan een gratis kat. En dan zijn ze netjes geholpen, geënt, ontwormd etc.

Snap er ook niks van... Vroegcastratie is allang over bekend dat dat prima kan, dus als ie bij jou zit als nieuwe huisdier kan ie ook gecastreerd worden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:23

annepaardoes schreef:
saskiakefie schreef:

Maar het lijkt mij dat als je een binnenpoes hebt die niet gesteriliseerd/gecastreerd is dat je zo'n dier echt niet expres laat ontsnappen. En wanneer kom je je verantwoordelijkheid niet na als daar dan een nestje van komt? Dat mag je mij eens uitleggen. Dus omdat er veel mensen zijn die wel poezen uitmelken voor het geld ben jij je recht om een keertje een nestje met je eigen kat te fokken kwijt?Als jou binnenpoes bij een ontsnapping gedekt is en je hebt niets tegen een enkel nestje, waarom zou je dan naar de dierenarts gaan om het te voorkomen?

Ik geloof niet dat de strekking van dit topic is dat er mensen zijn die 'poezen uitmelken voor geld'. Wie doet dat? Fokkers van raspoezen?
Het gaat er juist om dat er mensen zijn die dus duidelijk niets tegen een enkel nestje hebben. En dat is het probleem. Teveel mensen hebben niets tegen een enkel nestje. En die enkele nestjes maken samen heeeel veeeeel nestjes. En er zijn al veel te veel poezen op de wereld (en vooral in de asiels rond deze tijd).

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 14:25

annepaardoes schreef:

Ik snap niet waarom mensen zo ontzettend gehamerd zijn op het perse willen hebben van een nakomeling van zijn/haar poes, hierbij wetend dat het hoogst onwaarschijnlijk is dat de poes maar een enkel jong zal krijgen, en hierbij ook wetend dat er een groot overschot is aan poezen in Nederland (om maar niet te spreken in de wereld) en hij of zij dus gaat bijdragen aan dit overschot ? Puur om jou eigen wens te vervullen van het hebben van een leuke nakomeling van je eigen poes ?

Ik denk dat iedereen wel een nakomeling wil van zijn/haar schattige en meest geweldige poes op de aardbol, maar wat nou als iedereen gaat denken : Oh, ik wil zo graag 1 keertje een leuke nakomeling van mijn poes !

Als de binnenpoes bij een ontsnapping gedekt is, is het naar mijn idee nalatigheid van de eigenaar van de poes om deze niet langs de dierenarts te brengen voor een prik. Jij bent de persoon die moet kiezen voor je dier, en je weet de huidige stand van zaken (die echt slecht is) aangaande poezen, wees dan ook zo verantwoordelijk en neem het welzijn van zowel je poes als het eventuele aankomende nestje meer in acht dan jou eigen voorkeur.... Een binnenpoes hebben is naar mijn idee geen excuus om niet te steriliseren of de dracht maar niet te voorkomen, laat staan het nestje maar gewoon te laten komen omdat jij als eigenaar niet genoeg maatregelen hebt genomen om je poes niet te laten ontsnappen :n