Ether als euthanasie middel.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Johnie

Ether als euthanasie middel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 23:57

Ik weet niet of het hier goed staat of dat het bij medisch hoort maar ik gok hier.
Het gaat om mijn ratje die een tumor heeft en sinds vanochtend heeft ze een gezwollen oog. Ik wilde haar eigenlijk al eerder laten inslapen omdat die tumor zo groot is geworden, maar ik kan niet in 1 keer aan 70 euro komen en mijn dierenarts wilt het bedrag niet in termijnen ontvangen.
Nou las ik op een forum dat ether werd gebruikt voor euthanasie bij cavia's alleen hier heb ik zelf geen ervaring mee. Morgen wil ik de dierenarts hier over bellen, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Want ik las dat het regelmatig gebruikt wordt bij knaagdieren. Mocht het zo zijn dat er veel slechte ervaringen worden genoemd, of dat het sterk wordt afgeraden dan ga ik het ook zeker niet gebruiken!

Anoniem

Re: Ether als euthanasie middel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:58

En dan wil je het zelf doen?..

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:59

kun je niet geld van iemand lenen dan en diegene dan terug betalen? is sneu om het dier zo te laten lopen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 00:00

Ik laat altijd alle behandelingen op factuur zetten, die ik dus achteraf betaal..
Is dat geen optie?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 00:00

Lijkt me heel verstandig om zelf aan te gaan klooien :roll:

Even rondbellen, kan vast wel goedkoper. Zo niet, dan had je er niet aan moeten beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 00:01

Gewoon zelf nekje omdraaien. Is ze gelijk van de pijn af.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 00:02

love_western schreef:

Totdat je hapert op het laatste moment

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 00:06

ik heb niet echt goede ervaringen met ether, het diertje kwam al bij voordat ik het had kunnen omleggen zeg maar.
natuurlijk reageren boktleden ook verbolgen in dit topic, daar heb ik begrip voor.

ik ken mensen met slangen die werkelijk in één vloeiende beweging knaagdieren tegen een tafel kunnen tikken en dan zijn ze meteen dood. Dat lijkt mij prima alleen heb ik dit zelf niet onder de knie.
Ik ken ook iemand die op het hoofdje ging staan maar dat zou ik zelf nooit kunnen en die ambitie heb ik ook niet.

nekje omdraaien is geloof ik meer een kwestie van het nekje langer maken zeg maar. Maar dat zou je beter kunnen vragen aan iemand die daar verstand van heeft. (lees: ervaring)

Misschien met heel veel ether en dan tegen zijn neus houden totdat hij dood is? het is in elk geval geen pijnlijke dood volgens mij voor je ratje. lastig, succes ermee!

70 euro is wel heel veel geld zeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 00:08

Thirty schreef:
love_western schreef:

Totdat je hapert op het laatste moment

heb een lieve papa en anders vriend van mijn moeder.
En die slachten al heel wat jaren kippen en andere beesten (komen van de boerderij af en daar was het eerder normaal)
Dus die haperen echt niet. Vriend van mams heeft zelfs zijn eigen hond afgeschoten omdat dierenarts niet wou komen, hond kon wel wachten tot na het weekend.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 00:11

70 euro om een ratje in te laten slapen %) %)

mijn hemel ,voor minder komen ze hier aan huis om een grote hond in te laten slapen..

is er geen andere dierenarts in de buurt waar je heen kan gaan en die niet zo achterlijk duur is?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 00:14

70 euro voor inslapen is echt afzetterij het moet niet meer als 40 euro kosten.
Ether is echt verschrikkelijk spul, ik heb er weleens wat onderzoek naar gedaan en voor het beestje dood is heeft het brandende ogen en longen en het duurt best nog wel even voor ze weg zijn.

Maar het is heel makkelijk, verkoop alles wat je moet verkopen om tot 40 a 50 euro te komen en ga er mee naar de dierenarts.

P.S. Hoe denk je aan ether te komen, je krijgt het niet zomaar mee bij de apotheek en ook dat kost geld.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 00:15

TS ik zie dat je 17 jaar bent. Ik vind 70 euro echt héél veel geld. Weet je zeker dat dit het juiste bedrag is? Misschien eens navraag doen bij een andere DA!?

Met ether heb ik zelf geen ervaring. Ik heb er zowel 'positieve' als negatieve ervaringen over gehoord. Ik zou me er dus zeer zeker in verdiepen en niet zo maar gaan experimenteren.
Zelf uit zijn lijden verlossen d.m.v. een klap bijvoorbeeld is een optie, maar dan moet je zeker zijn van je zaak. Je moeten weten hoe en je moet het doen zonder aarzeling.

Kun je het geld niet van je ouders lenen en dan in termijnen aan je ouders terug betalen? Heb je zelf niet wat geld gespaard?
Ik zou proberen of je bij een andere DA wel op rekening mag betalen, al moet je dan wel zeker zijn dát je het dan daadwerkelijk in de gestelde termijnen kan betalen. Of proberen om via je familie aan het geld te komen.

Succes!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 00:16

Klinkt hard maar in laboratoria wordt vaak de tafelrand methode gebruikt; Rattelichaam in hand nemen en met een vloeiende snelle beweging met het achterhoofd op de tafelrand slaan (de beweging van je hand gaat door, langs de tafel neerwaarts). Maar goed, moet je natuurlijk kunnen.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 00:18

Bedankt voor alle reacties. Ik lees het nu via mijn mobiel dus beantwoord alle vragen tegelijk ipv de naam ervoor te zetten want ik kan het niet terug lezen nu.

Ik was sowieso niet van plan om het zelf te doen, ik heb er een ervaring mee dus dat is niet verstandig. Ik zou ook niet zelf haar nek om kunnen draaien, daar ben ik te 'zwak' voor.
Over de reactie dat ik dan geen rat had moeten nemen, ik begrijp je reactie heel goed! Maar mijn moeder had me ervan verzekerd dat ze het zou voorschieten mocht er wat aan de hand zijn, alleen die afspraak komt ze niet na. Omdat ze nog eet en drinkt vind ze dat ze gewoon kan blijven leven... Ik heb ook aan de dierenarts gevraagd of het kon via Zo'n factuur alleen hij zei dat hij het vooraf betaald wilde hebben.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 00:20

Kuggur schreef:
Klinkt hard maar in laboratoria wordt vaak de tafelrand methode gebruikt; Rattelichaam in hand nemen en met een vloeiende snelle beweging met het achterhoofd op de tafelrand slaan (de beweging van je hand gaat door, langs de tafel neerwaarts). Maar goed, moet je natuurlijk kunnen.

Wij moesten dat leren op school. Jongen van onze klas heeft wel 3(!) keer moeten slaan eer die muis dood was, bloed vloog in het rond. Walgelijk gewoon. Arm dier ( achteraf moesten we die dan voeren aan de schildpadden, bleek dat die muis nog leefde, want die zwom gewoon rondjes drijvend op 1 kant tot de schildpadden het dier in twee scheurde)

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 00:21

Bij een andere dierenarts heb ik het nog niet gevraagd. Dat is wel een goed idee. Er zit er maar 1 in de buurt maar een auto kan ik wel regelen. Als er voor minder dan 70 euro een hond wordt ingeslapen dan is mijn da wel heel duur denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 00:22

Toevallig geen luchtbuks in huis?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 00:22

rondje dierenartsen bellen wil wel lonen denk ik zo en als je iemand met een auto kan regelen zou ik morgen maar er gewoon even voor gaan zitten en rondbellen...

70 euro is toch bezopen...echt afleggerij...

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 00:27

70,- is belachelijk veel geld!
Gewoon even die andere dierenarts bellen en naar zijn kosten vragen.
Ik zou het echt niet kunnen, als ik zelf een rat als huisdier had, om hem eigenhandig van het leven te beroven. (Ookal is het op dat moment beter voor het dier)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 00:39

@kuggur: die tafelrand bedoel ik ook, ik ken mensen die dat kunnen.

interessant, ik ging ervanuit dat ether wel redelijk vriendelijk werkte. Het dier raakt snel buiten westen en krijgt het dan niet meer mee zeg maar.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:11

€70,- :oo ik kan me haast niet voorstellen dat dit een normaal bedrag is hoor 8)7
Zo veel heb ik in elk geval nog nooit hoeven te betalen voor het inslapen van een rat :n Volgens mij was ik de laatste keer rond de €30,- kwijt.
Zeker even gaan rondvragen bij andere dierenartsen dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:20

Pfoe, ik zou in eerste instantie een rondje DA's bellen om te kijken of een andere wel een betalingsregeling wil treffen en een normale prijzen hanteerd.

Ik heb het lef ook niet om het zelf te doen, dus laat zulke dingen als het niet anders kan door mijn vader doen. Oom is slager en heeft regelmatig (helaas) voor moeten doen hoe je een nek breekt. Een konijn in het bos met twee gebroken poten laten wachten tot het eindelijk wordt gedood is ook niet diervriendelijk.

Als je zelf twijfelt of angst heb, probeer dan niks bij je ratje. De kans dat je het meer pijn doet dan helpt is heel groot. Zoek of iemand die er ervaring mee heeft en in 1 handeling het beestje dood heeft of zoek een schappelijkere DA.

Succes.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:23

70euro is een hoop geld om je dier dood te laten gaan maar toch zou ik het er meer dan voor over hebben!
de overige oplossingen vind ik eerlijk gezegd oneerbiedig naar het beest toe... ik snap dat het voor iemand die nog thuis woont lastig is om ineens 70euro te moeten neerleggen maar jeetje.... ether, tafelranden... -O-

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:24

ether op een watje doen de rat in een plastic zakje,luchtdicht.
De ether bedwelmt hem en brengt hem buiten bewustzijn.Daarna knappen de hersencellen en treed de dood in.Een redelijk pijnloze dood.
Maar waarom niet even laten inslapen bij de dierenarts?

Tarif van inslapen wat jou dierenarts vragt is belachelijk....zou niet meer dan 20 euro mogen zijn.En dat is nog goed betaalt!Een rat weegt niets.Het spul wordt per gewicht berekend.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:29

Nou ik zou het toch anders doen Geerke. Grote glazen pot oid. Daar een grote dot watten in met ether, een paar minuten in laten walmen en dan de rat erbij. Maar het is geen prettig gezicht. :n
Daarnaast kun je beter chloroform gebruiken dan ether. Hoe dan ook TS, ik denk dat je beter of een rondje kan bellen of iemand kan vinden die m af wil maken. Het tafelrand slaan is ook niet iets wat je even uit moet proberen. Dat kun je beter eerst afgekeken hebben voordat je dat doet om ellende te voorkomen.